Jump to content

Levering av trebåt som avfall?

Jabuka

Recommended Posts

Jeg har en tresnekke stående i hagen som jeg hadde tenkt og pusse opp, men har gått tom motivasjon, og fruen har blitt lei av og ha den i hagen, så jeg lurer på og bare få kjørt den på dynga. Er det andre som har hatt noe erfaring med og bli kvitt en tresnekke som avfall? Må jeg sage den opp i biter eller fins det steder som tar i mot hele båter til destruering. Helst i nærheten av Vestfold. Tar imot alle tips ang saken. Ta gjerne kontakt om det er noen som har lyst på et restaureringsprosjekt helt gratis mot at den blir hentet.

Ser at du holder til i Vestfold, det er muligens litt for langt for min del. Hvis ikke hadde jeg kommet og demontert all Mahognyen.

Hvis det er ei snekke som er 30-40 år er det kanskje brukt Honduras-Mahogny, som ikke er lovlig å importere lenger.

På min Squirt skulle jeg gjerne hatt noen greie lengder med Honduras-mahogny til å skjære ut 5-6mm dollbord og dekk-staver (derav mitt nick... :cool: )

Lov meg at du tar av mahognyen før du lar motorsaga ta seg av all morken furu og gran :yesnod:

Hva slags motor står det i båten? (Hvis den fortsatt står i) Har du eventuelt en dynastarter?

Det står ein sleipner motor, ein sylindra, i den viss eg ikkje hugsar heilt feil. Desverre har eg ikkje dynastart på den. Motoren har fungerte forholdsvis greit den når me hadde den på vatnet. Den sota litt mykje på pluggen te tider, men trur det kun er litt justering på forgassaren. Også skjedde det noko med den på siste turen me hadde med den, den gjekk varm på ein slags måte, så må nok gå over litt kjøling og sjekke.

Ser at du holder til i Vestfold, det er muligens litt for langt for min del. Hvis ikke hadde jeg kommet og demontert all Mahognyen.

Hvis det er ei snekke som er 30-40 år er det kanskje brukt Honduras-Mahogny, som ikke er lovlig å importere lenger.

På min Squirt skulle jeg gjerne hatt noen greie lengder med Honduras-mahogny til å skjære ut 5-6mm dollbord og dekk-staver (derav mitt nick... :cool: )

Lov meg at du tar av mahognyen før du lar motorsaga ta seg av all morken furu og gran :yesnod:

Det skal eg gjera veit du..

Tøff er den som tør nevne dette på Båtplassen uten å være redd for laaaange diskusjoner om barneoppdragelse :wink:

Ha ha! :giggle:

Det er vel ikke det at det er noe spesielt farlig med en båt på i barnehagen, men heller hva man har behandlet lekeapparatene med. Blymønje, xylamon, kreosot og gud vet hva folk har dynket båtene sine i, kan bli noen smuler værre enn et skrubbsår. For å ikke gjøre dette helt OT, så får man ike heller brenne opp gamle trebåter, de skal leveres som spesialavfall, netopp pga alle giftene de kan inneholde. Det letteste for deg burde være å få gitt den bort til noen som vil prøve å fikse den opp!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...