Jump to content

viksund 660, er flapsen for stor?


Dusjanbe

Recommended Posts

Har nettop kjøpt en viksund 660 med 48 hesters motor,det er støpt på en flaps på denne som eg mistenker er for stor. Får ikkje meir en ca 10 knops fart og meiner den burde vert god for meir med en flaps av riktig størelse. Er det noken som har erfaringer med denne type båt med tilsvarande motorisering og flaps? Eller noken som har ei formeining om ka størrelse denne bør ha??

Link to post
Share on other sites

dette er jo en deplasement båt så skroget er ikke bygget for fart.

jeg ville tippe uten flaps at du kun fikk en fart på rundt 8 knop.

denne båten er jo bygget for å være stabil i sjøen og har dermed en dyp tung kjøl og ikke et planende skrog. :smiley:

lykke til med eventuelt arbeid!

og velkommen til Baatplassen :seeya:

Link to post
Share on other sites

Du får nok 10 knop på grunn av den store flapsen din, ikke på tross av den! Min Viksund 27 Columbi har stor flaps og 70hk og lar seg presse opp i 11 knop på en god dag. Samme båt og motorisering men uten flaps klarer ca 7,5-8 knop. Du kan godt redusere størrelsen på flapsen for å gjøre båten mer behagelig i akterlig sjø, men toppfarten vil gå ned, ikke opp! Ellers er nå 10 knop en respektabel fart å oppnå med en deplasementbåt med 48hk, så jeg ville vært fornøyd med tingenes tilstand slik de er nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan melde om 10,5 knop etter et raskt dykk under båten i dag for å fjerne blåskjell.Ser at sink anodene må skiftes så da blir det litt modifisering av flaps i samme slengen. Når jeg skal kutte ner på flapsen bør jeg ta av den så den får litt samme form som skroget eller beholde den mer rektangulær som den er nå? Noen som har erfaringer og eventuelt mål på størelsen den bør ha?

Link to post
Share on other sites

Heisann og velkommen på forumet !

 

Har du noe bilde av flapsen, Dusjanbe ? På min Marex 770 ble det ettermontert noe som

kalles for "stegtrinn" ! Sammen med en 60 cm lang ikke-regulerbar flap bak, i båtens bredde, ble det festet trinn i 2 høyder under vannlinja (se bildet) Dette hever skroget opp fra vannet så den går lettere og høyere samt at den ble vesentlig mere stabil for sidebølger ! Stooor forskjell ! Vant 2 knop, men det beste var vesentlig økt stabilitet ! Anbefales ! (grønn primer på bildet, her ser du resultatet)

 

baat_2008_003.jpg

Edited by Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil du gjøre flapsen mindre? Føles båten utryg i alterlig sjø? Min flaps er 160cm bred og ca 80cm lang på sidene, og 25-30cm ut fra hekken i midten. Hjørnene er skråskårne. Med denne får jeg som sagt 11 knop, og båten føles trygg og grei. Men min båt er en del større enn din da...

 

Legg inn bilder av flapsen, da er det lettere å danne seg et inntrykk av den.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har ingen bilder av båten og er vanskelig å ta da den ligger på sjø,skal sjekke litt mål å se om jeg får lagt det ut senere. Har fått tegninger på plan til en columbi 27 fra viksund men legger ikke de ut her da jeg har fått de på viksund sit forum. Får regne litt på de tegningene og skalere ned og tilpasse de til min båt så får jeg se hva jeg kommer ut med.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt litt med på denne tråden!

 

Det blir litt feil å sammenligne egenskapene Viksund 660 og Viksund 27, uavhengig av flaps.

V-27 og 31 som jeg har, er jo nærmest et seilbåtskrog og Viksund 660 tilnærmet halvplaner.

Det eneste de har felles er Viksundnavnet og at det er gode skrog på hver sin måte.

 

660 er jo et lettdrevet halvplanerskrog med meget bred hekk og god bredde i forhold til lengden.

Viksund 27 er forholdsvis smal i hekken.

Jeg har opplevd 660 i dårlig vær med sjøen unna, dog uten ekstra flaps!

Jeg vil si det slik at jeg er glad den ikke hadde ekstra flaps! Rorjobben var ille nok slik det var!

 

Skal båten først og fremst benyttes som en godværsbåt er det ok med flaps synes jeg.

48 HK burde gi 9-10 knop i orginal utførelse, med riktig propell og uten groe.

Er det en BUKH?

Link to post
Share on other sites

BUKH? Er det motoren du mener? Motoren er en lombardini med sleipner propellutstyr. Det er og montert hydraulisk sluregear. Propelltype E-13 17X12 RH. Har problemer med å få lagt ut en tegning jeg har laget av flapsen så skriver målene her. Målene er ca mål da båten ligger på sjø.

 

25cm ut fra hekken

160cm bred

120 cm fra innfesting i skrog til akterenden

Hjørnene er litt avrundet

Ca 15mm tykk

Edited by Dusjanbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Temmelig lik min flaps altså, mulig din er litt større. Min fungerer fint til en 27 Columbi, men den hørtes veldig stor ut til en 660 ja! Skjønner godt at du ønsker å redusere størrelsen..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da kommer det store spørsmålet,hvor mye skal jeg ta av??? Blir hvertfall tatt av hjørnene en del og sikkert litt på lengden ut fra hekken,men er usikker på om jeg skal ta av på bredden?

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville tatt av 20cm på bredden på hver side, pluss skråskjært hjørnene. Men hvis det stemmer at 660 er en halvplaner, har den vel strengt tatt ikke behov for flaps i det hele tatt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er båten på sjø igjen og gjør 12,5 knop,har satt på større propell,17 x16 . Har ikkje tatt av flapsen enda men det blir gjordt om et par uker tenker jeg,har fått en deal om bruk av kran på en kai så da er det fort gjordt å slenge den opp. Vil ta av litt på bredden av flapsen for å få opp baugen litt og håper det og vil hjelpe på rullingen når sjøen kommer bakfra.

Edited by Dusjanbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk ca 3300 med den gamle propellen og motoren er ikke anbefalt å kjøres over 3200. får ca 2950 med ny propell og betydlig bedre fart.

Man skal faktisk prøve at matche det anbefalede omdrejningstal, med de 2950 omd. bliver motoren overbelastet. Prøv at få justeret på propellen når du nu alligevel har båden oppe på kajen.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 7 years later...

Kutt forsiktig, det kan være lite som skiller mellom for høy baug og for lav.

Hadde et tilsvarende prosjekt for noen år siden, måtte opp og ned noen ganger før det ble perfekt. De siste 5 gradene med løft på baugen fikk jeg faktisk kun ved å slipe/ avrunde i enden av flapsen. Det var divinicell kjerne og ca 30mm tykk.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...