mr_jiic Startet 4.April.2010 Del på Facebook Startet 4.April.2010 (redigert) Hei, Jeg er en maritim student og holder på å skrive en en fordypningsoppgave. Og trenger litt info om 3 vakt systemet. jeg vet stort sett i prinssipet hva det er, du jobber 4 timer, og 8 timer fri. Men siden det her en fordypningsoppgave trenger jeg litt mer, Kunne noen hjelpe med innen dette, alt som blir oppgitt hjelper. På forhånd takk. Redigert 4.April.2010 av mr_jiic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 (redigert) Ja som du rett skriver delt opp i 4 på 8 av. Vaktene begyner (gjorde det i allefall i handelsflåten før) kl 0000 - 0400 Nattevakt, 0400 - 0800 Hundevakt, 0800 - 1200 Formidagsvakt, 1200 - 1600 Dagvakt, 1600 - 2000 Ettermidagsvakt, 2000 - 2400 Kveldsvakt. Der det var 3 styrmenn, så har som regel - overstyrmann kveld, og hundevakt, 2.styrmann har dag og kveldsvakt, 1. styrmann ettermidag og nattevakt. Overstyrmann brukte da gjerne den siste halvtimen av hundevakta til å gi Båsen informasjon om dagens oppgaver, og det ga Båsen en halvtime overtid vær dag. Enkelte ganger ble det også godt 6 -6, altså 6 timer på og 6 timer av, dette gjerne for å gjøre større jobber, man utnyttet døgnet helt, og fikk vaneligvis også 6 timer overtid for dette - dn veldig effektiv måte å få unna større jobber på, t.eks en tanksjau. I de riktig gammle dager hvor man brukte timeglass ble det slått "glass" for vær halvtime. Da begynnte mann med ett slag etter den første halvtimen av vakta, også la man på for vær halvtime fremover - da var det vaktavløsning på 8 glass Redigert 4.April.2010 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
ahamm Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 De fleste har vel 12 timers arbeidsdag, så blir 4 timer på, 8 timer av, 8 timer på og 4 timer av. de siste 4 timene av 8 timersøkta går med til div annet arbeid enn vakt. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
mr_jiic Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Tusen Takk Benji. Jeg har valgt motor så da er det vel bare å bytte ut overstyrman med 1.maskinist, og 2,styrman med 2, maskinist osv. Hvis det er noen som har flere inspill så ville det ha vært kjempe flott. Spesielt innspill om hvordan det er innenfor motor. I tillegg så lurer jeg på, hvilket vakt system er mest vanlig idag, 3 vakt system elr det andre som er da 6 på og av 6. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Tusen Takk Benji. Jeg har valgt motor så da er det vel bare å bytte ut overstyrman med 1.maskinist, og 2,styrman med 2, maskinist osv. Hvis det er noen som har flere inspill så ville det ha vært kjempe flott. Spesielt innspill om hvordan det er innenfor motor. I tillegg så lurer jeg på, hvilket vakt system er mest vanlig idag, 3 vakt system elr det andre som er da 6 på og av 6. På forhånd takk. Nja, ikke fullt så enkelt. Det finnes ingen "tittel" i "kjelleren" som tilsvarer Overstyrmann. De fleste båtene har i dag (og har vel hatt i mange år) E 0 (null) system - altså tomt maskinrom om natten, og da gikk vel gjerne førsten og sekken vær sin dag med vakter utenom de faste dagtidene. De hadde vært sitt døgn som de var tillgjenngelige om det gikk alarm i maskin utenom dagtid. Desverre usikker på hva de gjorde når det var permanent vakt i maskin, men muligt "reppen" eller at de hadde to 2. maskinister ombord. Chifen gikk aldrig vakter hva jeg vet. Erindrer fra en bilbåt jeg var at det var lett å høre forskjell på vakta som kom gjennom korridoren på vei til maskin om det var "crittical" eller non "crittical alram" hastigheten var gjerne noe større ved sistnevnte. Chifen leste maskinist tidene = Donald Duck Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Mariell Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 De fleste har vel 12 timers arbeidsdag, så blir 4 timer på, 8 timer av, 8 timer på og 4 timer av. de siste 4 timene av 8 timersøkta går med til div annet arbeid enn vakt. Det er nå på offshore og ferger det. Før i "langfart" med seilingstid på 6mnd+++ var det 8 timers arbeidsdag. 6-6 vakter ble benyttet under land og ved tankspyling. Dvs. Pumpemann og overstyrmann gikk døgnet rundt, og de andre på brua 6-6 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kaldfisk Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Jeg har valgt motor så da er det vel bare å bytte ut overstyrman med 1.maskinist, og 2,styrman med 2, maskinist osv. Prinsipielt likt, men likevel ikke helt. 8-12 vakten i maskinen innehadde «kvarten» (4.de maskinist). Han var ikke formelt maskinistutdannet, men funnet skikket til selvstendig vakt, som han gikk på chiefen's ansvar, fordi chiefen pga. administreringsfunksjonen for hele maskinavdelingen ikke gikk vakt. Maskinsjef . . . . . ikke vaktgående 3.maskinist . . . . . .12-4 vakten 1.maskinist . . . . . .4-8 Kvarten . . . . . . . . .8-12 Det var 1.maskinisten som hadde ansvar for den daglige arbeidsfordelingen i maskinen. Før ca. -65 var stillingsbenevelsene forøvrig : 1.maskinist – 2.maskinist – 3.maskininst – Kvarten Da ble 1.maskinisten kalt Maskinsjef og de andre (unntatt kvarten) rykket ett hakk opp. De ble gjerne kalt : Mesteren eller Chiefen, Annenmesteren eller Second, Tre'an og Kvarten. Jeg har forøvrig ikke opplevd å gå 6-6 sjøvakt på trevaktsbåter med mindre en gikk short – en mann for lite, selv om arbeidstiden kunne strekkes ut, da mot overtid. Pr. dato er vel bemanning og vaktsystem mer bestemt ut fra skipets automatiseringsgrad. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
mr_jiic Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Takk for alle svar folkens. Flere innspill folkens? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 (redigert) Hei, Ombord hos oss er det slik ved lasting offshore Maskin: Maskinsjef går ikke vakter. 1.mask = 2nd engineer går 0600-1200/1800-2400 2.mask = 3rd engineer går 0000-0600/1200-1800 I sjøen går maskinistene E0/UMS (Unmanned Machinery Spaces) 1døgn hver, denne perioden går fra 1200 til 1200 neste dag. Under land så går vi E0/UMS. 1.mask starter dagen med planlegging sammen med maskinsjef, ett møte på 5-10 min. Dette slik at maskinsjef skal ha full oversikt over arbeid som er planlagt denne dag og evt ting som ikke kan gjøres grunnet skipets operasjon den dagen. Redigert: Har seilt i 20år nå, og har ikke vært på skip der det har vært 3-vakt system i maskinrommet, bare på dekk. Redigert 4.April.2010 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Jeg jobber i KV og der går vi 3-vaktsystem. Under marineøvelser ol. går vi noen dager 6-6, og jeg synes det er helt jævlig. Ville aldri i livet gått 6:6 fast, det sliter på helse og velvære. huff og huff.. Vi er så mange navigatører ombord at vi kun går en 4-timersvakt hver, og jobber de resterende 8 timene med andre ting ombord. . Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Der det var 3 styrmenn, så har som regel - overstyrmann kveld, og hundevakt, 2.styrmann har dag og kveldsvakt, 1. styrmann ettermidag og nattevakt. Hmm... To styrmenn på kveldsvakta er jo vel og bra, men hva med formiddagsvakta? Gikk dere kun på autopilot på formiddagen? Sitér dette innlegget Link to post
mr_jiic Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Kan noen fortelle meg hva slags vakter lærlinger går i maskin altså? Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 da jeg var lærling var jeg ute på 3 forskjellige båter 2 av dem jobbet jeg om dagen mellom 8 og 17 med en times lunsj mellom 12 og 13. å en av båtene jobbet jeg 12-16 og 00-04 vaktene, da gikk jeg sammen med 3rd engineer, hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
mask Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Lærlinger går ikke vakt i maskinen før de har ett godkjent maskinroms vakt sertifikat (dette kan søkes etter minimum 6mnd fartstid ombord, på 1-1 system så går det 12mnd). Lærlinger kan da gå inn i motormann stillingen sin vaktordninger, dvs at de går sammen med en maskinist. Lærlinger går ikke inn under skips bemanningen som første års lærlinger, da er de ekstra mannskap. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 (redigert) uuummmm, ser den ja, skrivefeil - sorry - var vel en forløper/snikinnføring til utflagging, og utenlandsmannskap (skriver ikke nasjonalitet her) men enkelte har vel ikke samme kunskapen som Norske mannskap har/hadde. Sidesprang dette, men når losen sa at det var godt å komme på en båt med norskt mannskap, og ikke de i rederiet som hadde utenlandskt, da fikk man jo litt ekstra stolthet. Men ikke misforstå meg helt, det er mange dyktige i dag med - av alle nasjonaliteter. Redigert 4.April.2010 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
mr_jiic Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Husket du hvilket rederi dette var? og hva slags type båter det var? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.