Jump to content

Kartplotter ? Hva burde jeg kjøpe.


Mazo

Recommended Posts

Har en Raychart 435 som jeg er meget godt fornøyd med så langt. Lyssterk, rask nok for meg i seilbåt, logisk oppbygd, få knotter og lett forståelig. Ser at Raymarines svenske forhandler kjører kampanje på denne nå. Tror prisen der er ca. 9.000 kroner inklusive Navionics kartbrikke over Skagerak.

Link to post
Share on other sites

Det stod en test i siste Båtmagasinet. Garmin Quest tror jeg det var. Kan brukes både i bil og båt. Fikk god karakter.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Dette er nok en brukbar sak til sitt bruk, men i båt er det nok kun et leketøy med mindre du har den festet på nesen. Skjermen er jo mikroskopisk etter min mening.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, si ikke det. Skjermen har ekstremt god oppløsning, og er i bilen godt lesbar på over 1 meters hold, slik tilfellet ofte blir når den henges i frontruta på en bil med moderne design. Lesbarheten i bil hjelpes riktignok godt på vei av programvarens funksjon med autozoom, men likevel.

 

Og i båter av skjærgårdsjeep eller daycruiser-fasong blir den logiske plasseringen av en slik ofte veldig nære føreren, så dette med leketøy er nok ikke en uttalelse jeg ville avgitt uten å kjenne behovet til den som spør litt bedre. Om man derimot skal ha en kartplotter stående ved innvendig styreposisjon i en sjark, som man også ser godt fra utvendig styreposisjon, blir skjermen for liten.

 

Men da kan man jo henge en sykkelholder til 200kr der, og heller flytte den imellom? Du har batteri for 20 timer innebygd, og den er vanntett.

 

Tross alt får man veldig mye for pengene ved å kjøpe Quest. Bilholder med høyttaler er inkludert, samme med CitySelect v7 bilkart, og totalt får du den nå ned mot 5000kr. Båtholderen koster 600kr, og har skikkelig låsing av GPS med 2 metallpinner som går inn i forsenkninger i kroppen. Fast ladekabel er da innebygd i holderen. 243Mb kartminne er også inkludert.

 

Og sånn sett er ikke skjermen så mye mindre enn feks 276C, som med samme utstyrsnivå vil koste over det dobbelte. Men lommebok og smak er selvfølgelig individuelt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Synes den Garmin i linken eg la ut lengre oppe var billig, og det er jo det han spør etter..

Pris: kr 4 495,00

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, den var billig, men det var jo uten kart.

 

Navmannen til Stavanger Seil er ink. C-mapkart såvidt jeg forstår.

 

Vet ikke hvilken som er "best", men har selv noen ukers erfaqring med Navmannen, og kan sålangt anbefale denne. Mnage gode funksjoner, og en intuitiv meny (han enda tilgode å måtte bruke bruksanvisningen). Minuset er en prosessor som ikke er av de raskeste, men holder lenge for min seilas (max ca. 25kn.)

Et stort pluss i min marg er at den bruker C-map kart. Det gjør ikke Garmin

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Enig med de som mener PC er ok!

Bruker selv pc, en bærbar sak som jeg ga 1500,- for. Kartprogram kan man få gratis (Tiki?)

Og så må du ha en Gps og koble til Pc, den koster fra 800-1000 evt kjøper du en håndholdt Gps til en noe dyrere pris.

Jeg ga 2000 for min gps Magellan 320 for et par år siden! (brukt)

 

Så nå har jeg en billig plotter med 14 tom skjerm :yesnod:

Link to post
Share on other sites

GPs som er til bærbar pc kr 495,-

Hei.

 

Sikkert ikke hverken bedre eller dårligere enn andre "mus-GPS'er" så lenge den virker. Står ingenting om den er vanntett og kan monteres utendørs. Og obs, den håndterer tydeligvis ikke EGNOS (når nå det måtte komme i pålitelig drift en gang i 2006).

 

Lars H.BildeBilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om du leser dokumentasjonen som det er linket til, så ser det ut til at den håndterer Egnos også. Har bestilt en for utprøving, så får vi se. Prisen er i hvertfal OK. Skal se litt på hvor vanntett den er, hvis ikke hiver jeg rundt litt glassfiber og Epoxy, så blir den i hvertfal tett.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en PC med C-Map på kartbodet inne,

men skulle gjerne hatt en remote skjerm ute i cocpiten.

Noen som har en god løsning på dette ?

<{POST_SNAPBACK}>

Omtrent samma som meg; pc m. C-map kart inne, men nå med kartplotter ute. Plotteren er da "standalone" og kan benyttes inne om f.eks pc'en skulle ta kvelden.

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er mer "riktig" å kalle de aller fleste variantene av disse GPS-musene for "sprutbeskyttet" - og unngå å utfordre skjebnen med å gå ut ifra at de er vanntett i den utførelsen de leveres.

 

 

Har selv flere utgaver av bl.a. Haicom sin mus, både med Usb eller seriell plugg - samt med og uten EGNOS. De fungerer meget bra alle sammen til mitt behov.

 

MEN, de kan trekke vann gjennom pakningen til ledningsinngangen bl.a., hvis de blir stående lenge ute i regn og blåst.

 

Men som ok67 nevner, er det sikkert noe man kan lage som et vanntett skall rundt, hvis det er nødvendig å ha den ute da!

 

NB!

Fant forresten ikke noe i den tekn info'en, som sa at den var forberedt/enablet for EGNOS signaler?

 

Ship'O'Hoi! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Om du leser dokumentasjonen som det er linket til, så ser det ut til at den håndterer Egnos også.

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, la ikke merke til den linken. Data ser jo ikke så ille ut de. Hadde det ikke vært for at jeg fremdeles har min gamle Garmin 75 GPS som jeg kan koble til plotteren (dvs., den er alllerede koblet til en ledig port, bare å velge å ta signale fra den via meny på plotteren) som reserve dersom original GPS'n skulle svikte, tror jeg jeg hadde kjøpt en slik.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei ok67!

 

Ja, det står at den er WAAS enabled - er det det samme som at den også er forberedt/enablet for EGNOS?

 

Trodde at dette var to forskjellige system: WAAS i Amerika og EGNOS for Europa?

 

På andre GPS'er som f.eks Haicom'en står det spesifisert at den er for både WAAS og EGNOS!

 

Har jeg oppfattet dette feil?

 

 

NB!

Det er vel ikke så veldig farlig uansett om den har dette korreksjonssignalet eller ikke, for den jeg bruker nå er en tidligere modell av Haicom, uten EGNOS og den er så nøyaktig at den forbløffer meg gang på gang i mange trange sund / farvann rundt om på Vestlandet.

 

Jeg har gjort mange tester for å bli sikker på kart og kartprogram - og går jeg midt i leia i et trangt sund, f.eks mellom holmer - så vises posisjonen og slepestreken midt i sundet på kartene.

 

Har enda til gode å finne noe som ikke stemmer i mitt område - og jeg må legge til at jeg kontrollerer ALLTID nye ruter i ukjent farvann, med de nyeste oppdaterte papirkartene før jeg legger avgårde.

 

Det kan hende at jeg har lagt inn markeringer / korreksjoner i kart/kartprogrammet for "nye" staker og andre markeringer som er kommet nylig.

 

Lykke til dere andre også - og ha en trygg seilas i sommer :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Det står riktig nok WAAS og ikke EGNOS, men det blir vel det samme.

Ja, det blir det samme. Korreksjon fra satellitter kom først i USA og der ble systemet kalt WAAS. Etter som systemet ble bygget ut andre steder i verden, ble det tatt i bruk andre navn. Men systemet er det samme. Så det er nok bare programereren som ikke har giddet å legge inn navnet EGNOS for mottakere som selges i Europa. GPS'er med WAAS går dermed like godt i Europa som en med EGNOS vil gjøre i USA.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en brukbar sak til sitt bruk, men i båt er det nok kun et leketøy med mindre du har den festet på nesen. Skjermen er jo mikroskopisk etter min mening.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har PC med kart program med 15" skjerm og jeg zoomer mye for skille mellom ovesikt og detalje.

Men om jeg splitter skjermen i 2 så har jeg den for delen at jeg kan ta opp to kart bilder i olike skaler ein med oversikt og en i detalj.

+ at jeg kan bruke PC til så mye annet.

 

Hasse

NB 820

Link to post
Share on other sites

Fikk GPSmusen fra Sovida/Elfa i dag. Ser ut til å fungere fint. Har alt operert den litt; Det var en magnet under den som kan brukes for å sette den fast på f.eks. et biltak. Ikke serlig hendig da jeg har tenkt å plassere den rett over styreposisjonen i båten, noe som vil medføre at den kommer ca 30cm fra der hvor jeg har tenkt å ha kompasset. Magnete har jeg derfor tatt bort. Åpnet GPSen og ser helt klart at den ikke er vantett da den består av en plastboks i to halvdeler som er skrudd sammen. Tåler nok litt sprut, men ikke så mye. Et alternativ blir å legge på litt silikon i sammenføyningen mellom de to delene som inkapslingen består av, da vil den nok bli tett. Eller fylle den med Epoxy.

Link to post
Share on other sites

Kjører Linux, der var det bare Plug and Play. Hvordan det er i Windows verdenen skal jeg ikke uttale meg om, men det fulgte med en liten CD med diverse programmer og manualer på. Har sett på nettet enkelte steder at Windows har en tendens til å tro at disse GPSmusene er en virkelig mus, og dermed går musecursorene bananas. Men i Linux funket det i hvertfall som en drøm.

Link to post
Share on other sites

Jeg slenger meg på de som allerede har nevnt Garmin 276c. Den er genial med at den kan brukes både i bil og båt. Trenger du en REN båtplotter kan det hende det er andre produkter som gjør en bedre jobb. Garmin Quest vil jeg fraråde rett og slett fordi den har "fokus" på bil og har lite båtfunksjoner, samt at den har alt for liten skjerm til å kunne brukes som reell kartplotter. De jeg kjenner som har brukt GPS'er med så liten skjerm som kartplottere klager over at det blir mye blaing frem og tilbake, og at når de har nok med på skjermen til å kunne kjøre etter den, forsvinner for mye av detaljene. Dermed blir den rett og slett ikke helt brukenes som kartplotter.

 

276c har også eksepsjonelt bra skjerm. I dagslys/sollys kan du bare skru av bakgrunsbelysningen og du ser skjermen svært godt, inkl farger.

 

Nå har vel akkurat Garmin også lansert en ny modell som heter 376c. Står ikke noe om det, men såvidt jeg kan se må skal nok 276c fases ut til fordel for 376c. Den er kliss lik bare at den har noen nye funksjoner som støtte for værsatelitter osv.

 

Lykke til i valget!:-)

 

Anders

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...