sleipnern Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 SOG eller fart over grunnen er grunnlaget for utseilt distanse og loggen blir deretter. Fart over vannet målt med logg (turbinlogg på ekkoloddsvinger ell) gir også en fart og distanse men kan være svært forskjellig samenlignet mot SOG. Hva kan egentlig denne da brukes til? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Rett fart! . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 retningsgivende slik ca bortimot omtrent Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 For oss som er litt kresne er detta sånn som passer best i Donal Blad Har du veldig mye motstrøm så øker farten deretter Quote O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 For seilere - strømsetting. Retning og styrke. mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 For oss som er litt kresne er detta sånn som passer best i Donal Blad Har du veldig mye motstrøm så øker farten deretter Donald e konge han!!! Leser Donald Duck & Co neste hvær dag Har faktisk noen blader i båten Kjækt og ha vist man ikke får sove Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 (edited) For seilere - strømsetting. Retning og styrke. strømmen er ju intressant......... eller er det en lysbøj som fastnet i en ubåt Edited March 28, 2010 by Gunga Din (see edit history) Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Snailey Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 SOG målt med GPS viser jo farten du beveger deg i, men med en vanlig skovle logg ser du båtens fart i forhold til vannet. Flott å se hvor mye mot eller med strøm man har, spesielt for oss som seiler - ikke noe vits å trimme seil etter SOG, nettopp fordi strømmen forandrer seg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 - raskere oppdatering. GPS-SOG'en oppdateres gjerne med først etter 1-2-3 sekunder (eller mye lengre tid, særlig for oss som har litt gamle GPS'er), en strømningslogg virker (omtrent) umiddelbart. Det kan være ett nyttig hjelpemiddel når man seiler. - sammenligner man med GPS-SOG'en kan man få ganske grei oversikt over strøm. - nøyaktig nok i massevis, seiler man sånn passe sikk-sakk og frem og tilbake (som skjærgårdsseilas ofte blir) er strømmen i gjennomsnitt null uansett (like ofte mot som med). Og under 95% av min båtbruk har en knop eler to fra eller til ingen som helst betydning. (selv om det er mer morro å seile i 7-8 knop enn i 3-4 knop) - en grei back-up. Skulle GPS'en falle ut fortsetter seilasen akkurat som før om logg og kompass (og klokke) er på plass. - om man ikke har GPS er den jo riktig nyttig Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 For en vanlig GPS er både SOG og COG basert på historikk, altså hvor lang og i hvilken retning du har flyttet deg. LOG og HDG er øyeblikksmålinger akkurat nå. Akkurat som LOG er fart gjennom vann (og da påvirket av strøm) mens SOG er fart over grunn, vil man kunne se at HDG og COG også kan ha tilsvarende avvik på grunn av strøm (og vindfang i båten). TrondT Quote Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Mange grunner er nevnt, men viktigeste IMHO er å ha et alternativ til GPS for navigering. Skal man navigere med dødregning må man ha en måte å beregne utseilt distanse på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.