Jump to content

Oppvarming av 2 stk VP 41A , bruke dieselvarmer ?


nimba

Recommended Posts

Spesielt i kaldvær er det et kjendt fenomen at disse motorene avlegger en god del røyk før de blir "varm" , Jeg har selv 2 stk og ønsker virkelig å få redusert problemet , da jeg blir småkvalm av eksosen , og ikke minst for å unngå at andre ogsa må lide av problemet.

 

Jeg har lest en del tråder som omhandler problemstillingen , og at det finnes flere måter å løse det på . Selv ønsker jeg å bruke Webastoèn , opprinnelig var denne kun tilkoblet den ene motoren , men nå lurer jeg på om denne kan tilkobles begge ?

 

I tillegg til webastoèn har jeg varmtvannstank , 1 defroster og 2 varmeapparat .

 

Mitt første spørsmål blir da om opplegget på tegningen under i det hele tatt vil kunne fungere, motorene skal ikke startes i dette senarioet !

Motorene har egen ekspansjonstank , webastoèn står "lavere" enn disse og har egen sirkulasjonspumpe.

 

dieselvarmer.gif

 

siden opplegget mitt nå baseres seg på denne løsningen , må jeg vite om dette fungerer før jeg går videre....

Link to post
Share on other sites

:fishing: har montert vannvarme på mine to forder og det fungerer utmerket. prøvde først slik som du har skisert opp men da rant vannet over i ekspansjonstanken i den eine motoren kanskje pga forskjelig diameter på slanger,lenger sløyfe eller andre ting som ikkje var heilt likt på begge motorene. eg har montert ein 3-veis ventil og varmer opp ein motor om gangen og det virker bra.
Link to post
Share on other sites

Är det känd och oundviklig sanning att TAMD41A motorer skall ryka vid kallstart?

 

Själv hade jag TAMD41B motor i många år, och den rök aldrig synlig rök vid start.

 

Er det som er hoved forskjellen mellom 41A og 41B. Kan vist bygge om en A til B for en god slump penger. Da er røyk problemet borte.

Hva som blir gjort, må andre svare på.

Min A ryker noe hele tiden. Spesielt nå som det er så kaldt i vannet. Har en følelse at den ikke får opparbeidet korrekt arbeidstemp, med lav sjø temp.

Midt på sommeren med 20 grader i vannet, er det litt røyk, men ikke mer enn å måte forvendte av en 23 år gammel VP.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det som er hoved forskjellen mellom 41A og 41B. Kan vist bygge om en A til B for en god slump penger. Da er røyk problemet borte.

Hva som blir gjort, må andre svare på.

Min A ryker noe hele tiden. Spesielt nå som det er så kaldt i vannet. Har en følelse at den ikke får opparbeidet korrekt arbeidstemp, med lav sjø temp.

Midt på sommeren med 20 grader i vannet, er det litt røyk, men ikke mer enn å måte forvendte av en 23 år gammel VP.

 

For å oppgradere fra A til B så må dysene (både dysespiss og dyseholder) skiftes. Ved en vanlig overhaling så holder det kanskje kun med justering av dysene. Komplette dyser koster godt over 1000 kr. pr stk. Samtidig må dieselpumpen justeres. Ekstrakostnaden med å oppgradere fra A til B nærmer seg da 10.000,-.

Link to post
Share on other sites

Yes :yesnod:

Du skulle egnetlig hatt 2 slanger, en til hver motor, det samme ut igjen.

Og dersom du skal ha inn defr, varmtvannstank, så må de få en slange hver,

se tegningen min.

Her ser du utgangen fra Webastoen, fordeleren.

14122009306.jpg

 

Ser bra ut det` der :smiley:

Tenker på samme opplegg , hovedprinsippet mitt er å kunne kjøre Webastoen kun motorene , for å få dem driftsvarm før oppstart ,

men det skal og fungere slik at V.V + 2 varmeapp og defroster også kan kjøres alene på varmeren , tilslutt må systemet virke slik at når motorene går erstatter de webastoen .

Lurer på hvordan opplegget ditt virker når motoren går

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten stående utenfor huset, kjørte i gang Webasoen her om dagen, startet så opp motoren, den gikk ca. 1 time.

Jeg prøvde viftene på defroserne, de virket helt ok.

For å få til dette er det lurt å tegne opp en skisse, tenke sirkulasjon.

Du ser at utgående fra motoren går på returen fra defrosterne.

Link to post
Share on other sites

Har du 2 motorer og koblet slik som i første innlegget mitt ?

 

 

Ja bare pass på at du får rett ut og innløp på motorene.

Koblet vekk all elektronikk og satte bryter mellom pluss og gul ledning for start,da går den helt til du skrur av bryteren.

Regulerer dog til halv styrke på 87 grader.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Tror :confused: jeg nå er i havn med en "grei" løsning , er ikke helt sikker på om den fungerer... er derfor avhengig av litt hjelp...

For å slippe å løpe opp og ned i "kjelleren" og vri på kraner , har jeg ønske om å lage et lite panel ved styreposisjon som styrer webastoen ved hjelp av solenoid ventiler .

Men før jeg går igang med dette , må jeg som sagt vite om det fungerer...

 

På tegningen har jeg brukt forskjellige farger for å få det mer oversiktelig , scenario 1 er kun å varme opp motorene , disse kan ikke startes ved dette valget , så lenge webastoen går ... og ventiler står i en slik posisjon . "Diodene" rett etter webasto er enveisventiler , etterhvert vil man se grunnen for disse

 

motorvannvarmepaa.gif

 

 

Her har jeg tegnet inn vannstrømmen med blå farge , ventilen foran varmeapp/def og v.v tank er nå stengt

 

motorvannvarmepaablaa.gif

Link to post
Share on other sites

Hva med elektrisk motorvarmer som i bil? Grand Banks eksempel er levert med de og har ingen problemer med dem.

 

Høres enkelt ut , bare å slå på bryteren... og kun 1 ulempe visst en ikke har aggregat eller landstrøm tilgjengelig. Utgangspunktet er at en ikke har noen av delene.

Webastoen bruker diesel og for mitt vedkommende har jeg opptill 700L tilgjengelig :smiley: Ellers er jo motorvarmeren et velutprøvd og genialt produkt...

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I scenario 2 er nå motorene blitt varm av webastoen , det er da tid for oppstart , varmeren må da slåes av og ventilene stenges/åpnes slik at det blir 2 seperate system , dette kan ordnes slik at det skjer automatisk når en vrir på tenningsnøkkel , når motorene går kan alt utstyr brukes etter ønske.

 

motorerpaa.gif

 

og vannstrømmen blir da følgelig slik , ventiler mellom motor og webasto kan nå ikke åpnes .

 

motorerpaablaa.gif

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kommer med noen kommentarer, det var vel meningen.

vanskelig å få sirkulasjon når motoren går med denne løsninga?

Jeg har ville hatt det slik at du kunne bruke webastoen og motoren samtidig, da er du og sikker på å få sirkulasjon å,

du får hurtigere oppvarming, ofte kjører vi med sakte fart.

Diodene reduserer vel sirkulasjonen?

Dersom du ser på tegningen min, forslaget mitt er: å henge på en motor til, ut i fra kranene, du kan sette på magnetventiler for å styre de fra et panel, opne stenge hva du vil.

Håper at du får dette til

uten_navn.gif

Link to post
Share on other sites

Siden ingen så langt har noe kommentar , regner jeg med teorien min stemmer med vikeligheten :confused: :confused: :confused:

 

Scenario 3 blir da når en ønsker oppvarming evnt. varmtvann når motorene er avslått , litt usikker her, da det ikke i dette scenarioet finnes ekspansjonstank , selvsagt ikke noe problem å legge inn , men det krever flere ventiler .

 

Denne funsksjonen gir kun varme , da det kun vil sirkulere gjennom stb.motor

 

varmluftogdefrosterpaa.gif

 

og sånn vil det sirkulere :confused:

 

varmluftogdefrosterpaablaa.gif

 

Denne funksjonen gir varmvann + varmluft , da det kun vil sirkulere gjennom b.b motor

 

varmluftogvarmtvannpaa.gif

 

og da vil det vel sirkulere slik :confused:

 

varmluftogvarmtvannpaablaa.gif

 

Vil dette fungere :drink::confused: :confused: :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kommer med noen kommentarer, det var vel meningen.

 

Eh..så ikke denne :sweat: men det var absolutt meningen med kommentarer :smiley:

Jeg ser du har forandret på tegningen din , nå forstår jeg den :smiley: Men , å la webastoen gå samtidig med motorene er jeg noe skeptisk til :confused:

 

Ellers tok jeg meg den frihet og tegnet om løsningen din , den er helt lik koblet , bare litt mer oversiktelig...

 

jonn.gif

 

OK når kun webastoen går , lurer på hva skjer når denne slåes av og motorene overtar sirkulasjonen , vil vannet ta letteste veien og ikke gå gjennom webastoen :confused:

Føler at dette kansje er en "enklere" løsning , om ikke hvertfall mer oversiktelig....Det eneste er at jeg ikke er synest det er lurt å blande kjølesystemet på motorene under drift

 

jonnblaa.gif

Link to post
Share on other sites

God morgen nimba.

Dette ser veldig bra ut den sisste tengingen, enklere løsninger er det beste.

Ja når du har to motorer bør du skille de når du kjører dem.

Jeg samlet alle kranene som du ser på bildet tidligere, i ettertid kunne de vært plassert mere tilgjengelig, eks.et skap. men det har med lengder på rørene å gjøre å, plass etc.

Likedan har jeg isolert noen av slangene, er ikke ferdig enda, da båten står på land. Biltema har billige isolasjon.

:yesnod:

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja når du har to motorer bør du skille de når du kjører dem.

:yesnod:

 

Ok :smiley: det er da utfordringen kommer , kansje jeg må tilbake på mine egne tegninger igjen :confused: Litt av poenget med varme er jo å kunne utnytte den når man kjører... :smiley:

Dårlig med respons på denne tråden , ble det for avansert tro :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...