Loma Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Interresant tråd. Du har i dag to helt adskilte motorer, og helt adskilte kjølesystem dsv. viss du misser kjølevatnet på den eine motoren kan du fortsatt kjøre den andre. Det er viktig at du ikke lager en løsning der en lekasje vill tømme alt kjølevannet i kjølen og begge motorene koker. Så viss du lager en slik kopling må du sørege for at undet drift så har du to adskilte systemer. Lukke til. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Dårlig respons nei da, Du må nok inn med en krane rett etter webastoen, og dele mellom motorene til defr-vvtank. Dette kan bli utfordringen....... men dette ordner seg vettu. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 En varmeveksler på hver motor koplet til varmekretsen er nok den ideelle løsningen! Da beholder du separate systemer på motorene, samtidig som begge motorer kan varme båt og vann og varmeren kan varme begge motorene. Det koster noen tusenlapper ekstra, men er en mye tryggere løsning... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nimba Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Har faktisk tenkt på en slik løsning , men jeg fant aldri noe kjøler som hadde denne funksjone. Men siden du allerede vet pris , vet du gjerne noe mer også Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
index Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Priser vet jeg ikke sånn sett, men at det finnes varmevekslere til en rimelig pris er sikkert. Lancing Marine i UK har for eksempel litt av hvert på sidene sine. De trenger ikke være så veldig store, men gjennomløpet på motorsiden bør vel være relativt bra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nimba Svart 13.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2010 Interresant tråd. Du har i dag to helt adskilte motorer, og helt adskilte kjølesystem dsv. viss du misser kjølevatnet på den eine motoren kan du fortsatt kjøre den andre. Det er viktig at du ikke lager en løsning der en lekasje vill tømme alt kjølevannet i kjølen og begge motorene koker. Så viss du lager en slik kopling må du sørege for at undet drift så har du to adskilte systemer. Lukke til. Du har et MEGET viktig poeng her , det må da legges inn "forigling" så det heter på fagspråket , på disse ventilene , slik at dem ikke kan åpne så lenge motorene går . Elektrisk tegning kommer... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 En liten oppdatering... siden systemene MÅ adskilles ved oppstart/drift har jeg supplert med 2 ventiler , det vil da se slik ut Ellers har jeg ikke fått svar på om det må suppleres med en egen exspansjonstank når varmeren kun går for oppvarming av varmtvann , varmeapparat og defrostere , da vil jo vannet kun sirkulere gjennom disse og en får ikke benyttet seg av exspansjonstanken i motor . Selv mener jeg at dette må være nødvendig , da vannet utvider seg ved oppvarming , det økte volumet har da ingen¨steder å "ekspandere" , Så jeg foreslår at når webastoen går i dette modus , vil en ventil til en egen tank aktiveres slik at vannet får utvide seg. Da vil det vel se slik ut , har plasseringen av tanken noe å si ? ant en at den skal stå på høyeste punkt i sløyfen ? Solenoidventiler har jeg funnet på Ebay , 1300,- NKr inkl.frakt , disse er 3/4" som tilsier ca 19mm , de trekker 4 Watt og er NC (normalt lukket) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
jonn Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Hei, dette ser bra ut. For å slippe å installere ekspansjonstank er det bare å åpne Solenoidventilen til en av motorene ei stund. Når varmen er oppnådd med webastoen, eks ca 70 grader, har du vel ikke bruk for ekspansjnstank slik jeg ser det. Jeg har det ikke, motorens varmeveksler er det høyeste punktet. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 Hmmm.. ser du det jeg ser motoren vil automatisk fungere som ekspansjonstank ,se bare... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
jonn Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Ja, men da har du løst det da. Her ser du utblåsnings tempen på den ene av varmerne. den kom over 60 gr til sluttt, bare med webastoen. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 Nå er jeg forhåpentligvis ferdig med koblingsjema.... Det må jo selvsagt kobles opp og testes for og se om det fungerer i praksis , uansett er det vel et godt utgangspunkt Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
mateco Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Et spennende prosjektet dette her Nimba, og jeg følger spent med !! Men jeg har noen formeninger: De solenoidventilene du har valgt er vel egentlig ment å monteres i riktig retning i forhold til væskestrømmen og i kretser hvor du har et vist mottrykk før og etter ventilen for at den skal fungere etter hensikt! I et slikt system som du legger opptil vil et slikt mottrykk være tilnæremt fraværende! Ellers så mener jeg du kunne halvert antallet. Du skal jo bare stoppe en sirkulasjon for deretter å åpne for en annen? på den måten mener jeg du kan spare noen ventiler og samtidig utnyte ekspansjonstankene på motorene. Når det er sagt, så er jeg selvfølgelig spent på det endelige resultatet og om det svarer til forventningene!! Når det gjelder elektronisk styring av solenoidventiler så ville jeg personlig ha benyttet med av muligheten med et driftsrele der styring var koblet mellom D+ på dynamouttak og til minus. Når motor starter så vil dynamo gi signal til de nødvendige solenoidventiler som skal åpnes/stenges. Men det var nå min mening! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nimba Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Et spennende prosjektet dette her Nimba, og jeg følger spent med !! Men jeg har noen formeninger: De solenoidventilene du har valgt er vel egentlig ment å monteres i riktig retning i forhold til væskestrømmen og i kretser hvor du har et vist mottrykk før og etter ventilen for at den skal fungere etter hensikt! I et slikt system som du legger opptil vil et slikt mottrykk være tilnæremt fraværende! Ellers så mener jeg du kunne halvert antallet. Du skal jo bare stoppe en sirkulasjon for deretter å åpne for en annen? på den måten mener jeg du kan spare noen ventiler og samtidig utnyte ekspansjonstankene på motorene. Når det er sagt, så er jeg selvfølgelig spent på det endelige resultatet og om det svarer til forventningene!! Når det gjelder elektronisk styring av solenoidventiler så ville jeg personlig ha benyttet med av muligheten med et driftsrele der styring var koblet mellom D+ på dynamouttak og til minus. Når motor starter så vil dynamo gi signal til de nødvendige solenoidventiler som skal åpnes/stenges. Men det var nå min mening! mvh Bjørn Hei Mateco Jeg setter stor pris på dine meninger ... Vedr. ventilene er de opplyst til å virke uten mottrykk , jeg fant først noen i plast som ikke var det , derfor endte jeg opp med denne som har arbeidstrykk fra 0 ~ 1MPa , dermed er de heller ikke retningsbestemt (mener jeg) Ellers kunne jeg godt tenkt meg du skisserer opp hva du mener med å halvere antall ventiler , for at det skal virke etter intensjonen , kan jeg ikke se at det lar seg gjøre Men jeg er selvsagt åpen for en "enklere" løsning ... Kansje jeg skal repetere... La oss kalle det Scenario 1 : Det er ment til å varme opp begge motorene på kortest mulig tid , da trykker man på bryteren som kalles (motoroppvarming) den skal da starte webasto , samtidig som ventil 1+2+3 & 5+6+7 åpner , ventil 4+8 må være stengt ellers vil vannet kunne sirkulere gjennom def. varmtvannstank og varmere . Man er da i en posisjon der begge systemene er felles , noe vi tidligere i tråden anbefalte ikke når motorene gikk , det er derfor lagt inn en sperre som gjør at disse ventilene 1+2 & 5+6 klapper igjen visst en drar på tenningsnøkkelen . Du nevnte D+ for dette , noe jeg hadde , men endret dette til switchen , siden motoren først må rotere før en får spenning på D+ , det vil si at motoren har startet med et felles kjølesystem ! Scenario 2 : Er da motorene er driftsvarm og en vil starter opp motorer , da stopper webasto automatisk via K1 som legger ut K3 og K4 , Webasto stopp og 100% deling av systemene , ved at ventil 1+2 & 5+6 stenger . ventilene 3+4 & 7+8 vil åpne slik at vannet kan sirkulere gjennon def., varmere og varmtvannstank . Så lenge motorene går får man ikke startet Webastoen ! Scenario 3 : Er når man ligger "stille" og med kalde motorer og ønsker varmtvann eller evnt varmluft , det er da ikke nødvendig å varme opp motorene ! Da velger man bryteren for dette og følgende vil da skje: Webasto starter og ventil 1+2 & 5+6 samt 4+8 åpner , vannet vil da ta "andre" veien og ikke gjennom motor pga ventil 3+7 er stengt ! Vil man stoppe webasto i scenario 1 , 2 eller 3 finnes det en STOPP knapp for dette ! Håper dette ga svar på noe av dine meninger Redigert 16.April.2010 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
jonn Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hei, dette ser proft ut... men jeg lurte på noe, når du trykker stopp på webasoten, stopper den med en gang? Eller får den gå en stund etterpå, for å tømme seg for diesel og avkjøle seg? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Du har et godt poeng der JOHN ! Faktisk er at tanken har streifet meg og det ikke mange timene siden... Siden jeg for tiden er på jobb , har jeg ikke tilgang på manualen på Webastoen , men mener å huske at den har en "syklus" etter stopp ordre . For brenneren sin del må jo den kvitte seg med varme , som jeg tror ikke bør være noe problem i dette tilfelle , da det er viften som tar seg av dette , Verre er det med sirkulasjonspumpen , den må følgelig gå en stund etter stopp for å kvitte seg meg varm vann og da kan jo ikke ventilene stenge ! En trolig løsning på dette er å ligge inn et "tidsrelè som lar ventilene stå åpebn en gitt tid etter at stopp knappen er aktivert , og at en ikke får startet motoren før denne tiden er gått . Hvor lang tid det er snakk om må jeg få sjekket. Men nå må jeg løpe på jobb , skal se på det i natt Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
jonn Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Den må ha 2-3 min. Dersom den ikke får tømme seg, kommer den til å sote seg, det liker den ikke mange av. Kan du ikke koble deg inn på webastoen da? jeg tror du kan koble deg inn på ledningene som går til betjenings panelet. Der går det 3 ledninger, 2 av de er av og på, da får den tømme seg slik den skal. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Er det brenneren du mener da Webastoen må kobles slik jeg tror du mener , 2 av ledningene må hele tiden være tilkoblet "batteri" , den 3dje er av og på ! Det fordi når du slår av Webastoen (stopp) så vil viften til brenneren forsatt være aktiv i 2-3 min. og vil da trenge strøm til dette. Men denne syklusen trenger vi ikke å ta hensyn til for den "går sin gang" , det jeg sirkulasjonspumpen jeg er noe usikker på , antar at den også skal gå "en tid" etter Webastoen er avslått . Det vil da si at det ikke er særlig gunstig å la ventilene stenge med det samme webastoen får beskjed om å stoppe ,da vil den ikke kunne kvitte seg med det varme vannet som står i pumpen/Webastoen. Hvordan det løses , trenger jeg noe betenkningstid på , men et "timer" rele må inn i koblingsjemaet et sted . Ellers tok jeg et lite søk etter miniatyr Relè , og fant disse til 20 kroner stykke , de har 2 NC eller 2 NO eller en av hver "funksjoner" LINK Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Redigert 16.April.2010 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
jonn Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Ja brenneren. Er et en thermo top 5 kw du har. Her ser du skjemaet. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Har du tilgang til landstrøm eller generator tror eg elektrisk motorvarmer vil vere lettere! Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Har du tilgang til landstrøm eller generator tror eg elektrisk motorvarmer vil vere lettere! Vel...du er inne på noe der , men har du lest innlegg 18 og 19 Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
mateco Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Heisann Nimba! Spennende prosjekt dette her! Mange små/store tekniske utfordringer! Men, hvorfor ikke prøve å koble opp slik du tegner UTEN noen ventiler av noe slag bare for en utprøvning! Jeg formoder at Webastoen og alle tilkoblinger er gjort under motor ekspansjonstankenes overflate! Videre at Webastoen tåler trykkøkningen i motoren(es) kjølesystemer når kjølevannet blir oppvarmet! Prøv forskjellige driftsmoduser og se hva som skjer! For, hva er "worst case scenario" ved en slik uttesting? Her kan du jo spare mye hodebry og komplekse/kostbare løsninger, hvis alt fungerer UTEN ventiler! Jeg bare undres! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Heisann igjjen, må bare kommentere litt her! En liten varsko: Jeg mener at du kan ikke benytte UT/INN på motoren, som benyttes til defroster/vv-tank, til motoroppvarming! Det eneste du da oppnår er å varme motor i forkant, og ikke i blokk og topp som er hele hensikten med en motorvarmer! Nå vet ikke jeg eksakt for 41 motorene, men på mine 60C motorer så må motorvarmerene ta vannet fra akterkant av blokka på BB side, igjennom varmelelement og deretter inn i termostathus. Varmeuttaket, for oppvarming av defroster etc. er vanligsvis tatt fra termostathus mens inntak rett på sirkulasjonspumpens innsug. Det vil si at en sirkulasjon inn på termostathuset vil føre vannet gjennom kanalen (ved kald motor vil termostat være åpen direkte til sugeside av sikrulasjonspumpen) direkte til pumpen hvor det har utløp. Med andre ord: Du vil kun varme termostathus og pumpe i forkant av motoren! Redigert: Og det er viktig og ikke la seg "lure" av motorens termometer hvor føleren er plassert i nettopp termostathuset !! Bjørn Redigert 16.April.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nimba Svart 17.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2010 (redigert) Heisann Nimba! Spennende prosjekt dette her! Mange små/store tekniske utfordringer! Men, hvorfor ikke prøve å koble opp slik du tegner UTEN noen ventiler av noe slag bare for en utprøvning! Jeg formoder at Webastoen og alle tilkoblinger er gjort under motor ekspansjonstankenes overflate! Videre at Webastoen tåler trykkøkningen i motoren(es) kjølesystemer når kjølevannet blir oppvarmet! Prøv forskjellige driftsmoduser og se hva som skjer! For, hva er "worst case scenario" ved en slik uttesting? Her kan du jo spare mye hodebry og komplekse/kostbare løsninger, hvis alt fungerer UTEN ventiler! Jeg bare undres! mvh Bjørn God kveld , eller go natt blir det vel for allmenheten nå , selv har jeg 3 timer igjen før zzzzzzz . men først skal jeg svare her så godt det lar seg gjøre . Er ikke helt med (som vanlig ) , men mener du å prøve uten ventiler for å se om det virker , og visst det så gjør , da kutte ut ventilene Å sette dette i drift , uten ventiler har ingen hensikt , for det er fysisk umulig at det da vil virke ihht. intensjonen -Og ja , Webasoen blir plassert lavest i systemet og motorens ekspansjonstank blir øverst , det vil være den beste måten å bli kvitt evnt. luft i systemet. Ellers er Webastoen konstruert for et slikt kjølesystem , den har forøvrig hatt dette som oppgave i 20 År i denne båten Som sagt , dette kan ikke fungere uten ventiler , dessuten er det litt kjekt med hodebry , og om jeg så skulle feile har jeg da lært noe , Masse penger blir det vel ikke snakk om.... Heisann igjjen, må bare kommentere litt her! En liten varsko: Jeg mener at du kan ikke benytte UT/INN på motoren, som benyttes til defroster/vv-tank, til motoroppvarming! Det eneste du da oppnår er å varme motor i forkant, og ikke i blokk og topp som er hele hensikten med en motorvarmer! Nå vet ikke jeg eksakt for 41 motorene, men på mine 60C motorer så må motorvarmerene ta vannet fra akterkant av blokka på BB side, igjennom varmelelement og deretter inn i termostathus. Varmeuttaket, for oppvarming av defroster etc. er vanligsvis tatt fra termostathus mens inntak rett på sirkulasjonspumpens innsug. Det vil si at en sirkulasjon inn på termostathuset vil føre vannet gjennom kanalen (ved kald motor vil termostat være åpen direkte til sugeside av sikrulasjonspumpen) direkte til pumpen hvor det har utløp. Med andre ord: Du vil kun varme termostathus og pumpe i forkant av motoren! Redigert: Og det er viktig og ikke la seg "lure" av motorens termometer hvor føleren er plassert i nettopp termostathuset !! Bjørn På motoren er det et innløp og et utløp , disse skal tilkobles webasto og varmere/v.v tank . Vannet som kommer fra webasoen sirkulerer gjennom hele ferskvannsystemet utenom varmeveksleren før termostaten har åpnet , det gjør den ved 75 grader , webastoen varmer til 87 grader , dvs at termostaten vil etterhvert åpne slik webastoen varmer opp hele ferskvannsystemet Redigert 17.April.2010 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 17.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2010 Ja brenneren. Er et en thermo top 5 kw du har.Her ser du skjemaet. Hmmm... det er en skikkelig gammal sak jeg har , sikkert 20år , men forsatt like sprek , vel...etter servicen da Det er ikke så godt å "lese" funksjonen etter tegningen din , men det skal stå et eller annet sted om virkemåten til de forskjellige komponentene . Eller har jeg kommet på en glup ide , problematikken rundt tidsrele for stenging av ventiler er løst Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.