Lars H. Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 (redigert) Jo da, men dette er det jo termostaten skal kompensere for slik at temperaturen ikke endres så mye. Redigert 25.April.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eialin Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Min 2006 mod 6LPS-stp vil ikke starte. Når jeg setter på tenning synker spenning på startbatteri til under 10V. Slår jeg av tenning er batterispenning normal 12,7V. Prøver jeg å starte kommer det bare klaprelyd som et rele som slår utog inn. Noen som har forslag til hva som trekker ned spenningen så mye. Kan det være dynamo eller starter som feiler. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jeg ville som første steg prøve med et annet batteri, som du vet er 100% bra. Det trekkes mye til glødingen og varmingen av eksosen, om du har det på din ? Sitér dette innlegget Link to post
Eialin Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Ja jeg har også vært inne på tanken om batteriet. Får ta det ut og teste det før jeg gjør noe mere. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Et tips er å koble ut forvarmingen i innsuget. Dette er et varmelement som trekker mye strøm i minuttene etter oppstart (husker jeg rett om det er 70-80a i 5-6 minutter?) og som ikke har noen praktisk hensikt utover at motoren ryker mindre etter start på kalde dager. Dette er montert av "grønne hensikter" og har ikke noen innvirkning på motoren. I følge Yanmar Norge skal varmeelementet først og fremst sørge for at motoren har godkjente utslippsverdier når den er kald under visse temperaturer. Jeg sjekket ut dette med Yanmar da båten var ny i 2006 og har kjørt med elementet frakoblet siden. Dersom du kun bruker båten i varmegrader vår-sommer-høst, slipper du å belaste batteriene mye etter oppstart. Det er gjerne da dynamoen samtidig skal lade opp etter helgen, vinsjen ønsker mye strøm, osv. Her er et bilde fra motorrommet i min båt . Se den grå boksen til venstre under kjøleren midt på bildet. Her er det en plugg med kontakter som står i boksen originalt. Ta ut kontakten, forvarmingen er koblet vekk og du sparer startbatteriet for stor belastning i minuttene etter oppstart. Sett den enkelt inn igjen hvis kuldegradene kommer og du ønsker forvarmingen. Jeg har ikke brukt den siden 2006 og min motor starter på en 1/4 turn med startmotor tidlig vår til sen høst. Redigert 26.April.2016 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eialin Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Takk for gode tips Phoebe og Worry II. Får ta en tur i båten i dag og teste. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Problemet kan jo også skyldes noe så enkelt som dårlig kontakt på batteripolene eller i tilkoblingene i polskoene. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Et tips er å koble ut forvarmingen i innsuget.. Her er det en plugg med kontakter som står i boksen originalt. Ta ut kontakten, forvarmingen er koblet vekk og du sparer startbatteriet for stor belastning i minuttene etter oppstart. Det er et godt tips, og ikke ukjent for oss med denne maskinen. Tror skandalen blir mindre for miljøet vi gjør dette på våre båtmotorer enn hva tilfeller et for jukset i bilindustrien Da slipper du å gå de 5-6 minuttene på tomgang etter oppstart også, for å være sikker på at thrustere fungerer. Hyggeligere for de du ligger ved siden av også. Redigert 26.April.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Forvarmingen er utkoblet også på motoren vår. Dette gir ingen som helst bivirkninger, bortsett fra - som nevnt ovenfor her - en aning røyk ved kaldstart. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Nå har jeg ikke betenkligheter med å koble ut den ovennevnte forvarmingen, men å knytte denne funksjonaliteten til trusthere, forutsetter at thrustere er koblet til startbatteriet slik jeg ser det. I nyere tid er dette ikke vanlig, thrustere kobles som oftes mot forbruk. Redigert 26.April.2016 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
hanto1 Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Hvorfor kobles thruster til forbruk og ikke start batt. på nye båter. Virker lite logisk. Start batteri er jo mere egnet til dette, samt man sparer forbruk batteri. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Viktigere er det vel også at vinsjen er koblet til startbatteriet. Etter 3-4 døgn i uthavn er det greit å kunne ha strøm nok til å få opp kjetting og anker uten å måtte trekke 70-80A parallelt. Det er merkbart mer "trøkk" i batterispenningen og lading når varmeelementet er koblet ut og all strøm + dynamokapasitet kan gå til de øvrige forbrukerne ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Jeg har også elektronisk EV Control på gassen som går via startbatteri. Denne krever over 10,5 volt for ikke å gå i nødmodus. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Nå har jeg ikke betenkligheter med å koble ut den ovennevnte forvarmingen, men å knytte denne funksjonaliteten til trusthere, forutsetter at thrustere er koblet til startbatteriet slik jeg ser det. I nyere tid er dette ikke vanlig, thrustere kobles som oftes mot forbruk. Min teori for hvorfor trustere kobles til forbruk og ikke start er at nye motorer er med spennings ømfintelige, tenker da på elektronikk som EVC, elektriske gass gir hendler m.m. Yanmar 6LP -Stp kommer ikke i denne kategorien, men ser at det normale nå er å koble mot forbruksbatterierpå nyere båter. Forøvrig så er det koblet slik på min båt også uten at jeg har opplevd utfordringer med det. Det optimale er å ha egne dedikerte batterier til trustere tenker jeg, kanskje det blir vinterens prosjekt i hvertfall for hekktrusteren som brukes mest :-) Redigert 26.April.2016 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
finnmarken Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Min 2006 mod 6LPS-stp vil ikke starte. Når jeg setter på tenning synker spenning på startbatteri til under 10V. Slår jeg av tenning er batterispenning normal 12,7V. Prøver jeg å starte kommer det bare klaprelyd som et rele som slår utog inn. Noen som har forslag til hva som trekker ned spenningen så mye. Kan det være dynamo eller starter som feiler. Jeg tror du kan ha en feil i starteren. Jeg opplevde det med en bil en gang at starteren stjal strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Eialin Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Takk for alle gode tips angående mine startproblemer. Feilen er lokalisert. Det er start batteriet som er kaputt. Brukte startkabler mellom forbruk og start batteri da startet den som normalt. Har også koblet ut forvarmingen. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Bra du fant ut av det. Det er sjeldent at det er kluss med starteren på 6LP Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 (redigert) Jeg har en Yanmar 4JH2-HTE 75hk som er koblet til en varmtvannstank. Årets vårprosjekt er å montere defroster i tillegg. En stor svakhet med opplegget som er på plass fra før er at det ikke er stengekraner på motorens kjølevannstilkoblinger, men har slagetilkoblingene rett i motoren. Disse tenker jeg å skru ut slik at jeg kan montere stoppkraner. Det store spørsmålet er: Hva slags gjenger er det her? Redigert 27.April.2016 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Komodo Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Litt leit å si uten å se bilde eller at du oppgir mål. Jeg skyter allikevel fra hofta og tipper på 3/8" rørgjenger. Kan være 1/4" eller 1/2" også for alt jeg vet, men det er i allefall kurante rørgjenger, det er jeg rimelig sikker på Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kenneth 81 Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Takker og bukker. Skal se om jeg kommer meg i båten for å ta noen mål snart. Jobben sender meg ut av landet neste uke så det kan ta litt tid før jeg får sjansen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Hank Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 (redigert) Denne kranen har begynt å lekke. Noen som vet om den er kurant å skifte ut, eller fikse på noen måte? Redigert 30.Mai.2016 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Tenker det må være denne: Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 (redigert) Hei Jeg har en 6LPA-STP og forsøkte å løsne zinkskruen på toppen av intercooleren for å sjekke status. Men den lot seg ikke rikke. Ifjor satte jeg bort dette til mekaniker ifm annet oppdrag da jeg da heller ikke klarte å løsne den. Er det egen teknikk eller bare mine svært begrensede evner.. Jeg brukte en fastnøkkel og tok i så mye at jeg begynte deformere godset på zinkskruene og da stoppet jeg.. Har skjønt at varme er tingen for å lsne ting som sitter med hvordan varmer man opp toppen av intercooleren uten at skruene også blir varm? Redigert 23.Juni.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Har nettopp satt inn en 4JH4 HTE i sjekta. Noen som vet eksakt hvor strømmen skal kobles på? Vet for så vidt at pluss skal bak på starteren og minus i nærheten der en plass, men glemte å lokalisere disse nøyaktig før jeg fikk motoren på plass, og nå er det pokker så vanskelig å få ålet seg inn på siden for et overblikk over sakene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.