Jump to content

Sjøen for alle - Messen på Lillestrøm 2010. Bra eller dårlig?


Buffalo

Recommended Posts

Synes ikke messen var så aller verst jeg.

Selgerne var hyggelige og imøtekommende selv i dag helt på slutten av messen.

 

Flere båter sto det solgt på også.

Det var mindre båter enn vanlig, men jeg fikk drømme og se båter og tenke båtpuss og vår og sommer...

Altså Hensikten oppnådd :yesnod:

 

Litt artig men kunne vært uheldig.

Var ombord i en større båt i dag

Jeg og en kompis gikk inn først.

Selger er veldig hyggelig og sier Velkommen inn og tar oss godt imot.

Jeg

vi sikter nok litt høyt.

selger

ja men det er lov

Vi går da videre inn i cabinen

i det min andre kamerat (tredje person) kommer inn i båten sier selger

Det er lottotrekning i morgen

I bilen på veien sier kamerat nr 2:

Du... han var litt frekk han båtselgeren

Og jeg måtte forklare litt :giggle:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Messen var grei den. Har ikke vært på messa på mange år, så jeg har ikke noen nyere referanser på hvordan en god messe er. Var å kikket litt på duppeditter, og kjøpte meg et Kystatlas. Ellers havnet jeg bort på standen til Risør, og fikk meg en kopp med kjempegod fiskesuppe og en hyggelig prat med byens ambassadører :flag:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen har vi vel hatt i mars hvert eneste år sålenge jeg har deltatt på Baatplassen iaf.

 

Fakta: messer over hele Europa er i fritt fall. Dette gjelder både messer mot privatmarkedet, og messer rettet mot profesjonelle. Dette er altså en generell trend, ikke bare noe som gjelder Sjøen For Alle.

 

Jeg har vært klinkende klar på at Norges Varemesse foretok noen idiotiske grep når de flyttet til Lillestrøm. Istedet for å fokusere på at Messebesøk skulle være en " familieopplevelse " med kanskje litt aktiviteter til barna, godt med spiseplass, med SITTEPLASS til alle som ville sitte ned å ta en pust i bakken, gikk de i stikk motsatt retning. Bedriftsøkonomene regnet sikkert ut at stoler var for dyrt, og kuttet det ut. Serveringssteder var for dyrt, så der kuttet man også til beinet. Elendig mat til fantasipriser var resepten for at færrest mulig skulle benytte tilbudet. Sånn regnet man seg fram til at dette skulle bli big butikk. Sålenge folk betalte billetten, spilte det ingen rolle hvor lenge de ble, ikke sant ?

 

Jeg tror historien er i ferd med å vise at konseptet var feil. Regnenissene kommer sikkert fram til at man må øke prisene både på standleie, billetter for inngang og pølser for å veie opp for tapet. Gudd løkk sier nå jeg. :smiley:

 

På reiselivsmessa for noen uker siden var mitt foreløpig siste besøk, og nedturen var til å føle på. Dassene luktet regelrett piss, og bordene der det var servering, var regelrett skitne og uhygeniske. Halve messesenteret sto tomt.

 

Forøvrig ramla overskuddet til Norges varemesse med mer enn halvparten fra 2007 til 2008. Altså overskuddet på selve drifta

 

Heldigvis har markedsøkonomene rett i en ting. Markedet bestemmer alltid.

 

PS - Yamaha, Lundebaat, Normar, Heitmann og de andre uteblir ikke fordi de VIL.

Kost / nytte tilsier nok at det ikke er forsvarlig å delta.

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg var på messen for siste gang. For meg som bor på Østlandet så er det vel ingen ting som er bedre på messen enn det jeg har tilgjengelig innenfor 1 times kjøring resten av året. Det jeg ikke finner på de permanente utstillingene/butikkene finner jeg på nettet. Det er nok gammel vane/nostalgi som fortsatt har fått meg til å gå på messen men nå tror jeg ikke jeg gidder mer.

Har det siste året debutert på nett når det gjelder båtutstyr og for min del vil nok det større og større del av mitt budsjett. Jeg har som målsetning å handle mest mulig på nett til båt og ellers så lenge jeg sparer penger. Fikk forresten levert 4 stk. sommerdekk(michelin enegerysaver) levert på døren 3 dager etter bestilling og sparte kr. 1600 i forhold til Sharif. Båt har jeg så langt ikke kjøpt på nettet men det kommer vel det også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært klinkende klar på at Norges Varemesse foretok noen idiotiske grep når de flyttet til Lillestrøm.

 

Suzuki

 

Det mest idiotiske var vel å flytte.

Har ikke vært på messa, siden de flyttet til Lillestrøm.

 

Tar heller en tur på "båter på sjøen" på høsten, hvis jeg er hjemme.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Var der en tur i dag, forholdsvis bra med folk. Jeg synes messa var helt ok, selv om den jo har krympet noe med årene fra toppnivået. Påtakelig færre båter men fortsatt mange i småbåtsegmentet og en rekke av produsentene hadde fine stander, som Viknes, Marex, Bavaria, Windy, Aquador og en rekke andre.

 

Utstyrsdelen synes jeg var bra med mange aktører og stort utbud og en del brukbare tilbud. Jeg endte som vanlig opp med noen kart (svenske vestkysten denne gang) samt noen nye havneguider. God pris på båtforsikring til nybåten, tror jeg, samt en vanntett og flytende Icom M35 som ekstra VHF. Fikk også demonstrert og sett på elektronikken som jeg får i nybåten - spennende. Mye har skjedd siden jeg utrustet W37en i 2004, ser jeg.

 

Av båtene jeg så på synes jeg Aquador 33HT var spennende og innholdsrik, selv om jeg synes innredningen blir litt blank og mørk. Messas fineste båt var Viknes 1080, synes jeg, en herlig båt. Bavaria 38 var utrolig voluminiøs med et hav av plass under dekk. Fortsatt litt "billig" i uførelsen, men helt greit. Uteplassen synes jeg derimot var dårlig, med solsenga på babord side og bare et lite hjørne å sitte på for passasjer ved styreposisjonen. Skjønner det blir bra under dekk, men desto dårligere oppe. Salongen akter var helt grei. Motorrommet til å gå seg bort i. Vet Nordwest 370 og 420 er flotte men ha sett dem før, var heller ikke inne i Marex 370. Måtte jo kikke på special edition av W37 -lekker som alltid og ny lys og fin innredning - mest spennende var vel joystick-styringen i kombinasjon med drev. Prisene er noe ned i den forstand at utstyrsnivået er økt uten at prisen er økt tilsvarende.

 

Så gikk turen tilbake til ustyrshallen, før jeg tok veien til Fornebu for se på og drømme litt om Novaen. :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Var også en tur innom i dag og messen er vel grei nok, selv om den er blitt mindre. Synes det var blitt dyrt å komme inn; 140,- per snute var ikke rørende billig, og må vel til i takt med at besøkerantallet synker?

 

Var innom NordWest og tittet på 370 som er en fantastisk båt, selv om takhøyden i kabin er slik at jeg med mine 1,86 som personlig rekord, subber i taket. Oppfatter den også som litt trang ellers. Ellers var vi innom og så på nye BMB 38, og deler KOB sitt syn om at cockpit er litt trang. Synd også at de bar har funnet plass til et microkjøleskap i cockpit. Synes sånn sett at vår BMB 37 Sport gir mer romfølelse enn denne, men bevares, flott var den, og ikke minst i HT utgave som jeg så bilde av.

 

Ellers ble det litt handling av diverse saker, og beste kjøpet i dag var vel fendertrekk til halv pris og en bærbar VHF til 598,- som datteren skal ha med seg i jolla. Og så kjøpte vi et av disse revolusjonerende vaskemidlene, som kan spises og som fjerner alt. Svensken som demonstrerte var meget god, så vi kjøpte den største pakningen og gleder oss til å ta fatt på fendere, båtskrog, komfyr, bil og kjøkkeninnredning mm. :lol:

 

Var også ombord i Skilsø 36 FB, og må si at dette var flotte greier. Har ikke helt sansen for løsningen med høy salong på bb side, men dette var en båt jeg godt kunne tenke meg.

 

Og så fikk vi en hyggelig prat med Baatsmann og han hulde viv, så alt i alt en vellykket dag på Lillestrøm

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Var på messa for å studere Bavaria 45 nøye. Noen skjær i sjøen, kona liker mer og mer motorbåter pga uteplass og mulighet for fart. Ikke et negativt ord om seilbåter, men mer rundt.

 

Etter noen lange dager på sjøen i fjor, var havnene fulle når vi kom inn. Det krever nesten at en er inne i havn før kl 12.00.

 

Synes konseptet rundt 45 cruiser er spennende og så lenge ingen vet hvordan den ser ut i 3- cabinersversjon er det vanskelig med standpunkt. Men i uke 20 kommer den.

 

Ellers tittet på Swift 34, en flott båt og meget fremtidsrettet. Dette pga bra med plass, 1 motor og akseptabelt farts-nivå.

 

Viknes er flotte båter, men designet faller ikke helt i smak. Forbina en fin båt som bra med relativt små motorer.

 

Bavaria 38 Sport er fin, men liker 37 High-line bedre. I denne størrelsen er denne båten vanskelig å unngå. For de som setter fokus på finish, høyglanspolerte treverk osv, er det nesten bedre å gå videre.

For oss som liker dette, føles det bra. Ny båt til en hyggelig sum.

 

Ellers mye artige duppeditter.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen har vi vel hatt i mars hvert eneste år sålenge jeg har deltatt på Baatplassen iaf.

Regnenissene kommer sikkert fram til at man må øke prisene både på standleie, billetter for inngang og pølser for å veie opp for tapet. Gudd løkk sier nå jeg. :smiley:

Heldigvis har markedsøkonomene rett i en ting. Markedet bestemmer alltid.

 

PS - Yamaha, Lundebaat, Normar, Heitmann og de andre uteblir ikke fordi de VIL.

Kost / nytte tilsier nok at det ikke er forsvarlig å delta.

 

Suzuki

 

Gidder ikke å skrive alt dette selv. Men du har uforbeholden støtte fra Hulda.

 

En ting til. Hvis vi, som kommer fra kysten av det sentrale Østland, skal kjøre NSB til den forbannede messen, så kan vi kjøpe oss den jollen vi planla. Bare for billettprisen. Litt overdrevet, men slik skal det være. Vi får håpe at de tar til vettet, og legger den neste messen til Gamvik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...