Jump to content

Hvor tykk glassfibermatte?


ooma

Recommended Posts

Skal i gang med å lage nytt motorfundament til båten. Motorbytte medfører  ny motor, ny aksling/propell, cv-aksling og thrustlager. Fundamentet har jeg tenkt å lage i divinycellkjerne, plastre dette til skrogsidene og plastre inn to flattstål i rustfritt på toppen med ferdigmonterte bolter til motorlabbene. Skroget er et eldre glassfiber snekkeskrog, kun bygd i rundt 8-10 eksemplarer. Spørsmålet er om noen har råd og vink i forbindelse med valg av tykkelse på glassfibermatte og hvor mange lag det er nødvendig å plastre med fremgangsmåten beskrevet ovenfor. Motoren er en 60Hk Sabb-Iveco, og med CV aksling og fleksible motorlabber, er det ikke mye krefter denne skal overføre til skroget.

Oso

Link to post

Det er vanlig å bruke 450g matte til slike jobber.

Hvor mange lag er nesten umulig å si, dette er avhengig av mange faktorer.

10 lag bør holde i de fleste tilfelle.

 

Husk å ha i nok herder, heller litt for mye enn for lite hvis man er i tvil.

Frustrerende å fjerne klissete glassfiber som ikke herder....

 

Husk å lage godt avrundete hjørner og kanter på kjernen.

Samt fjerne all topcoat i området du skal støpe.

Dette bør gjøres med rasprondell slik at underlaget blir mest mulig rufsete.

En diamantkappeskive er også praktisk.

(Disse er tilnærmet uslitelige selv ifm glassfiber.)

 

En liten vinkelsliper er helt nødvendig. Støvet sliter imidlertid mye på verktøyet så det er en god idee å få tak i en billig sliper.

Eller to slik at man slipper å bytte skive hele tiden....

Selv kjøpte jeg et lite lager på Europris til kr129 pr stk. Fungerer glimrende.

 

Normalt er det enklest å rulle ut glassfiberen på en treplate dekket med plastfolie til de er mettet , og så flytte dem over på fundamentet.

Rull ut to lag av gangen.

Du må benytte en aluminiums-rulle samt solide gummihansker... :cool:

Link to post

Husk å ha i nok herder, heller litt for mye enn for lite hvis man er i tvil.

Frustrerende å fjerne klissete glassfiber som ikke herder....

Men vær oppmerksom på at det fort kan bli for mye herder i varmen, i verste fall kan blandingen selvantenne pga varmeutviklingen.  Foreslår at du prøver å være så nøyaktig som mulig når det gjelder herdermengde, og heller blander mindre porsjoner.  NB! bruk vernebriller - får du herder rett på øyet går det ikke mange sekundene før det er gjort uopprettelig skade! :nono:

Link to post

Takk for svar. Jeg lurer dessuten på om polyester kan "gå ut på dato"?

Har overtatt en del som har ligget en stund, men som er lagret både tørt og frostfritt. Jeg er også litt usikker på om jeg bør forbehandle rustfritt stål som plastres inn på noen måte. Fester polyester godt nok, eller bør jeg behandle overflaten utover det å avfette godt?

Ellers kan jeg bare skrive under på det Ingar sier om valg av verktøy. Billig vinkelsliper er for lengst innkjøpt sammen med diamantskive. Jeg har det gamle fundamentet på samvittigheten, noe som forårsaket en STOOOOOOR mengde med støv. Jeg ser ikke frem til rengjøringen av båten innvendig.

Oso

Link to post

Polyester er "ferskvare", og regnes som ikke fullverdig når det er gått et par år fra produksjonsdato, men jeg tror neppe dette er noe problem i ditt tilfelle dersom det da ikke er hauggammelt stoff du har overtatt.  Problemet ligger først og fremst i at det foregår en kontinuerlig herdeprosess, den egentlige herderen er allerede i polyesteren, mens det vi vanligvis kaller herder, aksellererer prosessen.  Det holder å avfette stålet godt før du støper det fast.  

 

Pass på å ikke gjøre samme feil jeg gjorde i et lignende prosjekt:  Jeg fant en remse flattjern (ikke rustfritt), kappet det til og støpte inn etter alle kunstens regler.  Problemene kom da jeg etterpå skulle borre og gjenge opp - omtrent umulig å få til.  Det viste seg at jeg hadde brukt slitestål som vanligvis brukes på gravemaskinskuffer og snøploger.......

Link to post

Heisann!

 

Jeg var gjennom akkurat samme "sjauen" i vår, ny motor, drivlinje, fundamenter....full pakke!

 

Kjernemateriale (divinycell) er glimrende, og legg gjerne inn "kne-plater" i samme materiale langs fundamentene for ekstra forsterkning.

Jeg borret hull i flattjernene og sveiste inn muttere på baksiden for feste av motorlabber. Husk god maskering av hullene når du begynner å støpe :-) Senere borrer/sliper du hullene frem igjen.

 

Man starter gjerne med en tynn matte som første lag (100g) En slik matte former seg bedre etter underlaget, og det er da lettere og fortsette med en tykkere matte. 300-600g.

Flatene du skal støpe på vasker du grundig med aceton

 

Antall lag avhenger av tykkelse på mattene du bruker. Et ferdig laminat på 8-10 mm holder i massevis.

Bruk foreskreven mengde herder. For mye herder fører til for mye varmgang/for hurtig herding, med det resultatet at laminatet ikke får sjangs til å "gasse" ut, og du før en støp som blir sprø.

Støping i direkte sollys må også ungås.

Ikke overdriv bruken av polyester, det er mattene som gir styrke. Rull på passelig med polyester, og bruk en luftrulle og arbeid polyesteren inn i duken.

Kjøper du riktig type luftrulle (av metall) kan disse rengjøres ved brennes rene med en skibrenner.

 

Ellers anbefaler jeg boka/heftet "Dieselmotor i Båt" fra Universal Diesel.

http://www.universal-diesel.no/

Den gir svar på de fleste spørsmål ang. installasjon/oppretting +++

 

K.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...