Jump to content

har jeg brukt for ekstern laderegulator på snekka?


kællen

Recommended Posts

Leser her på forumet om eksterne strømregulatorer som har sese på batteriene, men har jeg egentlig strengt tatt for bruk for det.

har i dag en 80 amp iskara dynamo på en volvo penta 11md-c og av strømforbrukere har jeg en radio en kjøleboks fra isoterm som visnok skal trekke i snitt 0,7amp per time lys inne som er led lanterner, og en engbo ankervinsj kartplotter og ekkolodd.

av batterier har jeg 2 stykk 95 amp agm til start og forbruk samt ett vannlig 50 amp bly til reserve disse er skil med en slik

http://maritim.no/product.aspx?id=23650&am...upkey=006002043

hvorfor trenger jeg da eventuelt enda en dyr duppedings?

Link to post
Share on other sites

Hei

det kommer jo helt an på om du har problemer med å få nok strøm til ditt forbruk. Og om du klarer å holde batteriene fullladet med den dynamoen du har.

Jeg kjøpte en 100 amp dynamo og den gir fra seg ca 30 amp når batteriene er nede på ca 40 % i rest. dermed tar det forholdsvis lang tid før batteriene blir fulladet.

Jeg vurderte og å kjøpe en såkalt ladac regulator. Men valgte heller å kjøpe en Ctek lader som settes på når jeg kommer hjem til brygga.

Skal jeg derimot være ute flere uker i strekk, med stort strømforbruk, tror jeg en ladak hadde vært å foretrekke.

Prøv å måle med tangamp.meter hvor mye dynamoen gir fra seg. og hvor lang tid det tar før du har fulle batterier ved normal bruk.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

En kommentar Agder. Hvis du har en så stor dynamo som leverer så lite strøm, da ville jeg sjekket systemet for dette er ikke normalt. Dynamoen din burde levere 75 % av merkestrøm med en spenning på ca 13,5 volt.

Hva er spenningen målt på batteriet når dynamoen din leverer 30 ampere, og hvilke turtall har motoren?

Hvor stort batteri har du?

 

Det du sier om å skaffe et tangamperemeter støttes 100 %, og gid alle som stilte spørsmål på båtplassen hadde et slikt for hånden og ikke bare i beste fall et voltmeter.

Edited by Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Takk for kommentar Ole Petter. :cheers:

Jeg målte med samme tangamp. spenningen til å være 12,6 volt. Batteriene mine er 3 st nye AGM 100 A montert i båten for 9 dager siden.

Turtallet på motor var da ca 1800 r/m

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Nå har kanskje agder840 et utvidet problem ang tilkoblingen, Ole Petter svarer snart på det.

 

Men på trådstarterens spørsmål skulle man kanskje heller svare omvent, helst før 13,5V festemerken kommer inn på spillet.

Det tar vel skjelden lengere enn 10 minutt før "normale" batteribenk kommer opp på nesten eller komplett 14V

selv når det finnes rikelig mm² og bare lite spenningsfall = slutt for W.

 

I hvert fall påstår jeg gjerne at det ikke er vanlig hvis en ISKRA eller hvilken andre som helst kommer på mer enn 50% i det hele tatt

etter at batteriet ha passert 60% mot nord.

 

Derfor kunne svaret heller være "Du trenger ikke noe ekstern regulator så lenge du ikke ønsker rask lading".

Alt annet dreier seg faktisk bare om hvordan å behandle batteriene riktig mens den får rask topp-lading.

Og dette blir vel uansett hvilken dynamo skjelden noe uten ekstern regulator siden w-regulatorer ikke en gang klarer å hantere seg selv.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

12,6 volt x 30 ampere gir en effektiv ladning på 378 watt.

Med mindre du har en sur en (Dynamo) så burde du lest 13,5 volt x 75 ampere som blir lik 1012,5 vatt.

 

Det du erfarer er dessverre ikke uvanlig, og mye av årsaken til at folk automatisk tenker ekstern regulator fordi de har hørt så mye bra om disse.

Du bør nok gå i gang med noen spenningsfallsmålinger først for å se om kablene er underdimensjonert, om du har en eller flere dårlige kontakter i kretsen eller om du muligens har en skillediode som regulatoren ikke klarer kompensere for.

Du har selvfølgelig sjekket at reimen er kraftig nok og ikke slurer. (Kan du ta på reimskiven uten å brenne deg etter at motoren er stoppet?

Om du skulle få en lavere ladespenning enn jeg skisserer når batteriene er lave på syrevekten trenger du ikke å henge deg opp i, for dette er ikke uvanlig når man har ”friske” AGM batterier. Det viktigste er at effekten stemmer.

Link to post
Share on other sites

Har ved flere anledninger kjendt på reimskiva, og den er ikke varmere enn normalt. Men har kanskje en liten mistanke til kabelen mellom dynamo og starter. Der er det ikke godt å komme til. men lurer litt på om det ikke er mulighet for å koble den vekk, og legge en helt ny grov kabel fra batteri til dynamo. Om tverrsnittet på eksisterende ledning er for liten, vil da dynamoen slite med å levere maks altså??

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Koble opp en 16 mm2 kabel rett fra terminalen bak på dynamoen rett til plussen på batteriet eller skillediode. Monter også en like tykk ledning rett fra godset på dynamoen til minus på batteriet. Jo tynnere kabel, jo mere motstand på veien :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hvis du stiller multimeteret på DC volt og måler mellom B+ på dynamoen og pluss på starteren så trenger du ikke å følge ledningen for da måler du spenningsfallet direkte mellom disse to punktene. Mål strømmen samtidig, for uten du vet strømmen så hjelper det ikke så mye om du kjenner til Volten. Spenningsfallet øker jo i takt med økt strøm.

Å beregne spenningsfallet i kabelen er heller ikke noe problem hvis du vet hvor mye strøm som kommer til å gå i kabelen.

0,0164 x lengde på kabel i meter x ampere dividert på det kabeltverrsnittet du har.

 

0,0164 x 1 meter x 75 ampere dividert på 16 kvadrat vil gi et spenningsfall på 0,08 volt.

Link to post
Share on other sites

På min gamle motor så har det jo stått en mye mindre dynamo orginalt, så tror kanskje dette er problemet. Vanlig kobling fra D+ går vel normalt bare rett bort til starter, gjør den ikke?? Ser det nevnes 16kvm kabel her, er det tilstrekkelig for 100 A?? Ser på disse regnestykkene og :crazy::crazy: så jeg spør fagfolka heller... :lol:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

De som selger utstyr forteller sjeldent hvordan dette henger sammen og hvordan dette beregnes, men de forteller ofte at kabler etc. må skiftes. For de som kanskje har oppdaget det så er jeg litt imot en slik fremgangsmåte fordi effektøkningen ikke er dokumentert hvis man oppgraderer og feilen opprinnelig var en dårlig kontakt. Hvis man ikke vet status på det man har så ender man kanskje unødig opp i en situasjon hvor man må si til leverandøren: Nå må du reise til syden i sommer med familien din, for nå er det jo du som har alle pengene.

 

Mål opp lengden på kablene dine og sjekk tverrsnittet. Det er fort gjort å regne ut hva du trenger og ikke trenger.

Link to post
Share on other sites

Skal ned i båten i morgen, sjekker lengden da. samtidig som jeg kan prøve å måle motstand mellom D+ og starter. Får nok ikke opp noe særlig amp gjennom ledningen pga Ctek har jobbet i 3-4 dager med å lade batteriene. Så de er nok toppet nå.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Har drøftet flere batteri"problemer" med flere fagfolk de siste uker - fikk bl.a. info om lading og dynamoer og størrelse. Problemet slik jeg har fått det forklart for mange av oss er ikke nødvendigvis at dynamoene ikke lader nok, men faktisk det faktum at vanlige batterier (bly/syre) ikke har evnent til å "ta opp i seg" mer enn ca. 8 - 10 amp/t. Det vil si at det hjelper ikke om dynamoen dytter på med både det ene og det andre, batteriet vil uansett trenge lang tid for å bli fylt opp etter f.eks. en oppstart som inkluderer forrvarning av en motor samt litt kjøring av baugpropell/vinsj. Så kan vi kikke på våre voltmeter og andre finurlige måleinstrumenter - men disse måler kun det som skjer utenfor batteriet. Og det bl.a. er her "nyere" batteietyper som AGM og Gele skiller seg positivt ut ved at de har en mye bedre evnte til å "bli fylt opp".

Et batteri kan sammenlignes med en fotbalstadion - inne er det plass til 100 mennesker. Så starter man ved å åpne den store døra og 20 mennesker flyr ut samtidig. Men så er dette kun en enveis dør. For å komme inn må man gå gjennom en mye trangere dør, og der kommer kun 8 mennesker inn pr. time. Om dynamoen dytter på med 100 mennesker pr time utenfor stadiumet, uansett vil bare 8 komme inn. Men våre måleinstrumenter er koplet til folkemenden utenfor - og den ser tilsynelatende vellfylt og OK ut..........................

Edited by terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager å ha rota i tråden din :wflag: , det virket som noe av det samme temaet. Så jeg prøvde meg litt her. Håper nå du får de svar du søker likavel :cheers:

Men se litt på det som joerg becker skrev. ligger nok en del i det. TRor nok og at du kan spør han om mer og. Imponerende mye kunskap hos han, og flere som har deltatt her

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Dette innlegg er ikke løsn for trådstarter men den gir litt info om standarder som er vide hos installatører i mariner her i Norge.

 

Var om bord i en 40fot seilbåt der Ladac 1205 hadde vært installert til en 75amp "bil" dynamo. De var på grunn av dårlig lading fra den dynamoen Ladacen ble anbefalt, men problemet ble vedvarende. "Fagmann" hadde byttet doble reimer på dynamo med de korte at med dynamo helt løs ble nesten umulig å få dem av. Feste til dynamo hadde spor på 16cm! I tillegg var kabler fra dynamo til starter standard fra Volvo i 1989, underdimisjonert likt og de alltid har vært. 600ah Trojan forbruksbank båteier installerte selv hadde en del løse tilkoblinger som "fagmannen" hadde ikke kontrollert og ladinga fra startbank var via 80amp spenningstyrt relè han installerte. System som funkerte ikke og anlegg i båten var helt ut av balanse.

 

I steden fikk han høyeffekt marina dynamo med regulator egnet til formålet, lengre drevreimer med større anleggsflate på litt mindre reimskive til betre kjøling med mer turtall på dynamo, skillediode i steden for relè og nye tilkoblinger på batteribank. I tillegg var og nye kabler fra dynamo.

 

Pris per amper i lading ble 165kr, en del mindre en fra den "fagmannen" som var der om bord før.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt mange Iskra dynamoer i benk og de lader veldig bra. Mener regulatoren er satt til 14,5 volt, og så kan man vel også få en reserve på 14,8 volt. Med ekstern regulator så hender det at knappediodene løsner i loddingen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...