Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Jeg har byttet topplanteren. Det sitter et mastesystem fra Seaview og topplanternen var defekt når jeg kjøpte båten. Lagde en provisorisk løsning, men på Biltema i går hadde de en jeg mente kunne passe og ganske riktig. Begge hadde 19 mm rør og dermed var det bare smukk rett på. Hvorfor kablene var skjøtet to ganger når det var mer enn nok overskuddskabel i foten av Seaviewen får montøren forklare. Hvem det nå enn er.

Fant også ut hvorfor jeg ikke får lys i lyskasteren. Trolig fordi kabelen ikke ser ut til å ha vært koblet til noen gang. Ved passende anlelening kobler jeg den til bryteren for lyset i kompasset. Trenger jeg lys der trenger jeg ganske sikkert lys i lyskasteren også. Jeg har ingen andre ledige brytere og ønsker ikke å ha en ekstra plassert litt vilkårlig.

Hvorfor styringen låste seg noen ganger på siste tur fant jeg ikke ut av, men jeg klarte å provosere det fram en gang uten at det gjorde saken noe bedre.

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Egentlig i går, men jeg prøver meg: Tømte 320 liter ferskvann i kjølsvinet. :nonod: Første tur etter vinteren, og med nyfylte tanker startet frua vannpumpa i det vi forlot hjemmehavnen. Da vi ankom Dragsund hadde vannpumpa pumpet 320 liter ferskvann ned i kjølsvinet og stod og pumpet luft. Har tydeligvis fått en frostsprengning rett etter vannpumpa, der den har en vinkelkobling i et lite søkk. Fikk pumpet ut vannet og skal se på lekkasjen i løpet av uka...

 

Men så ble det bare kos og gøy og morsomt med sol, flatt vann, bading, grill og en øl!

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Solgt trebåtprosjektet mitt. Den gikk til Polen. Mens vi ventet på kjøperen, spøkte vi med at han kom til å stille med alt for liten kranbil. Han stilte med en transporter med verdens største båthenger. Båten stod i feil retning i bygget. Han betalte først, så fikk han hjelp til noe som så umulig ut. Pallejekk på gress og grus i skarp sving. 

IMG_20180527_221806609_HDR.jpg.e2ecfac05878d9c3c595755d6f28eed3.jpg

IMG_20180527_223343365_HDR.jpg.ea47433473596479a8fe30dd3c0dcf1b.jpg

IMG_20180516_111311496.jpg.7a5acc1abdb3cc42c4b06ad0940f42b6.jpg

IMG_20180514_235214268_LL.jpg.b4de45e068c21e5b82a12d5b851aef94.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Siden jeg købte båden har jeg været utilfreds med Wallas dieselkomfuret. For at supplere det, investerede jeg i dag i en løs induktionsplade på 2000W fra IKEA.

 

Stor succes! En kasserolle med 3/4 vand bragt i kog på 4-5 minutter. Fuldt ud så hurtigt som på komfuret derhjemme. Anbefales!

 

4FEC241D-EA53-4678-9C1D-06A8B34CAB6D.jpeg.05fcecccf6727654e5f9c5bc0b687f27.jpeg

 

 

 

0AA80810-1663-4CAD-BFEC-23596E9B0BC3.jpeg.758cf32a0db8694a99f372785a48143d.jpeg

Link to post
Share on other sites

Brukt vinkelsliper på dieseltanken, laget 3 hull sånn at jeg får vaska ut dieseldyr og dritt fra dem.

Har og vært på hydroscand og fått laget nye dieselslanger. De gamle fra 1978 var skrukkete, og morkne, svettet diesel og dro inn luft.

Har og kjøpt nytt for, og fin-filter.

Imorgen skal det monteres + at jeg må få laget aluminiums lokk til høla. Tenkte å smøre noe tech7 eller pakningsstoff på tube som pakning, samt borre og gjenge M8 hull i hvert hjørne slik at de kan boltes fast i tillegg.

Nå får jeg håpe jeg slipper tette filtre og at gamla får opp turtallet igjen... håper på sjøsetting før helga!!

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har fått motorhavari og må vente minst noen uker på ny motor tok jeg meg for noe jeg aldri gjort før.

 

Ut med dieseltank, sjekke stand, rense for dieseldyr/møkk.

 

Før tank demontert (glemte ta ordentlig før bilde):

D8052A52-D87D-4463-82CA-5825EB60D6E7.jpeg.d3bc8c419f80e7f41d91e3972eadc5fe.jpeg

 

Tank demontert og tatt ut på brygga:

2FC5B247-F7AD-40BA-A824-2A56A6F95D90.jpeg.9cc54d99e93857b471e2485a566ddec4.jpeg

 

Her var det litt alt mulig kos:

F7620B27-4DBC-4C29-BAEF-5C07535F7A70.jpeg.2157c885b92f8a6d9ad9fe065a2a7729.jpeg

 

Demontert nivåsensor, vasket innvendig og utvendig med aceton og vann, satt til tørk:

2E5FEE54-0FD5-4DA9-AAE2-3A460EB12846.jpeg.46991627bf32bad268a85b7d35bc2d98.jpeg

7E5CC823-DD73-439B-A9CF-CA9C1F981EA9.jpeg.55502c3a6ba7aba81fd8fe49ce5f4e17.jpeg

 

Vasket nivåsensor ned til minste skrue:

56EEC42D-DA18-433C-B6FA-BFED659634E5.jpeg.67c0eaa2fb3b6d91529474e1004dfa30.jpeg

 

Alt montert tilbake på tanken:

FF6E9AFC-136B-4C2D-92CF-8753FCB6B93B.jpeg.4ac97e938c402d332603cf392862f1bd.jpeg

 

Montert tilbake på plass, klemt kabler på nytt og selvfølgelig nye slangklemmer:

DEC66E00-6CB3-4AD4-A344-85D7A7ECB40A.jpeg.189c43308707639ba651642970ca8964.jpeg

26291830-F70F-45DD-9828-4F824552644A.jpeg.ddfddddb40dad04941048660d46f5b08.jpeg

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Byttet CDI boks i påhengeren. Uten at problemene forsvant. Så har fortsatt en påhenget som ikke vil gå på full fart. 

Produsert i båt, oppvokst i båt, jobbet med båt, alltid hatt båt. Men dessverre akkurat nå "kaptein skuteløs"

"I went to find myself. If I come back before I find myself, please, tell me to wait for me”

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev On 27.5.2018 at 21.21:

Egentlig i går, men jeg prøver meg: Tømte 320 liter ferskvann i kjølsvinet. :nonod: Første tur etter vinteren, og med nyfylte tanker startet frua vannpumpa i det vi forlot hjemmehavnen. Da vi ankom Dragsund hadde vannpumpa pumpet 320 liter ferskvann ned i kjølsvinet og stod og pumpet luft. Har tydeligvis fått en frostsprengning rett etter vannpumpa, der den har en vinkelkobling i et lite søkk. Fikk pumpet ut vannet og skal se på lekkasjen i løpet av uka...

 

Da er lekkasjen undersøkt, og det er ingen lekkasje pga frostsprengning. Det var overtrykksventilen i varmtvannstanken som var åpen. Enten har eieren av båten (meg) latt den stå åpen over vinteren nettopp for å unngå frostsprengning, eller så har den åpnet seg på magisk vis helt selv. Jeg deler ikke ut premie for rett svar... :blush:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

*3 :lol:....Men, det har aldri skjedd i den båten vi har nå. Jeg har omtrent 80 koblinger langs vannrørene som potensielt kan trykkes fra hverandre av frost, så når pumpa blir startet 1. gang om våren skjer det ved brygga med lykt & lupe :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 1 time siden:

*3 :lol:....Men, det har aldri skjedd i den båten vi har nå. Jeg har omtrent 80 koblinger langs vannrørene som potensielt kan trykkes fra hverandre av frost, så når pumpa blir startet 1. gang om våren skjer det ved brygga med lykt & lupe :yesnod:

 

Det er sånn hos oss også - koblinger «i hue og ræva». Vanligvis venter jeg med å skru på vannet til jeg kan følge med, men nå «sparte» kona litt tid på å skru på pumpa før vi la fra land... :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

 

 

On 5/27/2018 at 11:02 PM, Ttor said:

Solgt trebåtprosjektet mitt. Den gikk til Polen. Mens vi ventet på kjøperen, spøkte vi med at han kom til å stille med alt for liten kranbil. Han stilte med en transporter med verdens største båthenger. Båten stod i feil retning i bygget. Han betalte først, så fikk han hjelp til noe som så umulig ut. Pallejekk på gress og grus i skarp sving. 

IMG_20180527_221806609_HDR.jpg.e2ecfac05878d9c3c595755d6f28eed3.jpg

 

 

Pussig.  Så tilfeldigvis denne noe uvanlige transporten på E18 i Bærum retning Oslo tidligere i uka. Flott båt med lekre linjer ?. Tenkte for meg selv at det kanskje var en entusiast som hadde gått tom for pågangsmot og sendt prosjektet til Polen for ferdigstillelse.  Var jo nesten inne på noe der ?

 

her har det vært for varmt til å gjøre noe som helst annet med båten enn å bruke den på ettermidagene ☀️☀️

 

 

C98382F3-7662-4902-9691-C80212E092D6.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Satt batteri til lading etter en utilsiktet utladningstest:headbang:.

 

Jeg glemte å skru av hovedbryter etter forrige båttur!!!, slik at batteriene var nede på 11,98V når jeg kom på det. Da hadde de levert 126 Ah. Regner jeg med at det er rundt 15% igjen ved batterispenning på 11.98V er kapasiteten rundt 150 Ah. Batteriene 2x104Ah Euroglobe AGM installert i 2012.  Ser ut som jeg må begynne å se etter nye batterier snart.

Link to post
Share on other sites

Polert overbygget fra fenderlisten og opp. Dvs, har brukt tre dager på dette, og ble ferdig i ettermiddag. Ingen selvfølge å kunne  holde på med slikt tre dager på rad i Trøndelag, men disse dagene har vært usedvanlig stabile værmessig. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg liker at man bare kan bestille en ny dørkpumpe som er akkurat lik den 17 år gamle som stod der fra før. :thumbsup: Får jo tid til overs av slikt. Den tiden brukte jeg på å montere en sirene på nivåbryter i dørken, så jeg hører på fly'en om det blir lekkasje der nede. Jeg har nemlig planer om å sitte der oppe å kjøre langt i sol og vindstille.., om noen uker.

 

 

pumpe.JPG

pumpe2.JPG

Link to post
Share on other sites

Denne uka har jolla(RIB) fått en runde med følgende:

Rens av PVC. Siden den nå skal ligge i saltvann har pongtongene blitt slipt litt med 80 papir, avfettet med rødsprit og stoffet med Soromap bunnstoff for PVC/Hypalon. Glassfiberbunnen ble avfettet og primet 2 strøk, deretter Joton Nonstop Supreeme 2 strøk.

Motoren, en Suzuki DF20 A har fått nye plugger, ny gearolje, motorolje og filter(leita lenge og vel etter hvor filteret satt da det var et innsatsfilter som var godt gjemt).

Nå gjenstår bare å sette inn PVC med rib-shine slik at den tåler UV-stråler bedre.

 

Film av service på Suzuki DF 20 A som viser oljefilterplassering: https://youtu.be/neDk--11VhQ

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...