KongConan Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Var nede og byttet ut forbruksbanken i dag, og når jeg skulle sjekke ladingen kom det brått en urovekkende lyd fra motorrommet....lignet på lyden biler lager når vifteremma sliter.. Er det for noe....? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Sjekk om dynamoreima di er stram Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
KongConan Svart 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 Skal sjekke det...regnet med at det var noe med den siden jeg nettopp strammet den(prøvde). Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Hei! For et par uker siden "byttet vi bort" Nidelv 28'en til fordel for en Saga 315 med Yanmar 6LPA-DTP (240hk). Dette innebærer at det bare er å starte på nytt med å gjøre seg kjent nede i "kjelleren". I dokumentarkivet her på forumet ligger det både service- og reparasjonsmanualer for 6LPA-STP. DTP er det imidlertid dårligere med. Er det noen her som har linker til slik dokumentasjon for 6LPA-DTP? Giret på denne motoren er et ZF63A. Det hadde også vært fint med en link til manual for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Hei! ....................... Er det noen her som har linker til slik dokumentasjon for 6LPA-DTP? Kan denne hjelpe? http://www.dieselpartseurope.com/webwinkel/pdf/manuals/engine_discontinued/service/6lp_servicemanual.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Takk for den, Hafrsfjord!Den hjalp veldig! Sitér dette innlegget Link to post
pwh Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Yanmar 4LHA-STZP - hvor sitter giveren/føleren til oljetrykket ? Måleren har oppført seg rart; Dvs måleren gikk i bunn, vippet så opp og ned. dette skjedde da jeg ga på etter en periode med sakte fart. Alarmlampen lyste ikke. Oljenivå ok, ingen lekkasjer å se. Da jeg startet opp igjen var alt ok, kanskje noe høyere trykk enn før. Autorisert verksted har sett på saken uten å finne noe unormalt. Har fått tips om at giveren kan ha dårlig kontakt, men hvor er den ? finner ikke noe i håndboken og da jeg normalt er bedre på debet og kredit enn motorer finner jeg det best å spørre. Sitér dette innlegget Link to post
LarsSO Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Yanmar 4LHA-STZP - hvor sitter giveren/føleren til oljetrykket ? Måleren har oppført seg rart; Dvs måleren gikk i bunn, vippet så opp og ned. dette skjedde da jeg ga på etter en periode med sakte fart. Alarmlampen lyste ikke. Oljenivå ok, ingen lekkasjer å se. Da jeg startet opp igjen var alt ok, kanskje noe høyere trykk enn før. Autorisert verksted har sett på saken uten å finne noe unormalt. Har fått tips om at giveren kan ha dårlig kontakt, men hvor er den ? finner ikke noe i håndboken og da jeg normalt er bedre på debet og kredit enn motorer finner jeg det best å spørre. Gamlingen sin 4lh hadde også merkelig utslag på oljetrykk. Det vil si det var ikke noe utslag på måleren på tomgang, og hoppet smått opp og ned. Men uansett det var giveren, men i farta husker jeg ikke hvor den sitter... Mulig det var i nærheta av oljefilteret? Sitér dette innlegget Link to post
LarsSO Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 (redigert) Dobbelpost Redigert 7.August.2015 av LarsSO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.September.2015 Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 Som nevnt ovenfor her, er det nå en 6LPA-DTP som ligger under dørken hos oss. M.t.p. vinterklargjøring prøver jeg å finne ut mest mulig om denne nye kameraten. I en del tidligere innlegg i denne tråden (bl.a. #604) var det en del spørsmål og avklaringer angående sinkanoder på 6LPA-DTP. Hvordan gikk dette Knut Baltic - fikk du endelig klarhet i antall anoder og plassering av disse? Ble fasiten totalt 4 anoder, plassert som følger?: · 1 anode på intercooler · 2 anoder på ferskvannskjøler/varmeveksler · 1 anode foran på sjøvannsinntaksslangen (foran dieselfilteret på venstre side) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 16.September.2015 Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 (redigert) . Redigert 16.September.2015 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 16.September.2015 Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 16.September.2015 Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 Slik er det på min Yanmar290 6LPA. Men som oftest får man bare kjøpt 5 i settet. Er vel den på varmevekseleren som sitter i bakkant folk flest slurver med da den er utrolig knotete å skifte. Men utrolig enkelt hvis man løsner de to klamrene som holder veksleren og vipper den litt ut. Da kommer man lett til anoden på bakdekselet. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 16.September.2015 Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 Så nå at du har DTP og ikke STP. Da er det kanskje litt forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.September.2015 Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 (redigert) Takk for oversikten, Dykker! Jeg tror kanskje at det mangler oljekjøler på DTP'en. Redigert 16.September.2015 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 16.September.2015 Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 Det stemmer. DTP (tidl. DTE) har bare ferskvannskjølt oljekjøler nede i blokka, mens 24-ventiler varianten (STE/STP/STP2) har en ekstra sjøvannskjølt oljekjøler på babord side med to anoder av den lille typen. Jeg vet det fins noen 6LP(A) motorer med ZF63A (tidl. Hurth HSW630A) hvor gearoljekjøleren oppå gearboksen har anode®, men jeg har ikke det og jeg vet ikke om der er særlig vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 17.September.2015 Link til dette innlegget Svart 17.September.2015 Takk for avklaringene, Dykker og arnearmoa! Da skal jeg ta en nærmere titt i virkelighetens verden under dørkplatene i løpet av helga. Når det gjelder priser på sinkanodene, så ser jeg at de varierer litt rundt omkring. Uten at man kan si at noen av dem er billige, så ligger i hvert fall SeaKing Marine i Fredrikstad i det nedre skiktet: http://www.seakingmarine.no/p/487241-anodesett-yanmar-6lp-6ly-4lha-sink Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 17.September.2015 Link til dette innlegget Svart 17.September.2015 Det stemmer. DTP (tidl. DTE) har bare ferskvannskjølt oljekjøler nede i blokka, mens 24-ventiler varianten (STE/STP/STP2) har en ekstra sjøvannskjølt oljekjøler på babord side med to anoder av den lille typen. Jeg vet det fins noen 6LP(A) motorer med ZF63A (tidl. Hurth HSW630A) hvor gearoljekjøleren oppå gearboksen har anode®, men jeg har ikke det og jeg vet ikke om der er særlig vanlig. Kanskje litt OT, men siden mange Yanmar motorer bruker de, er det noe man bør gjøre med ZF63A mht vinterkonservering? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
hanto1 Svart 17.September.2015 Link til dette innlegget Svart 17.September.2015 Noen fyller ZF gearet helt opp med olje og tapper av igjen til våren ( slik at alt er dekket av olje under vinterlagringen) Husker ikke i farten hva boka sier, jeg gjør ingenting da båten er i bruk 12 md i året. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 17.September.2015 Link til dette innlegget Svart 17.September.2015 Det stemmer også. For å unngå kondens og rust på lamellene. Jeg pleier å ta ut gammel gearolje etter båten er på land, så vasker jeg filteret i rødsprit eller noe (f.eks. i en tom hermetikkboks) og blåser det tørt med trykkluft, før jeg setter det på plass igjen og fyller giret helt opp med ny olje. (DXIII type). Jeg tror du finner diverse manualer for både motor og gir på dokumentarkivet her. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.September.2015 Link til dette innlegget Svart 17.September.2015 Denne typen til ZF63A ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 17.September.2015 Link til dette innlegget Svart 17.September.2015 Dette med girolje bringer frem en ny problemstilling hos en som her helt fersk i "ATF-verdenen".: På giret (ZF63A) til motoren min er det nå Pennzoil ATF-olje. Jeg sliter litt med å få tak i denne oljetypen. Spørsmålet er da om jeg er nødt til å holde meg til dette oljemerket, eller kan jeg - når jeg nå skal bytte olje eller fylle giret helt opp for vinteren - bruke ATF-olje av andre fabrikater - f.eks. Biltema sin ATF-U: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Nyheter/TRANSMISJONSOLJE-ATF-U-4L-2000036319/ Det jeg ser for meg, er at jeg ikke får sugd ut alt av den gamle olja, følgelig vil det bli en blanding av flere oljemerker på giret. Hvordan håndterer dere andre dette? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.September.2015 Link til dette innlegget Svart 17.September.2015 (redigert) De fleste DX ll oljer er også brukbare. Lista over oljer/typer som er "godkjent" er laaang. Transway DXll & lll er godkjent. Går ca 4 L på gearet. Filteret/ metallsilen er svindyr og skal vel egentlig byttes hver gang ( jeg bare vasker og blåser mitt) Har for øvrig byttet merke uten problem. Redigert 17.September.2015 av hanto1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 17.September.2015 Link til dette innlegget Svart 17.September.2015 Yanmar <-> Toyota Yanmar delenummer på esken, og Toyota merke og delenummer på delen. Vet at registerstrammer er den samme til Yanmar290 6LPA og Toyota 100 Landcruiser. Er da registerreima også den samme? Slipper med nesten 1/4 del med prisen hvis alt kan handles på Toyota. Noen som har Toyota delenummer på strammeren samt registerreima? Sitér dette innlegget Link to post
Haukefer Svart 18.September.2015 Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 Har en 2qm20, hva er maks rpm på denne? Jeg får maks 1750rpm, er ikke det litt lite? Ryker svart ved fullt pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.