Jump to content

VP KAD32 dreimoment/erfaringer


Aquarius

Recommended Posts

Hei, og takk for et utrolig informativt og seriøst forum (har aldrig vært borti maken!!)

 

Har akkurat bestilt ny båt (BMB32S) med 2xKAD32 DP motorer som litt nølende ble valgt etter prøvekjøring med demobåt med D4 motorer (ønsket motoralternativ var, som ofte, ikke tilgjengelig i noen demobåt).

D4 motorene trakk båten lett opp i plan, men pga høyt dreimoment var båten utstyrt med noen svære propellere som etter min mening ga båten ganske høy tomgangshastighet (mye frikobling ved manøvrering i havn).

KAD32 motorene har vesentlig lavere vekt (475kg mot D4's 644kg), tyngdepunktet lenger fremme og en effektforskjell på ca 40HK. Selgers :rolleyes: objektive :wink: vurdering var derfor at forskjellen i praksis ikke er stor og kanskje ikke samsvarer med prisdifferansen på disse motoralternativene - noe jeg i iveren kunne være enig i. Med mindre vekt i hekken løftes jo ikke baugen så høyt, og båten trekker lettere opp i plan.

Nå er jo ikke tyskerene kjent for å undermotorisere sine farkoster, så jeg er ikke redd for at motorløsningen ikke blir bra - men det skulle vært artig å erfare forskjellen, om ikke annet på papiret (har tidligere bare hatt forskjellige bensinslukere - diesel effektforskjeller kjenner jeg ikke).

 

Har lest flere artikler og innlegg på nett om D vs KAD motorene hvor mange synes effektøkningen i D-motorene ikke står i samsvar med vektøkning (tunge kraftige drev for å tåle det høye dreiemomentet) og pris.

Har på nett funnet noen tall og kurver for D4 og D6 motorene, men KAD32 motoren er det værre med. Ikke engang VP kan oppgi dette.

Er det noen av Baatplassens brukere og vitere som har noe dreiemomentsdata og erfaringer med KAD32'ene?

 

BMB32 veier med 2xKAD32 5400kg og skal i hht leverandør toppe med 33-34 knop.

 

 

 

(Også deeeet ferieværet  :lol: .... uten båt  :lol: )

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Hei,

Gratulerer med bestilling av ny båt!

Jeg var i samme dilemma som deg da jeg skulle bestille min nye båt (Nidelv 300 Sport).

Forskjellen mellom en KAD motor og en D motor er:

D motorene har common rail og turbo med variabel geometri

KAD motorene har kompressor og turbo

D4 og D6 er godkjent for kommersiell bruk, dvs. at de tilfredsstiller strenge krav til driftssikkerhet

Nå lanserer Volvo Penta også D motorer med kompressor (D4 260 og D6 350)- så etterhvert blir det bare common railo turboteknikk som skiller. Men i praksis er nok ikke det "bare" - det er en stor forskjell. Forskjellen blir omtrent som å prøve en gammel Mercedes diesel med de moderne TDI motorene som leveres i dag (jada - jeg overdriver litt :rolleyes:). Ved lanseirng av de nye D4 og D6 og D9 motorene i sommer ble en en Windy med D4 260 testet mot samme båt med tilsvarende sterk bensinmotor. Båten med D4 motorene vant med klar margin - både aksellerasjon fra 0 og toppfart.

 

Min erfaring med KAD 32 er en prøvekjøring i en Nidelv 690. Min erfaring her er at motoren var litt "enten/eller". Før kompressoren slo inn gikk den pent opp til 7-8 knop. Så kom vi i et turtall der kompressoren slo inn, og da var det ingen mellomting opp til 17 knop. Etter dette var alt bare fryd og fred. Totalinntrykket var at KAD 32 var en fin og harmonisk motor, og det er jo en velprøvd og velfungerende motor - dog må du nok regne med litt hyling fra kompressoren og at det er en del remmer på motoren som må passes på. KOB har jo hatt en Windy 32 med 2xkAD 32 - kanskje han kan dele erfaringene sine med deg (det er jo omtrent like stor/tung båt som din Bavaria). Ellers er erfaringen min at jeg alltid synes båter jeg ikke er vant til er litt vanskelige å kjøre ved lav fart. Det kreves litt tilvenning før jeg blir vant til hvordan båten fungerer (ref. det du sa at båten du prøvde med D4 var litt kilen å kjøre ved lav fart)

 

Da jeg skulle bestille nye båten vår satt jeg opp følgende ønskeliste:

1. Behagelig marsjfart på 28-30 knop

2. Båten skal raskt i plan

3. Punktene over skal gjelde også ved tungt, ferielastet båt

 

 

Jeg testet en Nidelv 300 med KAD 300 motor, og den var treg ut av vannet. Det overrasket med ganske mye, for motoren er på på nesten 280 hk. Jeg kontaktet derfor Volvo Penta, og de fortalte at KAD 300 har max dreimoment på 570Nm ved 3400 Omin (max Omin er 380), mens D6 310 har max dreimoment på 720Nm ved 2000 Omin (max Omin er 3400). Forskjellen i Nm er stor, og ikke minst det at kraften leveres så raskt gjorde at jeg valgte D6 i nye båten min - selv om jeg ikke har fått testen den. Jeg skal ikke se bort fra at jeg er litt forelsket i common rail diesel motor ettersom jeg har det i 690'en i dag (selv om det er en liten motor). Vekten på D6 motoren ser jeg som en ulempe - akkurat som du påpeker, særlig fordi drevene er tunge, dog tror ikke jeg det er noe problem så lenge det er nok bæring i akterskipet til at vannlinjen på båten blir OK. Det som også bidro til å avgjøre for min del var at Volvo Penta fortalte at de i løpet av 1-2 år kommer til å fase ut KAD motorene.

 

I og med at din båt har 2 motorer tror jeg ikke den vil oppleves som undermotorisert med 2xKAD 32. Dog tror jeg nok at båten vil være tregere ut va vannet enn den du testet med 2xD4, og ha lavere toppfart. Dette pga mindre dreimoment og lavere hk. Selgeren påpeker at vekten bli mindre med KAD 32 enn med D4 - og det er jo et faktum. Dog tror jeg at den sterke dreimomentskurven på D4 motoren kompenserer for dette. Så jeg tror - uten å ha testet - at KAD 32 er passe - mens kanskje 2xD4 blir litt ekstra å trykke på med. Hva som er rett for deg er det jo kun du som bestemmer. Jeg har litt liten motori 690'en, og vil ikke ha for lite motor i nye båten.

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten,

 

tusen takk for fyldig og beroligende svar.

 

Helt enig med deg, undermotoriserte båter gir ikke den rette gleden.

Har som nevn ikke erfaring med diesel, men er jo foret med skryt om dreiemomenter og reduserte krav til HK i forhold til bensinmotorer.

 

Var selvfølgelig vel vitende om at det er forskjell på en ny moderne teknomotor og en traust årgangsmodell. Men, har jo erfart at teori/data og praksis ikke alltid samsvarer, også når det gjelder motorinstallasjoner.

Har lest en del divergerende oppfatninger om disse nye lettmetallsdieselene mht til belastning og slittasje. Må innrømme at det trygge trauste i kombinasjon med 200' i prisreduksjon avgjorde motorvalget. ( :wink: 200' for +80 HK høres jo helt sykt ut! :wink:)

 

Det som kanskje er mer oppsiktsvekkende er at jeg umiddelbart får mer info med en enkel henvendelse på Baatplassens forum, enn flere ukers forsøk med kontakt mot VP og deres forhandlerere (båtselger er unnskyldt, for han er på fortjent ferie)!

VP er etter min erfaring flinke med servicenettverk og delesupport, men telefonhjelp er en bedrøvelig historie - også hos forhandlere som man hele tiden henvises til.

 

Før jeg leste ditt svar i dag, hadde jeg dog to positive erfaringer:

 

1. Fikk endelig snakke med en tekniker hos VP (OBS tlf.nr. på VP's hjemmeside er feil). Han bekreftet mye av det du forteller. KAD 32 markedsføres også i 2005, men deretter er det nok slutt - om man da får høstet tilstrekkelig erfaring med D3 i dobbeltinstallasjoner på tyngre båter.

Han skjønte ikke følelsen du hadde av turboinnslaget, for kompressoren skulle kompensere  dreimomentet i det lave turtallsområdet før turboen slår inn.

 

2. Gikk som vanlig tur med bikkja i lunchen, og veivalget falt som ofte innom marinaen på Kongen (rart hvordan man uten å mukke går milevis i varmen for å se et snev av sjø og båter!).

Sannelig gikk jeg rett på en BMB32 under bunkring, hvis eier villig delte sine erfaringer med KAD32'ne.

Han kunne bekrefte at båten drar jenvnt og fint opp i plan (selv med skikkelig last), men den skyter ikke i plan som med D4. Toppfarten målt med GPS var dog bare 1-2 knop lavere med KAD'en enn med D4'en.

Han bekreftet også følelsen med turboinnslaget slik du beskrev, men syntes ikke dette var generende da innslaget kommer på et turtall hvor du naturlig trottler opp for å plane (man ligger jo ikke å graver unødig sjø! :nono:).

 

Skal også søke KOB med Windy'n. Så faktisk på en tilsvarende bruktbåt i våres, men med frue, sønn og bikkje falt altså valget på BMB'en som har fastoppredning til 4. Dollbordene på BMB'en er også så fine at til og med bikkja på egenhånd kan gå fra cocpit og frem på dekk (er lei av å løfte dyret på 20 kg gjennom vindskjermen!). Båten virker ellers veldig godt skrudd/montert, typisk tysk og typisk Windy, men kanskje litt mer moderne i innredning.

 

Så igjen, tusen takk for svar. Er beroliget med hensyn til motorvalget, men hvordan vi skal takle ventetiden til sjøsetting i mai 2005 er en annen sak!

 

 

Mvh

Aquarius  :wink:

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

I og med at din båt har 2 motorer tror jeg ikke den vil oppleves som undermotorisert med 2xKAD 32. Dog tror jeg nok at båten vil være tregere ut va vannet enn den du testet med 2xD4, og ha lavere toppfart. Dette pga mindre dreimoment og lavere hk. Selgeren påpeker at vekten bli mindre med KAD 32 enn med D4 - og det er jo et faktum. Dog tror jeg at den sterke dreimomentskurven på D4 motoren kompenserer for dette. Så jeg tror - uten å ha testet - at KAD 32 er passe - mens kanskje 2xD4 blir litt ekstra å trykke på med. Hva som er rett for deg er det jo kun du som bestemmer. Jeg har litt liten motori 690'en, og vil ikke ha for lite motor i nye båten.

Jeg er ikke så teknisk kyndig, men skal prøve å dele noen erfaringer med deg fra min Windy 32 Scirocco m/2xkad32 (som nå er byttet ut med Windy 37 Grand Mistral m/2xkad300). W32 og Bavaria 32 bør være ganske sammenlignbare hva gjelder ytelse.

 

Jeg tror det jeg har trukket ut fra innlegget til Bitteliten ovenfor er ganske riktig.

 

Det er noe som heter at det du ikke vet noe om har du ikke vondt av. Så med liten diesel-erfaring og ingen erfaring med større båter var vi kjempefornøyd med våre kad32. Ingen racerbåt, men nok for oss, og uten at båten på noe vis virket undermotorisert. Men da vi skulle bytte så vi på det som en enda mer langsiktig investering og valgte store motorer (dog ikke D6 som jeg tror Windy helst ikke ville selge ennå i W37).

 

Og selv om kad32 var flotte motorer så er kad300 i en helt annen klasse - mye mindre støy og vibrasjoner, ikke noe hyling, og et utrolig trøkk. Men selvsagt også en helt annen pris.

 

Når du skal velge er det selvsagt et prisspørsmål, slik det var for oss (dessuten finnes det desidert flest W32 m/kad32 i bruktmarkedet). Videre har du spørsmål om gammel (kad32) og ny teknologi (D4), velprøvd kontra ny motor, forbruk (ny teknologi burde være bedre?), vekt osv. Når vi hadde muligheten valgte vi å legge ekstra kroner i store motorer, men jeg ville nok ikke kostet på såpass mye ekstra i en 32 som i en 37 - det har noe med totalprisen å gjøre.

 

Du blir helt sikkert fornøyd med kad32. Det var i hvert fall vi. Kanskje er importøren litt optimistisk mht. fart, men du bør oppnå de tallene vi hadde på vår W32 (se nedenfor). Da marsjer du behagelig relativt langt opp på 20-tallet. Jeg kjenner ikke skroget på Bavariaen, men det er vel, som W32, litt kort i forhold til bredden (det er stor forskjell på hvordan W32 og W37 går i sjøen). Jeg vil tro du må regne med en viss planingsterskel, som du må lære deg å håndtere. Det går greit uten de store inngrep, men trimmer du drevene aktivt og bruker trimflaps aktivt kommer du mye raskere opp i plan og får en bedre og mer økonomisk gange. (Til sammenligning er W37 langt mindre følsom for dette og har ikke noen markert planingsterskel. Men skal en gå sakte i plan krever også denne at baugen trimmes godt ned.)

 

Hvis du fortsatt tenker på å legge i de ekstra 120' (?) for å få D4 ville jeg også vurdert kad43 som koster 10' mindre for 2 motorer (alt Windy-priser). Da får du en 6-sylindret motor, riktignok ikke med all elektronikken som kad44 og 300 har, men med en mer kultivert gange. lavere hk-uttak, men noe høyere vedlikeholds- og driftsutgifter enn en 4-sylindret. Men også en "gammel" motor sammenlignet med D4.

 

Nedenfor har jeg limt inn litt om ulike erfaringer med W32 og 2xkad32, hentet fra en IM til en annen interessert her på Baatplassen. Lykke til med beslutningen og gratulerer med ny båt.  :wink:

 

Vekt iflg fabrikk 4.800kg. I tillegg diesel (525l) og vann (195l) og septik + vv. Jeg har en del utstyr ombord, og de 2 siste sesongene nesten alltid en 2,5m rib samt 5hk Mercury på badeplattformen. Har vanligvis mye vann og diesel ombord - dette som bakgrunnsinfo for observerte ytelser.

 

Toppfarten er opprinnelig oppgitt til 36knop. Da miljødieselen kom gikk Windy ut og annonserte generelt 2 knop fartsreduksjon, dvs. 34 knop. Lastet som beskrevet gjør vi 32 på max, noen ganger bittelitt under. Vi ser ikke stor forskjell om båten er lite eller mye lastet. Max turtall er 3900rpm.

 

Marsjfart er litt hva en gjør det til. Behagelig marsjfart er 22 - 28, vi ligger vanligvis på ca. 25. Du når 29 på max-300rpm (da jeg hentet båten hjem hadde vi 30 på dette turtallet - vet ikke hvorfor, kanskje får du det i dag og, men da synes jeg at jeg kjører motorene litt hardt - må kanskje ha max-200rpm). Har et subjektivt inntrykk av at båten er litt (1 knop?) tregere i dag enn da jeg overtok den. men det kan være vekten av utstyr.

 

Hastigheter/turtall - dette blir omtrentlig på husken

3900            -  32

3600            -  29

3300/3350   -  25

3000            -  20

 

Båten planer ved 17 knop, men trimmer du drevene helt inn og trimflaps helt ned planer den ved ca. 13 knop uten noen markert planingsterskel. Dette er veldig gunstig hvis det er en del sjø. En kan da gå i sakte plan, i stedet for å dette ut av plan i 8-10 knop med høy baug (den blir ganske høy rundt 10 knop uten bruk av trimflaps).

 

Divstofforbruk har jeg ikke målt så veldig nøye. Snittforbruk/hastighet finner du på hjemmesiden. Når jeg ser på underlaget for denne statistikken ser jeg at jeg på 2 turer Oslo/Kragerø i 2003 har hatt et forbruk på ca. 25l/t. Snitthastigheten er da rundt 20 knop tenker jeg. Fra sommeren 2002 ser jeg at vi på en tur Kragerø - Kr.sand t/r lå på ca. 17-18l/time. På en tur Kragerø - Skjærhalden - Strømstad - Halden hadde vi ca. 19l/t.

 

Når det gjelder det tekniske på motorene/drevene så er det kun byttet startmotor på bb motor, ellers kun ordinær service. Det har vært en del hyling spesielt på bb motor, men jeg tror den nye eieren har fått bukt med dette.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

bbb

Dog ikke D6 som jeg tror Windy helst ikke ville selge ennå i W37

Basert på erfaringene fra da Volvo lanserte KAD 44 og KAD 300 har en del båtprodusenter vært skeptiske til å sette inn de nye D motorene til Volvo Penta i år. Bakgrunnen for dette var at det historisk sett har vært en del reklamasjoner på det første året Volvo har hatt nye motorer i markedet. På KAD 44 var dette mye relatert til elektroniske feil. Dette har vært en av grunnene til at flere båtbyggere har vært skeptiske - bl.a. Nidelv og Windy (som Nidelv sa - man behøver ikke å være innovatør i reklamsjonskostnader - ikke kjøp en helt nylansert motor).

 

Marex har i år solgt en del 330 med D6 motorer. I følge Marex har Volvo Penta vært ombord i samtlige båter og gjort noen modifikasjoner. Før jeg bestemte meg for motor på nye båten spurte jeg Volvo om dette. De sa at de hadde byttet et lokk på en beholder og at de har lagt inn et nytt motorstyringsprogram pga litt jaging på tomgang. Ikke noe alvorlig ut i fra min kunnskap. Jeg har heller ikke hverken hørt eller sett noe negativt om D motorene - bortsett fra at D3 gir lavere toppfart enn KAD 32 i en Nidelv 690 - antakelig pga lit lavere hk på maks og at D3 foreløpig leveres med singleprop enn så lenge.

 

Etter første sesong ser det nå ut til at D motorene slår gjennom for fullt. Volvo Penta kommer til å bruke 1-2 år på å fase ut KAD motorene - så er det bare D motorer igjen. Forøvrig leverer Windy 58 med 2xD12, og Windy 28 leveres visstnok med 2xD4 (det må jo gå som .....)

 

 

Vedr. Volvo Penta's forståelse av karakteristikken på KAD 32 med kompressor og turbo.Tja,  det er kanskje forskjell på teori og praksis  :wink:. Jeg har snakket med flere KAD 32 eiere som sier at motoren er litt "enten eller". Men som du sier - i akkurat det turtallet drar du ofte på. I praksis har jeg også erfart at det enkelte ganger er trivelig å ligge i akkurat det turtallsområdet - kanskje i rundt 15-18 knop. Det kan være at jeg har kraftig sjø eller at jeg synes det er en hyggelig fart og at jeg trimmer baugen så langt ned at båten ikke faller ut av plan. Da kan KAD 32 være litt tricky å kjøre har jeg hørt, mens D motoren ikke har dette karakteristikken.  KOB skriver at han med sin W32 erfarte dette som helt OK - og det er jo flott!

 

Det hele ender jo ut med at du uansett har en flott båt med gode motorer som helt sikkert er nok.  Har du råd til mer motor gleder du deg sikkert over det, og tenker at det var godt du valgte de store motorene. Synes du det er for mye penger for store motorer blir du fornøyd med det, og tenker at jammen godt jeg ikke brukte penger på store motorer. Vi mennesker er jo suverent flinke til å etter rasjonalisere beslutningene våre :wink:. Uansett får du mye båtglede, og det er det viktigste

 

Vedr. ventetiden til 2005 - den gleden deler jeg med deg :wink: :wink:. Vi får vår Nidelv 300 i april 2005. Inntil da gleder jeg meg over brosjyrer, Baatplassen og 690'en vår som vi har i 6 dager til..Også blir det nok noen turer til Nidelv i oktober/november når båten blir bygd.

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at det trygge trauste i kombinasjon med 200' i prisreduksjon avgjorde motorvalget. ( :wink: 200' for +80 HK høres jo helt sykt ut! :wink:)

Enig i at dette er sykt. Hos Windy er prisforskjellen 120'. Og Windy er jo ikke akkurat kjent for å gi ved dørene....

 

Har du fått ekstra rabatt på kad32-versjonen, eller er den bevisst priset ned av Bavaria for å få en lavere inngangspris?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hjertelig takk KOB,

 

utrolig deilig å få underbygd egen avgjørelse :wink: ....... som du korrekt påpeker!

 

Og, gratulerer du også. Har hatt fornøyelsen av å ta Grand Mistralen i øyesyn på utstilling - definitivt top-end av norsk båtproduksjon! Kanskje engang når fotsyken tar overhånd og kontoen når overflow ........

 

Toppfart har egentlig ikke vært noen bekymring. Har fått rast fra meg (dog med vett) med tildligere båter. Er kommet i en alder hvor hårfestet krever hensynstragende  :wink:.

Om båten gjør 30 eller 35 knop synes jeg ikke er viktig. Det er ikke i dette fartsområdet jeg ferdes så mye lenger.

Vettug baughøyde og oppførsel i hyggefart i 6-8 kts er viktig. At båten greier å løfte greit i plan med last, motvind og sjø, er viktig. Egenskaper i forhold til planingsterskel synes jeg alltid er litt ullent, uansett motorstørrelse - litt sjauing må jo til. Dette kan vel sikkert ha sammenheng med båtstørrelse og skrogform som du påpeker. Har aldrig ført noe så stort som 37' (men ønsket er der).

 

Kun KAD32, D4 og KAD44 er tilgjengelige dieselalternativer i BMB32.

 

Ser meg nok tilfreds med KAD32 valget. Prestandiaene fra Sciroccoen din underbygger dette.

Om noen år kanskje er teknologien ytterligere utviklet .... for ny båt.  :wink:

 

Demping av motorstøy er allerede planlagt. Har ennå ikke vært ombord i en fabrikkny båt hvor motorstøy har vært akseptabelt lav.

På tidligere båter, flere Dracoer - en Windy og en NorDan, er motorrommene etterisolert med utmerket resultat.

I BMB testbåten med D4 var også lydnivået i cocpit altfor høyt, selv på tomgang. Dette skyldes at det er laget en brakett for lagring av cocpitbord på undersiden av den hydrauliske motorromsluken. Denne mangler derfor totalt isolasjon!

Stemmer nok som du sier at KAD32 gir en litt høyere og hissigere lyd enn den grove lyden i D4, men min erfaring er at skikkelig isolering med Porolon lettere demper mer høyfrekvent støy enn den lavere 6'er durstøyen som lett forplanter seg i skrogkonstruksjonen.

Lykkes isoleringsarbeidet tidligere, skal ikke mye annet enn eksosbobling høres på tomgang.

 

Estimatet for Sciroccons dieselforbruk ser jo svært så hyggelig ut  :wink:.

 

Takk for bidrag og for flott hjemmeside, fant den også :wink:

 

Mvh

Aquarius

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Enig i at dette er sykt. Hos Windy er prisforskjellen 120'. Og Windy er jo ikke akkurat kjent for å gi ved dørene....

 

Har du fått ekstra rabatt på kad32-versjonen, eller er den bevisst priset ned av Bavaria for å få en lavere inngangspris?

Ikke godt å vite. Er jo tilbøylig til å tro det siste :lol:, men ifølge forsikringsmegleren som åpenbart har forsikret mange av disse, hadde han ikke forsikret tilsvarende båt for noe i nærheten av denne kjøpesummen. Betaler særdeles gunstig nybåtpris for 2005 mod. i forhold til 2003-2004 mod. bruktbåter lagt ut på finn.no  :lol: :lol:

Kjenner ikke prisene på VP så godt, men forhandler legger på ytterligere 34' fra D4 til KAD44.

 

Synes selv vi har fått sinnsykt mye båt for pengene, og det er jo det viktigste.

 

Og apropos forsikring, sparte 12500,- i årspremie etter en liten ringerunde og tips fra selger :lol:. Tegner hos Norwegian Brooker AS.

 

Mvh

Aquarius

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Det harmonerer bedre - Windy legger på 41'.

 

Apropos forsikring - sjekket du også http://www.quality-broker.no? Var Norwegian Broker rimeligere?

Jada, mener disse lå noenlunde likt med en premie på ca. 9500,- for båtverdi på ca. 1,7 mill (inkl. full kasko men husker ikke om egenandelen var 10' eller 15').

Båten dekkes av selgers forsikring frem til sjøsetting, så jeg har ikke sammenliknet vilkårene så nøye ennå. Etter det jeg husker benytter quality, norwegian og if de samme britiske assurandørene.

 

Mvh

Aquarius

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

bbb

Basert på erfaringene fra da Volvo lanserte KAD 44 og KAD 300 har en del båtprodusenter vært skeptiske til å sette inn de nye D motorene til Volvo Penta i år. dager til..Også blir det nok noen turer til Nidelv i oktober/november når båten blir bygd.

Hei igjen Bitteliten,

 

kan jo i og for seg forstå at seriøse produsenter som Windy og Nidelv ikke gambler med sine gode renomeer med introduksjonsproblemer fra motorleverandørene. Motoriseringen står jo for en ganske betydelig del av en båts helhetsbilde, og problemer og misnøye blant sine kunder er vel alt annet enn særlig disse leverandørene ønsker.

 

Teknikeren hos VP bekreftet også din bemerkning om D3. Så lenge denne ikke er testet og leveringsklar med duoprop, er den ikke aktuell i dobbeltinstallasjoner på tyngere båter.

 

Det hersker tydelig endel forskjelling personlige følinger for KAD32 kompressor/turbokarakteristikken, sikkert også forbundet med båtkarakteristikk, så vi får nok prøve og erfare selv. Takk i alle fall for betryggende info.

 

Gratulerer også deg med ny Nidelv. Tittet også på denne - har alltid vært svak for Nidelvene. Fine løsninger, men det var altså det med behovet for 3+ faste oppredninger.

 

Og ventetiden kommer jeg nok som benytte med brosjyrer og Baatplassen. Besøk hos Bavaria i Tyskland blir det nok ikke. Er vel ikke helt den sammer sjarmen å jogge frem og tilbake langs et Bayersk høyeffektivt samlebånd med roboter :lol:.

 

Mvh

Aquarius

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...