Dusjanbe Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Har nettop kjøpt en viksund 660 med 48 hesters motor,det er støpt på en flaps på denne som eg mistenker er for stor. Får ikkje meir en ca 10 knops fart og meiner den burde vert god for meir med en flaps av riktig størelse. Er det noken som har erfaringer med denne type båt med tilsvarande motorisering og flaps? Eller noken som har ei formeining om ka størrelse denne bør ha?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 dette er jo en deplasement båt så skroget er ikke bygget for fart. jeg ville tippe uten flaps at du kun fikk en fart på rundt 8 knop. denne båten er jo bygget for å være stabil i sjøen og har dermed en dyp tung kjøl og ikke et planende skrog. lykke til med eventuelt arbeid! og velkommen til Baatplassen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Du får nok 10 knop på grunn av den store flapsen din, ikke på tross av den! Min Viksund 27 Columbi har stor flaps og 70hk og lar seg presse opp i 11 knop på en god dag. Samme båt og motorisering men uten flaps klarer ca 7,5-8 knop. Du kan godt redusere størrelsen på flapsen for å gjøre båten mer behagelig i akterlig sjø, men toppfarten vil gå ned, ikke opp! Ellers er nå 10 knop en respektabel fart å oppnå med en deplasementbåt med 48hk, så jeg ville vært fornøyd med tingenes tilstand slik de er nå... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Dusjanbe Posted March 24, 2010 Author Share Posted March 24, 2010 Kan melde om 10,5 knop etter et raskt dykk under båten i dag for å fjerne blåskjell.Ser at sink anodene må skiftes så da blir det litt modifisering av flaps i samme slengen. Når jeg skal kutte ner på flapsen bør jeg ta av den så den får litt samme form som skroget eller beholde den mer rektangulær som den er nå? Noen som har erfaringer og eventuelt mål på størelsen den bør ha? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 (edited) Heisann og velkommen på forumet ! Har du noe bilde av flapsen, Dusjanbe ? På min Marex 770 ble det ettermontert noe som kalles for "stegtrinn" ! Sammen med en 60 cm lang ikke-regulerbar flap bak, i båtens bredde, ble det festet trinn i 2 høyder under vannlinja (se bildet) Dette hever skroget opp fra vannet så den går lettere og høyere samt at den ble vesentlig mere stabil for sidebølger ! Stooor forskjell ! Vant 2 knop, men det beste var vesentlig økt stabilitet ! Anbefales ! (grønn primer på bildet, her ser du resultatet) Edited March 24, 2010 by Worry II (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Hvorfor vil du gjøre flapsen mindre? Føles båten utryg i alterlig sjø? Min flaps er 160cm bred og ca 80cm lang på sidene, og 25-30cm ut fra hekken i midten. Hjørnene er skråskårne. Med denne får jeg som sagt 11 knop, og båten føles trygg og grei. Men min båt er en del større enn din da... Legg inn bilder av flapsen, da er det lettere å danne seg et inntrykk av den. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Dusjanbe Posted March 24, 2010 Author Share Posted March 24, 2010 Har ingen bilder av båten og er vanskelig å ta da den ligger på sjø,skal sjekke litt mål å se om jeg får lagt det ut senere. Har fått tegninger på plan til en columbi 27 fra viksund men legger ikke de ut her da jeg har fått de på viksund sit forum. Får regne litt på de tegningene og skalere ned og tilpasse de til min båt så får jeg se hva jeg kommer ut med. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Har fulgt litt med på denne tråden! Det blir litt feil å sammenligne egenskapene Viksund 660 og Viksund 27, uavhengig av flaps. V-27 og 31 som jeg har, er jo nærmest et seilbåtskrog og Viksund 660 tilnærmet halvplaner. Det eneste de har felles er Viksundnavnet og at det er gode skrog på hver sin måte. 660 er jo et lettdrevet halvplanerskrog med meget bred hekk og god bredde i forhold til lengden. Viksund 27 er forholdsvis smal i hekken. Jeg har opplevd 660 i dårlig vær med sjøen unna, dog uten ekstra flaps! Jeg vil si det slik at jeg er glad den ikke hadde ekstra flaps! Rorjobben var ille nok slik det var! Skal båten først og fremst benyttes som en godværsbåt er det ok med flaps synes jeg. 48 HK burde gi 9-10 knop i orginal utførelse, med riktig propell og uten groe. Er det en BUKH? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dusjanbe Posted March 26, 2010 Author Share Posted March 26, 2010 (edited) BUKH? Er det motoren du mener? Motoren er en lombardini med sleipner propellutstyr. Det er og montert hydraulisk sluregear. Propelltype E-13 17X12 RH. Har problemer med å få lagt ut en tegning jeg har laget av flapsen så skriver målene her. Målene er ca mål da båten ligger på sjø. 25cm ut fra hekken 160cm bred 120 cm fra innfesting i skrog til akterenden Hjørnene er litt avrundet Ca 15mm tykk Edited March 26, 2010 by Dusjanbe (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Temmelig lik min flaps altså, mulig din er litt større. Min fungerer fint til en 27 Columbi, men den hørtes veldig stor ut til en 660 ja! Skjønner godt at du ønsker å redusere størrelsen.. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Dusjanbe Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Da kommer det store spørsmålet,hvor mye skal jeg ta av??? Blir hvertfall tatt av hjørnene en del og sikkert litt på lengden ut fra hekken,men er usikker på om jeg skal ta av på bredden? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 du tar av til det ser pent ut Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Tror jeg ville tatt av 20cm på bredden på hver side, pluss skråskjært hjørnene. Men hvis det stemmer at 660 er en halvplaner, har den vel strengt tatt ikke behov for flaps i det hele tatt... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Dusjanbe Posted April 16, 2010 Author Share Posted April 16, 2010 (edited) Da er båten på sjø igjen og gjør 12,5 knop,har satt på større propell,17 x16 . Har ikkje tatt av flapsen enda men det blir gjordt om et par uker tenker jeg,har fått en deal om bruk av kran på en kai så da er det fort gjordt å slenge den opp. Vil ta av litt på bredden av flapsen for å få opp baugen litt og håper det og vil hjelpe på rullingen når sjøen kommer bakfra. Edited April 16, 2010 by Dusjanbe (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Posted April 16, 2010 Share Posted April 16, 2010 Hvorfor har du satt på større propell da, løp motoren for lett med den gamle? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dusjanbe Posted April 16, 2010 Author Share Posted April 16, 2010 Fikk ca 3300 med den gamle propellen og motoren er ikke anbefalt å kjøres over 3200. får ca 2950 med ny propell og betydlig bedre fart. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pam Posted April 16, 2010 Share Posted April 16, 2010 Fikk ca 3300 med den gamle propellen og motoren er ikke anbefalt å kjøres over 3200. får ca 2950 med ny propell og betydlig bedre fart. Man skal faktisk prøve at matche det anbefalede omdrejningstal, med de 2950 omd. bliver motoren overbelastet. Prøv at få justeret på propellen når du nu alligevel har båden oppe på kajen. Quote Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post Share on other sites More sharing options...
jogga Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Har en 1977mod viksund 660 som skal pusses opp, er det noen som hvet hvilken farve som er på overbygget Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Overbygget pleier å være hvit, men på tak skal være samme farge som på skroget. Quote Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Posted October 12, 2017 Share Posted October 12, 2017 Som pam skriver. Det som sliter mest på en motor er at den går for tungt. Mye bedre at den går litt lett, sånn som din gjorde. Quote Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted October 12, 2017 Share Posted October 12, 2017 Kutt forsiktig, det kan være lite som skiller mellom for høy baug og for lav. Hadde et tilsvarende prosjekt for noen år siden, måtte opp og ned noen ganger før det ble perfekt. De siste 5 gradene med løft på baugen fikk jeg faktisk kun ved å slipe/ avrunde i enden av flapsen. Det var divinicell kjerne og ca 30mm tykk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.