Jump to content

Jeg har en gammel Oselver som lekker endel. Kan Epoxy anbefales?

stenearild

Recommended Posts

Jeg lurer på å legge epoxy under vannlinjen på min Oselver. Er det noen som har erfaring med å legge epoxy utenpå en trebåt?

Det har dannet seg endel sprekker i bordene og her lekker den endel selv om båten er ligget å trutne i månder. Videre er det lekkasje i overgangen kjøl sidebord. Jeg ser med min lille erfaring med trebåter ingen god utvei for å fixe dette. Her noen et godt råd til meg?

Edited by stenearild (see edit history)

Oselver og epoxy; det er vel like ille som å kle en stavkirke med eternitt.... :sweat:

Fra spøk til alvor: hvor er det den lekker?

Er det et bord som er sprukket? Er det søm som har gitt seg? Er det langs kjøl eller stevn?

Kom med litt mer info så får du sikker en del fornuftige og hjelpsomme tilbakemeldinger.

Med vennlig hilsen POSEIDON

bør snakke med ein trebåtmann, de forklare hvordan man driver sprikk med ...ehhh..garn?...og tjære...eller noko slik. Noko som kan leve med trevirket.

Gammel båt og billig enkel fiks som kanskje holder eit år? Sikaflex eller tec-7... :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sprekker i båtbord bør ikke forsøkes tettet, stapper en noe inn vil det bare utvide sprekken.

Helt vanlig metode er å bruke «bandajern» - forsinket tønnebånd – ca. 5 cm bredt (par-tre mm tykt), ev. med en pappremse under, som legges over sprekken på innsiden. Kan med fordel smøres under med f.eks. tjære.

Langs kantene på begge sider bores hull, vanlig båtsøm slåes inn fra utsiden og klinkes rett på jernet (uten roer). Dette tetter og låser samtidig sprekken så den ikke utvider seg videre. Holder vanligvis til bordet må skiftes av andre grunner – samt viser for omverden hva som har skjedd.

Vil en spandere litt mer kan kopperplate også brukes.

Til å trekke inn bord løsnet fra kjølen er som nevnt skruer utmerket.

Mvh

Kaldfisk

Denne fremgangsmåten med epoxy fra West Marin er en helt annen type sprekk i forhold til trådstarter.

Tetter men en sprekk i en tre båt og treet ikke får gå (trutne) så sprekker det ett annet sted.

Smaapala

Har ein strandebarmar med mykje dei same problema som du nemner her. (for bilete av sprekkene i min båt sjå denne tråden)

Eg har brukt litt forskjellige metodar på båten min. Ei sprekke som låg over vasslinja har eg "lusa", altså frest rein sprekka med ein 6 mm notfres (freste ikkje djupare enn 2/3 av bordet sin tjukkelse) og limt inn ei list i sporet. (meir detaljert forklaring av lusing finn du her)

Ei anna sprekke som var under vasslinja tetta eg med noko greier på patron, butylfugemasse trur eg det var. Den kjøpte eg hos Carl Faannessen AS, og han sa at denne skulle vere grei til å tette sprekker med då den holdt seg elastisk (i motsetning til sika, Tec7 eller epoxy) slik at ein ikkje får ei sprekke ein annan plass.

Har også "fuga" med denne butylfugemassen i overgong mellom kjøl og bord (på utsida). Så har eg tenkt å stoffe utompå denne igjen, men så langt er eg ikkje komt :smiley:

Om dette funker veit eg ikkje endå ettersom eg ikkje er ferdig endå, men sånn i teorien trur eg det skal funke bra :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Hei!

Jeg har selv og vært delaktig i restaureringen av 4 trebåter med ca de symptomene som her er beskrevet.

Jeg har fra dag 1 fått beskjed om at epoxi er farlig og at alt vil sprekke i filler når jeg limte og freste inn lister i sprekkene slik som Sinten beskrev. Jeg har aldri kunne obserevere slik sprekkdannelse. Men jeg har for sikkerehtes skyld borret et 3-4mm hull ga 1 cm forbi det siste sporet av sprekken. Foran og bak sprekken.Altså et hull i hver ende.

Alle små sprekker tettes med Farm, fett, eller vanlig margarin. Skal en bruke rustfrie skruer noen steder så må de plugges og limes i epoxi. Gjøres ikke dette og skruen ligger oppe i dagen(helst ville jeg ikke bruke den) oppstår galvanisk tæring.

Har en trebåt stående nå som har en markert skade pga et par store rustfrie skruer.

Tæring i trebåt sees ved at treværket blir gult og det får gjerne et "søkk" i seg. På høsten utskilles en litt seig væske ala hva som er på fisken.

MVH Rolf-Eigil