mr_jiic Startet 4.April.2010 Del på Facebook Startet 4.April.2010 (redigert) Hei, Jeg er en maritim student og holder på å skrive en en fordypningsoppgave. Og trenger litt info om 3 vakt systemet. jeg vet stort sett i prinssipet hva det er, du jobber 4 timer, og 8 timer fri. Men siden det her en fordypningsoppgave trenger jeg litt mer, Kunne noen hjelpe med innen dette, alt som blir oppgitt hjelper. På forhånd takk. Redigert 4.April.2010 av mr_jiic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 (redigert) Ja som du rett skriver delt opp i 4 på 8 av. Vaktene begyner (gjorde det i allefall i handelsflåten før) kl 0000 - 0400 Nattevakt, 0400 - 0800 Hundevakt, 0800 - 1200 Formidagsvakt, 1200 - 1600 Dagvakt, 1600 - 2000 Ettermidagsvakt, 2000 - 2400 Kveldsvakt. Der det var 3 styrmenn, så har som regel - overstyrmann kveld, og hundevakt, 2.styrmann har dag og kveldsvakt, 1. styrmann ettermidag og nattevakt. Overstyrmann brukte da gjerne den siste halvtimen av hundevakta til å gi Båsen informasjon om dagens oppgaver, og det ga Båsen en halvtime overtid vær dag. Enkelte ganger ble det også godt 6 -6, altså 6 timer på og 6 timer av, dette gjerne for å gjøre større jobber, man utnyttet døgnet helt, og fikk vaneligvis også 6 timer overtid for dette - dn veldig effektiv måte å få unna større jobber på, t.eks en tanksjau. I de riktig gammle dager hvor man brukte timeglass ble det slått "glass" for vær halvtime. Da begynnte mann med ett slag etter den første halvtimen av vakta, også la man på for vær halvtime fremover - da var det vaktavløsning på 8 glass Redigert 4.April.2010 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post