Jump to content

Oppvarming av 2 stk VP 41A , bruke dieselvarmer ?


nimba

Recommended Posts

Interresant tråd. Du har i dag to helt adskilte motorer, og helt adskilte kjølesystem dsv. viss du misser kjølevatnet på den eine motoren kan du fortsatt kjøre den andre. Det er viktig at du ikke lager en løsning der en lekasje vill tømme alt kjølevannet i kjølen og begge motorene koker. Så viss du lager en slik kopling må du sørege for at undet drift så har du to adskilte systemer. Lukke til.

Link to post
Share on other sites

En varmeveksler på hver motor koplet til varmekretsen er nok den ideelle løsningen! Da beholder du separate systemer på motorene, samtidig som begge motorer kan varme båt og vann og varmeren kan varme begge motorene. Det koster noen tusenlapper ekstra, men er en mye tryggere løsning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Priser vet jeg ikke sånn sett, men at det finnes varmevekslere til en rimelig pris er sikkert. Lancing Marine i UK har for eksempel litt av hvert på sidene sine. De trenger ikke være så veldig store, men gjennomløpet på motorsiden bør vel være relativt bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Interresant tråd. Du har i dag to helt adskilte motorer, og helt adskilte kjølesystem dsv. viss du misser kjølevatnet på den eine motoren kan du fortsatt kjøre den andre. Det er viktig at du ikke lager en løsning der en lekasje vill tømme alt kjølevannet i kjølen og begge motorene koker. Så viss du lager en slik kopling må du sørege for at undet drift så har du to adskilte systemer. Lukke til.

 

Du har et MEGET viktig poeng her , det må da legges inn "forigling" så det heter på fagspråket , på disse ventilene , slik at dem ikke kan åpne så lenge motorene går . Elektrisk tegning kommer... :smiley:

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering... siden systemene MÅ adskilles ved oppstart/drift har jeg supplert med 2 ventiler , det vil da se slik ut

 

motorvarmer.gif

 

Ellers har jeg ikke fått svar på om det må suppleres med en egen exspansjonstank når varmeren kun går for oppvarming av varmtvann , varmeapparat og defrostere , da vil jo vannet kun sirkulere gjennom disse og en får ikke benyttet seg av exspansjonstanken i motor .

Selv mener jeg at dette må være nødvendig , da vannet utvider seg ved oppvarming , det økte volumet har da ingen¨steder å "ekspandere" , Så jeg foreslår at når webastoen går i dette modus , vil en ventil til en egen tank aktiveres slik at vannet får utvide seg.

Da vil det vel se slik ut , har plasseringen av tanken noe å si ? ant en at den skal stå på høyeste punkt i sløyfen ?

 

 

motorvarmereksp.tank.gif

 

Solenoidventiler har jeg funnet på Ebay , 1300,- NKr inkl.frakt , disse er 3/4" som tilsier ca 19mm , de trekker 4 Watt og er NC (normalt lukket)

 

ventilgif.gif

Link to post
Share on other sites

Hei, dette ser bra ut. For å slippe å installere ekspansjonstank er det bare å åpne Solenoidventilen til en av motorene ei stund.

Når varmen er oppnådd med webastoen, eks ca 70 grader, har du vel ikke bruk for ekspansjnstank slik jeg ser det.

Jeg har det ikke, motorens varmeveksler er det høyeste punktet.

Link to post
Share on other sites

Et spennende prosjektet dette her Nimba, og jeg følger spent med !!

 

Men jeg har noen formeninger:

 

De solenoidventilene du har valgt er vel egentlig ment å monteres i riktig retning i forhold til væskestrømmen og i kretser hvor du har et vist mottrykk før og etter ventilen for at den skal fungere etter hensikt!

 

I et slikt system som du legger opptil vil et slikt mottrykk være tilnæremt fraværende!

 

Ellers så mener jeg du kunne halvert antallet. Du skal jo bare stoppe en sirkulasjon for deretter å åpne for en annen?

på den måten mener jeg du kan spare noen ventiler og samtidig utnyte ekspansjonstankene på motorene.

 

Når det er sagt, så er jeg selvfølgelig spent på det endelige resultatet og om det svarer til forventningene!!

 

Når det gjelder elektronisk styring av solenoidventiler så ville jeg personlig ha benyttet med av muligheten med et driftsrele der styring var koblet mellom D+ på dynamouttak og til minus. Når motor starter så vil dynamo gi signal til de nødvendige solenoidventiler som skal åpnes/stenges.

 

Men det var nå min mening!

 

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Et spennende prosjektet dette her Nimba, og jeg følger spent med !!

 

Men jeg har noen formeninger:

 

De solenoidventilene du har valgt er vel egentlig ment å monteres i riktig retning i forhold til væskestrømmen og i kretser hvor du har et vist mottrykk før og etter ventilen for at den skal fungere etter hensikt!

I et slikt system som du legger opptil vil et slikt mottrykk være tilnæremt fraværende!

 

Ellers så mener jeg du kunne halvert antallet. Du skal jo bare stoppe en sirkulasjon for deretter å åpne for en annen?

på den måten mener jeg du kan spare noen ventiler og samtidig utnyte ekspansjonstankene på motorene.

 

Når det er sagt, så er jeg selvfølgelig spent på det endelige resultatet og om det svarer til forventningene!!

 

Når det gjelder elektronisk styring av solenoidventiler så ville jeg personlig ha benyttet med av muligheten med et driftsrele der styring var koblet mellom D+ på dynamouttak og til minus. Når motor starter så vil dynamo gi signal til de nødvendige solenoidventiler som skal åpnes/stenges.

 

Men det var nå min mening!

 

 

mvh

:sailing:

Bjørn

 

Hei Mateco

 

Jeg setter stor pris på dine meninger :smiley:...

Vedr. ventilene er de opplyst til å virke uten mottrykk , jeg fant først noen i plast som ikke var det , derfor endte jeg opp med denne som har arbeidstrykk fra

0 ~ 1MPa , dermed er de heller ikke retningsbestemt (mener jeg)

 

Ellers kunne jeg godt tenkt meg du skisserer opp hva du mener med å halvere antall ventiler , for at det skal virke etter intensjonen , kan jeg ikke se at det lar seg gjøre :confused::confused: Men jeg er selvsagt åpen for en "enklere" løsning ...

 

 

Kansje jeg skal repetere...

 

La oss kalle det Scenario 1 :

 

Det er ment til å varme opp begge motorene på kortest mulig tid , da trykker man på bryteren som kalles (motoroppvarming) den skal da starte webasto , samtidig som ventil 1+2+3 & 5+6+7 åpner , ventil 4+8 må være stengt ellers vil vannet kunne sirkulere gjennom def. varmtvannstank og varmere . Man er da i en posisjon der begge systemene er felles , noe vi tidligere i tråden anbefalte ikke når motorene gikk , det er derfor lagt inn en sperre som gjør at disse ventilene 1+2 & 5+6 klapper igjen visst en drar på tenningsnøkkelen .

Du nevnte D+ for dette , noe jeg hadde , men endret dette til switchen , siden motoren først må rotere før en får spenning på D+ , det vil si at motoren har startet med et felles kjølesystem !

 

 

 

Scenario 2 :

 

Er da motorene er driftsvarm og en vil starter opp motorer , da stopper webasto automatisk via K1 som legger ut K3 og K4 , Webasto stopp og 100% deling av systemene , ved at ventil 1+2 & 5+6 stenger .

ventilene 3+4 & 7+8 vil åpne slik at vannet kan sirkulere gjennon def., varmere og varmtvannstank .

Så lenge motorene går får man ikke startet Webastoen !

 

Scenario 3 :

 

Er når man ligger "stille" og med kalde motorer og ønsker varmtvann eller evnt varmluft , det er da ikke nødvendig å varme opp motorene !

Da velger man bryteren for dette og følgende vil da skje: Webasto starter og ventil 1+2 & 5+6 samt 4+8 åpner , vannet vil da ta "andre" veien og ikke gjennom motor pga ventil 3+7 er stengt !

 

Vil man stoppe webasto i scenario 1 , 2 eller 3 finnes det en STOPP knapp for dette !

 

Håper dette ga svar på noe av dine meninger :confused:

 

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har et godt poeng der JOHN !

Faktisk er at tanken har streifet meg og det ikke mange timene siden... Siden jeg for tiden er på jobb , har jeg ikke tilgang på manualen på Webastoen , men mener å huske at den har en "syklus" etter stopp ordre . For brenneren sin del må jo den kvitte seg med varme , som jeg tror ikke bør være noe problem i dette tilfelle , da det er viften som tar seg av dette , Verre er det med sirkulasjonspumpen , den må følgelig gå en stund etter stopp for å kvitte seg meg varm vann og da kan jo ikke ventilene stenge !

En trolig løsning på dette er å ligge inn et "tidsrelè som lar ventilene stå åpebn en gitt tid etter at stopp knappen er aktivert , og at en ikke får startet motoren før denne tiden er gått .

Hvor lang tid det er snakk om må jeg få sjekket.

 

Men nå må jeg løpe på jobb , skal se på det i natt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den må ha 2-3 min.

Dersom den ikke får tømme seg, kommer den til å sote seg, det liker den ikke mange av.

Kan du ikke koble deg inn på webastoen da? jeg tror du kan koble deg inn på ledningene som går til betjenings panelet.

Der går det 3 ledninger, 2 av de er av og på, da får den tømme seg slik den skal.

Link to post
Share on other sites

Er det brenneren du mener da :confused:

Webastoen må kobles slik jeg tror du mener , 2 av ledningene må hele tiden være tilkoblet "batteri" , den 3dje er av og på !

Det fordi når du slår av Webastoen (stopp) så vil viften til brenneren forsatt være aktiv i 2-3 min. og vil da trenge strøm til dette.

Men denne syklusen trenger vi ikke å ta hensyn til for den "går sin gang" , det jeg sirkulasjonspumpen jeg er noe usikker på , antar at den også skal gå "en tid" etter Webastoen er avslått .

 

Det vil da si at det ikke er særlig gunstig å la ventilene stenge med det samme webastoen får beskjed om å stoppe ,da vil den ikke kunne kvitte seg med det varme vannet som står i pumpen/Webastoen.

Hvordan det løses , trenger jeg noe betenkningstid på , men et "timer" rele må inn i koblingsjemaet et sted . :smiley:

 

Ellers tok jeg et lite søk etter miniatyr Relè , og fant disse til 20 kroner stykke , de har 2 NC eller 2 NO eller en av hver "funksjoner"

 

LINK

 

:smiley::smiley::smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Heisann Nimba!

 

Spennende prosjekt dette her! Mange små/store tekniske utfordringer!

 

Men, hvorfor ikke prøve å koble opp slik du tegner UTEN noen ventiler av noe slag bare for en utprøvning!

 

Jeg formoder at Webastoen og alle tilkoblinger er gjort under motor ekspansjonstankenes overflate! Videre at Webastoen tåler trykkøkningen i motoren(es) kjølesystemer når kjølevannet blir oppvarmet!

 

Prøv forskjellige driftsmoduser og se hva som skjer!

 

For, hva er "worst case scenario" ved en slik uttesting? Her kan du jo spare mye hodebry og komplekse/kostbare løsninger, hvis alt fungerer UTEN ventiler!

 

Jeg bare undres!

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Heisann igjjen, må bare kommentere litt her!

 

En liten varsko: Jeg mener at du kan ikke benytte UT/INN på motoren, som benyttes til defroster/vv-tank, til motoroppvarming!

Det eneste du da oppnår er å varme motor i forkant, og ikke i blokk og topp som er hele hensikten med en motorvarmer!

 

Nå vet ikke jeg eksakt for 41 motorene, men på mine 60C motorer så må motorvarmerene ta vannet fra akterkant av blokka på BB side, igjennom varmelelement og deretter inn i termostathus.

 

Varmeuttaket, for oppvarming av defroster etc. er vanligsvis tatt fra termostathus mens inntak rett på sirkulasjonspumpens innsug.

 

Det vil si at en sirkulasjon inn på termostathuset vil føre vannet gjennom kanalen (ved kald motor vil termostat være åpen direkte til sugeside av sikrulasjonspumpen) direkte til pumpen hvor det har utløp. Med andre ord: Du vil kun varme termostathus og pumpe i forkant av motoren!

 

Redigert:

Og det er viktig og ikke la seg "lure" av motorens termometer hvor føleren er plassert i nettopp termostathuset !!

 

:sailing:

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Heisann Nimba!

 

Spennende prosjekt dette her! Mange små/store tekniske utfordringer!

 

Men, hvorfor ikke prøve å koble opp slik du tegner UTEN noen ventiler av noe slag bare for en utprøvning!

 

Jeg formoder at Webastoen og alle tilkoblinger er gjort under motor ekspansjonstankenes overflate! Videre at Webastoen tåler trykkøkningen i motoren(es) kjølesystemer når kjølevannet blir oppvarmet!

 

Prøv forskjellige driftsmoduser og se hva som skjer!

 

For, hva er "worst case scenario" ved en slik uttesting? Her kan du jo spare mye hodebry og komplekse/kostbare løsninger, hvis alt fungerer UTEN ventiler!

 

Jeg bare undres!

 

mvh

Bjørn

 

 

God kveld , eller go natt blir det vel for allmenheten nå , selv har jeg 3 timer igjen før zzzzzzz . men først skal jeg svare her så godt det lar seg gjøre .

Er ikke helt med (som vanlig :smiley: ) :confused:, men mener du å prøve uten ventiler for å se om det virker , og visst det så gjør , da kutte ut ventilene :confused::confused:

Å sette dette i drift , uten ventiler har ingen hensikt , for det er fysisk umulig at det da vil virke ihht. intensjonen

 

-Og ja , Webasoen blir plassert lavest i systemet og motorens ekspansjonstank blir øverst , det vil være den beste måten å bli kvitt evnt. luft i systemet.

Ellers er Webastoen konstruert for et slikt kjølesystem , den har forøvrig hatt dette som oppgave i 20 År i denne båten :crazy:

 

Som sagt , dette kan ikke fungere uten ventiler , dessuten er det litt kjekt med hodebry , og om jeg så skulle feile har jeg da lært noe :confused:, Masse penger blir det vel ikke snakk om....

 

 

Heisann igjjen, må bare kommentere litt her!

 

En liten varsko: Jeg mener at du kan ikke benytte UT/INN på motoren, som benyttes til defroster/vv-tank, til motoroppvarming!

Det eneste du da oppnår er å varme motor i forkant, og ikke i blokk og topp som er hele hensikten med en motorvarmer!

 

 

Nå vet ikke jeg eksakt for 41 motorene, men på mine 60C motorer så må motorvarmerene ta vannet fra akterkant av blokka på BB side, igjennom varmelelement og deretter inn i termostathus.

 

Varmeuttaket, for oppvarming av defroster etc. er vanligsvis tatt fra termostathus mens inntak rett på sirkulasjonspumpens innsug.

 

Det vil si at en sirkulasjon inn på termostathuset vil føre vannet gjennom kanalen (ved kald motor vil termostat være åpen direkte til sugeside av sikrulasjonspumpen) direkte til pumpen hvor det har utløp. Med andre ord: Du vil kun varme termostathus og pumpe i forkant av motoren!

 

Redigert:

Og det er viktig og ikke la seg "lure" av motorens termometer hvor føleren er plassert i nettopp termostathuset !!

 

:sailing:

 

Bjørn

 

 

På motoren er det et innløp og et utløp , disse skal tilkobles webasto og varmere/v.v tank . Vannet som kommer fra webasoen sirkulerer gjennom hele ferskvannsystemet utenom varmeveksleren før termostaten har åpnet , det gjør den ved 75 grader , webastoen varmer til 87 grader , dvs at termostaten vil etterhvert åpne slik webastoen varmer opp hele ferskvannsystemet

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja brenneren. Er et en thermo top 5 kw du har.

Her ser du skjemaet.

orginal.jpg

 

Hmmm... det er en skikkelig gammal sak jeg har , sikkert 20år , men forsatt like sprek , vel...etter servicen da :smiley:

Det er ikke så godt å "lese" funksjonen etter tegningen din , men det skal stå et eller annet sted om virkemåten til de forskjellige komponentene .

 

Eller har jeg kommet på en glup ide :crazy: , problematikken rundt tidsrele for stenging av ventiler er løst :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...