Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

satt in ny DAB radio, og sliter med type antenne, plassering, osv, får fortsette og prøve i morgen.

Men nå er vinteren over i morgen er det 1 Mars. VÅR.................... :yesnod::thumbsup:

så da er det tid for klargjøring, vaske litt mer tauverk, og målet er å være helt klar før påske,

så hvis værgudene vil så blir det påskeseiling i Ryfylke.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Guest Avmønstret#

Kledde av henne vinterhabitten, ryddet og ordnet litt på dekk. La på plass puter og dill, ryddet, vasket og ordnet litt. Satt på lading og sjekket over strøm og lyspunktene inne i båten, alt ok.

Med madrasser og puter på plass i salong og køyer fikk jeg straks litt "nå kommer sommern" følelsen. :-)

Fyllt opp septiken med 5 flasker 35% edik og 40 liter ferskvann. Lar det stå noen uker før jeg skyller ut. Også fyllt opp utløpssystemet til gjestedoen for å rense opp slangesystemet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Demontert dieseltank og tatt denne med hjem. Skal forlenge returrør fra motor ned til rett over tankbunn samt montere seglass. Tank må dreneres for å borre hull og montere seglass og tank måtte bakover for å komme til returrøret. Tok likeså godt ut og vekk hele tanken så kan jeg rengjøre under tanken i samme slengen. Har vært veldig nøye på tankhygiene de årene vi har hatt båten og resultatet fikk jeg se idag. 12 år gammel båt og tanken var gullende ren innvendig. GLEDE.....

Har ikke fått gjort noe av det planlagte, nemlig å pusse ned treverk og olje testpkata mi for å se hvordan det ble.

Har fått en betennelse i den gode foten min, den har hovnet kraftig opp, så mye at jeg ikke kan gå på den, og feber har jeg også...

Får trøste meg med at været har vært så dårlig at det ikke har vært mulig å ta noen tur heller...

Redigert av Pequod (see edit history)

Har hatt "tanksjau" på vanntanken.Mye gammal moro der. Godt at det er to store mannlokk på toppen av tanken så det er lett å komme til. Har vaska den innvendig med kraftvask og skylt igjennom to ganger (tanken er en del av skroget over kjølen). Nå er det skinnende hvitt hele veiens så jeg regner med at bismaken på vannet er borte. Har også tatt av de gamle sluseventilene på skroggjennomføringene og skal bytte dem ut med kuleventiler -teller på knappene om jeg skal skifte skroggjennomføringene også ( 10 stk). Men - de ser fine ut og er laget av sjøvannsbestandig messing (den typen det står Sweden på ) Noen tanker for og imot?

I dag har jeg vært på jakt etter låsebolt til rorkulten. Tok med meg hele rorkulten hjem, den trengte sårt litt TLC. Nå er den pusset ned, og oljet vått i vått til den sluttet å trekke olje. Snakker om facelift!

Men bolten er klar for utskifting;

bilde

(Ser benken hadde trengt litt puss og olje også, men det får bli til neste vinter.)

Ellers kjøpte jeg mastesporstopper, men denne er for bred for sporet i masten, og må files ned for å kunne brukes (endte med sylinderen til venstre);

bilde

Utover det har dagen gått med til å lengte mot varmere tider og enda fler soltimer...

Siste dagene så har jeg lagt opp ny varmeslange fra webastoen til forcabinen.

Fikset litt småting og satt på kalesjen idag etter at SoBo fikk lov til å sy over og modifisere den litt i vinter!

Så nå skal den ut om 2-3 uker.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Har fått mail i dag på forespørsel om nye gardiner til båten. Kroner 3900,-. var prisen for noen filler til en 25ft. snekke. Blir ikke det firmaet som leverer til meg nei.

Skrekk og gru... Det samme arbeidet burde en gjennomsnittlig sykyndig klare på en kveld. For en slikk og ingenting.

Skiftet luftfilter, diesel forfilter og finfilter, impeller, gjort rent sjøvannsfilter, skiftet olje på kompressor, skiftet motorolje og filter og skiftet zink rundt propellaksel på drevet mens båten ligger på vannet. Føler meg fornøyd med dagens innsats. Nå er det bare å vente på fint vær slik at båten kan nytes. Tenker det blir å få den på slipp om en mnd eller to for å ta belger å slikt på drevet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...