Jump to content

Kartplotter ? Hva burde jeg kjøpe.


Mazo

Recommended Posts

Hei.

Ønsker å kjøpe meg en kartplotter. Det eneste jeg ønsker å bruke denne til er å legge inn karter fra C-Map. Slik at jeg får en liten båt på skjermen og kan følge med hvor jeg er. Har kikket på Navman Tracker og synes denne så god ut. Har ingen peiling på slike ting. Max pris jeg ønsker å bruke er 10 000,-

 

-Hva må jeg passe på ved kjøp. ?

-Hvilke modeller er å anbefale.?

-Er dette noe man kan få kjøpt brukt ?

 

På forhånd takk.

Mazo

Link to post
Share on other sites


Mazo: Hei.

Ønsker å kjøpe meg en kartplotter. Det eneste jeg ønsker å bruke denne til er å legge inn karter fra C-Map. Slik at jeg får en liten båt på skjermen og kan følge med hvor jeg er. Har kikket på Navman Tracker og synes denne så god ut. Har ingen peiling på slike ting. Max pris jeg ønsker å bruke er 10 000,-

 

-Hva må jeg passe på ved kjøp. ?

-Hvilke modeller er å anbefale.?

-Er dette noe man kan få kjøpt brukt ?


Litt informasjon kan du finne her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...4253456;start=0

 

Har du C-Map som eneste alternativ?

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Guest Express

Hei!

 

Gjorde et søk i basen på båtplassen, der tror jeg nok du vill finne en del nyttig info, blandt en del tøys...

 

Bare søk på "plotter"

 

http://www.batmagasinet.com/baatweb/webdis...Form!SearchView

 

Ser ut som det har vært flittig debattert der og da ligger det nok sikkert en del stoff som kan hjelpe deg videre.

Link to post
Share on other sites


Mazo: ... Ønsker å kjøpe meg en kartplotter.

 

-Hvilke modeller er å anbefale.?


Skal du ha den fastmontert? Skal den brukes i en motor- eller seilbåt? Skal den stå i et styrehus? Sollys kan gjøre en mindre bra skjerm *uleselig*.

 

Svarene her betyr en god del for valget ditt. Kan du si noe mere om din bruk? :smiley:

 

Følgende kan kanskje være til hjelp. Selv kommer jeg til å bruke en kartplotter ombord i seilbåten. Den blir sittende på en arm som jeg kan svinge inn under dekk. Når den er fremme blir den stående midt i nedgangen til salongen. Den er skjermet godt mot sjøsprut av en god sprayhood. Jeg har "glassveranda" i front og til sider under sprayhooden. Dette betyr at jeg kan få sol motlys, og av og til sterkt lys delvis akterfra. Jeg vil demontere kartplotteren og ta den med hjem etter turene (brukes i praksis i weekendene bare). Jeg går mye for seil og bør ta hensyn til "strømforbruk" ombord. Jeg har lest en del tester og informasjon på nettet, samt snakket med forhandlere som har gitt pålitelig og objektiv informasjon. Jeg har også merket meg hva andre har sagt om plottere på andre tråder her. Jeg har sett bort fra PC-laptop løsning, dels fordi jeg i tilfelle måtte kjøpt en laptop (som også bruker relativt mye strøm), men også fordi jeg ikke har tro på laptop konseptet i frisk bris eller mer, og i alle fall ikke om vi er bare to eller en ombord.

 

Da har det blitt slik:

 

* Har kjøpt en plotter som bruker maks. 10 watt.

* Det lave strømforbruket henger sammen med at skjermen ikke er større enn 5" diagonalt, men plotteren har en meget rask prosessor (dokumentert i tester), slik at man kan zoome eller skifte skjermbilde lynkjapt. Dermed gjør en mindre skjerm samme nytten som en stor for meg som skjelden går fortere enn 7 knop. Skjermbildet er dessuten "stående", man får best oversikt i retningen kurslinjen går.

* Skjermen viser 16 farger. Dette holder for meg. Flott med enda fler, men da fordobles for strømforbruket.

* Skjermen er meget lyssterk og klar og er leselig under alle forhold (så sannt jeg har brillene mine med meg! :cool:)

* Plotteren har intern antenne.

* Kartene, som jeg kjøper utpå våren, vil være oppdatert i år, og basert på de siste oppmålingene som foreligger, og selvfølgelig med kartdatum WGS 84.

* Plotteren har samme *brukerprosedyrer* som GPS'n jeg kjenner, det vil si jeg trenger ikke å venne meg til en ny *kultur* eller *verden* for å bruke den.

* Denne løsningen er god nok for meg så lenge denne plotteren fungerer, er jeg heldig - så i 10 år.

* Økonomi: Plotteren kostet mindre enn kr. 10.000,-. Kart for strekningen Skagerrakskystene, Sveriges kyst ned til sydspissen og Danmarks østlige farvann vil komme på ca. kr. 6.000.

 

Jeg tror jeg har fått en funksjonalitet og kvalitet som man ellers må betale minst en kr. 10.000,- mer for hvis man skal ha skjermer i 7 til 10"- klassen. Men slike er utelukket, om ikke annet så på grunn av det for meg høye strømforbruket.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Nei C-Map er ikke eneste alternativ. Det er bare det jeg kjenner best til. Båten er en Scand 25 Classic. (ja en slik med dassen bak :cool:)  Så det går max 7-9mils fart. Navman Tracker 5500 ser ekstremt god ut og har fått mange gode lovord fra andre som jeg har snakket med. Men som kjent er 10 000,- så mye penger at jeg selvsagt ønsker å kjøpe noe jeg vet er et fullgodt alternativ til den prisen.

Link to post
Share on other sites


Mazo: Nei C-Map er ikke eneste alternativ. Det er bare det jeg kjenner best til. Båten er en Scand 25 Classic. (ja en slik med dassen bak :cool:)  Så det går max 7-9mils fart. Navman Tracker 5500 ser ekstremt god ut og har fått mange gode lovord fra andre som jeg har snakket med. Men som kjent er 10 000,- så mye penger at jeg selvsagt ønsker å kjøpe noe jeg vet er et fullgodt alternativ til den prisen.


Da vil jeg tro Garmin GpsMAP 182C er et alternativ du absolutt bør vurdere. Den fås med enten intern eller ekstern antenne. Malfix i Oslo har god pris på denne (finner ham under "Leverandørtilbud").

 

Pris med intern antenne: Kr. 9.600,-

med ekstern antenne:    Kr. 9.950,-

 

Det kommer nye oppdaterte kart for strekningen Lista - Oslo -Gøteborg utpå våren så disse kartene bør du eventuelt vente med å kjøpe til da.

 

Båtmagasinet har en test hvor båda Navman 5500 og Garmin GpsMAP 182C er med: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...c8!OpenDocument . Garmins modell sies her å gi mest igjen for pengene.

 

Det er flere på forumet her som har en av disse, eller også Garmin GpsMAP 188C som tilsvarer 182C, men har ekkolodd i tillegg.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Så ble det kartplotter på meg også til slutt. Har "surfet" litt rundt og bedrevet litt sofanavigasjon, og jeg er imponert!

 

Etter å ha vurdert forsjellige typer i lang tid, falt valget til slutt på Garmin 182C. Det jeg var mest spent på var om jeg klarte å se kartet skikkelig på avstand med den lille skjermen, men denne skjermen er fantastisk skarp, så det ser ut til å gå bra. Nå gjenstår skikkelig montering i cockpit. Ingen flere løse ledninger og annet herk man kan snuble i.


Link to post
Share on other sites

Vanskelig å finne det ideelle produktet, og jeg støtter Lasse i at Garmin 182 C er et glimrende alternativ. Spesielt desom man kjøpet dette hos Malfix, som har veldig bar priser på Garmin. Sjekket alternativt prisen i USA på denne, og det er lite å hente på Garmin. På Navman derimot kan du spare en del penger. Dersom du velger å kjøpe en C-Map plotter, er det penger å spare på å kjøpe kart fra USA. Pris på Wide kart er ca. 1900,- levert på døra.

 

Endte for egen del opp med en Lorenz Excalibur fargeplotter som jeg fikk tak i brukt. Denne kan også bestilles fra USA, og er et bra valg. Rask oppdatering og veldig bra skjerm i sollys. Dersom plotteren kjøpes i USA kan Seatronic i Moss oppgradere programvaren på denne slik at du får norske menyer etc. Prisen på dette er 500,-

 

Lykke til

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kjøp siste nummer av Vi Menn Båt. Der finner du en fin test av mange billige kartplottere til under 10.000,-. Jeg tror det var Garmin som ble deres valg i den testen.

 

For orden skyld vil jeg råde deg til å ringe gemotech, kan hende han har en billig utstillingsmodell til salgs.

 

Dersom du ikke legger på 2000 og kliner til med en Simrad plotter da, de er nå satt ned med ca 30%.

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har bestiller kartplotter Navman Trackfish 6600 og skal få Max c-map. Det koster mye penger på den pga inkl ekkolodd. Synes det er skarp skjerm enn andre pga høy punkter. Skjermstørrelse 800x480 punkter 7"TFT farger. Kan tillegg giver diesel eller bensin forbruker osv.Og den har også nattbilde når man kjøre om mørk (kveld-natt). Den koster 16 850 kr hos Seatronic.

Mvh At-le

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Simrad CX 44 med Max kart. Har erfart at de nye MAX kartene drar mye prosessorkraft. De er ganske sene med oppdateringer -og CX 44 har en ganske bra prosessorkraft. Faktisk vurderer jeg å bytte til NT+ kart for å få opp hastigheten. Da mister jeg en del info om landområder, veinett etc., men for meg som ikke kjører båt på land er ikke det så viktig :wink: s

 

Vil bare tipse om dette slik at dere som vurderer MAX kart tester de før dere kjøper plotter. For en plotter som "ikke henger med i svingene" er ikke noe morsomt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har en Simrad CX 44 med Max kart. Har erfart at de nye MAX kartene drar mye prosessorkraft. De er ganske sene med oppdateringer -og CX 44 har en ganske bra prosessorkraft. Faktisk vurderer jeg å bytte til NT+ kart for å få opp hastigheten. Da mister jeg en del info om landområder, veinett etc., men for meg som ikke kjører båt på land er ikke det så viktig :wink: s

 

Vil bare tipse om dette slik at dere som  vurderer MAX kart tester de før dere kjøper plotter. For en plotter som "ikke henger med i svingene" er ikke noe morsomt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg drar frem denne tråden igjen. Jeg har nå kjørt noen timer med MAX kart i simrad CX44 plotter. Her er noen erfaringer:

1. Max kartene er veldig tunge å laste. Om jeg kjører to kart i "kurs opp" kan det ta opptil 10 sekunder å tegne opp kartene

2. Max kartene er tunge å tegne på oppdatering - dvs. endrer jeg kurs mer enn 15 grader tegner plotteren kartet på nytt - det kan ta mange sekunder. Det samme gjelder ved zooming ut/inn

3. Mange staker/merker er ikke synlige i visse zoom nivåer.

4. Det er flere staker i området jeg har kjørt som mangler i kartene, og antall dybdemålinger er lavt. Jeg har kjørt i området Drøbak-Hankø-Tønsberg.

 

Jeg har i dag byttet til en NT+ brikke i plotteren, og nå forstår jeg alle dere som er sterke tilhengere av C-map. En helt annen verden både med tanke på oppdateringshastighet, kartene er mye mer detaljert samt at merkene stort sett er synlige i alle zoom nivåer.. De tingene som MAX annonserer for i annonsene sine som 3D kart, interaktive symboler (lyssektorer for fyr som slår seg på når du nærmer deg fyret og av når du har passert) og tidevannsstrøm med symboler er ikke lagt til rette for i Simrad's plottere.

 

Jeg har i dag blitt informert av min forhandler at Simrad har stoppet salget av MAX kartene, og at de nå kun leverer NT+ kart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du burde anskaffe deg det siste eller nest siste nummeret av Vi Menn Båt. Der var gode tester av en rekke plottere i det segmentet du nevner.

 

Verd å ta en titt.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten

 

Det er interessante erfaringer med CX 44 du kommer med. Jeg har samme type, men har ennå ikke fått Max versjonen av kartet. Med de opplysningene du kommer med er det sikkert bedre å beholde NT+ versjonen. Men er dette noe man bør akseptere med et skuldertrekk? Dette er noe av de dyreste utstyret som finnes. Det skal ihht spesifikasjonene fungere med C-Map Max. Da holder det vel ikke at oppdateringen av kartbilde går ulidelig sakte og at plotteren ikke fikser de virkelige nyhetene med Max kartet slik som lysende fyrlykter etc?

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten

 

Det er interessante erfaringer med CX 44 du kommer med. Jeg har samme type, men har ennå ikke fått Max versjonen av kartet. Med de opplysningene du kommer med er det sikkert bedre å beholde NT+ versjonen. Men er dette noe man bør akseptere med et skuldertrekk? Dette er noe av de dyreste utstyret som finnes. Det skal ihht spesifikasjonene fungere med C-Map Max. Da holder det vel ikke at oppdateringen av kartbilde går ulidelig sakte og at plotteren ikke fikser de virkelige nyhetene med Max kartet slik som lysende fyrlykter etc?

 

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

I følge min leverandør har C-map og Simrad solgt skinnet før bjørnen er skutt her. Akseptere det gjør jeg ikke uten videre - men det er ikke så mye jeg kan gjøre akkurat nå. Simrad har "en sak gående" mot C-map der Simrad krever at C-map gir samme dekning på NT+ kartene som på Max kartene til samme pris. Funksjonaliteten i Max kartene er ikke jeg så opptatt av. Jeg hadde bestilt en CR44 med NT+ kart, men forhandleren foreslo at vi skulle vente på CX'en. Det sparte jeg ca 15.000 kroner på. Inge sure miner her i gården :smiley:
Link to post
Share on other sites

I følge min leverandør har C-map og Simrad solgt skinnet før bjørnen er skutt her.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes dette føyer seg inn i rekken av mine erfaringer med Simrad. Flotte produkter, men mye forsinkelser under produktutviklingen, ofte ikke leveringsyktige selv lenge etter at markedsføringen har startet (å få beskjed i mai om at det du så på messa i mars og vil kjøpe først er tilgjengelig i september betyr i praksis neste båtsesong), feil i tidlige serier av nye modeller - og - som du ser her, prosessorer som gjerne er marginale i forhold den ytelse som trengs. Føy til software som ikke utnytter all funksjonalitet i kartgrunnlaget.

 

Jeg har en 2004-modell CP44 m/sunview-skjerm og NT+ kart som jeg er kjempefornøyd med. Trodde i vinter at dette, som var "state of the art" da jeg kjøpte den sist sommer, nå var moden for teknisk museum. Nå kan jeg slå meg til ro med at dette ustyret vil være supert i lang tid ennå. Tror jeg kjøper en ny kartbrikke i år med større dekning og oppdaterte kart. :smiley:

 

Men blir det noen gang ny båt eller utskifting av elektronikken vil jeg nok se grundig på Raymarine som et alternativ.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette føyer seg inn i rekken av mine erfaringer med Simrad. Flotte produkter, men mye forsinkelser under produktutviklingen, ofte ikke leveringsyktige selv lenge etter at markedsføringen har startet

Jeg hadde samme erfaring med RS 82 VHF fra Simrad. Første boksen som ble satt inn i båten funket ikke SimNEt på - så det var ikke mulig å få DSC til å fungere med posisjon fra CX44. Ny boks med ny software satt inn - samt et ekstra tips til montør om at "de hadde glemt å revidere installasjonsinstruksjonen om at det trengtes strøm til en eller annen kobling"

 

Men blir det noen gang ny båt eller utskifting av elektronikken vil jeg nok se grundig på Raymarine som et alternativ.

<{POST_SNAPBACK}>

Noen gang? nå høres du ut som kona mi. Klart det blir ny båt. :wink: Noen drømmer må vi jo ha. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har sjekket litt rundt og snakket med en del selgere som bare gir meg svada informasjon og alle sier at sine produkter er best. Jeg har en snekke som ikke går så fort og jeg er interisert i skagerakk området. Har vel forstått at det er c-map som er det kartet som er best. I og med at båten er treg så er ikke oppdaterings hastigheten det viktigeste. Er det noen som har noen forslag til noen kartplottere som ikke er for dyre?

Link to post
Share on other sites

Det stod en test i siste Båtmagasinet. Garmin Quest tror jeg det var. Kan brukes både i bil og båt. Fikk god karakter.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er nok en brukbar sak til sitt bruk, men i båt er det nok kun et leketøy med mindre du har den festet på nesen. Skjermen er jo mikroskopisk etter min mening.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette med oppdateringshastingen er ikke bare av interesse ifht hvilken fart båten går. Min erfaring er at det på plottere med liten skjer (6-8 tommer) så vil det bli mye zooming ut og inn alt etter hvor du er og hva du "ser" etter. Dermed er det likevel viktig med en rask plotter. Mulig jeg zoomer mye i forhold til andre, men når du først skal se etter detaljer må du ofte zoome mye inn...

 

Lykke til med valget. Jeg har forvrig en kartbrikke til overs som jeg skal selge. Det er XL kart over Skagerrak, Navionics på CompactFlash brikke. Den har stått i en GeoNav plotter. Kjøpte XL3 kart, men fikk ikke byttet inn den gamle XL brikken som stod i når jeg kjøpte båten...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...