Jump to content

Yamarin 80 DC / Yamaha F350 Erfaringer


amerelium

Recommended Posts

Sjøsatte nye vidunderet denne mandagen (08.03.2010) og vil gjerne høre fra (etterhvert) andre eiere, med hensyn til ytelse.

 

Båten oppfører seg så langt litt annerledes enn på testene: Hørere fart ved middels turtall, lavere topphastigheter, noe som for meg tyder på større propell enn testbåtene.

 

Passerer 30 knop på rundt 3600 o/m, og har fått lurt den opp i 51.7 knop alene i båten og med lite bensin på tanken. Har problemer med å passere 50 med to ombord, og, turtallet når aldri høyere enn 5600 o/m. Siden alle testene jeg har lest av båten oppgir topphastighet ved 5900 o/m, tenker jeg igjen på annen propell. Vet at Saltwater XL serien kommer i ymse varianter.

 

Her er testresultat fra den mest detaljerte jeg har sett så langt (2 pers):

 

Performance

RPM - Speed - Fuel Flow - Range

 

1000 --- 5.0 ----- 5.8 ----- 201.7

1500 --- 6.5 ---- 10.0 ---- 152.1

2000 --- 7.6 ---- 16.7 ---- 106.5

2500 --- 9.5 ---- 24.2 ------ 91.9

3000 -- 15.0 ---- 31.5 ---- 111.4

3500 -- 24.4 ---- 39.2 ---- 145.7

4000 -- 32.0 ---- 49.4 ---- 151.6

4500 -- 37.0 ---- 64.5 ---- 134.2

5000 -- 43.2 ---- 83.1 ---- 121.6

5500 -- 47.0 --- 105.0 --- 104.7

5900 -- 51.9 --- 127.8 ---- 95.0

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

kansje en propell med litt lavere stigning og litt større diameter ville gjøre susen?. Det er kansje lite tilgang på propellere å prøve seg frem med, ettersom dette ikke er noe en finner på et hvert nes. Men forhandleren burde jo ha et par alternativer liggende.

Link to post
Share on other sites

Har du mange timer på innkjøringen da? Erfaring fra andre motorer (ikke i båt), tilsier at de "løsner" litt mer over noe tid. Så stor motor som du har (heldiggrisen!), så vil det bety ganske mye. Litt varmere vann, og en motor med litt flere timer, så kanskje det går enda fortere? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Motoren har gått rundt 12 timer (10 timers innkjøring). Jeg trodde det gikk fortere jo kaldere vannet var, ikke varmere - tar jeg feil der?

 

 

Har du mange timer på innkjøringen da? Erfaring fra andre motorer (ikke i båt), tilsier at de "løsner" litt mer over noe tid. Så stor motor som du har (heldiggrisen!), så vil det bety ganske mye. Litt varmere vann, og en motor med litt flere timer, så kanskje det går enda fortere? :smiley:

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

jeg tror også den motoren der trenger litt mer enn 10 timer før den løsner og yter optimalt... Blir spennende å høre utover.

 

Kald luft er også mer fordelaktig for ytelsen - den er tettere og mer oksygenrik

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg ser at XXL propell serien som motoren leveres med er konstruert for maksimal drivstoffeffektivitet ved mid-range turtall, noe som stemmer godt med hvordan min går - jeg har over 3 knop mer enn testbåtene ved 3000-4000 RPM. Ser også at Yamaha har sluppet tre nye serier med propeller til denne motoren. Men, hvor kan jeg få ekspertråd om hvilken konfigurasjon jeg skal velge til min båt? Disse propellene er for dyre til prøving of feiling...

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Men, hvor kan jeg få ekspertråd om hvilken konfigurasjon jeg skal velge til min båt? Disse propellene er for dyre til prøving of feiling...

 

Er ikke dette en ny båt til rundt kr. 900.000 da? Forhandleren burde jo bende seg over baklengs for å gi deg den optimale propellen, inklusive å la deg prøve ut de aktuelle alternativene.

 

Du skal forøvrig ikke se bort fra at din nåværende propell faktisk er optimal. Man tilbringer nok mye mer tid ved middels turtall enn man gjør ved full fart, og de siste 2 knopene er vel uansett ikke så viktige all den tid båten faktisk er optimalisert for normal fart & bruk?

 

Men, som tidligere sagt i denne tråden, la motoren få opp mot 100 timer før du prøver deg frem. Videre, sjekk at monteringshøyden på motoren er riktig, slik at den store anti-vent platen over propellen ikke går gjennom vannet men akkurat over vannflaten ved marsjfart og oppover.

 

Til sist, om forhandleren ikke vet, så kan du kanskje kontakte Yamarin-importøren, Yamaha-importøren, Yamarin-fabrikken i Finland eller båtjournalistene som har utført de testene du refererer til.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Den skal ligge så høyt? Da vil vell propellen omtrent piske i luft.

 

Forhandleren min er Tveit i Stavanger, eg de gjør ingenting uten å ta betalt.

 

Forresten, noen somvet om det går ann å bestille XL propeller noen steder på nettet i Norge, evt. i Europa?

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

...vell, klarte etter mye om og men og komme i kontakt med Yamaha direkte, og fikk forhandler til etter avtale å heise motoren et hakk. Resultatet er tidligere resonansstøy (en høyfrekvent hylelyd som kommer med økende tiltvinkel i 30-40 knop, får den vekk med å redusere tiltvinkelen litt), og tilsynelatende økt fart over hele turtallskalaen.

 

...fikk forresten bakoversveis da jeg fikk regningen, 11200,- for årlig service - det viser seg de skriver 6 timer arbeid pga at dette er en så stor motor. Kommer ikke til å benytte meg av de mer; har fått oppgitt 6444,- for samme jobb i Haugesund... o.O

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

stund siden det var noe "bevegelse" i denne tråden, men legger alikevel inn :).

Jeg har samme "problemet". Min har gått nå 80 timer,- og får ikke båten raskere enn 48knp og 5300rpm i max turtall.

 

Vil tro da at dette er "monteringsfeil" fra leverandøren, og de bør bekoste heising av motor?!

(forøvrig 09 mod,- 350 V8.

Link to post
Share on other sites

Har en toppfart på 47-48 knop jeg også, men vil tro at de testresultat som foreligger er uten trimplan og bunnstoff (for best testdata)

Husker ikke helt rpm, mener det er rundt 5400 rpm.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

3 gang jeg prøver her nå.. ikke lett å legge med bilder tydligvis...

 

Forhandler sa at motor skulle være festet på 3 hullet og 54mm. Har en Yamaha Saltwater Series XL - 23-x 15 1/2. Tilter litt over halvveis opp,- før jeg hører den "slurrer i luft". Prøvd litt forskjellig,- men ender på 48 knop og 5300rpm.

 

Legger med bilde av motoren festet. Ser ut som om jeg kanskje må heise den et hakk. Mye jobb?!!? Må ha kran til motoren?! Selve skrujobben ser jo greit ut kanskje?!

 

dsc_0442.jpg

Link to post
Share on other sites

Båt må på land iallefall, iallefall i vogn slik at bolthullene er over vann.

Jeg gjorde dette på en vesentlig lettere motor, en 180kg Mercury, og gjorde følgelnde:

- la en jekkestropp bak motor, som sikring, festet i pullerene på båten

- løsnet alle 4 boltene noen omdreinenger, slik at motor kunne beveges på akterspeilet

- satte en jekk, event treklosser under finnen, men forsiktig, den tåler ikke allverden...kan sikkert finne alternative måter å gjøre dette på

- tok ut 3 av boltene, som hos meg har bolthodet på utsiden, mutter på innsiden (kan være en showstopper om motsatt, og sitter fast...)

- vred så motor slik at jeg fikk inn bolt i neste hull, satte på mutter, men strammet ikke. Sikaflex passer det seg å ha på...

- og så tok jeg den siste bolten ut, vred motor, og satte i neste hull.

- og så satte jeg i de 2 siste boltene...

 

Men om dette lar seg gjøre på en V8...det vet jeg ikke. Men prinsippet fungerte iallefall på 180kg motor på 5,1meter båt, som stod på henger, hvor jeg kunne justere høyden med nesehjulet...

 

Jeg senket forøvrig motor ett hakk, da den hadde veldig sidemoment i plan, samt at propell lett slapp vannet. I tillegg så var det en vibrasjon, som sikkert skyltes at propell gikk ut av vannet på topp.

Mistet ikke noe fart på dette, men toppfarten min er 34 knop, så kan ha mer og si høyere opp.

 

Ser det er omtalt slip her, jeg har minus på slip, utfra stigning på propell og turtall, skulle min maksfart vært 33,6knop. Sikkert noe cup eller noe på prop som gir det lille ekstra, samt lett båt.

 

 

TA

Redigert av trulsant (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å se om motoren står for høyt, sjekk dette neste gang båten er på land (eller du er i sjøen med maske):

 

Kavitasjonsplaten (den store nedre, rett over propellen, skal ligge temmelig nøyaktig kant-i-kant med kjølen på båten, når motoren står i nøytral tilt (stammen paralell med baksiden av båten.

 

Er den lavere enn kjølen, få forhandler / verksted til å heise motoren. Resultatet er at motoren glipper litt tidligere ved svinging, og littegrann mer motorlyd i og med at motores stikker litt høyere, men du får litt mer fart over hele spekteret.

 

Fartrekorden min er nå 52,5 knop, med 5700 omdreininger. Dog dette var gjort om vinteren, i kaldt og klart vann. Jo varmere vand og luft, jo senere går det.

 

Maks fart får du med maks tilt. Du må bare kjøre den lenger opp, til rett under det punktet der du ser vannspruten står opp av vannet. Jo mer tilt, jo mer løfter du skoget opp av vannet, jo mindre vannmotstand. Også, sørg for at last du har ombord er plassert mest mulig bak i båten. Denne båten aksellerer som en kule opp til 46-48 knop, utover det må du fintune og prøve deg frem.

 

Husk at der skal også VELDIG lite til for å redusere max fart når det går såpass fort. Jeg bunnsmørte båten selv i år, med selvpolerende bunnstoff, og den ble så grov at jeg låg og stanget i 47 knop med lett båt. Jeg tok den opp igjen og pusset den glatt (for hånd), og var oppe i 51 knop igjen (medvind vel og merke). Uken etterpå lå der noen supplybåter i nærheten av havnen min og slapp ut noe drit som gjorde at der la seg et tynt algelag på skroget over natten, og nå er jeg nede i 48-49 maks igjen. Jeg har hvit bunnsmøring, så det er lett å se om det har grodd, og om sommeren når sjøen blir varmere pleier jeg å hoppe uti med maske og en kost, og gå over skroget.

 

En annen faktor på maks fart er type sjø. Litt strøm gir utslag, mer enn vind. Best fart får du ikke når sjøen er blank, men når det er litt krusninger. Til neste år skal jeg fjerne all den selvpolerende bunnsmøringen, og legge på en hard en, som jeg blankpolerer. Jeg bruker min såpass mye at det rekker ikke å gro noe særlig uansett.

 

Sørg også for at propellen er blank og glatt, og fjern groe fra under girhuset.

 

Vit hva du holder på med hvis du tenker på å heise motoren selv - den veier 380 kg.

Redigert av amerelium (see edit history)

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...