Jump to content

Skade baug på trebåt. Trenger tips og råd!

prippa

Recommended Posts

Som dere ser på bildene har båten (etter utlån...) kollidert passe hardt i brygga. Spørsmålet er nå hvordan jeg skal reparere dette finest mulig, enklest mulig og mest robust som mulig.

Båten er i mahogny, og spantene i eik. Det er altså eik som må repareres.

Jeg vurdere å skjære ut et stykke av eiken og felle inn et nytt også lime med epoxy. Men lurer på om det finnes noen kloke hoder som kan gi tips og triks jeg kansje ikke har tatt med i vurdering enda.

Håper på positive svar!

PS! Det sorte i treet er sikafleks som jeg brukte i fjor som midlertidig løsning.

ethena_skade3.jpg

ethena_skade2.jpg

Hmm. Ja, men hvis jeg forstår det du sier riktig så vil det da bli en liten bue innover der skaden har skjedd?

Jeg ønsker helst en løsning der resulatet blir tilnærmet nytt... og i det minst vanskelig å se for en som ikke er møbelsnekker.

Takk for svar:)

Enig med deg! Tegn opp ei linje der det er uskadd, sag ut 45 grader over og tilsvarende under. Ikke gå lenger inn enn nødvendig.. Bruk den utskårne biten som mal til en ny kloss. Det blir nesten ikke synlig etter liming med epoxy.

Men husk skråskjæring over og under. Det gir større og bedre limeflate.

Lykke til.

Ja. Slik at formen blir som en trekant med flat topp liksom?

Er det jeg har tenkt, men... for å gi et tips til deg og.. aldri bruk en utskåret bit som mal. Da har du ikke med sagsnittet som regel 2-3 mm

Jeg funderer på å skjære ut, legge nytt trestykke inntil ved siden og tegne opp med spiss blyant. Og evt høvle til der treet presser.

Digger denne plassen, man får gode innputts!

OG, hvis noen andre mener denne ideen er helt riv røskende gal.. si ifra da! hehe.

TAKK for deres gode tanker

Angående skaden:

Som nevnt lenger opp: sag ut det skadede området med skrålasker, og bruk en fintannet håndsag.

Lag en spuns og lim inn en ny eikebit (pass på at årringene følger det som er i stevnen fra før) med epoxy = varig og nesten usynlig reparasjon.

PS! Det kan hende du treffer på bolter (bak stevnskinnen) som er med på å forbinde stevnens deler. Laurin Kosterne har en svært underskåret stevnprofil med en markert knekk rett under vannlinjen. sannsynligheten for at denne overgangen består av to deler som er boltet sammen i et kne er stor.

Treffer du bolt(er) ville jeg slått de inn i båten (pass på hva de evt kan treffe på vei inn), for å så borre hullet opp igjen innenifra når ny kloss er på plass.

-så er det bare å montere bolten igjen.

Lykke til

:seeya:

Ikke bare der.....tenkte å ta like mye hele veien oppover fra under vannlinjen til oppunder dollbordet i baugen. Så kan du ta av litt på hver side til du har fått ønsket bredde i forhold til baugjernet. Eik er ikke enkelt å lime visstnok. Veldig tørr tresort som suger lite av både lim og olje :yesnod:

Hmm. Ja, men hvis jeg forstår det du sier riktig så vil det da bli en liten bue innover der skaden har skjedd?

Jeg ønsker helst en løsning der resulatet blir tilnærmet nytt... og i det minst vanskelig å se for en som ikke er møbelsnekker.

Takk for svar:)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Takk, takk, takk og takk!

Da blir det å kjøpe et par forskjellige eikestykker til uken, og prøver å finne så likt stykke som mulig med tanke på årringer osv. Funderer på amerikansk eik, og tror jeg skal prøve å få tørket treet riktig på Rud der jeg gikk på møbelsnekker-linjen. Så jeg får riktig fuktighet før liming.

Skal holde dere samiritanere oppdatert med bilder.

Det vil rett og slett bli umulig å bruke tvinger her så jeg satser på at en så trang "fit" som mulig kombinert med svellingen fuktigheten vil skape vil gi nok spenn til at dette blir tett som juling.

Det blir jommen meg deilig å være på sjøen i sommer!

Hei

Først og fremst, synd og skam med skade på en så flott stemn. Men skjedd er skjedd..

Alternativt forslag til løsning:

1. Slip begge sider av skaden slik at overgangen mot uskadd materiale blir jevnt.

2. Høvl til 2 eikestykker hvor tykkelse tilsvarer maksimal nedsliping på stemn, og i størrelse mer enn omfanget av skaden. I ditt tilfelle vil jeg tro det holder med 3-4mm tykkelse. Du må selvsagt etterstreve å finne emne med tilsvarende årringer etc.

3. Lim fast eikestykkene på begge sider av stemn med epoxy, eller alternativt vannfast polyurethane lim. Sistnevnte lim fungerer 100% over vann, og etterlater seg mindre tydelig limfuge enn epoxy-varianten.

Fyll ev. ut med epoxy mellom eikebitene/bak stemnjern.

Bruk tilstrekkelig med tvinger/mothold slik at du er 100% sikker på at eikebitene blir liggende mot stemn uten luft/klaring.

4. Høvl forsiktig ned til original stemntykkelse etter herding. Puss og slip, og stemnen vil være tilnærmet som før skade.

Fordeler:

Du slipper skarpe overganger/fuger og ditto tilpassing av biter.

Nå får du "myk" overgang hvor nytt møter gammelt. (går mot null i tykkelse)

Du har fortsatt stemnen intakt dersom du "angrer"

Jeg har reparert tilsvarende skade i flere stemner med denne metoden med svært godt resultat.

Lykke til!

Edited by fs (see edit history)