Dmohil Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Jeg ser det er populært med prosjekter. Jeg har selv hatt mye nytte fra andre som har skrevet her. Nå har ikke jeg så store ambisjoner som de fleste andre prosjekter jeg har sett her. Men hvorfor ikke vise frem noen med mindre ambisjoner? Jeg har nok ikke den veldig store gleden av å bygge båt fra bunnen av. Til det har jeg ikke nok ferdigheter eller utstyr, men litt morsomt er det. nei jeg vil heller nyte livet på vannet. Så ut fra økonomi og ferdigheter har valget falt på en 23 fot Taule fra 1980. helt ideelt kunne jeg nok ønsket et nummer større.... Kjøpte den i fjord og brukte den som den var. Ville erfare hvordan dette fungerte og hva behovet er. Har aldri hatt båt før, men padler mye kajakk. Dessuten ligger den i ferskvann og ikke så langt hjemmefra. Strategien er å ordne uteplassen i år, samt ny kalesje. Kabinen og utvendig til vinteren igjen. Tenkte jeg skulle oppgradere noe småtteri, men det endte med at jeg rev ut hele gulvet. Var litt bekymret for motor og vurderte ny, men etter en nærmere sjekk så virker den bedre enn det den så ut til. Den har gått greit og ryker ingen ting. Fant heller ikke noe rust i toppen. Girkassa begynte å krangle litt så den byttet jeg, samt dyser og annet småtteri. Hadde en komplett delemotor liggendes med sprukket topp. Ny propell og aksling er satt inn. Så nå skulle mye av "møkkajobben" være unnagjort. Jeg har fått stå på en låve med god plass. Dessverre er det ingen varme her, men det er i alle fall tørt. Neste år får jeg kanskje et oppvarmet lokale.... Gulv er fjernet. Må bytte noen bæringer. Går får imprignert selv om det er delte meninger om dette. men dette er rester fra verandaen så det er det det blir. Jeg tror ikke båten er symetrisk. Tenkte å finne midtpunktet for så å lage like deler til hver side. men det har vist seg vanskelig, i alle fall hvis jeg beholder noe av det gamle oppsettet. Så er det dørken som skal på plass. Siden det er snakk om lavt budsjett og målsetningen om at det ikke behøver å være helt strøkent så lager jeg dette selv. Dette er tross alt en bruksbåt med unger, fisking etc. Etter å lest om andre prosjekter så falt valget på 15 mm finer og lakkerte nater. Kunne frest, men synes dette ble like fint. Men det er del jobb så ferdige plater er fristende... Det har gått med to store plater. Mine plater kostet 400,- , lakken halv pris fra Jotun, og morsomt å ha prøvd selv, er det alt i alt greit nok. Har også seksjonert opp platene slik at de blir lette å ta opp hvis man må gjøre noe arbeid under dørken. Legger innredningen rett på bæringen og har løse plater også i bunnen her for lett tilgang under. Så hvordan fester man platene? Bruker man skruer som skjuler seg i treverket, eller en pen skive som synes oppå plata? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dmohil Posted April 25, 2010 Author Share Posted April 25, 2010 Nå begynner det å nærme seg slutten for i år. Båten står nå hos en kar som skal lage kalesje. Mangler å få satt inn en pentry løsning og noe trekk på skroget, samt litt listing. Gjorde også et forsøk på å få laget en Targabøyle. Den ble ikke helt som tenkt da verkstedet misforstod litt. Vi får se hvordan det blir. Tenkte å ha en todelt kalesje i forbindelse med bøylen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Camor Posted April 25, 2010 Share Posted April 25, 2010 Hei Dmohil ! Jeg likte dørkplatene dine. De passer midt i blinken til mitt prosjekt. Hvor har du kjøpt dem ? Morten Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Posted April 25, 2010 Share Posted April 25, 2010 Gratulerer.... Her var det mye flott trearbeid. Lykke til videre Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted April 25, 2010 Share Posted April 25, 2010 Dørkplatene har han laget selv, syns det ble pent Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Posted April 25, 2010 Share Posted April 25, 2010 Jeg synes det ble fint, jeg Og bøylen kan du jo tone ned med hvitmaling, montere antenne og vimpe bla. a . Du kan montere spotter under. Det er masse som kan forsvare den der Quote Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dmohil Posted April 26, 2010 Author Share Posted April 26, 2010 Og bøylen kan du jo tone ned med hvitmaling, montere antenne og vimpe bla. a . Du kan montere spotter under. Det er masse som kan forsvare den der Totalt sett i forhold til forventninger ble det helt greit. Men sjekker man platene nøye så ser man noen uregelmessigheter. Årsaken er nok kvaliteten på platene. Ja bøylen skal lakkeres og tanken var å montere lamper og antenner på den. Selv synes jeg dette er praktisk. Veldig ofte foretrekker jeg å bare ta av kalesjen på den bakre delen uansett. Er det varmt er det greit med litt skygge, og er det kaldt så blir det litt lunt. Dessuten blir kalesjen billigere på denne måten hvis man skulle hatt en todelt en. Så nå er det bare å vente på at den skal bli ferdig...... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dmohil Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Da er båten kommet på vannet med ny kalesje. Den ble kanskje noe voldsom i forhold til båten, men det ble veldig romslig innvendig og praktisk med sidedører og muligheter for å ta av enten fremre eller bakre del av kalesjen. Da skal båten brukes som den er i år og nye oppgraderinger skal gjøres utover vinteren, spesiellt utvendig. Med den nye propellen og aksel hadde båten en behagelig masjfart rundt 10-11 km/t. Motoren jobbet lett og fint. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Syntes det ble veldig bra og praktisk. Det må oppveies mot det estetiske, og det er ikke alltid at det estetiske skal være så forbasket overordnet. Dette er en eldre båt, ikke noe design-studie. Kos deg med den fine snekka. Quote Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts