Jump to content

Oppvarming av 2 stk VP 41A , bruke dieselvarmer ?


nimba

Recommended Posts

Turboen var ferdig, greide neste ikke å vri skovlene for hånd.

Dysene tror jeg aldri har vært skiftet. Motor har gått 4400 timer.

Da begynner det å bli på tide å bytte noen slitedeler. Selv om motoren stort sett har gått i ett behaglig turtall.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Sitat: På FINN.NO er der en kar som selger overhalte Termotopper , han har kommet med et tilbud på komplett kit for 6900,- inkl. frakt . Det gies også 2 års garanti med på kjøpet .

Synes ikke det var så hakkande gale.

 

Dette er et godt tilbud, jeg og kjøpte en Thermotop av han, toppers :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for info , har fått loddet fra transistoren og er nå klar for feilsøking ..

2N6111 er benevnelsen og da finnes det jo et lite håp , det beste som kunne skje var jo at den var gåen .

Fant dette på nettet , så gir du meg et vink om oppkobling på Oscillskop er jeg klar .

 

Det var en original måle metode du fant.

Transistoren måles enklest med et multimeter innstilt på halvleder, tegn for en diode. NPN trans rød pluss på base, PNP trans minus på base.

Da måles ca 4-600 ohm mellom base/emitter og base/collector for en ok transistor, er det 0 (null) eller ikke noe er den gåen.

Med oscilloscop kan du måle på transistor`s ben, f.eks pulser på base når den er loddet på plass og spenning på.

Jeg ser ikke hele skjemaet, men du kan følge pulsene fra oscillator til pumpen.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I går fikk jeg endelig testet vannvarmeren min :thumbsup: , fant ut at været begynner å lukte vår , og sannsynligheten for dypfrost nå er over.

Varmeren ble koblet på (inn og utløpet) fra motor som går til varmeapparat og varmtvannstank og i serie med varmeren monterte jeg en sirkulasjonspumpe til å frakte vannet rundt i motoren med .

 

 

dscn3522.jpg

 

Først satte jeg varmeren på 1000W men etter 2 timer kjente jeg skuffelsen komme sigende :nonod: da viste termometeret 30 gr. noe som absolutt ikke er akseptabelt for mitt vedkommende :headbang: , så jeg la på 1000W til og håpet på forandringer... og etter en time til var jeg oppe i vel 50 gr.

Da var det slutt på tålmodigheten og motoren ble startet , noe som selvsagt gikk som en drøm , takket være lunken motor.

Røyken var også betydelig mindre .

 

dscn3529.jpg

 

 

Etter at motor ble startet var jeg spent på om det lot seg gjøre å bruke den misslykkede forvarmeren til å få opp tomgangstemperaturen på .

Men på tomgang og 2KW tilleggsvarme ville ikke tempraturen over 66 gr.

På høyere turtall sank tempraturen !

Testen forteller meg at kansje termostaten ikke virker slik den skal.

Med varmeren frakoblet , ville ikke tempraturen over 55 gr.

Jeg anntar at årsaken til at motoren forsatt avgir en del blå røyk skyldes feil arbeidstempratur .

 

dscn3523.jpg

 

Er årsaken til den lave temperaturen sjøvannskjøleren :confused:

Visst tillfelle , bare for testens skyld , er det noen som kan fortelle meg om det er skadelig for sjøvannspumpen (sett vekk fra impeller) å kjøre den tørr , bare for og se om temperaturen på kjølevannet stiger til et "normalt" nivå.

jeg tenker da på å stenge ventilen for sjøvann inn.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Tar opp igjen en gammel tråd her som jeg aldri kom i mål med... årsaken er vel stort sett kjendt for de som har fulgt med > dieselvarmeren sluttet å virke , og siden det aldri ble prioritert penger til ny la jeg prosjektet på hylla .

 

Men innimellom har jeg aldri gitt den helt opp og det gledelige nå er at den fungerer :smiley: jeg fikk etterhvert tak i en ny "hjerne" uten at det forandret noe av problemet ,ant en at jeg da konkluderte med at dieselpumpen fikk den spenningen den skulle ha , ikke 12v men pulser på 2-3 volt !

Feilsøkingen forsatte da på selve pumpen og i instruksjonsboken kunne jeg lese hvor mye diesel den skulle levere , så dette ble målt og viste seg å være for lite .

Så ny ble innkjøpt og nå fungerer den slik den skal , -og det setter meg selvsagt inn igjen på denne prosjektråden...

 

Oppsettet blir nok endret litt , men forsatt er planen å kunne forvarme motorene selv om behovet har endret seg noe siden trådens start .

Etter dyseskift (som en kan lese om her ), pumpesjekk og bruk av Hammerdown er kaldstartrøyken betydelig mindre , og ikke fulgt så pinlig som tidligere.

 

Jeg impliterer også en sirkulasjonspumpe som skal bidra ifb. med oppvarmingen , når v.v tankens varme element brukes skal denne sirkulere kjølevannet gjennom motorer og varmeapparat , dette skal visst fungere etter det jeg har lest.

 

Vel... ifbm. nytt pågangsmot lurer jeg på en ting vedrørende ekspansonstank , for nå skal systemet fungere slik at varmeren også skal kjøres med kun med defrostere utenom motorens ekspansjonstank .

Vanligvis er en slik tank en beholder med væsknivå som endres etter varmen i vannet , jeg har fundert litt om ikke en også kan bruke en tilsvarende den man har i hjemmet på varmtvannet og ved vannbåren varme , den har en luftballong innvendig som endrer størrelse etter utvidelsen i vannet ?

 

Om den kan brukes , er jeg klar over om ulempen med at en ikke kan etterfylle væske eller lufte systemet. Jeg vil bare vite om den i prinsipp vil fungere .

 

Her er tanken jeg tenker på....

 

 

ekspansjonstank.jpg

 

 

:flag_bp::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Sikkert dårlig forklart fra min side men jeg mente visst en brukte en slik tank i båten...ellers var du inne på noe annet viktig som ikke jeg tenkte på , temperatur!

Den tanken der tåler kun 60 grader så da glemmer vi den...Da blir det vel heller å benytte seg av en tradisjonell løsning som denne >

 

carparts_ekspansjonstank.jpg

 

Mye enklere , kan luftes og påfylles , hvorfor skal jeg alltid tenke så komplisert :headbang:

(jo, fordi jeg hadde den liggende....)

 

Billig var den også :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stemmer som dere sier at det var montert en liten luftesak på slangen et sted , men den er historie nå og ligger nok der resten av varmeanlegget havnet...

 

dscn3131.jpg

 

dscn31320.jpg

 

Men uansett ville ikke den være nok...? når oppvarmingen foregår uten motorens ekspansjonstank involvert , må man ha seperat tank for ekspansjon , hensikten og teorien min er at man vil få en mye kjappere oppvarming av varmesløyfen når en nødvendigvis ikke trenger å varme opp motorene ??

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei nimba

 

Har selv ett sånt varmeanlegg med webasto thermo 90 som er montert uten at motorene er med i sløyfa.

Brukte ekspansjonstank fre vw transporter.Har fungert utmerket i tre år nå.

Til rørgata brukte jeg 15mm rør som rørleggerne bruker til rør i rør.

Nils Terje Sundberg

Link to post
Share on other sites

Jo...jeg har studert opplegget ditt Jonn og ser hvorfor det fungerer , motorene dine tar opp ekspansjonen som oppstår og det fungerer nok veldig bra .

Men... skulle uhellet ramme deg , vil kjølingen på begge motorene påvirkes , og det er ikke fullt så` bra .

 

Det "nye" opplegget mitt har ventiler som skal stenges når motorene går , tilbakeslagsventiler blir ikke aktuellt og beklagelig for de som "gledet" seg uteblir også solenoider i denne omgang . Etter smaksprøver på Arduino som jeg forsatt jobber med i DETTE prosjektet , ser jeg klart fordeler og flere muligheter , saken er at alt tar sånn Jæ... med tid og nå vil jeg bare ha VARME!!!

Eier jeg båten forsatt til høsten går jeg helt klart igang :smiley::smiley:

 

For de som har interesse er 2 SLIKE innkjøpt for uttesting , en slik kan styre 8 ventiler !

 

Jeg skal etterhvert legge ut den "nye" tegningen på opplegget slik det blir nå :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ok, Slangebrudd kan oppstå når som helst.

det er nå bare å stenge kranene, de på blokka å. Da er problemet løst.

Det blir for avansert med dupeditter på et slikt system, synest jeg. :wink:

 

Ikke helt enig med deg der Jonn , selv om jeg ikke har noe som helst erfaring med problemet som kan oppstå er det lett og resonere seg fram til utfallet , får du brudd i en slange får du det nok ikke på begge motorene samtidig , derimot vil det påvirke begge når de går på "samme" kjølesystem .

 

Jeg regner med at det som skjer er at du vil få temperaturalarm en stund etter at slangebruddet har oppstått , det vil du mest trolig få på begge maskinene etter at ferskvannspumpene har tømt kjølesystemet ! hva gjør du da ? stenger selvsagt kranene på blokka , er du heldig å da ikke ha ødelagt noe mer og har vann "liggende" fyller du dette på og problemet er løst , derimot har du ikke vann å fylle på eller skadet noe annet i motoren, kan du ikke kjøre videre på en motor !

 

Jeg håper teorien min ikke ødlegger nattesøvnen til pårørende... , men jeg dette er jo "verste scenario" og jeg vil annta at det er derfor man anbefaler 2 seperate systemer under drift.

 

Ellers er jeg enig med deg i at avanserte duppeditter ofte er overflødig og gjør ting innviklet , likevel er der en masse mennesker som "elsker" slikt og synes det er fasinerende... Jeg må vel innrømme at jeg til dels er en av dem ...! som synes ting er "kjekt å ha" samtidig helt unødvendig :smiley::smiley::smiley:

 

Redigert ?? ja! selvfølgelig flere ganger...

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei nimba, artig lesning. Jeg å liker duppeditter, men ikke på kjølinga.

Dvs jeg har satt inn en gsm fjernkontroll som styrer Webastoen, slår en tekstmelding med antall sekunder en vil ha relet inn.

Det er to releer på fjernstyringa, den andre utgangen har jeg kobblet til et nytt rele som har 230 volt brytning.

Den kan brukes til litt av hvert, bare fantasien setter begrensning.

Eller så har jeg montert inn Ais sender og motaker, Samyung plotter og ais, kjekt å ha da, det er nå en sikkerhet å ha det da, båten vises på skjermen til mange båter, dersom uhellet er ute.

Du får ha lykke til videre, vi snakkes vel senere å tenker jeg. :yesnod::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heisann igjjen, må bare kommentere litt her!

 

En liten varsko: Jeg mener at du kan ikke benytte UT/INN på motoren, som benyttes til defroster/vv-tank, til motoroppvarming!

Det eneste du da oppnår er å varme motor i forkant, og ikke i blokk og topp som er hele hensikten med en motorvarmer!

 

Nå vet ikke jeg eksakt for 41 motorene, men på mine 60C motorer så må motorvarmerene ta vannet fra akterkant av blokka på BB side, igjennom varmelelement og deretter inn i termostathus.

 

Varmeuttaket, for oppvarming av defroster etc. er vanligsvis tatt fra termostathus mens inntak rett på sirkulasjonspumpens innsug.

 

Det vil si at en sirkulasjon inn på termostathuset vil føre vannet gjennom kanalen (ved kald motor vil termostat være åpen direkte til sugeside av sikrulasjonspumpen) direkte til pumpen hvor det har utløp. Med andre ord: Du vil kun varme termostathus og pumpe i forkant av motoren!

 

Redigert:

Og det er viktig og ikke la seg "lure" av motorens termometer hvor føleren er plassert i nettopp termostathuset !!

 

:sailing:

 

Bjørn

 

 

Hei Bjørn

 

Jeg har nå endelig fått koblet opp dieselvarmeren med slanger , ventiler og defrostere :smiley:

-og har nå erfart at du har helt rett i overstående innlegg :sweat:

Vel...jeg har tidligere nevnt min beundring av din kompetanse vedr. kjølevann så dette var vel ikke noe bombe :smiley:

 

 

Som sagt har jeg nå etter å ha testet ut erfart at ved å bruke inn/ut på "termostathuset" hovedsaklig varmer opp termostathuset samt varmeveksler , og det` var jo ikke hensikten.

Som du skriver må en bruke et uttak "bak" på blokken og når det gjelder min motor kan jeg kun finne avtappingspunktet for kjølevannet som aktuellt , det går sikkert bra men dimensjonen på dette hullet er desverre lite og begrenser nok gjennomstrømningen mye , tror jeg ??

 

Der finnes en mulighet til , på turboen er det et uttak som har mer passende dimensjon , men jeg tror ikke dette egner seg like godt som "blokkuttaket" da dette går i retur til termostathus via eksosmanifold ? eller vil strømningen bli via sylindre til termostathus ? er litt usikker her vilken vei vannet tar , men regner med returen skal ut i det høyeste løpet hvor temp.sensor sitter .

 

Her er Volvo`s forklaring på kjølevannets rute ?

Hva tror du/dere ?

 

Från kylvätskepumpen pumpas kylvätskan ut i en fördelningskanal

i cylinderblocket och förs runt cylinderfodren

samt vidare upp genom cylinderlocken.

Från cylinderlocket förs kylvätskan ut i avgasröret,

passerar genom turbokompressorns turbinhus och

förs tillbaka till termostathuset där två termostater reglerar

kylvätsketemperaturen.

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

...............

Som du skriver må en bruke et uttak "bak" på blokken og når det gjelder min motor kan jeg kun finne avtappingspunktet for kjølevannet som aktuellt , det går sikkert bra men dimensjonen på dette hullet er desverre lite og begrenser nok gjennomstrømningen mye , tror jeg ??

.............

 

Heisann Nimba!

 

Kjenner ikke til dimensjonene på dine avtapningspunkt.

 

På mine motorer var der også montert avtapningsstusser med en innebygget ventilanordning der man må benytte et flat skrutrekker for å åpne/stenge avtapning.

 

I mitt tilfelle, så fjernet jeg disse fra blokka og erstattet de med R-1/2" muffe, albue, og 13mm slangestuss.

 

For ordens skyld: Jeg benytter DEFA sine termostatstyrte 700W slangevarmere som er tilkoblet nevnte punkt, via slangevarmeren, og videre tilbake til termostathuset.

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Avtappingspluggen min er 2 delt og åpner når man løser ytterte del , det står 2 slike opp i eksosmanifolden også , de er plassert i samme område så kansje jeg skal lage en T og bruke ett av disse + blokkuttaket for å opprettholde kapasiteten/dimensjonen på gjennomstrømningen ?

 

Fant et bilde som viser pluggen , er usikker på gjengene men tror ikke de er 1/2" desverre , kansje noen andre vet ?

 

drainplug.jpg

 

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg endelig fått "bygget" om vannsløyfen min og pluggen i blokken er byttet ut med en slangestuss , brukte et 90 gr. bend for å lette tilkobling og slangeføring.

Gjengene fant jeg ut var 3/8 NPT , overganger til 1/2" fant jeg på BT , slange og slangestuss havnet på 13mm .

 

 

Noen bilder fra pluggen i blokken :

 

 

dscn4929.jpg

 

 

 

 

 

 

dscn4930.jpg

 

 

 

 

 

 

Det har selvsagt gått med en del "fittings" , her er det som medgikk til "denne" oppgraderingen :

 

 

dscn49191.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter en liten time så det slik ut :

 

 

dscn4927.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ventilene fungerer slik bilde under skisserer , her kan jeg velge om jeg skal varme opp en eller begge motorene , uttaket i blokken som opprinnelig er et tappepunk er nå erstattet med 2 kuleventiler lett tilgjengelig mellom motorene , disse har jeg i tillegg satt på blindplugger om (noen) uheldigvis skulle komme borti dem.

 

 

motoroppvarming1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Hele herligheten er så pakket inn i isolasjon , disse fåes kjøpt meget billig på BT :smiley:

 

 

dsc_0109.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Denne luringen her , har gitt meg mye svette å tårer kan man si.... og er ikke å anbefale (BT)

Den får du ikke strammet nok til å holde tett , desverre oppdaget jeg det etter isolering...

 

 

dsc_0096.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kjøleveske er klissete og dette er ikke kjekt :headbang:

 

 

dscn49281.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Nytt av året er også 2 varmeapparat , en 10kw inne og en 4 kw ute bak , itilegg varmer Webastoen opp egen defroster i frontvindu samt v.v tank

Jeg må si meg meget fornøyd med anlegget tross mange arbeidstimer , vonde knær og sår fingre...

Foreløpig er anlegget styrt helt manuelt og er derfor ikke noe å begynne å rote med etter ankerdrammen er inntatt :smiley: , 8 ventiler betjenes etter ønske , det være seg >

 

1.Oppvarming Stb. motor

 

2.Oppvarming B.b motor

 

3.Oppvarming begge motorer

 

4.Oppvarming varmt vann og defroster til vindu

 

5.Oppvarming 10KW defr.innendørs (framre kabin/bb.kabin/toalett/gang + 3 dyser i salong)

 

6.Oppvarming ute 4.2 Kw (2 dyser)

 

Alt kan således kjøres sammen eller individuelt når vi ligger uten motordrift , med motordrift vil systemet være delt i 2 og motorene vil selvsagt stå for oppvarmingen , stb. motor varmer da opp

Varmtvann og defr.til vindu , mest bb.motor varmer de 2 andre varmeapparatene .

 

Det som nå gjenstår er å få montert en sirkulasjonspumpe ved v.v tanken , har en teori om at sirkulasjon på varmtvannet ved bruk av landstrøm kansje kan begrense behovet for dieselvarmeren ? tiden vil vise...

 

Jeg holder også på med en trinnløs kontroll til varmeren ute , venter på deler... ellers skal jeg overvåke temperaturen fra varmeren via et instrument , temostatstyringen er heller ikke helt på plass enda ....

 

 

continued follow :flag_bp::flag_bp:

 

 

 

 

 

 

 

 

Upps...........glemte nesten det viktigste.... :sweat: regner med de som har fulgt med denne tråden lurer på hvordan det gikk med oppvarmingen av motorene , eksosrøyk , tid og temperatur ???

Og da kan jeg bekrefte at det går ca 30min for å få temperaturen opp i 50 gr. pr. motor og da er ikke bare termostathuset varmt , hele blokken inklusiv topp er gloheit , dette er selvsagt langt mer enn nødvendig for å begrense "kaldstarten" med røyk og elendighet...

Jeg har nok ikke testet nok enda , men jeg regner med en halvtime-tre kvarter skulle rekke til en lunken oppstart av begge to , dette vil jeg nok finne ut etterhvert.

Under følger 2 korte videosnutter som viser oppstart etter 30 minutters oppvarming av en motor :smiley::smiley: :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley::smiley::smiley::smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...