Jump to content

maritim student ønsker info om 3 Vakt systemet

mr_jiic

Recommended Posts

Hei, Jeg er en maritim student og holder på å skrive en en fordypningsoppgave. Og trenger litt info om 3 vakt systemet. jeg vet stort sett i prinssipet hva det er, du jobber 4 timer, og 8 timer fri. Men siden det her en fordypningsoppgave trenger jeg litt mer, Kunne noen hjelpe med innen dette, alt som blir oppgitt hjelper.

På forhånd takk.

Redigert av mr_jiic (see edit history)

Ja som du rett skriver delt opp i 4 på 8 av.

Vaktene begyner (gjorde det i allefall i handelsflåten før) kl 0000 - 0400 Nattevakt, 0400 - 0800 Hundevakt, 0800 - 1200 Formidagsvakt,

1200 - 1600 Dagvakt, 1600 - 2000 Ettermidagsvakt, 2000 - 2400 Kveldsvakt.

Der det var 3 styrmenn, så har som regel - overstyrmann kveld, og hundevakt, 2.styrmann har dag og kveldsvakt, 1. styrmann ettermidag og nattevakt.

Overstyrmann brukte da gjerne den siste halvtimen av hundevakta til å gi Båsen informasjon om dagens oppgaver, og det ga Båsen en halvtime overtid vær dag.

Enkelte ganger ble det også godt 6 -6, altså 6 timer på og 6 timer av, dette gjerne for å gjøre større jobber, man utnyttet døgnet helt, og fikk vaneligvis også 6 timer overtid for dette - dn veldig effektiv måte å få unna større jobber på, t.eks en tanksjau.

I de riktig gammle dager hvor man brukte timeglass ble det slått "glass" for vær halvtime. Da begynnte mann med ett slag etter den første halvtimen av vakta, også la man på for vær halvtime fremover - da var det vaktavløsning på 8 glass

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

De fleste har vel 12 timers arbeidsdag, så blir 4 timer på, 8 timer av, 8 timer på og 4 timer av. de siste 4 timene av 8 timersøkta går med til div annet arbeid enn vakt.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Tusen Takk Benji.

Jeg har valgt motor så da er det vel bare å bytte ut overstyrman med 1.maskinist, og 2,styrman med 2, maskinist osv.

Hvis det er noen som har flere inspill så ville det ha vært kjempe flott. Spesielt innspill om hvordan det er innenfor motor. I tillegg så lurer jeg på, hvilket vakt system er mest vanlig idag, 3 vakt system elr det andre som er da 6 på og av 6.

På forhånd takk.

Tusen Takk Benji.

Jeg har valgt motor så da er det vel bare å bytte ut overstyrman med 1.maskinist, og 2,styrman med 2, maskinist osv.

Hvis det er noen som har flere inspill så ville det ha vært kjempe flott. Spesielt innspill om hvordan det er innenfor motor. I tillegg så lurer jeg på, hvilket vakt system er mest vanlig idag, 3 vakt system elr det andre som er da 6 på og av 6.

På forhånd takk.

Nja, ikke fullt så enkelt.

Det finnes ingen "tittel" i "kjelleren" som tilsvarer Overstyrmann. De fleste båtene har i dag (og har vel hatt i mange år) E 0 (null) system - altså tomt maskinrom om natten, og da gikk vel gjerne førsten og sekken vær sin dag med vakter utenom de faste dagtidene. De hadde vært sitt døgn som de var tillgjenngelige om det gikk alarm i maskin utenom dagtid. Desverre usikker på hva de gjorde når det var permanent vakt i maskin, men muligt "reppen" eller at de hadde to 2. maskinister ombord. Chifen gikk aldrig vakter hva jeg vet.

Erindrer fra en bilbåt jeg var at det var lett å høre forskjell på vakta som kom gjennom korridoren på vei til maskin om det var "crittical" eller non "crittical alram" hastigheten var gjerne noe større ved sistnevnte.

Chifen leste maskinist tidene = Donald Duck

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

De fleste har vel 12 timers arbeidsdag, så blir 4 timer på, 8 timer av, 8 timer på og 4 timer av. de siste 4 timene av 8 timersøkta går med til div annet arbeid enn vakt.

Det er nå på offshore og ferger det.

Før i "langfart" med seilingstid på 6mnd+++ var det 8 timers arbeidsdag.

6-6 vakter ble benyttet under land og ved tankspyling.

Dvs. Pumpemann og overstyrmann gikk døgnet rundt, og de andre på brua 6-6

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Prinsipielt likt, men likevel ikke helt.

8-12 vakten i maskinen innehadde «kvarten» (4.de maskinist). Han var ikke formelt maskinistutdannet, men funnet skikket til selvstendig vakt, som han gikk på chiefen's ansvar, fordi chiefen pga. administreringsfunksjonen for hele maskinavdelingen ikke gikk vakt.

Maskinsjef . . . . . ikke vaktgående

3.maskinist . . . . . .12-4 vakten

1.maskinist . . . . . .4-8

Kvarten . . . . . . . . .8-12

Det var 1.maskinisten som hadde ansvar for den daglige arbeidsfordelingen i maskinen.

Før ca. -65 var stillingsbenevelsene forøvrig : 1.maskinist – 2.maskinist – 3.maskininst – Kvarten

Da ble 1.maskinisten kalt Maskinsjef og de andre (unntatt kvarten) rykket ett hakk opp.

De ble gjerne kalt : Mesteren eller Chiefen, Annenmesteren eller Second, Tre'an og Kvarten.

Jeg har forøvrig ikke opplevd å gå 6-6 sjøvakt på trevaktsbåter med mindre en gikk short – en mann for lite, selv om arbeidstiden kunne strekkes ut, da mot overtid.

Pr. dato er vel bemanning og vaktsystem mer bestemt ut fra skipets automatiseringsgrad.

Mvh

Kaldfisk

Hei,

Ombord hos oss er det slik ved lasting offshore

Maskin:

Maskinsjef går ikke vakter.

1.mask = 2nd engineer går 0600-1200/1800-2400

2.mask = 3rd engineer går 0000-0600/1200-1800

I sjøen går maskinistene E0/UMS (Unmanned Machinery Spaces) 1døgn hver, denne perioden går fra 1200 til 1200 neste dag.

Under land så går vi E0/UMS.

1.mask starter dagen med planlegging sammen med maskinsjef, ett møte på 5-10 min. Dette slik at maskinsjef skal ha full oversikt over arbeid som er planlagt denne dag og evt ting som ikke kan gjøres grunnet skipets operasjon den dagen.

Redigert: Har seilt i 20år nå, og har ikke vært på skip der det har vært 3-vakt system i maskinrommet, bare på dekk.

Redigert av mask (see edit history)

Jeg jobber i KV og der går vi 3-vaktsystem. Under marineøvelser ol. går vi noen dager 6-6, og jeg synes det er helt jævlig. Ville aldri i livet gått 6:6 fast, det sliter på helse og velvære. huff og huff..

Vi er så mange navigatører ombord at vi kun går en 4-timersvakt hver, og jobber de resterende 8 timene med andre ting ombord. .

Lærlinger går ikke vakt i maskinen før de har ett godkjent maskinroms vakt sertifikat (dette kan søkes etter minimum 6mnd fartstid ombord, på 1-1 system så går det 12mnd).

Lærlinger kan da gå inn i motormann stillingen sin vaktordninger, dvs at de går sammen med en maskinist. Lærlinger går ikke inn under skips bemanningen som første års lærlinger, da er de ekstra mannskap.

uuummmm, ser den ja, skrivefeil :smiley: - sorry - var vel en forløper/snikinnføring til utflagging, og utenlandsmannskap (skriver ikke nasjonalitet her) men enkelte har vel ikke samme kunskapen som Norske mannskap har/hadde.

Sidesprang dette, men når losen sa at det var godt å komme på en båt med norskt mannskap, og ikke de i rederiet som hadde utenlandskt, da fikk man jo litt ekstra stolthet.

Men ikke misforstå meg helt, det er mange dyktige i dag med - av alle nasjonaliteter.

Redigert av Benji (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...