Jump to content

maritim student ønsker info om 3 Vakt systemet

mr_jiic

Recommended Posts

Hei, Jeg er en maritim student og holder på å skrive en en fordypningsoppgave. Og trenger litt info om 3 vakt systemet. jeg vet stort sett i prinssipet hva det er, du jobber 4 timer, og 8 timer fri. Men siden det her en fordypningsoppgave trenger jeg litt mer, Kunne noen hjelpe med innen dette, alt som blir oppgitt hjelper.

På forhånd takk.

Redigert av mr_jiic (see edit history)

Ja som du rett skriver delt opp i 4 på 8 av.

Vaktene begyner (gjorde det i allefall i handelsflåten før) kl 0000 - 0400 Nattevakt, 0400 - 0800 Hundevakt, 0800 - 1200 Formidagsvakt,

1200 - 1600 Dagvakt, 1600 - 2000 Ettermidagsvakt, 2000 - 2400 Kveldsvakt.

Der det var 3 styrmenn, så har som regel - overstyrmann kveld, og hundevakt, 2.styrmann har dag og kveldsvakt, 1. styrmann ettermidag og nattevakt.

Overstyrmann brukte da gjerne den siste halvtimen av hundevakta til å gi Båsen informasjon om dagens oppgaver, og det ga Båsen en halvtime overtid vær dag.

Enkelte ganger ble det også godt 6 -6, altså 6 timer på og 6 timer av, dette gjerne for å gjøre større jobber, man utnyttet døgnet helt, og fikk vaneligvis også 6 timer overtid for dette - dn veldig effektiv måte å få unna større jobber på, t.eks en tanksjau.

I de riktig gammle dager hvor man brukte timeglass ble det slått "glass" for vær halvtime. Da begynnte mann med ett slag etter den første halvtimen av vakta, også la man på for vær halvtime fremover - da var det vaktavløsning på 8 glass

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

De fleste har vel 12 timers arbeidsdag, så blir 4 timer på, 8 timer av, 8 timer på og 4 timer av. de siste 4 timene av 8 timersøkta går med til div annet arbeid enn vakt.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Tusen Takk Benji.