Jump to content

Oppvarming av 2 stk VP 41A , bruke dieselvarmer ?


nimba

Recommended Posts

Godmorgen, ja det er bare å sette på et rele som kobler de to lederne som starter varmeren.

Hvilken varmer er det du har da? Jeg kjøpte min på e-bay fra tyskland, den hadde stått i en peugeot.

Måtte gjøre noen koblinger av ledningene for å den slik jeg ville ha.

Betalte 3700 inkl frakt og moms.

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På motoren er det et innløp og et utløp , disse skal tilkobles webasto og varmere/v.v tank . Vannet som kommer fra webasoen sirkulerer gjennom hele ferskvannsystemet utenom varmeveksleren før termostaten har åpnet , det gjør den ved 75 grader , webastoen varmer til 87 grader , dvs at termostaten vil etterhvert åpne slik webastoen varmer opp hele ferskvannsystemet[/i]

 

Motorens Utløp/innløp, som jeg antar du refererer til (Utløp fra termostathus og innløp på sirkulasjonspumpens sugeside), er beregnet for oppvarming FRA og AV motor til defroster, VV tank, varmere, etc.

Men de kan ikke benyttes på samme måte til sirkulerende varmvann (Les Webasto) for oppvarming av motoren når motor står stille!!

 

Som skrevet tidligere vil tilført varmtvann i termostathus bli ført direkte til sirkulasjonspumpen og dermed tilbake til kilden. Om vannet er så varmt at motorens termostat åpner, så er eneste forskjell at vannet går via kjøler og så til sirkulasjonspumpen og tilbake til kilden. Dvs. du har ikke sirkulert en dråpe av det varme vannet gjennom motorblokk og topp!

Desverre!

 

Redigerte "skriveleif" !

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at det trengs en avklaring på hvor vidt det lar seg gjøre å varme opp motoren eller ikke !

Utifra Mateco sin teori ,er det kun termostathuset som blir oppvarmet om en kobler Webastoen via slangestussene i front av motor :confused:.

Og jeg betviler ikke din teori da du antagelig sitter på en del mer kompetanse enn undertegnede . :sad:

 

Men , av den grunn kan jeg ikke gi opp :headbang: , Det hadde da kansje vært bedre om du foklarer hvordan problemet kan løses :smiley:

Ellers vil jeg stille spørsmål til alle tidligere prosjekt som omhandler akkurat forvarming av motor(er), for etter å ha lest meg igjennom flere , kan jeg ikke se at dette har omsnakket , det nevnes kun at motor(ene) starter uten å røyklegge hele havna av kvalmende dieselrøyk , så om motor blir varm eller ei er jo problemet løst :smiley:

Link to post
Share on other sites

Heisann Nimba!

 

termoppvrett.jpg

 

En liten prinsippskisse over eget system der elektriske slangevarmere er benyttet!

Legg merke til at der er 3 brukt 3 uttak fra motor. Termostathuset er felles for både motorvarmer og uttak til defroster.

Sirkulasjon av FV til defroster oppstår når motor er igang.

Når motor står og varmeren innkoblet så "suger" varmeren vannet fra et motoruttak, helt bak på motorblokka på BB side, og "trykker" det inn på termostathuset. Dermed oppstår en sirkulasjon gjennom hele motoren.

 

Du må bare finne et tilsvarende uttak på din motor og tilføre/tilbakeføre vannet til/fra Webasto fra dette uttaket sammen uttak fra termostathus!

 

Ved motorvarming og med ditt rele konsept så legger du inn en solenoidventil som stenger det ene uttaket (inngang sirk.pumpe) men som åpner for det nevnte uttaket bak på blokka.

 

Sikkert litt keitete forklart av meg, men håper du skjønner hva jeg prøver å forklare her!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Vel , det jeg skjønner er du prøver å fortelle meg at webastoen må tilkobles på en annen måte til motoren , for og få den varm .

Men jeg vet ikke om jeg skal legge så mye energi (enda) i å finne ut hvordan , da det kommer fram av flere innlegg i denne tråden at de får motoren varm slik jeg har antydet . I så tilfelle synes jeg det er synd det ikke har kommet fram som en problemstilling noe tidligere.

Men for og være helt sikker :

Til dere som bruker vannvarmer til forvarming av motor , har dere koblet den på inn og utløpet i front av motor , enten i serie eller paralell (VP41A) :confused::confused:

 

God helg :smiley::smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mange har tenkt, og gjort slike utførelser, bla. ved å reversere vannkretsen som går til VV-tanken ved å sette inn en sirkulasjonspumpe som man kan starte når motoren står stille. På den måten har man skapt seg en "motorvarmer" ved hjelp av varme fra VV-tanken!

 

Og "alt" fungerer tydeligvis helt OK! Man slår på tenningen og avleser motortemperatur så fin og varm! I realiteten så avleser de føleren som sitter i termostathuset og den vil selvfølgelig vise temperaturen akkurat der, men ikke i motorblokk og topp!

Og hvem gidder å åpne motorrom og utføre en håndspåleggelse for å konstatere riktig temperatur?

 

Tilsynelatende fungerer det, men bare tilsynelatende !!!! Og man "synes" motoren ryker mindre fordi man har installerte en "motorvarmer" løsning som tilsynelatende virker helt topp????!!!

 

God helg herifra også!!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Teorien din er god den :smiley: men tror du virkelig at alle ser seg blind på temperaturgiveren ?

Hva tror du skjer når vannet i termostathuset når 75 g. da ?

Uansett , velger jeg å stole på dem som hevder at problemet med "kaldstart"er vekk.

Legger ved noen skisser og litt tekst , viss noen kan tyde.... :confused:

 

Termostat

Motorerna är försedda med kolvtermostat vars känselkropp

innehåller vax. När motorn är kall håller termostaten

vägen till värmeväxlaren helt stängd. Kylvätskan

leds då genom en förbiledning direkt tillbaka till

motorn.

Efterhand som motorn värms upp ökar vaxet sin volym

och termostaten öppnar successivt passagen till

värmeväxlaren samtidigt som förbiledningen stängs.

Motorerna har två olika termostater. Båda har samma

temeraturintervall, men en av termostaterna är försedd

med en ventil som låter eventuell luft passera och därigenom

underlätta avluftning.

 

ferskvnnsloeyfe.gif

 

termostathus.gif

Link to post
Share on other sites

Teorien din er god den :smiley: men tror du virkelig at alle ser seg blind på temperaturgiveren ?

Hva tror du skjer når vannet i termostathuset når 75 g. da ?

Uansett , velger jeg å stole på dem som hevder at problemet med "kaldstart"er vekk.

 

Om temperaturen i termostathuset blir så høyt at termostatene åpner, så referer jeg til mitt tidligere innlegg #52

 

Som skrevet tidligere vil tilført varmtvann i termostathus bli ført direkte til sirkulasjonspumpen og dermed tilbake til kilden. Om vannet er så varmt at motorens termostat åpner, så er eneste forskjell at vannet går via kjøler og så til sirkulasjonspumpen og tilbake til kilden. Dvs. du har ikke sirkulert en dråpe av det varme vannet gjennom motorblokk og topp!

Desverre!

 

At en varm motor ryker mindre ved oppstart kan jeg selv skrive under på!!

Men så har jeg et motorvarmesystem som fungerer! Dvs motorblokk og topp, ja hele motoren, blir oppvarmet av min elektriske slangvarmer av typen Defa som yter 700W!

 

Ditt opplegg, slik det er fremstillet, vil nok kun varme forkant av motor. Dvs. termostathus, sirkulasjonspumpe, og muligens varmeveksler om termostaten åpner!

 

Hvis du ønsker at dette skal bli vellykket så foreslår jeg at du finner et uttak på motorblokka i akterkant, en eller annen plass! Der tilfører du vann fra Webastoen og fører returen tilbake til Webastoen fra termostathuset! På den måten vil også avlesning av temperaturmåleren bli riktig mhp motorens temperatur!

 

Uansett din avgjørelse: Lykke til!!

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har nå revidert tegningen til ventilstyringen , slik at ventilene ikke stenger før sirkulasjonspumpen har stoppet.

Det hele er ment å betjenes fra skipperstolen :cheers:

Funksjonsbeskrivelse:

 

Først og framst vil en ikke kunne starte webasoen så lenge motorer går .

En vil heller ikke kunne starte motorer før Weastoen sirkulasjonspumpe har stoppet .

Det er lagt inn en "bypass" som overstyrer denne funksjonen i nødstilfelle , det er også manuelle ventiler på motorens vann ut/inntak , visst noe skulle gå galt !

 

Når en da slår på bryteren (START) for "motoroppvarming" vil de respektive ventilene for dette åpne/stenge og Webaston starte , slik at vannet fra Webastoen da kun vil sirkulere gjennom motorene ..

 

Når man da etterhvert er fornøyd med temperaturen , trykker man (STOPP) bryteren , Webastoen vil stoppe og ventilene vil da gå i en posisjon slik at systemet blir delt når sirkulasjonspumpen stopper , dette tar ca 140 sekunder , i denne perioden får man ikke starte motorer eller oppvarming av varmt vann eller varmere . Det eneste man kan gjøre er å starte motoroppvarmingen og forsette denne.

 

Når motorene da er startet går ventilene i en posisjon der en kan nyttegjøre varmen fra disse til varmtvann og varmluft , motoroppvarmingsfunksjonen vil da ikke kunne startes.

 

Så.. når man ligger stille med kalde motorer og ønsker varmtvann og varmluft , starter (START) man funksjonene for dette , Webastoen starter og vannet sirkulerer kun gjennom defrostere og varmtvannstank . og er det da følgelig kun denne funksjonen som virker inntil Webastoens sirkulasjonspumpe stopper .

 

Vel... da gjenstår det og teste ut systemet i praksis , det kan nok gå sin tid , men ventiler og relèr er bestillt. :smiley::smiley::smiley:

ventilstyringny.gif

Link to post
Share on other sites

Nimba, dette må bli bra, du er utrolig flink! :smiley:

Spennede å høre hvordan det blir, du har båten på land, så da kan du teste skikkelig før sjøsetting.

Jeg har testet mange ganger på land, til sikkert nabones vrede, men har ikke hørt noe enda.

Jeg isolerte slangene etter at jeg hadde testet ferdig.

Håper det går greit med monteringa.

Vi får vel en utfyllende testraport :cheers:

Link to post
Share on other sites

:sweat::sweat::sweat: Jo...jeg syntes dette var morro , er litt spent jeg også :smiley:

Ellers ergrer :cryin::cryin: jeg meg litt på at ingen kunne komme med erfaringer vedr. Mateco sin teori om oppvarming av motoren .

Jeg har vel funnet ut at han har rett , men poenget er jo om motoren blir varm "nok" enten sånn eller sånn .

 

Tråden vil bli oppdatert etterhvert , men når monteringen starter vil jeg legge info ut på "Prosjekt" tråden min.

 

:smiley::smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Ellers ergrer :cryin::cryin: jeg meg litt på at ingen kunne komme med erfaringer vedr. Mateco sin teori om oppvarming av motoren .

Jeg har vel funnet ut at han har rett , men poenget er jo om motoren blir varm "nok" enten sånn eller sånn .

 

Heisann igjen Nimba!

 

Vil bare tipse deg om denne tråden vedr. oppvarming av motor ved bruk av VV-bereder!

 

Som du vil se, så har jeg selv vært inne på tanken å bruke samme inn/ut -uttak på motor for oppvarming. Og jeg mener at "problemstillingen" blir mye lik den jeg argumenterer for i denne tråden!

 

Her svarer Amalie 36 at dette funker og jeg stiller spørsmålet om det virkelig er tilfellet. Dvs. at selve motorblokk og motortopp blir varme!!

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Iht manual for VP 3X/4X-serien som ligger i dokumentarkivet har disse motorene 2 termostater som vekselvis åpner/stenger for sirkulasjon gjennom varmeveksler. Mens motoren er kald "bypasses" varmeveksel, men kjølevæska sirkulerer hele tida. Innbiller meg at det er slik på alle motorer? (dvs. at det er sirkulasjon på ferskvannskretsen til enhver tid, da en ønsker å "fordele" varmen selv om en ikke ønsker ekstern kjøling før drifstemp er oppnådd).

 

En ekstra sentrifugalpumpe på sløyfa til VVB skulle mao. funke helt topp for å forvarme disse motorene?

 

Mateco ,ikke bare Amalie 36... og dette liker jeg.... :smiley: :smiley: og som jeg ser du har registrert har jeg tro på teorien din , men ikke glem hva som er poenget mitt !

Jeg har enda ikke hørt(lest) om tilfeller , hvor røykproblemet ikke ble bedre.....ellers vil jeg anbefale å få deg en "seriøs"vannvarmer , noen timer.....................på å varme opp maskinen er vel noe drøyt :confused:

 

imponert av din kunskap vedr. kjølevann.... :saint:

 

Hei & hå fra Nimba :crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heisann Nimba!!! :flag_bp:

 

Er litt spent på fremgangen i oppvarmings-prosjektet ditt !!

 

Har du fått kobla og testa opplegget ditt, evt. modifisert noe ??

 

Spent på resultater og erfaringer !

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Vel.. da er jeg tilbake etter kort tids pause :thumbsup:

-og for dere som spent har ventet på resultater av prosjektet , må jeg dypt beklage at jeg har hverken testresultat eller noe info og komme med :sweat:

 

Saken er at , jeg tok Webastoen i hus for uttesting ,det for å vertifisere sykluser i programmet , men etterhvert fikk jeg problemer og varmeren sviktet , så i stedenfor for og "utvikle" ble det masse tid på feisøking , noe som resulterte i at brenneren ble lagt laaaaaangt vekk og jeg ga opp hele prosjektet.

 

x_094.jpg

 

 

 

Men... tiden leger alle sår heter det så fint... så nå er jeg tilbake med friskt mot :smiley:

 

Og brenneren er komt på benken igjen , riktig nok forsatt defekt . men jeg har et lite håp om at det kan endres ...?

 

Saken er at jeg forsatt har et sterkt ønske om å få "forvarme" disse motorene , etter en pinlig sesong med mye røyk.

 

Det ble liksom ikke prioritert å kjøpe noen ny webasto , dermed satte jeg igang å tenke alternativt , noe som resulterte i en elektrisk varmer . Jeg har riktignok ikke fått anledning til å teste den enda , siden kaldværet ikke vil gi seg , jeg har gjordt som sikkert mange andre , fyllt opp saltvannssystemet med glykol , i tilegg er vannet i båthavnet stengt og med minusgrader i maskinrommet frister det liksom ikke enda..

 

Elektrisk oppvarming av en motor krever mye støm !

Jeg har laget en varmer , fleksibel sånn sett da jeg kan velge mellom 3 forsjellige effekter , alt etter ønske , tanken er også at den skal kunne brukes ved tomgangskjøring , da temperaturen synker ned i 60 grader og forutsaker ekkel røyk og lukt som absolutt skal inn i kupeèn :puke:

 

Hvor mye effekt som skal til for å øke kjølevannet til normalen vet jeg ikke , men det får jeg etterhvert testet , jeg håper at 500W skal holde , det er en absolutt overkommelig effekt som kan belastes dynamoen , som leverer 70A på tomgang (140A) max.

Selve styringen til denne funksjonen er rimelig enkel , men den får vente til testingen er i gang .

 

Tilbake til varmeren , som enkelt består av et "rør" med innløp og utløp som vil passere et varmeelement , ganske enkelt et slikt som en finner i varmtvannstanken i heimen , altså 230V . Selvsagt produsert i rustfritt stål som er sveist i sammen at rester fra jobben .

 

x_091.jpg

 

x_092.jpg

 

x_093.jpg

 

x_090.jpg

 

 

 

 

Og som dere da sikkert skjønner blir det inverter problematikk osv. men jeg har også funnet 12V element som passer rett i varmeren , når jeg etterhvert har funnet rett effekt .

 

Elementet som skal testes kan kobles slik at det gir 500W - 1000W og 2000W som gir store utfordringer i forhold til tilgjengelig strøm , personlig ser jeg på en løsning ved bruk av aggregatet som leverer 2kw.

Tiden får vise... først må jeg finne ut om det funker :confused:

 

En liten mini test har funnet sted på verkstedet , enkelt opplegg med en viss mengde vann + en sirk.pumpe , kun for å måle tid og temperatur

 

x_059.jpg

 

pause........

Link to post
Share on other sites

Tilbake til opphavet for denne tråden:

Webastoen virker , når jeg tvinger den til å virke , jeg har forsåvidt funnet problemet , men jeg greier ikke å fixe det :headbang:

 

Feilen ligger i dieselforsyning , dvs pumpen virker , men "hjernen" gir den ikke pulsene den ønsker , måler kun 2-3 volt og dermed reagerer ikke denne og hele brenneren stopper.

 

Dette er hjernen bak problemet :

 

dscn3457.jpg

 

 

Dingsen ble åpnet og tegninger framskaffet , transistoren som styrer pumpen er lokalisert og kalles V108

 

 

 

 

transistor.jpg

 

 

 

 

Og den ser slik ut :

 

print.jpg

 

 

 

Som tegningen sier styres inngangen på transistoren av pulsene fra en IC , og pulsene virker tydeligvis , siden de måles , men med en mye lavere spenning .

 

 

Siden dette ikke akkurat er min spesialitet , googlet jeg litt og fant ut at dette må være en PNP transistor lik den på neste bilde

 

 

pnp.jpg

 

Noen som kan gi noe tips om hvordan jeg kan finne ut om det er transistoren som er gåen ? 12V måles på Emitter .

Link to post
Share on other sites

Transistoren fungerer som en switch (bryter) og forsterker i dette tilfelle, med en puls på basen vil den åpne og lukke i

takt med puls frekvensen. Transistoren åpner C/E sjiktet med en negativ spenning på 0,6- 0,7 volt på basen.

Om det er hensikten å styre en pumpe i takt med pulsen på base vil pumpen få 12 volt

med samme frekvens.

Med et oscilloskop kan man se hva som skjer på collector og emitter.

Om du er usikker kan du lodde den ut og måle med en transistor tester som er på de fleste multimetre.

Du skal måle fra base til emitter og base til collector en motstand på 5-600 ohm. Måler du 0 (null) ohm er den kortsluttet,

om det ikke er noe utslag er det brudd.

 

Har du sett under på printet om alle loddinger ser bra ut og ikke er sprukket ?

Det kan være at loddinger har gått opp pga varme og vibrasjoner og ikke lenger lager kontakt.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Nå har jeg testet Transistoren og tror at den er i orden .

Fant noen klipp vedr. testing på Youtube , som var enkel å utføre :smiley:

 

Vedlagt tegning viser hvordan det ble utført , "basen" ble forsynt via et batteri med 1,5 V - 3 V og 4,5 V

-og etter hvert som spenningen økte på basen , lyste pæren mer og mer .

Så utfra denne bekreftelsen tror jeg transistoren framdeles er i god forfatning :confused:

 

transistortest.jpg

 

Så da må vel feilen ligge en annen plass :headbang:

Link to post
Share on other sites

Tilbake til El. kolben >

 

Som nevnt testet jeg denne i "benk" for å "noelunde" finne ut noe om tidsperspektivet for oppvarmingen.

 

Ca 20 liter vann ble brukt og det hele ble koblet via et 10KW varmeapparat og en sirkulasjonspumpe.

 

x_057.jpg

 

Varmeren ble satt til å blåse på fullt , "tenkte" det skulle gjenngi varmetap i blokken på motoren , men vet ingenting om det er sannsynlig , uansett fyrte jeg i gang på 1000 w og målingene ga meg dette resultatet :

 

5 min - 11 grader

10min - 15 grader

15min - 18 grader

20min - 21 grader

25min - 24 grader

30min - 26 grader , forsatte opp til en time var gått og temperaturen kom da opp i 50 grader .

 

Lufttemperaturen utifra varmeapparatet lå ca 2-3 grader lavere .

 

Så... veldig effektivt er det ikke , likevel vil jeg når anledningen byr seg teste den i båten . det kan jo tenkes at 30 min oppvarming gir betydelig mindre røyk enn en helt "kald" motor.

Og visst noen kan tipse meg om hvordan jeg kan legge ut en videosnutt , kan jeg vise hvordan en kald TAMD 41 opptrer :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fikk lastet opp videoen idag , tipset igjennom en annen link her på BP .

Med videoen håper jeg at noen kan bekrefte at dette er helt normalt for denne type motor .

Riktignok kan det nevnes at dette var en forholdsvis kald dag , om sommeren mener jeg røyken en mere blå på farge. Det ligger også mye uforbrendt diesel på sjøen , som jeg tror kommer pga. mye "skinning" , motorene går heller ikke så fint det første minuttet , som om ikke alle sylindrene er med .

 

Link to post
Share on other sites

Hadde selv noe av denne tendensen da jeg hadde KAD 42. På kalde dager og første oppstart om våren brukte jeg å legge inn forover og akterover med ca 900 rpm. Da ble røyken nesten borte og motorene ble raskere varme. Mener de har godt av denne lille belastningen under oppvarmingsperioden heller enn å sote ned.

Kanskje ingen løsning på problemet, men bedring i påvente av noe bedre.

 

Jeg hadde dysene til sjekk, men de ble funnet i orden. Usikker på årsaken til at røyken tiltok med årene.

Disse hadde gått over 1600 timer, men det er jo ikke mye.

Link to post
Share on other sites

Jøss ryker jo mer enn hva den grønne jeg har i kjelleren gjør nå.

Før dyse og turbo skifte, røyk min mye mer enn de røyksignalene du sender ut.

Nå er det bare dieselfilmen som irriterer hos meg. Men er vel tilsomt om jeg blir kvitt den.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Turbo og dyseskift ? regner med det ikke var kun pga. røyken .

Men sant skal sies at jeg har vurdert å få sjekket dysene , motorene har gått 2500 timer og er ifølge "mange" kun innkjørt :smiley:

Når de da etterhvert blir varm , maler de helt nydelig med vibrasjon lik "null"

Dieselfilmen på sjøen tror jeg bestemt skyldes "kinning" , siste gangen jeg statet de før vinteren , glødet jeg dem ett minutts tid , de startet da lettere og jeg synes å merke at der lå mye mindre diesel på sjøen .

Å legge dem i gir med 900 rpm , skal prøves...

 

Ellers så har jeg vurdert en "ny" Webasto , da jeg forsatt har et ønske om å få fullført dette "prosjektet" som også er trådens opprinnelse ( webastoen trengs anyway)

FINN.NO er der en kar som selger overhalte Termotopper , han har kommet med et tilbud på komplett kit for 6900,- inkl. frakt . Det gies også 2 års garanti med på kjøpet .

Synes ikke det var så hakkande gale :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...