Jump to content

Sjøassistanse - et tilbud som frister?


Lotus

Recommended Posts

Hei

I vårt skipsradioregister er det du som står som eier av båten med det kallesignal som du sendte i innmeldingen, så det skulle ikke være noe problem.

Forøvrig kan dere sende meg mail direkte på henvendelser som ikke har allmenn interesse.

mailadresse er post@sjoassistanse.com

 

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Til PanPan svaret du fikk fra sjøassistanse tyder på at dette er et opplegg med en langsiktig horisont. Slik jeg tolker det Jo Erik Vee svarte deg, taper de penger så det griner etter. Det vil jo ingen innrømme, men det mange glemmer er at Norge tross alt er et svært lite marked m.h.t. antall innbyggere. Jeg er bare spent på hvor lenge Maritim radio har råd til å holde på med dette. Jeg har det bra med det medlemskapet jeg har og har ingen planer om å melde meg inn i sjøassistanse jeg heller.

Det er kanskje en ide at sjøassistanse øker medlemsavgiften betraktelig, slik at en pine blir forkortet.

Link to post
Share on other sites


mini: Til PanPan svaret du fikk fra sjøassistanse tyder på at dette er et opplegg med en langsiktig horisont. Slik jeg tolker det Jo Erik Vee svarte deg, taper de penger så det griner etter. Det vil jo ingen innrømme, men det mange glemmer er at Norge tross alt er et svært lite marked m.h.t. antall innbyggere. Jeg er bare spent på hvor lenge Maritim radio har råd til å holde på med dette. .

Telenor Maritim Radio som firmaet heter (ikke "Maritim Radio" som Jo Eirik Vee kallte det) får betydelige bevilgninger fra staten til såkalte "pålagte tjenester".

 

Jeg er ikke fornøyd med svarene fra Jo Eirik Vee. Forventer at det må være rimelig klare tall som kan vises til siden Staten er inne i bildet med betydelige summer. Det må finnes budsjetter og årsrapporter som kan si noe om dette. Siden det offentlige er inne i bildet aksepterer jeg ikke at Jo Eirik Vee unnlater å gi opplysninger.

 

Om ikke han kan, må han gjerne få på banen andre i Telenor Maritim Radio som kan det.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hvis Telenor eller Staten vil sponse med noen kroner for å gi deg og meg et knakende godt tilbud, sier jeg ja takk. Samfunnet får tross alt kanskje enda mer tilbake.

 

Hva får samfunnet?

Større utbredelse av maritim VHF.

Flere personer som kan bruke VHF godt.

Bedre kjennskap til kystradiostasjoner og hva de kan bidra med.

Bedre utnyttelse av kystradiostasjones evne til å yte ekstraservice som værvarsling og opplysningstjeneste ved at de utnytter også de stille periodene.

 

Det hele blir en vinn-vinn-vinn situasjon der Jo Erik & Co vinner fordi de blir mer nyttige enn noensinne. Staten vinner ved at færre nødsituasjoner kanskje ender i fortvilelse fordi fler skaffer seg VHF og bruker den så mye at de kan bruke den godt også i en stresset nødsituasjon. Hvert dødsfall i trafikken koster samfunnet omlag 15 millioner. Båtfolk har vel omtrent samme prisen? Et liv spart dekker med andre ord hele kampanjen og vel så det.

 

Du vinner også fordi verdien av det du får overstiger de 390 kronene du betaler.

 

Enda en bieffekt. Praktisk Båtliv selger flere blader og de andre samarbeidspartnerene selger flere duppeditter.

 

Det er ikke ofte man forhandler et produkt der både selger, kjøper og tilskuer er strålende fornøyd over handelen. Da blir det ikke riktig for 3. part å fortelle at kjøper har kjøp alt for billig, selger har tapt penger og tilskuer (les skattebetalerene) må dekke tapet.

Alle er i steden fornøyde.

 

Jeg får 100.000 i året for å skrive dette.   :wink:

 

Lotus

 

Muligens var siste setning kun en ønskedrøm......

Link to post
Share on other sites

I mine øyne er dette ett svært godt tilbud til alle som har fritidsbåt med VHF ombord.

Kan ikke forstå hvorfor noen er skeptisk til dette. Hvordan Sjøassistanse driver dette rent økonomisk kan da ikke være medlemmenes sak.

Så lenge de tilbyr et utmerket produkt til en fornuftig pris er det bare og glede seg over det.

Dersom pris og produkt en gang i fremtiden ikke skulle samsvare er det bare å si opp medlemskapet.

Håper dette tilbudet vil være tilgjengelig også i fremtiden til samme betingelser som i dag.

 

MVH

Tellus

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Her er det bare positive ting å spore, spør Hr. Vee om hva slags båter som de vil bruke til assistanse i de fleste tilfeller. Jeg har lest hans noe runde svar annetsteds. I de fleste tilfelle vil de vel bruke ikke profesjonell assistanse vil jeg anta. Det har vist seg i noen tilfewlle også i Sverige hvor de har hentet modellen. Det har så vidt jeg vet vært tilfelle der som helst ikke skal i avisen. Erdet fare for at vi kan lomme opp i det samme her? Jeg bare spør........................

Livet har lært meg en ting så langt alt koster på en eller annen måte, alle kan ikke vinne/tjenne på en gang.

Link to post
Share on other sites

Vi benytter de fartøy som er tilgjengelig og hensiktsmessig utfra hva situasjonen tilsier, mange av våre medlemmer fikk bla. assistanse fra redningsskøyte ifjor, men vi benytter ikke en redningsskøyte til å frakt en kanne diesel til en som er gått tom dersom det finnes rimeligere løsninger.

Vedkommende som ønsker assistanse er jo i de fleste tilfeller den beste til å bedømme hvilken hjelp som er best, og tilkalling av assistanse skjer i samarbeid mellom båteier og kystradiostasjon, men det er nå en gang slik at man i mange områder ikke kan velge å vrake i "profesjonelle" ressurser

Vi har forøvrig ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra de som fikk assistering ifjor på at denne var feil eller uproffesjonell.

Vi snakker tross alt ikke om nødsituasjoner, da benyttes selvsagt alle de ressurser som er tilgjengelig i området og slike tilfeller vil også bli dekket av den ordinære forsikring til den enkelt båteier.

Formidling av assistanse til alle som trenger dette har vært kystradiostasjonenes oppgave i alle år. Kystradiostasjonene har også en god oversikt over hvilke ressurser som finnes i de enkelte områder.

Satt i en slik sammenheng er det ingen forskjell.  Forskjellen ligger er at de som er medlemmer hos oss har mulighet til i etterkant å få dekke evt. utgifter en måtte bli påført i slike sammenhenger. Flere forsikringsselskap tilbyr akkurat det samme iform av såkalt "Superkasko", men den er adskillig dyrere.

Men for all del medlemskap hos oss er et tilbud og en frivilligsak som de enkelte må vurdere om er godt eller dårlig utfra de kriterier og behov en selv har.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Hei Mini.

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din. Synes du tilbudet er for bra? Eller er du opptatt av at noen andre enn medlemmene betaler regningen?

 

Du mener at dette er et for godt tilbud som Sjøassistanse ikke kan tjene penger på?  Det gjør deg irritert og gir deg ingen lyst til å melde deg inn i Sjøassistanse. I tillegg kritiserer du Sjøassistanse for ofte å bruke feil båt når de yter medlemmene hjelp.

 

Er ikke dette å snu ting helt på hodet? Ville du f.eks. gå inn på Elkjøp og si at nei denne TV'en vil jeg ikke ha. Den er alt for bra i forhold til prisen dere forlanger så dere kan umulig tjene penger på den.

 

Er du bekymret over at dette kan koste Telenor Maritim Radio for mye penger? Min bekymring er motsatt. Jeg synes Telenor tar for mye penger i forhold til de tjenester de leverer og har ikke dårlig samvittighet for at de forskjellige partene her frivillig gir meg en gavapakke. Jeg sier tvert i mot tusen takk og vet samtidig at Telenor ikke leker butikk og kommer antagelig til å tjene på dette også.

 

Kommer noen og hjelper meg når jeg har problemer, er det siste jeg vil gjøre å kritisere dem fordi båten deres ikke er fin nok eller bra nok eller for bra. I steden smiler jeg og kaster over trossa og forbreder meg på et langt slep til havn.

 

Lotus

 

PS: Det med at alt koster er en sannhet med modifikasjoner. Noen ganger er nemlig den som sitter igjen med regningen strålende fornøyd likevel. Han har bladd opp en million og mottakerene er strålende fornøyd. Spesielt de mottakerene som fikk brorparten av pengene. Hvorfor så gå rundt å smile etter å ha blitt påført en millionutgift? Av den enkle grunn at uten denne millionutbetalingen, ville datterbedriften (les samfunnet) blitt påført utgifter på 2 millioner. Han har med andre ord spart en million. Ikke rart han også er strålende fornøyd.

 

Slik blir det med Telenor Maritim Radio, Sjøassistanse, medlemmene, staten og samfunnet forøvrig. Alle smiler og er kjempefornøyde. En vinn-vinn-vinn situasjon som jeg påpekte i et tidligere innlegg.

 

Og nå Jo Eirik må du jammen se å opprette et promotion-budsjett  :wink:

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra noen  :wink: fra PanPan og Mini så vil jeg tro at de fleste båtfolk synes dette er et bra tilbud. Telenor er ikke akkurat min favoritbedrift no.1, men jeg ser på (Telenor) Maritime Radio som en egen bedrift som gjør en kjempejobb og som er til for meg. Lotus og Tellus har hatt noen gode innlegg her, så jeg føler at dette ikke trenger noen nærmere utdyping.

Stå på Jo Eirik! Du og dine gjør en kjempejobb! :nonod::seeya:

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Jeg stoler like mye på at Kystradiostasjonene gjør en bra job, som noen annen (leger skippre, bussjofører mm)

Noen ganger er man bare nødt til å stole en smule på andre.

Kystradiostasjonene er ikke ferske i geamet, det er heller ikke Rednings selskapet, synest dette må være en kjempe kombinasjon med medlemskap hos dem begge.

Jeg vil gjerne tro at dette er ett ledd i å bevare Kystradiostasjonene i fremtiden, og det må da være en viktig sak både for oss fritidsbåtfolk og proffesjonelle.

 

Hilsen kommende medlem  :seeya:

:wink:

Link to post
Share on other sites


Tommy_H.: Bortsett fra noen  :wink: fra PanPan og Mini så vil jeg tro at de fleste båtfolk synes dette er et bra tilbud.  

Er det nødvendig å legge debatten på det planet?

 

Jeg forstår at de som har meldt seg inn synes at de har gjort et godt kjøp. Men ber om en jovial respekt for at det her i dette forumet blir satt lys på en virksomhet "Telenor Maritim Radio" bedriver.

 

Er det ikke

 

a) statens bidrag til "Telenor Maritim Radio" som gjør at de tjener penger på dette?

b) en viss urimelighet i at "vanlige VHF" brukere også subsidierer dette.

 

Forøvrig har jeg en kommentar til Sjøassistanses (v/Jo Eirik Vee) uttalelse foran: "....Utover dette ser jeg ingen grunn til å gå inn i detaljer rundt det økonomiske i Sjøassistanse her på baatplassen." Et firma gir informasjon. Alt fra svært god, til direkte håpløs. Et sted på denne skalaen finnes begrepet "arrogant". Når "Kystradiostasjonene" får vesentlige summer over statsbudsjettet regner jeg med at "Telenor Mobil Radio's" informasjonsplikt er større enn for rent privatfinansiert virksomhet.

 

Kommer tilbake til saken etter litt mere "research".

 

Jeg ønsker å holde dette på et saklig plan. :seeya:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Enig med Pan,

se det positive, to ulike aktører tilbyr mer eller mindre det samme. Her kan den enkelte velge det som passer en best eller en kan velge begge eller ingen av aktørene. Hva en skal velge bør og må den enkelte bedømme utfra "pakken" den enkelte tilbyr og til hvilken pris.

Selv valgte jeg kun Redningsselskapet pga. det passet meg best.

At andre velger anderledes respekterer jeg og syntes faktisk det er positivt da dette skjerper konkuransen tilbyderne mellom.

Link to post
Share on other sites


Lasse: Er det ikke også sånn at sjøassistanse har flere båter i områder der det er langt mellom redningsselskapets stasjoner?

 

Jo...jeg sjekket litt en gang og fant ut at jeg måtte betale stor egenandel om jeg skulle trenge hjelp av redninsselskapet i de området jeg ferdes nettopp pga av lang vei. Dette er muligens endret nå siden redninsselskapet har bygget ut Sjøredningskorpsene.

 

Likevel er det jo litt overkill å aktivere en redningsskøyte hvis jeg bare trenger en kanne dieseler (ikke at jeg tror DET vil skje....) eller annen ukritisk hjelp.

Link to post
Share on other sites

I ferd med å bli et hett tema dette - ser jeg.

Synes at enkelte av innleggene går vel langt i å kritisere Sjøassistanse, som i og for seg er et greit tilbud. MEN ....

 

Jeg er selv medlem av Redningsselskapets Kystpatrulje, men ikke Sjøassistanse. Har VHF med papirer og sertifikater - dersom noen lurer på det.

 

Grunnen til at jeg ikke har meldt meg inn i Sjøassistanse (i TILLEGG til Kystpatruljen) er denne følelsen av at Sjøassistanse - som er en avlegger av en stor bedrift med et betydelig statsoppdrag innen dette markedet - synes å opptre i konkurranse med den ideelle organisasjonen Redningsselskapet.

 

Det er DENNE dimensjonen jeg finner noe etisk problematisk. Det er mulig at Sjøassistanse ikke oppfatter seg i konkurranse med Redningsselskapet, men det er slik det oppfattes mange steder. I dette forum har det også blitt henvist til at man ser på begge som tilbydere i samme marked.

 

Hvis man ikke har noen problemer med denne etikk-greia, kan man jo "safe" med å melde seg inn begge steder.

Link to post
Share on other sites

Hei Janef.

 

Den argumentasjonen du kommer med her, deler jeg fullt ut. Har selv tenkt tanken mer enn en gang. Jeg synes også at Kystpartuljen og Sjøassistanse har litt overlapp, men ikke så mye at jeg kommer i den situasjon at jeg må velge det ene på bekostning av det andre. Hadde det vært en problemstilling, ville Redningsselskapet alltid vunnet hos meg. Så etikk-greia blir dermed kun et problem den dagen jeg eventuelt tenker tanken på å ofre Kystpatruljen til fordel for Sjøassistanse.  Etikk-greia rundt det at Telenor/Staten gir meg mer goder enn det jeg får for 390 kroner hos Sjøassistanse er derimot ikke eksisterende, så jeg vil fortsatt melde meg inn.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Lasse: Er det ikke også sånn at sjøassistanse har flere båter i områder der det er langt mellom redningsselskapets stasjoner?

 

Jo...jeg sjekket litt en gang og fant ut at jeg måtte betale stor egenandel om jeg skulle trenge hjelp av redninsselskapet i de området jeg ferdes nettopp pga av lang vei. Dette er muligens endret nå siden redninsselskapet har bygget ut Sjøredningskorpsene.

 

Likevel er det jo litt overkill å aktivere en redningsskøyte hvis jeg bare trenger en kanne dieseler (ikke at jeg tror DET vil skje....) eller annen ukritisk hjelp.

 

 


 

Ikke viste jeg at det var egenandel engang  :wink:

Blir det dyrt om jeg er lang utpå nordsjøen og trenger slep/ assistanse ??

Mulig jeg burde rigge båten i en fart  :nonod:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites


BK: Baat-Guru: Lasse: Er det ikke også sånn at sjøassistanse har flere båter i områder der det er langt mellom redningsselskapets stasjoner?

 

Jo...jeg sjekket litt en gang og fant ut at jeg måtte betale stor egenandel om jeg skulle trenge hjelp av redninsselskapet i de området jeg ferdes nettopp pga av lang vei. Dette er muligens endret nå siden redninsselskapet har bygget ut Sjøredningskorpsene.

Ikke viste jeg at det var egenandel engang  :wink:

Blir det dyrt om jeg er lang utpå nordsjøen og trenger slep/ assistanse ??

Mulig jeg burde rigge båten i en fart  :nonod::seeya:


Klipper litt fra Redningsselskapets hjemmeside om KystPatruljen(http://www.nssr.no/subkat.cfm?kat=medlem&subkat=KystPatruljen):

 

KystPatruljen - for fritidsbåteiere

 

KystPatruljen er Redningsselskapets tilbud til fritidsbåteiere. Gjennom KystPatruljen er du sikret rimelig hjelp når du trenger det. Medlemskapet koster 500 kroner i året.

 

Assistanse når du trenger det!

KystPatruljen tilbyr gratis assistanse (under gitte forutsetninger, les vilkårene nederst) som f.eks. dykkerhjelp, slep osv.

 

Bli medlem nå!

 

Medlemsfordelene står i kø!

Ditt medlemskap bidrar til å gjøre livet på sjøen tryggere for alle. Her ser du noen av grunnene til at medlemskapet kan betale seg selv mange ganger:

 

Kystens egen veibok

Ferie- og Fritidshavner - 520 sider fargerik og nyttig informasjon. Et must for alle som ferdes på sjøen. Omtaler 413 havner i Norge samt 25 svenske havner. Ekslusiv for medlemmer i KystPatruljen!

 

Årlig utgave av den praktiske håndboken Loggen

Med bl.a. nødtelefoner, VHF-kanalplan, eskortestrekninger, marinaer, servicebedrifter og egne loggsider.

 

Andre medlemsfordeler

·  Eskortetjeneste over utsatte havstrekninger

·  Slep ved f.eks. motorstans. Til nærmeste havn med veiforbindelse

·  Assistanse ved driftstans eller andre tekniske problemer. (Nye deler og arbeid ut over 1 times varighet dekkes ikke av medlemskapet.)

·  Hjelp fra dykker. Hjelp ved enkle uhell som tau i propellen, grunnstøting, lekkasjer o.l. dekks av medlemskapet. Større oppdrag til gunstige medlemspriser.

·  Medlemsblad - fire nummer av RedningsSkøyta årlig

·  Billigere båtforsikring. Gjensidige NOR forsikring, if. skadeforsikring og Vesta Forsikring tilbyr spesielle fordeler til sine båtforsikringskunder med medlemskap i Redningsselskapets KystPatrulje

·  Assistanse på Svenskekysten. Du har samme fordeler som medlemmer i det svenske Sjöräddningssällskapet/Trossen Sjöassistans.

·  Gunstige medlemstilbud på sikkerhetsutstyr og nyttige ting til båt og mannskap

 

Disse tjenestene som er nevnt over koster ingenting for medlemmene, med de begrensningene som er nevnt helt konkret. Eksempelvis: Man har gratis slep ved f.eks. motorstans til nærmeste havn med veiforbindelse.

 

Det er vel ikke tatt noe forbehold om distanse som det antydes av BK oh Baat-Guru?

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er en begrensning om en times kjøring fra hjemmebase. Dette er jo i og for seg rimelig og blir det et stort beløp blir det vel en forsikringssak? Mener dette står i matriellet man får tilsendt.

 

Jeg regnet på dette en gang og kom da til at jeg bor i et området der hjelp ville koste noen kroner. Dette er nok løst nå i og med det nye sjøredningskorpset på Hjellestad.

 

Synes NSSR gjør en topp jobb og vil ikke undergrave dem. Likevel mener jeg det er plass til sjøassistanse også nettopp for å avlaste skøytene for småjobbene og organisere det systemet som alltid har eksistert med at kystradioen kaller ut lokale båter man vet kan assistere.

 

Skal man først kritisere noen synes jeg Redninsselskapets automatdrift er på grensen til det uetiske, men jeg har samtidig forståelse for at man må skaffe penger for å drive livsviktig arbeid.

 

Hadde ikke meldt meg inn i sjøassistanse som et alternativ til Kystpatruljen. Fordelene nå var så pass store i forhold til pris at det var OK, men blir det mye dyrere sitter det nok løst. Skal i alle fall benytte meg av værmeldingstjenesten til sommeren!

Link to post
Share on other sites


Lasse: Dette med gratis hjelp er kanskje framstilt litt feil. Regningen sendes til ditt forsikringsselskap, som så betaler ut til Redningsselskapet. Trenger du hjelp i Sverige, sendes regningen til deg, og du må selv sende den til selskapet.

 

Hva i #"%%#¤ da er det jo alle som betaler for noen enten man er medlem eller ikke ??

Dette har vel direkte sammenheng med forsikringspremien ??

 

Her ble jeg skeptisk ja  :nono:

:wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...