Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Gummijolla er vakset en runde og lagt til tørk.

Kona skulle være snill å ta den oppblåsbare kajakken og glemte å lukke ventilene :headbang:

Prøvd å tømme så godt jeg kan med å fylle luft og felle vannet mot ventilen og slippe ut lufta.

Blir vel aldri helt kvitt vannet, eller har noen noe andre forslag :rolleyes:

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Lagde båden til oplag i Landskrona i dag. 14 Nm i tæt, tæt tåge. Igen var jeg glad for min radar, for ellers var jeg ikke kommet til Sverige i dag! Sigt ned til 100 meter og meget trafik af fiskebåde og færger overalt. Her er jeg ud for Helsingborg mindre end 1/5 Nm fra land.

raadar1.jpg

INTET at se ud af vinduet!

taage1.jpg

Og præcis da jeg passerede havnen kom en Scandlinesfærge ud. Der blev jeg svedt et øjeblik da den dukkede ud af tågen.

Senere nåede jeg til indsejligen til Landskrona. Ingen sigt, men godt at have overlay på radaren så man kan se både ekkoer og sejlrenden. Foran mig ligger et stort tankskib kun 1/8 nm men jeg kan intet se.

radar2.jpg

taage2.jpg

Endelig på plads. to en halv time efter afgang. Og så tømme pantryskabe, tage dyner ud, åbne skabe på klem og gøre klar til at de kan løfte den ind i hallen.

paaplads.jpg

Nå, men farvel så! Vi ses til marts!

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Det er så sandt at i dag savnede jeg AIS! Jeg har det på iPhonen men mobildækningen var svingende (for at sige det mildt) og derfor svigtede den når jeg behøvede det mest :headbang:

Jeg overvejer alvorligt at bruge vinteren til at opgradere navigationsudstyret til en nyere version der kan tage AIS. Netop sådan en situation hvor en færge kommer ud af havnen i tæt tåge ville jeg kunne have fanget med AIS i plotteren.

Jeg har ikke radar :sweat: , men kartplotter og AIS. Begge deler har gjort at jeg har våget meg utpå i temmelig tykk tåke. Men for neste sesong, har jeg tenkt å oppgradere til AIS som også sender ut min posisjon. Da er det jo mye å velge i, så hva skal jeg velge? Prisen har selvfølgelig noe å si for en pensjonist.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har erfaring med Transas, Amec og Digital yacht. Transas og Digital Yacht har fungert helt suverent, mens Amec'en returnerte jeg etter å ha hatt tekniske problemer. Jeg betalte 5400 for den jeg har nå (Digital Yacht AIS1000) inklusive den nye spesialantennen for AIS. Sistnevnte ble raskt byttet ut med en antennesplitter slik at jeg heller kunne bruke VHF-antenna 20 meter oppe (så om noen har lyst på en omtrent ny antenne er det BP-rabatt...)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det er så sandt at i dag savnede jeg AIS! Jeg overvejer alvorligt at bruge vinteren til at opgradere navigationsudstyret til en nyere version der kan tage AIS. Netop sådan en situation hvor en færge kommer ud af havnen i tæt tåge ville jeg kunne have fanget med AIS i plotteren.

Man får da vel ein AIS modul som kommuniserer med CA44 vel? Tror ikke du trenger å oppgradere plotteren for å koble til en AIS modul.

Jeg sjekket rundt dette i sommer, og fikk beskjed om at det bare var å koble til. ( har samme plotter som deg)

Mvh
Simon

Plotteren trenger vel en egen NMEA-inngang og baudrate må for denne være satt til 38400. I tillegg bør jo software på plotteren ha muligheter til å spesifisere innstillinger for hvordan informasjonen skal vises på plotteren. Mulig CA44 kan dette, men manualen hadde etter hva jeg kunne se ingen info om slikt.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Båten ligger fortsatt på sjøen og går trolig opp til fredag.

I dag ryddet vi ut en del puter og div annet som kan vaskes hjemme.

Motor ble kjørt varm, varmeapparetet kjørt.

Vasket utvendig.

Frostveske i tolaett/septoken og ut til tømmepumpa, Frostveske i dusjpumpa.

Satser på mere konservering når båten kommer opp,

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...