Jump to content

Status Horten Marine Senter


mhemil

Recommended Posts

Når båten endelig kom på vannet i 19-tida ville ikke motoren starte. Etter en stund fant de ut at det var noe grums i dieselfilteret.
Grums i filter etter service? Var ikke filterne helt nye? Jeg skal i hht. avtale hente båt lørdag. Utsettelser og venting er uaktuelt.
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Heisan!

Horten Matine Senter gikk konkurs i høst og lokalene er ganske riktig helt tomme og står nå til utleie. Jeg har hatt båten hos dem de siste årene, men ante uråd etter mange problemer, både når det gjaldt arbeid som skulle gjøres og som ikke var gjort, og når det gjelder å få kontakt og informasjon. Jeg flyttet derfor til Mågerø Marina og er meget godt fornøyd så langt. De rapporterer jevnlig om det arbeidet som gjøres og jeg får alltid en pris før de setter igang med noe. Jeg får ferdig båt i månedsskiftet april mai (jo da...det gjenstår å se). Jeg var lovet det samme i Horten, men fikk aldri båten før i begynnelsen av juni! Men det er nå historie, og takk for det. Det synes som om Mågerø Marina er et utmerket alternativ. Litt lengre seilas fra Oslo, men ikke på langt nær så langt som til Sandefjord.

Hilsen Syvert :thumbsup:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri hatt kontakt med HMS, men hvordan blir det med dieselfylling der til sesongen, noen som vet om det er berørt?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

Det har aldri vært dieselfylling hos HMS så vidt jeg vet, men det er fremdeles dieselfylling i gjestehavnen og i Indre havn. Det sies at pumpen i Indre havn har meget god pris. Ryktene forteller også at det er russerdiesel av dårlig kvalitet på pumpa i Indre havn, men det kan jo bare være ondsinnede rykter. Kanskje noen andre vet noe mer om det?

Hilsen Syvert :confused:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Nå er det Horten Båtsenter som driver pumpa ikke HMS.

Dette firma lever i beste velgående.

Dieselen kommer fra lastebiler fra Esso Slagentangen.

Alle Trucker og anleggsmaskiner på Horten Industripark benytter denne pumpen.

Jeg har fyllt diesel der i 6 år uten problemer.

 

Har jo måtte bytte forfilter èn gang midt i ene sesongen men jeg fyller jo andre steder også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fyllt diesel der i 6 år uten problemer.

Ja, at du fyller russerdiesel kan en jo se på nicknavnet dit. :giggle:

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Aldrig hørt om russerdiesel der ute,nå bor jeg rett borti gata her og har båten i havna rett over .Vi har egen tank i havna vår til medlemmene våres ,han som kommer med essobilen å fyller sa en gang at dem der ute mista garanntien eller noe sånt fra esso.Etter at dem hadde kjøpt opp all dieselen som var ombord i Narvik,det vraket dem har klart å surre inn her på Horten Indrehavn og skal gjøre om til museum.har vel rusta istykker innen den tid,men det er jo en helt annen sak ;)Hørt mye rykter å surr ang diesel utpå Værven,men hørt mye andre rare rykter om dem også.Som det blei sagt er det også diesel i Horten gjestehavn,men den koster som regel et par kroner mere for literen.Så der er det dårlig butikk å fylle,når du kan gå rundt å inn på Indrehavn å fylle der.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg tok en tlf. til Horten Båtsenter på indre havn for å evt. få avkreftet rykter om russerdiesel, stengning av pumpe, osv. Jeg fyller der selv et par ganger iløpet av sommeren, pga meget god pris.

Det er H.B. som driver pumpa, og de er meget oppegående enda, i motsetning til HMS som ligger (lå) på Fyllinga, litt nord for gjestehavna. Det er helt vanlig diesel fra Esso i pumpa, og den er døgnåpen (minus en time på natten) hele året. :thumbsup::sailing:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Takk for informasjonen om dieselpumpa i Indre Havn. Enda en god grunn til å legge turen til Horten!Nå når også bunkersstasjonen i Halvorshavn er nedlagt, trenger vi et prisgunstig alternativ i området!

Horten Havn planlegger nå en større fritidsbåthavn i Indre havn med alle fasiliteter i tilknytning til et planlagt nytt boligområde. Horten Havn og Horten kommune er i ferd med å bli båtkommune nr. 1 i Oslofjorden (hvis den ikke allerede er det?)Spennende!Jeg skal holde dere informert så snart jeg vet noe mer.

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

124 plasser totalt var jo ikke verst, men her blir det vel mest faste plasser.....om det blir noe av.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er det disse planene du mener Syvert?

 

<snippa bildet>

 

 

Nå er ikke jeg Syvert, men jeg er så dær kjent - ettersom jeg opprinnelig er fra Horten.

Nei, bildet ditt er vel planer for gjestehavna som ligger i det gamle fergeleiet. Rett ned for sentrum.

 

horten2.jpg

ScreenDump fra Gule Sider

 

 

 

Indre havn i Horten må vel være en av de beste kandidatene for utbygging av stor fritidsbåthavn stor nok til lette litt på trykket i Oslofjordområdet.

 

Å, ja - ikke bare fritidsbåthavn. Tenk om en her kunne få plassert ut en haug med bøyer en kunne ligge på i tillegg. Både Friluftsrådets blå og kommunale bøyer. For det Indre Havn-bassenget er jo kjempemessig i fjorden med sin beliggenhet.

 

Deler av Militærets anlegg, som strekker seg fra tidligere Marinens Hovedverft og fram til Løvøya, på høyre/østre side av bildet, er nå gjort om til frilufsområde. Jeg mener å ha hørt at dette skal fortsette/utvides med både Mellomøy og Østøya. Men det kan vel bofaste hortensere her på BP bekrefte eller avkrefte?

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Er det disse planene du mener Syvert?

Lars H.

Hei Lars,

Nei, dette er planen for omorganisering av den nåværende gjestehavnen, slik en annen også skriver. De nye planene gjelder området ved Bromsjordet i Indre Havn, og muligens også et område ved Langgrunnen mellom Horten og Åsgårdstarnd. Foreløpig er planleggingsprosessen bare så vidt kommet i gang, så det er alt for tidlig å si noe om hva dette kan føre til.

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

..... De nye planene gjelder området ved Bromsjordet i Indre Havn, og muligens også et område ved Langgrunnen mellom Horten og Åsgårdstarnd. Foreløpig er planleggingsprosessen bare så vidt kommet i gang, så det er alt for tidlig å si noe om hva dette kan føre til.

 

Når det gjelder forslaget for/om Langgrunn går det på å flytte den kommersielle havna med blant annet dypvannskaia ut dit. Altså ikke noe som vedrører småbåtfolket. Men den ideen er jo høl i hue - og vil nok for all framtid forbli inni hue til skrudde lokalpolitikere. Som navnet sier så legger en ikke Hortens havnevirksomhet til et sted som er langgrunt.

 

Ettersom jeg er vokst opp i det området kjenner jeg området godt. Som guttunger dykka vi etter store rødfispatroner på Maza. Dette var store greier, ca. 60 cm lange røde plastikkpatroner, med en stor blyklomp i enden. Disse smeltet vi av og solgte til skraphandleren. Vi fikk 1 kr/kg for blyet - og var en kjærkommen inntekt for en guttepjokk på 60-tallet.

 

Jeg var ikke klar over disse planene som nevnes for Indre Havn. Men etter litt Googling kom dette innlegget fra lokalavisa . Klart spennende. Men når det antydes et tidsperspektiv på 10-15 år - så tror jeg det er et optimistisk anslag. Horten har jo dårlig råd og er vel robek kommune? Altså satt under offentlig administrasjon.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Der tar de 9,80 for avgiftsfir diesel :cryin: :cryin:

Kan jo være at du sparer ei krone pr liter ,vi har liggi på ca 8- ifjor sommer .Da lå dem ca 70-80 øre over oss som regel ,men hva det er nu aner jeg ikke.Men vi har vinter diesel nu til 8- (kun medlemmerav havna vår )

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Litt OT men; er det noen gjestebryggemuligheter i Indre Havn? Vi går jo stadig forbi innseilingen, men vi har faktisk aldri vært der inne. Bare snakket om at vi må gå inn for å se en gang. Det ser jo flott ut der på kartet.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...