Jump to content

Kartplotter ? Hva burde jeg kjøpe.


Mazo

Recommended Posts

Fint å høre at det virker bra!

 

Da får jeg som er meget fornøyd og aldri har trøbbel med min xp pro SP2, bare vente på driver cd'en, regner vel med at det er like greit å innstallere som Haicom'en!

 

 

NB!

Det du nevner om at musepekeren blir helt vill, gjelder under Win2000 og XP, og er en enkel sak å ordne på, bl.a. ved en liten modifisering i registeret for den respektive COM-port. :wink::yesnod::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Standar Horizon - CP 175C med 6" fargeskjerm. Jeg er meget fornøyd og den viser kartet svært godt i solys. Prisen er i dag ca 8500.- kroner + C-Map NT +. Denne kan kobles sammen med VHF-radioen slik at i en nød situasjon som sendes via VHF, vil Tjømeradio motta nøyaktig posisjon. Dette er jo betryggende.

 

Lykke til uansett hva du kjøper av kartplotter.

Link to post
Share on other sites

Garmin Quest vil jeg fraråde rett og slett fordi den har "fokus" på bil og har lite båtfunksjoner, samt at den har alt for liten skjerm til å kunne brukes som reell kartplotter. De jeg kjenner som har brukt GPS'er med så liten skjerm som kartplottere klager over at det blir mye blaing frem og tilbake, og at når de har nok med på skjermen til å kunne kjøre etter den, forsvinner for mye av detaljene. Dermed blir den rett og slett ikke helt brukenes som kartplotter.

 

Anders

<{POST_SNAPBACK}>

Det eneste Båtmagasinet savnet på Quest ift maritimt bruk da den ble testet, var MOB-knappen.

 

Kanskje en ide å se skjermoppløsningen selv, før man uttaler seg?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det eneste Båtmagasinet savnet på Quest ift maritimt bruk da den ble testet, var MOB-knappen.

 

Kanskje en ide å se skjermoppløsningen selv, før man uttaler seg?

<{POST_SNAPBACK}>

Selvsagt er du inne på noe her, men jeg er ikke like overbevist om at kvaliteten på testen som Båtmagasinet gjor er så mye bedre enn den brukererfaringen som noen av oss andre har. Det er ikke noen fasit som journalistene utarbeider og bør absolutt tas med en god klype salt.

 

Etter min mening så gjør ikke skjermoppløsningen skjermen større, men skarpere. Det hjelper fortsatt lite om plotteren står en meter unna øynene og det rusker litt. Jeg er fornøyd med med skjermen på min Garmin 3010C, men innrømmer at zoom funksjonen brukes også her. Jeg har forøvrig hatt en Quest i bilen og der fungerte den brukbart med en lten halvmeter fra øynene, kunne lese av hastigheten i allefall...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

DETTE har vært diskutert tidligere...

I innlegg #82 nevner jeg 8" skjerm (TFT) på Telchart... (kan være hvilket som helst kartprogram på PC.)

 

Erfaring såå langt er bra! Hele bildet blir selvsagt mye mindre enn på std. skjerm (15" - 17"), men fullt brukbart! Må bare være litt mere nøyaktig for å treffe "komandoene" med musen (forøvrig kulemus (ikke for gynekologer :lol: ) som er festet med borrelås) hele box-PC-en står støtt på bordet (borrelås her også).

Billig løsning, men så klart: Mye mere "leamikk" enn med en slank kartplotter i miniutgaven til 8-15 laken...

(Åsså kjøres det C-map!!!) :flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ser av innleggene om valg av kartplotter at mange bruker PC ombord i båten. Bruker selv også PC, men da mest til internett. Problemet er at min PC bruker (for) mye strøm, og at Fujitsu-Siemens ikke lager 12 V power til denne maskinen. Har vurdert å anskaffe omformer 12V/230V. Kreves spesielle omformere med sinuskurver eller går det greit med firkantpuls?

Har noen erfaringer med power til PC.

Min PC er en Fujitsu-Siemens Amilio D 1840W, den har 20V spenning.

 

mvh

strømsparer i seilbåt

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Denne benytter jeg på min IBM TP 600E

 

Art.nr.: 32-5502 koster kun 398,-

 

http://www.clasohlson.no/

 

Den har mange forskjellige plugger inn til PC'en - er sikker på at du finner en som passer til din PC.

 

Batterieliminator for laptop. Innspenning 11-14V/8A fra f.eks. bilbatteri. Utspenning 15, 16, 18, 19, 20, 22 og 24V DC. Maks. belastning 15-20V/3,5A og 22-24V/2,9A. Leveres med 1,8 m kabel og 6 utskiftbare batteriplugger. Størr. 100x58x29 mm.

 

(PS! I min PC er batteriet defekt, det har jeg tatt ut - fungerer helt fint uten batteri i PC'en)

Link to post
Share on other sites

Har testet den strømforsyneren fra Clas, men den gir noe støy inn på stereo (radio).

 

Ellers er jeg tilhenger av PC+Haicom (Fra Clas 798,-), enten med USB eller vanlig COM-tilkobling. Begge funker.

 

Tok tiden på hvor lang tid det tok å hente ned satelitter, og jeg hadde 3D bilde på pltteren i løpet av 35 sekund med Haicom'en. Garmin GPS'en brukte 2 minutter (rettnok en eldre GArmin). Haicom'en er også mer nøyaktig (etter min erfaring), og har hurtigere oppdatering av posisjon.

 

Lykke til, det blir ikke enkelt å bestemme seg tenker je..... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Tok tiden på hvor lang tid det tok å hente ned satelitter, og jeg hadde 3D bilde på pltteren i løpet av 35 sekund med Haicom'en. Garmin GPS'en brukte 2 minutter (rettnok en eldre GArmin).

Jeg tror nok det er *svært* viktig å få med at det må være verdier fra en gammel GPS. Jeg har en Garmin GPSMap 276 og testet akkurat disse tidene. Dersom GPS'en slåes på der den ble slått av bruker den ca. 10 sekunder på å starte opp og 3 sekunder på å finne posisjon. Mao brukte den 13 sekunder fra jeg trykte på "på-knappen" og til jeg hadde markøren på kartet.

 

Haicom'en er også mer nøyaktig (etter min erfaring), og har hurtigere oppdatering av posisjon

Nåja... jeg har testet 276'en min litt. På den står det i menyene hvor mye feilmargin du må regne med til enhvær tid, og den ligger stort sett på 2 meter når jeg er på sjøen, og da får jeg også en lilla ring rundt "båten" som indikere det området jeg teoretisk kan befinne meg innenfor. Jeg har testet litt og funnet meg noen skjær på en sånn fin 50 cm dybde som jeg har kjørt saaaaaaakte bortil (med 14 foteren min). så zoomer jeg heeeelt inn på kartet og ser hva som er under båten når jeg står presis på "krysset". De 3-4 gangene jeg har testet det så har jeg hatt skjæret presis under båten. De 2 metrene med feilmargin vil jeg kalle "teoretisk". I praksis er det utrolig presist. Faktisk er jeg meget imponert både av GPS'en og bluechartet som jeg har på den. Utrolig presist.

 

Jeg har lenge brukt en Emtac bluetooth GPS sammen med pocket PC for navigering både i båt og bil, men jeg var rett og slett lei av tidvise tekniske problemer og "dill" med en slik løsning. Garmin GPS'en har selvsagt mye mindre skjerm og alt det der, men den direkte på, funker ALLTID, går "aldri" tom for batteri, er plasseringsvennlig osv...:-) Jeg er svært tilfreds med den løsningen. Så har jeg med PC'en for å lage ruter, se på spor, lagre og administrere waypoint osv. når vi ligger i ro.

 

Anders

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Clas Ohlson omformeren ser ikke ut til å passe min Dell, da den har en annen plugg.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

 

Hvilken plugg da?

 

Den som ofte har vært problemet å få tak i til DELL tidligere (utenom dyrt original adapter, da ) har vært den "firkanta" dellpluggen som er litt avrundet på oversiden.

Den er ihvertfall med i pakken på de to variantene (3.5A og 6A, men som ellers er like) av laptop adapter for 12 v fra Clas Ohlson.

 

NB!

Det kommer ikke frem på bildet av den minste modellen, og for den største er det ikke bilde i det hele tatt - men jeg har kjøpt begge og de virker meget bra begge variantene til mitt bruk......, på mine DELL-maskiner!

 

3,5A modellen 32-5502 til kr. 398,-

 

6,0A modellen 38-1383 til kr. 498,-

 

(På websiden er det f.eks. bare til å søke på varenummeret og du kommer rett frem!)

 

 

Ship'O'Hoi! :sailing: og lykke til! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...