Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Wax on, wax of - wax on, wax of - wax on, wax of......den ene gangen i året jeg drømmer om mindre båt :sweat:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Var på Herholdt Andersen i Tønsberg, kjøpte en DAB adapter til FM antenna som jeg har på «taket». Fant noe som så ut som en antennetilkopling i en omfattende kabelsalat bak Fusion radioen, plugget den i, fikk på 12 V, og det funker? Men det er i Tønsberg. Der funket leketøyet av en glassantenne også. Vi får se hva som skjer når vi drar lengre ut der den forrige antenna ikke funket.

 

Fått på klistremerker fra RS og Telenor også. Oljet teak overflater. Målt thruster (SE-100) spenningen til 9.6V når den kjører. Er ute etter den siste volten...

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Første år med 31 fot - gikk fra en Nidelv24 til Vining31 - og det kjenner jeg i armene nå...

 

Gått over hele båten med Hugos for å fjerne flekker, vasket båt, polerte båt og til slutt voks... Puh! 

 

Dvs si ikke hele båten... dekket står igjen, men det er en smal sak ? 

 

kun stoffing igjen og et par anoder så er alt utvendig klart ?

 

Skal på vannet lørdag.

 

kk

Link to post

Tar IKKE opp kampen med @sap_2000, men ganske så fornøyd med å være ferdig meg alt av polering.

I morgen er det stoffing og sink som står på planen.

20180429_142524.jpg.cc548ef53dd86e961b3b5f94d842373a.jpg20180429_142544.jpg.95425ab4fc9b802c940374605d7daf41.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Den nye radaren, Raymnarine Doppler II spiller fint trådløst til Axiom-plottteren. Nå blir det endel turer i dagslys og god sikt før alt sitter som det skal. AIS og grønne og røde plott kommer opp som det skal. Spennende. 

 

Båten har vært på land for bunnsmøring  og litt make up. Seajet 038 er hittil en vinner hos meg. Utrolig bra. Propellen fikk samme smøring.

Skroget fikk en omgang med TCnano sitt 3D polish. Alt i ett. Ventet 12 timer med å få det av. Det satt godt, men så ble det blankt også.

 

Ny radar.jpg

Krana.jpg

Propell.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

I dag har jeg fått tømt alle gjemte skott for vann. Full vanntank blir enda mer vann når man ikke setter i slangen i bunn av tanken til vannpumpa på en skikkelig måte. Men jeg fikk jo vasket og tørket litt ekstra og lærte litt i dag også.

 

Og fordelen med å ha to motorer er at man kan bytte over instrumenter og når temperaturen er like gal på motsatt instrument så er det kanskje giveren som er noe galt med.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Ny Simrad plotter (Go7XSR) som ble kjøpt i forrige uke har NMEA2000 nettverk, så jeg har bestilt deler til å lage et lite N2K

nettverk til å begynne med.

Har Raymarine autopilot med NMEA0183, Seatalk og SeatalkNG tilsvarer N2K og  en kartplotter til, som skal tilkobles nettverket, den har kun NMEA0183, så må ha en konverter om den skal tilkobles.

Kalles "backbone", to t stykker med med kabel imellom, terminerings plugger, en i hver t, samt drop kabler

til hvert instrument som skal på nettverket. Raymarine trenger en pigtail kabel, dvs uten plug til SeaTalkNG.

Ser ut som det er en power kabel også, men ikke sikker på om det er nødvendig, alle instrumentene er tilkoblet 12v.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev for 8 timer siden:

Ny Simrad plotter (Go7XSR) som ble kjøpt i forrige uke har NMEA2000 nettverk, så jeg har bestilt deler til å lage et lite N2K

nettverk til å begynne med.

Har Raymarine autopilot med NMEA0183, Seatalk og SeatalkNG tilsvarer N2K og  en kartplotter til, som skal tilkobles nettverket, den har kun NMEA0183, så må ha en konverter om den skal tilkobles.

Kalles "backbone", to t stykker med med kabel imellom, terminerings plugger, en i hver t, samt drop kabler

til hvert instrument som skal på nettverket. Raymarine trenger en pigtail kabel, dvs uten plug til SeaTalkNG.

Ser ut som det er en power kabel også, men ikke sikker på om det er nødvendig, alle instrumentene er tilkoblet 12v.

Trenger ikke power kabel hvis det er konverteringskittet til Raymarine du bruker (e22158).

Redigert av Horst
Utfyllende info (see edit history)
Link to post
Horst skrev for 3 timer siden:

Trenger ikke power kabel hvis det er konverteringskittet til Raymarine du bruker (e22158).

 

Kjøper et "start" N2K kit. det er ikke fra Raymarine, men er egentlig til Simrad, B&G og Lowrance.

Det er to T koblinger med termineringer og en kabel som kan brukes imellom for ev å forlenge nettverket, og en drop kabel og en power kabel med i settet.

Fra Ray må jeg ha en kabel uten plugg og feste de 4 ledningene på rekkeklemmen til SeatalkNg. Vanlig N2K plugg iden andre enden som

går på en T kobling. 

Så får håpe Simrad og Raymarine "snakker" sammen.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Stoffet skroget i går og monterte sink. Det er første gangen jeg skifte sink på denne båten(har ligget mest i ferskvann i ukene) og jeg var derfor litt spent på om jeg hadde fått tak i riktig skrogsink. Boltavstand er greit, men jeg har dårlig avstand mellom skrogsink og aktertruster.

Bestilte "Taiwan Plate" og det var selvfølgelig riktig på en båt produsert nedi der :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
tami skrev On 28.4.2018 at 20.08:

Ompakking av tiltsylindre på 290 DPE drev ble en lang og tricky sak. Men i dag ble det tett og tilt funker som den skal.

 

CC706189-C371-43F1-894E-7BA276A39D7D.jpeg

 

Mitt drev siger og jeg var inne på å gå løs med rep-set slik som du. Men med kun noen dager til utsett så tok jeg ikke sjansen for å kløne det til.

 

Var det vanskelig å bytte innmaten?

 

kk 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...