Jump to content

Montere lensepumpe i Buster XS


rosland

Recommended Posts

Hei dere

 

Jeg er ny på forumet, og amatør i båtverdenen. Dette til tross: Årets påskeprosjekt er å installere elektrisk lensepumpe i båten.

 

Det er ikke noe voldsomt til båt det er snakk om, men en "aluminiumsjolle" av typen Buster XS med en 25HK Yamaha-påhenger. Både båt og motor er rimelig nøyaktig 10 år gamle.

 

Båten brukes i all hovedsak til å frakte familien fra Utgårdskilen til hytta på Vesterøy på Hvaler, samt til fisking og teinesetting. Grunnen til at jeg ønsker å montere elektrisk lensepumpe er at den manuelle lensepumpa er så håpløst plassert, at man får krampe i begge armene før man har lenset en tiendel av vannet etter en runde med kraftig sommerregn. Øsekar er å foretrekke, men også dette er knotete da man må ned i en luke helt bak i båten for å komme til vannet. Alternativt kan man skru opp dørkplatene, men dette er jo ikke noe man gidder til vanlig.

 

Jeg planlegger å kjøre den elektriske lensepumpa manuelt til å begynne med. Dersom dette fungerer tilfredstillende, er planen å koble til en nivåbryter etter hvert. På denne måten slipper jeg også å bekymre meg for å finne båten på havnebunnen etter lengre perioder uten tilsyn.

 

Alt dette er vel og bra, men det er jo en del ting man trenger å vite før man går i gang. Spesielt om strøm i båt. Jeg har lest alle emner her på forumet som omhandler dette, og litt klokere har jeg blitt. Ispedd informasjon fra båtforhandlere, brukermanualer og bekjente har jeg kommet et godt stykke på vei.

 

Nå er alt materiellet innkjøpt, men jeg har likevel et par kjappe spørsmål til dere båtkyndige før jeg går i gang.

 

Understreker at dette er et budsjettprosjekt (Les: Biltema-prosjekt). Dersom det fungerer slik jeg ønsker, vil jeg bytte ut billige Biltema-komponenter med dyrere ting etter hvert som de ryker.

 

I følge forhandleren vi kjøpte båten av, har Yamaha-påhengeren innebygget dynamo og likeretter. Jeg har kjøpt en original plugg som skal kobles fra et uttak til høyre for dødmannsknappen til batteriets minuspol. Under motordekselet finnes en rød ledning som skal kobles til batteriets plusspol. Batteriet er et vedlikeholdsfritt blybatteri på 45Ah, ladestrømmen fra motoren er ca. 6A. Batteriet skal ikke drive noen startmotor. Her er første spørsmål:

 

1. Holder det med kabel på 1.5 mm2 fra dynamo til batteri? Kabellengden er maks 50 cm.

 

Jeg ønsker også å ha en hovedbryter på batteriet. Denne har ingen viktig funksjon i mitt oppsett (så vidt jeg kan se), men det kjennes godt å kunne skru av en hovedbryter dersom det er behov for det. For å gjøre det enkelt har jeg kjøpt en hundre prosent mekanisk bryter som skal monteres rett på batteripolen. Her er spørsmål nummer to:

 

2. Denne bryteren skal monteres på minuspolen. Det er faktisk ikke mulig å plassere den på en plusspol da denne er for tykk. Dette bryter litt med det meste av det jeg har lest og hørt. Spiller det noen rolle?

 

Før jeg eventuelt får på plass en nivåbryter, må jeg ha en vanlig bryter til lensepumpa. Jeg har funnet en enkel og grei en som tåler 10A. Lensepumpa trekker 2.5A, og har en innebygget sikring på 5A. Alt vel så langt altså. Men så kommer spøsmålene:

 

3. Også denne bryteren har en bruksanvisning der det står at den skal monteres på minuskabelen. Igjen bryter dette med det jeg trodde var riktig. Hva mener dere?

 

4. Også her tenker jeg å bruke kabel på 1.5 mm2. Dette burde vel holde?

 

Jeg bruker kabelsko og krympeslange på alle koblinger. Sprayer også ned alle kontaktflater med en sånn spray som hindrer korrosjon. Batteripolene får en omgang med batteripolfett. Båten har dessuten en forholdsvis tett batterikasse, så summa summarum håper jeg at sesongen blir forholdsvis korrosjonsfri. Men så kommer høsten, og båten skal på land.

 

5. Bør man da fjerne alt av ledninger og kontakter, eller holder det å ta med seg batteri og lensepumpe hjem i garasjen?

 

Og så tilsutt:

 

6. Lensepumpa har jeg tenkt å koble til samme skroggjennomføring som den manuelle pumpa er koblet til i dag med en 19mm slange. Det hadde vært ypperlig å brukt et forgreningsrør her, slik at begge pumpene kunne brukt samme gjennomføring, men jeg finner ikke slike. Er det noen som vet om en eller annen forgreningsløsning som kunne passet til fomålet?

 

Mulig at noen av dere opplever disse spørsmålene som banale, men som sagt: Jeg er ingen skipselektriker.

 

På forhånd takk for all hjelp, og er det noe mer jeg bør tenke på som ikke er nevnt, så kom med det.

Edited by cumble (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1: Det holder kanskje, men jeg ville heller gått opp til 2,5 eller 4mm2 for den mekaniske styrkens skyld. 1,5mm2 rives fort i stykker...

2: Litt spesielt å bryte på minus, men det går vel greit det også.

3: Snodig. Står det noe forklaring på dette?

4: Det holder, men den er mekanisk svak. 2,5mm2 holder bedre.

5: Jeg ville latt alt stå i båten! Et fulladet batteri trives godt i kuldegrader, selvutladingen er mindre jo lavere temperaturen er. Og så lenge du har gjort skikkelig arbeide med alle koplinger greier disse seg også fint gjennom vinteren...

6: Lag heller et eget hull til denne lensepumpa! Felles utløp til to pumper blir det lett trøbbel av!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar, index.

 

Var nettopp en tur på Biltema og kjøpte 4 mm2-kabel. Nappet samtidig med meg et bryterpanel med fire brytere og automatsikringer. Disse bryter på pluss, så da er også den saken biff. Det stod ingen forklaring på hvorfor bryteren jeg allerede har kjøpt skulle bryte minus.

 

Hvorfor blir det trøbbel med felles utløp til to pumper? Vil helst ikke lage flere gjennomføringer. Det må da finnes gode løsninger på dette som ikke innebærer boring?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er du redd for å borre? Båten blir ikke dårligere av en ekstra gjennomføring langt over vannlinjen! Tar to minuss å borre, sett i en plastgjennomføring og etterpå ser det ut som om den alltid har vært der!

 

Felles utløp medfører bruk av tilbakeslagsventiler eller svanehalser for at vannet ikke skal renne tilbake i motsatt pumpe. Og med litt dritt i vannet, frost eller sagspon så er problemene i gang. Med to separate utløp har du to pumper som kan benyttes helt uavhengig av hverandre, gjerne samtidig. Er ikke det greit da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hmmm. Gode poenger du serverer her, index.

 

19mm bordgjennomføring av nylon koster jo ingenting heller.

 

Skal ta en nærmere titt på dette når jeg installerer pumpe, brytere, kabler og batteri. Dersom det ser ut som en like rett fram-jobb som du mener at det er, så skal jeg sannelig gjøre det på den måten.

 

Mange takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg gruet meg veldig til å sette hullsaga i skroget jeg også første gang jeg gjorde det samme. Men straks gjennomføringen var på plass, var alle bekymringer borte som dugg for solen. Det ble jo riktig pent jo! Akkurat som om den alltid hadde vært der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...