Jump to content

Montere lensepumpe i Buster XS

rosland

Recommended Posts

Hei dere

Jeg er ny på forumet, og amatør i båtverdenen. Dette til tross: Årets påskeprosjekt er å installere elektrisk lensepumpe i båten.

Det er ikke noe voldsomt til båt det er snakk om, men en "aluminiumsjolle" av typen Buster XS med en 25HK Yamaha-påhenger. Både båt og motor er rimelig nøyaktig 10 år gamle.

Båten brukes i all hovedsak til å frakte familien fra Utgårdskilen til hytta på Vesterøy på Hvaler, samt til fisking og teinesetting. Grunnen til at jeg ønsker å montere elektrisk lensepumpe er at den manuelle lensepumpa er så håpløst plassert, at man får krampe i begge armene før man har lenset en tiendel av vannet etter en runde med kraftig sommerregn. Øsekar er å foretrekke, men også dette er knotete da man må ned i en luke helt bak i båten for å komme til vannet. Alternativt kan man skru opp dørkplatene, men dette er jo ikke noe man gidder til vanlig.

Jeg planlegger å kjøre den elektriske lensepumpa manuelt til å begynne med. Dersom dette fungerer tilfredstillende, er planen å koble til en nivåbryter etter hvert. På denne måten slipper jeg også å bekymre meg for å finne båten på havnebunnen etter lengre perioder uten tilsyn.

Alt dette er vel og bra, men det er jo en del ting man trenger å vite før man går i gang. Spesielt om strøm i båt. Jeg har lest alle emner her på forumet som omhandler dette, og litt klokere har jeg blitt. Ispedd informasjon fra båtforhandlere, brukermanualer og bekjente har jeg kommet et godt stykke på vei.

Nå er alt materiellet innkjøpt, men jeg har likevel et par kjappe spørsmål til dere båtkyndige før jeg går i gang.

Understreker at dette er et budsjettprosjekt (Les: Biltema-prosjekt). Dersom det fungerer slik jeg ønsker, vil jeg bytte ut billige Biltema-komponenter med dyrere ting etter hvert som de ryker.