Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Hei!

 

For et par uker siden "byttet vi bort" Nidelv 28'en til fordel for en Saga 315 med Yanmar 6LPA-DTP (240hk). Dette innebærer at det bare er å starte på nytt med å gjøre seg kjent nede i "kjelleren".  

 

I dokumentarkivet her på forumet ligger det både service- og reparasjonsmanualer for 6LPA-STP. DTP er det imidlertid dårligere med.

Er det noen her som har linker til slik dokumentasjon for 6LPA-DTP?

 

Giret på denne motoren er et ZF63A. Det hadde også vært fint med en link til manual for dette.

Link to post
  • 2 uker senere...

Yanmar 4LHA-STZP - hvor sitter giveren/føleren til oljetrykket ? Måleren har oppført seg rart; Dvs måleren gikk i bunn, vippet så opp og ned. dette skjedde da jeg ga på etter en periode med sakte fart. Alarmlampen lyste ikke. Oljenivå ok, ingen lekkasjer å se. Da jeg startet opp igjen var alt ok, kanskje noe høyere trykk enn før. Autorisert verksted har sett på saken uten å finne noe unormalt. Har fått tips om at giveren kan ha dårlig kontakt, men hvor er den ? finner ikke noe i håndboken og da jeg normalt er bedre på debet og kredit enn motorer finner jeg det best å spørre.

Link to post

Yanmar 4LHA-STZP - hvor sitter giveren/føleren til oljetrykket ? Måleren har oppført seg rart; Dvs måleren gikk i bunn, vippet så opp og ned. dette skjedde da jeg ga på etter en periode med sakte fart. Alarmlampen lyste ikke. Oljenivå ok, ingen lekkasjer å se. Da jeg startet opp igjen var alt ok, kanskje noe høyere trykk enn før. Autorisert verksted har sett på saken uten å finne noe unormalt. Har fått tips om at giveren kan ha dårlig kontakt, men hvor er den ? finner ikke noe i håndboken og da jeg normalt er bedre på debet og kredit enn motorer finner jeg det best å spørre.

Gamlingen sin 4lh hadde også merkelig utslag på oljetrykk. Det vil si det var ikke noe utslag på måleren på tomgang, og hoppet smått opp og ned.

 

Men uansett det var giveren, men i farta husker jeg ikke hvor den sitter...

Mulig det var i nærheta av oljefilteret?

Link to post
  • 1 måned senere...

Som nevnt ovenfor her, er det nå en 6LPA-DTP som ligger under dørken hos oss. M.t.p. vinterklargjøring prøver jeg å finne ut mest mulig om denne nye kameraten.

 

I en del tidligere innlegg i denne tråden (bl.a. #604) var det en del spørsmål og avklaringer angående sinkanoder på 6LPA-DTP.

Hvordan gikk dette Knut Baltic - fikk du endelig klarhet i antall anoder og plassering av disse? 

Ble fasiten totalt 4 anoder, plassert som følger?:

·         1 anode på intercooler

·         2 anoder på ferskvannskjøler/varmeveksler

·         1 anode foran på sjøvannsinntaksslangen (foran dieselfilteret på venstre side)

Link to post

Det stemmer. DTP (tidl. DTE) har bare ferskvannskjølt oljekjøler nede i blokka, mens 24-ventiler varianten (STE/STP/STP2) har en ekstra sjøvannskjølt oljekjøler på babord side med to anoder av den lille typen.

 

Jeg vet det fins noen 6LP(A) motorer med ZF63A (tidl. Hurth HSW630A) hvor gearoljekjøleren oppå gearboksen har anode®, men jeg har ikke det og jeg vet ikke om der er særlig vanlig.

Link to post

Takk for avklaringene, Dykker og arnearmoa!

 

Da skal jeg ta en nærmere titt i virkelighetens verden under dørkplatene i løpet av helga.

 

Når det gjelder priser på sinkanodene, så ser jeg at de varierer litt rundt omkring. Uten at man kan si at noen av dem er billige, så ligger i hvert fall SeaKing Marine i Fredrikstad i det nedre skiktet:

http://www.seakingmarine.no/p/487241-anodesett-yanmar-6lp-6ly-4lha-sink

Link to post

Det stemmer. DTP (tidl. DTE) har bare ferskvannskjølt oljekjøler nede i blokka, mens 24-ventiler varianten (STE/STP/STP2) har en ekstra sjøvannskjølt oljekjøler på babord side med to anoder av den lille typen.

 

Jeg vet det fins noen 6LP(A) motorer med ZF63A (tidl. Hurth HSW630A) hvor gearoljekjøleren oppå gearboksen har anode®, men jeg har ikke det og jeg vet ikke om der er særlig vanlig.

Kanskje litt OT, men siden mange Yanmar motorer bruker de, er det noe man bør gjøre med ZF63A mht vinterkonservering?

Baltic-pappa

Link to post

Det stemmer også. For å unngå kondens og rust på lamellene. Jeg pleier å ta ut gammel gearolje etter båten er på land, så vasker jeg filteret i rødsprit eller noe (f.eks. i en tom hermetikkboks) og blåser det tørt med trykkluft, før jeg setter det på plass igjen og fyller giret helt opp med ny olje. (DXIII type).

Jeg tror du finner diverse manualer for både motor og gir på dokumentarkivet her.

Link to post

Dette med girolje bringer frem en ny problemstilling hos en som her helt fersk i "ATF-verdenen".:

 

På giret (ZF63A) til motoren min er det nå Pennzoil ATF-olje. Jeg sliter litt med å få tak i denne oljetypen. Spørsmålet er da om jeg er nødt til å holde meg til dette oljemerket, eller kan jeg - når jeg nå skal bytte olje eller fylle giret helt opp for vinteren - bruke ATF-olje av andre fabrikater - f.eks. Biltema sin ATF-U:

Det jeg ser for meg, er at jeg ikke får sugd ut alt av den gamle olja, følgelig vil det bli en blanding av flere oljemerker på giret.

Hvordan håndterer dere andre dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...