Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Og jeg har samme erfaring med impeller i min Yanmar 4JHE, jeg har byttet impeller kun 3 ganger siden båten var ny i 1986. Og hver gang var impelleren uskadet og spenstig. jeg har ikke sjøvannsfilter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme på turtall over 2600 iallfall. På riktig lange turer synker det ofte til 2-3 bar selv på 3000 som er standard marsjturtall. Om jeg så reduserer til 1200, så endrer ikke trykket seg noe.

 

Takk for svar, da regner jeg med at oljetrykket er som det skal være :smiley:

 

 

Dere som har 4LHA, har dere gjort noe for at viftereim ikke skal subbe borti oljepumpa i forkant av maskinen ? Jeg lurer fordi det subber borti i min nyinnkjøpte..

 

Nei, det er ingenting som subber der. Det er jo litt rart hvis dette skulle være et problem fra fabrikken ??

Link to post
Share on other sites

 

Nei, det er ingenting som subber der. Det er jo litt rart hvis dette skulle være et problem fra fabrikken ??

 

Rart ! Jeg fant denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/22259-original-kilereim-for-yanmar-4lha-er-for-trang/ som omhandler det samme problemet. Jeg er nok ikke først ute med dette problemet. Synes det er merkelig. Kan ta et bilde og vise i kveld.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde helt glemt det, men når jeg leste tråden du linket til kom jeg på at jeg faktisk har laget en ny del til strammemekanismen på dynamoen fordi den var utrolig klønete. Jeg tror ikke det var noe som subbet i reima, men det var veldig lite intervall å stramme på, pluss at hullet til bolten den svinger om var så romslig at det var bare knot å få strammet reima.

Link to post
Share on other sites

Har akkurat vært i båten en tur for å installere ny plotter. Tok samtidig et par bilder av hvordan dynamoreima mi løper:

 

Som du ser, ingen tegn til gnissing her :smiley:

bilde

 

Og her er et bilde av dynamoen med den nye strammebraketten jeg lagde.

bilde

 

Den er stort sett lik den orginale, men den er litt lengre slik at jeg har litt mer å gå på ved valg av reim, pluss at jeg har laget slisse og boltehull med trangere pasninger enn orginalt. Den ble vesentlig lettere å stramme da. Og så er den selvsagt i syrefast :cool: Jeg bruker også dynamostrammeren fra BT, den til å sette på latmannsarm. Den fungerer utmerket :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, den utveksten der har ikke jeg på min LHA-HTP fra 2004. Er det vannpumpa? Det stemmer vel også med det som stod i tråden til Lotus som du linket til. Har du problemer med at du får svigninger i reima slik at den slår inn i vannpumpa? Det beste der hadde vel vært å lage seg en brakett med et løpehjul som tvinger reima vekk fra vannpumpa.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg må finne på noe.. Trodde Yanmar var for gode for sånne amatørkonstruksjoner ! Pokker ikke mulig ! Den reima jeg har satt på nå er den Mitsubishi-reima Lotus fikk beskjed om å bruke. Som du ser på bildet nå, strammet max, men etterhver som timene går vil den subbe igjen. Håpløst !

Link to post
Share on other sites

@ arnearmoa og Luna lll, ad innlegg 531 (Mangler turtall). Takk igjen for bilde og tips. Det tok sin tid (har vært så mye annet å ta seg av i det siste) før jeg endelig fikk lempet vekk dørkplater og tverrliggere for å komme skikkelig til sensor for turtall. Da jeg så plukket kabelsko fra hverandre i dag, var det tydelig irring som du også sa. Kablene var noe korte for kutting og påsetting av nye sko, så jeg rengjorde innvendig med liten skrutrekker og pusset på de flate med fint smergel, satte sammen, sprayet ørlite tyntflytende tectyl, startet opp, og turteller fungerer som den skal. Takk begge to.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med Yanmar 6LPA-STP har det vært skrevet en del om "ventildrop"-problematikk, både her og på utenlandske fora.

Slik jeg forstår det skal problemstillingen være at for trange/dårlige foringer rundt ventilstammene kan gjøre at foringene på eksosventilene kan knipe litt, særlig dersom motoren går med litt for hard belastning (tung propell). Dette kan så i sin tur resultere i at låseskivene på toppen av ventilstammen faller av, og ventilen faller ned og møter stempelet.

 

Jeg har lest et sted at Yanmar kom ut med en service-bulletin/oppgradering for å utbedre dette, og at problemet kun skal gjelde motorer med serienummer i området 50101 – 53988.

 

I et optimistisk øyeblikk sendte jeg spørsmål om dette til Yanmar Norge. Svaret derfra var enkelt og "greit": "Når det gjelder 6LPA-STP og det som skal være beskrevet på diverse båtfora, medfører ikke riktighet. Yanmar har heller ikke gitt ut en Service bulletin som omhandler beskrevet problem."

 

Sånn var det visst med den saken. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det annerledes på 4LHA-DTE, da ? Se her, skal jo ikke være sånn;

 

bilde

 

 

 

 

Fikk svar fra Yanmar Norge ved henvendelse vedrørende om de kjente til problemet, fikk svar:

 

"Hei

 

Dette er ikke et kjent problem, men det er veldig viktig at reima kontroleres / strammes ved behov eller skiftes når det ikke kan justeres mer på dynamo.

 

Med vennlig hilsen XX Yanmar"

 

 

Jeg fant jo at det var flere som hadde dette problemet i tidligere tråder på dette forumet... Jeg får sørge for å alltid ha ny reim, godt strammet, så kanske den holder seg unna oljepumehuset fremover.. Likte ikke dette :nonod:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en 6LP som ikke vil stoppe når jeg prøver stoppknappen.

 

Først etter at båten har lagt i havnen på tomgang en god stund virker det som plutselig stoppknappen fungerer, men følelser det går lengre og lengre tid før jeg får stoppet maskinen.

 

Kan ikke finne noen nødstopp på motoren, noen som kan hjelpe?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Sikkert normalt, men tomgangen kan vel gjerne justeres til 750?

Jeg har det, og litt risting på 850, men ikke på 900 og oppover.

O.K. Det er klart at en 3 syl. vil vel ikke være så balansert som en f.eks 4 syl., så det er vel normalt dette. Men du antyder at en justering til 750 rpm, da vil det vel bli mere risting, Må vel heller eventuellt justeres opp noe. Nå skal vel tomgangsturtallet ikke overstige 1000 rpm., i følge Yanmar, så jeg tror jeg lar det være som det er. Takker for svar.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skifte anoder på 6 LPA-STP. Topa eller Arnearmoa har sikkert et svar på mitt problem, sikkert andre også, Har i dag sjekket/byttet anoder for første gang selv på min 2006 mod 6 LPA-STP. På denne motoren er det 6 anoder. 1 på Intercooler, 2 på oljekjøler, 2 på ferskvannskjøler og 1 på dieselkjøler. Alle anoder (bortsett fra den i akterkant av ferskvannskjøler) ble byttet før på verksted (Blommenholm) før jeg overtok båten i mai 2012. De fleste anodene så greie ut, ikke tæret mer enn 10-20 %, bortsett fra en som var tæret mye rett innenfor bolten. Denne byttet jeg. De andre pusset jeg bare rene og satte inn igjen. Den aktre anoden på oljekjøleren ( festet i sidedeksel ihh til instruksjonsboka, men står faktisk på endedeksel) brakk av i innfestingen til bolten. Ikke mulig å få ut. Slo den inn og satt i ny anode. Regner med at den løse anodebiten inne i oljekjøleren ikke vil gjøre noen skade, den blir vel bare liggende å tære vekk etter hvert. (Synspunkter på dette ?).

 

MEN, den siste vrange anoden i akterkant av ferskvannskjøler fant jeg riktignok, kunne se, ta og føle på den ved hjelp av speil, men å komme til med noe redskap her for å få den ut, klarte jeg ikke å få til. Jeg vet at det er nettopp denne det slurves med på verksteder også, men mener bestemt å lest et innlegg tidligere her på forumet om rette måten å gjøre dette på, finner det bare ikke igjen. Håper å høste av all den gode kunnskap her på BP. Topa, du har e-post adr. min, mulig jeg også sender deg en mail.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Kommer til med en 18mm fastnøkkel på min 6LP-DTE

Vrien plasseing men går akkurat, får vel et 6 dels tørn i slengen. Det er selvfølgelig den nederste anoden som tæres mest.

 

Takk for det hanto 1. Det kom en slange ut fra endedeksel på varmeveksler, montert på stuss med kuleventil. En drøy halvmeter slange som var plugget/blindet i andre ende. Denne slangen sperret all vei inn til anoden. Kunne ikke skjønne hvorfor denne slangen sto der da den ikke hadde noen funksjon. Tok opp problemet med Topa i en mail, og han var elskverdig nok til å ringe meg samme kveld (i går) ganske sent. Topa har samme 2006 mod Baltic som også jeg har. Han forklarte meg at Scand i 2006 hadde prøvd seg med sjøvannsmurt pakkboks, og at de (Yanmar) da hadde tatt ut tilførsel til hylse7pakkboks fra endelokk på varmeveksler. Dette eksperiment var visst ingen god løsning, da det stadig dryppet og lakk fra pakkboks. De gikk derfor bort fra dette, og tilbake til fettsmurt pakkboks, men de bare blindet slangen av etter demontering fra pakkboks, og siden har slangen bare hengt der strippet til de andre slangene akter, uten noen funksjon og bare i veien. Jeg ble lettet da jeg fikk denne informasjon, og demonterte slangen i dag og satte inn en blindplugg i endeksel. Dette lettet adkomsten til anoden noe, men jeg demonterte også den øvre sjøvannslangen for ytterligere å bedre adkomst. Fikk ut den gamle anoden (som jeg vet aldri har vært byttet, jeg overtok båten i mai 2012, og har nok info til å vite dette med sikkerhet). Det var naturligvis ingen sink igjen. Plundret litt for å få entret den nye anoden, men det gikk. Det kommer en tynn kant/flens ut fra motor rett over anoden, nok til at jeg ikke fikk på 11/16'' rundthode fastnøkkel fra Biltema som er 10 mm tykk i den runde enden. Var nødt til å slipe den ned til ca 5 mm, og da var det så vidt det gikk med speil og lommelykt i høre hånd og nøkkel i venstre.

 

Vel, nå er alle anoder sjekket og byttet. Det er totalt 6 anoder på LPA-STP. Av de 5 som ble byttet da jeg overtok båten, var 3 stk ok, bare pusset de rene og satte inn igjen. Èn knakk av ved utskruing, som nevnt over, en annen var mye tæret ved bolten. Disse ble byttet til nye. Tror at jeg i fremtiden kommer til å demontere både den øvre og undre sjøvannslangen ut fra varmeveksler ved bytte av denne anoden. Det tar tross alt bare noen minutter å fjerne og sette på igjen disse slangene, og jeg føler det letter arbeidet i blinde med denne så lite gjennomtenkt plasserte anoden. Må tenke ut en metode for gjennomspyling av sjøvannsystem når båten skal ligge ubrukt i havn noen dager (også etter tips fra Topa). Emnet har vært diskutert i en tidligere tråd. Det er sikkert flere mulige løsninger, alt ettersom man ønsker å ha åpen eller lukket sjøvannsinntak ved tomgangskjøring og ferskvann supplert fra land inn på systemet. Her er det nå anledning til å komme med forslag og systemskisser fra de som allerede har gjort det, eller går med tanker om å installere det. Tenk bare på hvor mye sink en vil spare på å ha et slikt system, for ikke å snakke om spart jobb med kontroll og utskifting.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...