Jump to content

Sjøassistanse - et tilbud som frister?


Lotus

Recommended Posts

Jeg leste i siste nummer av Praktisk Båtliv en annonse fra Sjøassistanse. Nå er jeg jo allerede med i Redningsselskapets Kystpatrulje, men likevel så det fristende ut.

 

Som medlem får jeg:

Gratis værmelding.

Gratis nummeropplysning.

150 minutter gratis taletid på VHF.

6 måneders gratis abonnement på Praktisk Båtliv.

Gunstige medlemstilbud på diverse.

Dekker slep og assistanse med inntil kr. 5000.

Dekker hjemtransport med inntil kr. 5000.

Dekker transport av deler, drivstoff og dykkerarbeid med kr. 1500.

Dekker egenandel på ordinær forsikring med inntil kr. 1500.

 

Gjelder i Norge, Sverige og Danmark og koster kr. 390 pr. år.

 

Det virker jo som et kjempetilbud. Bare ved å øke egenandelen på forsikringen min med kr. 1500, er jo mye av medlemsskapskosnaden spart inn.

 

Noen som er medlem her?

Noen som tenker på å bli det?

Noen som har noe kritikkverdig å fortelle?

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har ingenting å utsette på sjøassistanse, men som sagt ble det litt mye og jeg benyttet ikke deres tjenester det året jeg var medlem.

 

Er medlem følgende steder:

 

- Den Norske Hallberg Rassy 312 klubben

- Padda båtforening

- Arendal seilforening

- Redningsselskapet

- Svenska kryssarklubben

 

I mitt tilfelle valgte jeg å melde meg inn i Svenska kryssarklubben og ut av sjøassistanse da redningsselskapet dekker mitt behov for bistand.

 

Lasse

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg var i likhet med Lasse medlem den gang det het Club Maritim men ser klart for meg fordelene med å melde meg inn igjen. Kanskje også få vridd litt av mobilbruken over på VHF også. Jeg regner med de har skrytesider på hjemmesidene sine, men det hadde vært artig om noen kunne komme med praktisk feedback. Melder meg antakelig inn i løpet av dagen og bruker 2 tuber sikaflex og 1 pk Prince mindre det kommende året....dermed er medlemskapet finansiert.

 

mvh

Sihurd

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært medlem fra starten av og må si jeg er kjempefornøyd. Jeg bruker også VHF,en en del til å ringe privat med og tjener inn nesten hele kontigenten der fremfor å bruke mobiltelefon.

Den servicen som du får på kystradio stasjonene er helt unikt. Sist sommer hadde jeg et dyserør som røk utforbi Fitjar på Stord. Jeg husket da på at jeg som medlem kan bruke kystradiostasjonene til gratis oplysningstjeneste, og kallte opp Bergen Radio for å få telefon nummer til noen i nærområdet som kunne skaffe meg et nytt dyserør, eventuelt lage et til meg.

Jada, svarte operatøren der og sa han skulle sjekke det og kalle meg opp igjen. 5 minutter etterpå kom han tilbake. Han hadde da ringt hjem til en kar (dette var fredag kveld) som drev et verksted på Stord og kunne hjelpe meg! Dagen etterpå kallte Bergen Radio meg opp for å spørre hvordan det gikk og om jeg trengte mer hjelp.

Seinere samme sommeren brakk roret av utforbi Finnøy i Ryfylke. Kallte da opp Rogaland Radio og fikk samme sevicen der og slep til en slipp på Finnøy. Betalte da dette selv da det kom på 800 kroner for leie av slipp og sveising av roret.

Imidlertid så måtte jeg på verksted seinere da jeg i samme forbindelse hadde fått en lekasje inn i båten mellom skrog og rorhylse. Dette ble da en forsikringssak. Etterpå kom jeg på at Sjøassistanse dekker 1500 kroner av egenandelen, så jeg sendte forsikkringspapirene inn til dem. Noen uker etterpå kom det inn 1500 kroner på kontoen min, og et par dager etterpå ringte det en kar fra Bergen Radio for å sjekke at jeg hadde fått pengene og at alt var i orden.

Sånn som jeg ser det så er dette medlemskapet verdt hver eneste krone. Både medlemskapet i Sjøassistanse og i Reddningsselskapet er et must for meg og kan anbefales på det varmeste. :cheers:

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Hvis man får 150 minutters gratis taletid på VHF, hadde det vert OK med en DSC-VHF med funksjon for direkte oppkobling mot telenettet - såkalt "direct dial" (ikke standard på alle DSC-VHFér).

Er det noen som vet om VHF'er som har denne funksjonen?

Ref innlegg av Jo_Eirik 29/10-02.

Link to post
Share on other sites

Hei

Meget hyggelig for oss å se at de som har hatt behov for våre tjenester er fornøyd med produktet.

2002 var vår første sesong med konseptet Sjøassistanse, og vi gjorde oss mange nyttige erfaringer både på godt og vondt.

 

Endringen fra ClubMaritime var at vi startet det skandinaviske samarbeidet basert på den Svenskemodellen Sjøassistanse, et konsept de har hatt i 5 år. Vi innførte da en garantiordning som skal dekke utgifter båteier kan få i forbindelse med slep, utfrakting av drivstoff etc.

Vi er opptatt av at en skal få hjelp og service uansett hvor en befinner seg. For å få til dette er vi ikke "låst" når det gjelder bruk av fartøy som kan assistere i ulike sammenhenger. Vi benytter og tilkaller de fartøy som er egnet utfra hva situasjonen tilsier, om dette er en redningsskøyte, losbåt eller annet yrkesfartøy spiller ingen rolle for oss. Vi er mao en formidler av assistanse slik kystradiostasjonene har vært i alle år, men tilbyr en slags ”superkasko” hvor vi i etterkant kan dekke div. utgifter våre medlemmer  måtte få i forbindelse med assisteringer.

 

Tanken bak servicetjenestene er å få brukere av VHF mer fortrolig med bruken av utstyret og bruk av kystradiostasjonene, slik at de også er trygg på dette dersom en skulle komme ut for en litt ”hektisk situasjon”.  

I 2003 vil vi også fokusere sterkt på dette med valg av kommunikasjon til sjøs og da fortrinnsvis VHF som vi anser som det optimale kommunikasjonsutstyr når en ferdes på sjøen. VHF er imidlertid ikke noe krav for å bli medlem i Sjøassistanse. Flere opplysninger kan en finne på www.sjoassistanse.com

 

Når det gjelder type utstyr med DSC har de fleste merker dette, en må imidlertid være oppmerksom på at alle ikke har funksjonen ”direct dialing” for direkte oppkobling i telenettet. Det er kommet endel varianter spesielt tiltenkt fritidsflåten hvor denne funksjonen er utelatt.

Alle kystradiostasjoner har nå fått utstyr for denne type oppkoblinger og en kan benytte det overalt hvor det er VHF-dekning.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Etter litt tenking tror jeg at jeg melder meg inn jeg også. I utgangspunktet begrenser også jeg antallet medlemskap og abonnementer, men her får jeg noe jeg sparer penger på selv om jeg skulle få en fin sommer uten problemer av noe slag. Regnestykket ser slik ut:

 

1. Jeg setter opp egenandelen på forsikringen med 1500 kroner. Det gir meg 200 kroner i rabatt på sluttsummen.

 

2. Jeg abonnerer allerede på praktisk Båtliv, men får noen ekstra nummer som jeg kan gi venner og kjente. De blir glade og jeg blir glad. Det er viktig. Kanskje jeg t.o.m. klarer å narre enkelte av landkrabbene med på tur når de har bladd litt i bladene?

 

3. Jeg bruker nummeropplysning og taletid via VHF. Verdsetter ikke det til mer enn 1 krone i minuttet, siden jeg har et proft mobilabonnement allerede. 250 kroner spart.

 

Et og annet oppdatert værvarsel vil jeg også benytte meg av uten at jeg synes det skal prissettes. Medlemstilbudene er sikkert kjekke, men jeg får nok enda bedre tilbud via egne kontakter. De andre tingene er jo også kjekt å ha, men bare hvis man har uflaks. Den kvota brukte jeg opp i fjor.

 

Jeg sparer inn kontigenten og vel så det. Og skulle jeg mot formodning ha uflaks, sparer jeg enda mer. Kystpatruljen får mine penger uansett. Det er aldri snakk om å melde frafall der.

 

Lotus

 

PS: Dette ser jeg an år for år. Håper ikke dette bare er et lokketilbud fra Sjøassistanse.

Link to post
Share on other sites

Lotus

"PS: Dette ser jeg an år for år. Håper ikke dette bare er et lokketilbud fra Sjøassistanse. "

 

 

Dette er ikke noe lokketilbud.

Vi hadde samme pris i fjor som det vi har i år. Alle tjenester og tilbud videreføres. Selvsagt vil mye avhenge av antall assisteringer som medfører utbetalinger, men dersom det ikke skjer en dramtaisk %-vis økning i forhold til 2002 er dette den prisen vi har funnet riktig.

 

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Skal melde meg inn!

 

Har et lite praktisk spørsmål....følger dette medlemskapet en bestem båt, en person eller en vhf-konsesjon?

 

Båten jeg bruker er ikke registrert på meg, men det er vhfen. Er dette noe problem?

 

Må jeg melde inn meg som hyppigste bruker og innehaver av konsesjon på vhf eller båteier som også er forsikringstaker?

Link to post
Share on other sites

Jeg henger meg på jeg også. Dette så smart ut.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har et lite praktisk spørsmål....følger dette medlemskapet en bestem båt, en person eller en vhf-konsesjon?

 

Båten jeg bruker er ikke registrert på meg, men det er vhfen. Er dette noe problem?

 

Dette er forsåvidt ikke noe problem. Medlemskapet følger deg som person og er evt. knyttet opp mot VHF-konsejon i Skipsradioregisteret.(Dette for å automatisk få lagt inn de 150 gratisminutter som følger et medlemskap)

Dersom det skulle oppstå en situasjon hvor det er snakk om refusjon av egenandel og forsikringstaker er en annen en deg, regner jeg med at det ikke er noe problem å få en bekreftelese på at dette evt. er et "sameie", eller på annen måte delt eierskap.

Fra 2003 behandler og utbetaler vi alle skadesaker selv, og er på ingen måte firkantet i slike saker. Det som imidlertid er meget viktig er at en tar vare på alle kvitteringer etc. i slike saker hvor en kan få refusjon fra oss.

 

Hyggelig å se at det er flere her som ønsker å bli medlemmer alle like velkommen.

Evt. spørsmål kan også rettes direkte til post@sjoassistanse.com eller kontakte meg på 48185017

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Oppriktig talt: Når man tilbys å få langt mer igjen for pengene enn man betaler inn, tenker jeg som så: Hvem er det som gir bort penger her? Bak kystradiostasjonene står til dels staten (du og jeg via skatteseddel + gebyrer etc. for VHF) og Telenor. Det norske næringsliv, eksempelvis Telenor, gir ikke bort penger, det kan man ta seg et visst sted på!

 

Her får man 150 minutter gratis på VHF’n pr. år, dette har med fjorårets pris en verdi på kr. 450,- (2002 priser) hvis man bruker denne pakken. Og hvorfor skulle man ikke det? Utover dette tilbys man en subsidiering i flere sammenhenger, spesielt en erstatning på kr. 1.500,- for egenandel på forsikring. Dessuten, noe annet som er spesielt knyttet til Kystradiotjenesten: Medlemmer slipper å betale for navne-endring på båt i VHF-registeret.

 

For dette betaler man altså kr. 390,- pr. år og kan få verdier for minimum kr. 450,- tilbake.

 

De som benytter seg av dette, vil nødvendigvis påføre kystradiostasjonene mere arbeide. Dessuten er det et administrativt apparat bak. Jon Eirik Vee er i alle fall der. Vet ikke hvordan hans tid helt og fullt disponeres, men er han heltidsansatt så beryr vel hans lønn inkl. sosiale  kostnader og kontor utgifter mm. en utgift på anslagsvis kr. 600.000,- pr. år.

 

Mener å ha lest et sted at medlemsmassen i 2002 utgjorde 2000 personer. Da ble vel inntektsiden i dette regnskapet på kr. 780.000,-., m.a.o. kr. 180.000,- mer enn anslaget på kostnader til en heltidsperson nevnt herover.

 

Tas noe indirekte eller direkte via statens tilskudd (våre skattepenger) til Kystradiotjenesten? Eller er det så enkelt at det er alle andre vanlige VHF-brukere som må betale kr. 450, for de første 150 minuttene på VHF som betaler for dette?

 

Det ville være fint om noen fra Sjøassistanse vil gjøre rede for dette. Jeg trenger en nærmere forklaring på hvor finansieringen av denne gavepakken kommer fra.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg meldte meg inn jeg..  egentlig burde vi få rabbatt vi som er medlemmer her inne da ,.,, heheh

 

Neida  klager ikke på prisen jeg nei.. :cool:

 

Overbevis ble jeg også over å ha en representant her inne som svarer på sprørsmål :-)

keep up the good work

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Min far og jeg eier båten sammen og bruker den ofte hver for oss. Må vi ha to medlemskap?

 

Det rekker med ett medlemskap pr. båt. Fortrinnsvis på den som har VHF-konsesjonen dersom det er VHF ombord, eller på den som står som forsikringstaker.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Til PanPan.

Vi bruker hverken dine eller mine skattepenger til å drive Sjøassistanse. Her er det snakk om å utnytte eksisterende bemanning, kapasistet og infastruktur i et allerede velfungerende system.

Utover dette ser jeg ingen grunn til å gå inn i detaljer rundt det økonomiske i Sjøassistanse her på baatplassen.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites


Jo_Eirik: Til PanPan.

Vi bruker hverken dine eller mine skattepenger til å drive Sjøassistanse. Her er det snakk om å utnytte eksisterende bemanning, kapasistet og infastruktur i et allerede velfungerende system.

Utover dette ser jeg ingen grunn til å gå inn i detaljer rundt det økonomiske i Sjøassistanse her på baatplassen.


Er ikke fornøyd med dette svaret. "Eksisterende bemanning, kapasitet og infrastruktur i et allerede velfungerende system" er et typisk politikersvar hvor innholdet under overskriftene ikke kommer frem.

 

Den enkle kalkylen jeg satte opp står der u-imotsagt.

 

Jeg nekter å tro at Sjøassistanse driver etter samme prinsipper som kjerringa som solgte smultringene til halve prisen av hva de kostet å lage.

 

....hvordan kan du tjene på det? ... Kjerringa svarte "Å, du veit - det er mengden som gjør det!"

 

GRUMS! Jo Eirik!

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Tja....er vel lett å tenke seg at bemanningen på kystradioen sitter der uansett og venter på at en situasjon kan oppstå. Nå må de i ventetiden istede svare på telefoner fra folk som lurer på været.

 

Desuten resonerer de vel at tiltaket vil føre til økt interesse for VHF og dermed flere kroner i kasse fra den årlige avgiften (som er vel drøy i forhold til hva en snittbruker får igjen....)

 

Har inntrykk av at det er kystradioen og ikke telenor som står bak dette. Er det en ting i dette landet jeg virkelig  :smiley: over så er det Telenor. De ønsker jeg dit pepperen gror!!!!

 

Har meldt meg inn, men begyner det å bare preg av utsuging a-la alt annet fra Telenor sitter medlemskapet løst.  :nono:

Link to post
Share on other sites

Sjøassistanse er et produkt som leveres og eies av Maritim radio herunder Kystradiostasjone. Alle utgifter og inntekter inngår i deres budsjett.

Kalkylen til PanPan er feil da den baserer seg på bruttopriser og meg i 100% stilling i Sjøassistanse. Mitt arbeidssted er forøvrig Florø kystradio, og jeg er produktansvarlig for Sjøassistanse.

Finner det igrunnen litt merkelig at en synes tilbudet er for bra.

Det kan kanskje tyde på at vi burde øke medlemskontingenten :smiley:

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...