Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Lastet på henger klar til å bli med til helgen :smiley:

1582752289_Brig330.jpg.1adc883c9379cec60913c5bcbcaa6496.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Brigg skrev On 31.5.2018 at 10.04:

He, he. Velkommen i klubben, Popeye. 

 

Jeg ble medlem våren 2017. Åpen overtrykksventil på varmtvannstanken her også :-). Greit å få skylt og og vaska ordentlig i kjølsvinet da ;-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 29 minutter siden:

 

Jeg ble medlem våren 2017. Åpen overtrykksventil på varmtvannstanken her også :-). Greit å få skylt og og vaska ordentlig i kjølsvinet da ;-)

 

Ikke noe vasker kjølsvin som 320 liter ferskvann som får skvulpe rundt i et par timer! ;-)

 

Normalt ville bare en av de to tankene vært åpne (det er vår modus operandi), men fordi det var første tur etter vinteren var begge åpne for å redusere risikoen for frostspreng i rørene. Dermed ble det 320 liter i stedet for 160 liter. Heldigvis hadde vi med et par 5-liters Olden-flasker med ferskvann så vi hadde noe å drikke mens vi var utpå.

 

Neste år står lukking av tanker og overtrykksventil på huskelista for vårklargjøring! :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Lett å holde båten ren om dagen da det ikke har vært noe nedbør å snakke om på over 3 uker ?

Har bare trengt å spyle av støv og pollen og evt tørke av med pusseskinn.  Pessimisten i meg sier at vi snart har brukt opp godværskvota for i år, så i dag la jeg på et lag med beskyttelse i form av en spraysealer da gelcoaten fortsatt var like ren og fin som ved sjøsetting   

 

Sprayes på våt flate og bare tørker av med pusseskinnet.  Bruker som tidligere en  quick Detailer som heter CarPro ReLoad.  Silicabasert med god holdbarhet og preller vann som bare f*** ? Det gjør vaskejobber vesentlig lettere når møkkete nedbør og sørgerenner melder sin ankomst.  

 

Tok en video for noen år siden som viser litt prelling.  Holdbarheten er det beste jeg har prøvd hittil.  Opptil flere måneder, men jeg prøver å,gjøre ca en gang i måneden da det ikke tar veldig mye ekstra tid.  

 

 

 

842DF6C1-0557-4A01-830B-184ECF3E5DAB.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har drevet og "lagd" jollemotor nr. 2. Dvs jeg har en Yamaha 2A fra 70 tallet tipper jeg, med løs trekksnor som må snurres rundt svinghjulet for start :-) Og så har jeg en Yama 2B som tilsynelatende var i helt grei stand, og så en 2B til som var helt utslitt. Men alle tre hadde ett til felles, de startet og gikk. Og alle hadde kjølestråle. Dvs, med vekt på "hadde", for det skulle jo endre seg. 

 

Tok utgangspunkt i den beste motoren, en av de to B maskinene. Den putret og gikk, litt ureint, så jeg hadde av forgasseren og renset kjapt i rødsprit og blåste i gjennom her og der. Panelet foran ved betjeningen var ødelagt, så jeg flyttet over panel fra den andre motoren, som var i bedre stand. Dekselet til hele motoren er to- delt og også her byttet jeg over ett panel som var bedre på donor- motoren. Hendelen til gass var litt bøyd, fikk rettet den opp. Og så tok jeg et par knobber og småsaker fra donor- motoren som manglet på den andre. 

 

Kjekk liten jobb og en komplett motor. I bøtta med den. Fyllte på med alcylatbensin for å få rensa ut. Lot den gå seg varm og testa turtall. Den harka litt og ville ikke opp i maks turtall, men så løsnet den litt etter litt og til slutt rusa den kjapt og reint, og akkurat da forsvant kjølestrålen.... :-/. Hmmm.. "råtten" impeller og fullt turtall for første gang på x år.. jaja, sånt kan jo skje. 

 

Siden begge de andre motorene har kjølestråle så er jo løsningen enkel, rappe impeller fra en av donor- motorene. Gikk løs på B- motoren. har aldri bytta impeller på påhengs før og syns dette var litt klurete. Av med propell, det er jo enkelt. Så ut med gearolja, yepp, der var det majones på den mest slitte motoren. Så ut med en låsering som låser ene tannjulet til akslingen, litt prikete akkurat det men det gikk. Så løsne undervannshuset fra motor med to bolter. Så til sist løsne vannpumpe fra undervannshuset for å dra ut akslingen og komme til impeller. Glad og fornøyd ut med impeller... den var selvsagt helt "råtten". Manglet allerede to blad og resten var oppsprukket og i ferd med å ryke... 

 

Ok... hva nå. Kanskje det har vært byttet på A motoren, ut fra hva jeg har skjønt så er det samme impeller. Ok, på an igjen, samme resultat, råtten impeller der også. 

 

Så nå satt jeg der med tre motorer hvor to har demonterte undervannshus, begge med majones... og ingen impeller som passet. 

 

Da var det å komme seg på internettet og fant en forhandler en halvtime unna som skulle ha. Kastet meg i bilen, han hadde 1 stk igjen, hadde tenkt å kjøpe 3. Vel.. sånn er det bare. 

--

Vel hjemme var det å skru av undervannshuset på den håpefulle motoren. Easy peasy nå som jeg hadde treninga fra de to andre motorene. Deilig og blank olje på gearet, ingen majones her. Er på nest siste skruen, dvs skrue nr 1 på vannpumpa, da skjer det. Skruen knekker! Faen!. Vel, easy peasy, har jo ett undervannshus til som passer rett på, men litt bekymret pga majonesen. 

--

Frem med "nytt" undervannshus.

 

Da er tiden inne for å få den nye impelleren på plass, og den passer smack inn.. men er den ikke litt "høy" da? Joda, denne passer ikke, er ca 2-3 mm for "tjukk" for impellerhuset. Faen! nr 2. 

--

Denne gangen bestiller jeg impellere på nett selv. Føler at jeg sålangt har ødelagt mer enn jeg har reparert, hadde to motorer som gikk og kunne brukes og en delemotor, har nå ingen som kan brukes. 

 

Så dette blir vel ett steg frem, tre tilbake. Men har ikke gitt opp enda ;-)

 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

Sprayes på våt flate og bare tørker av med pusseskinnet.  Bruker som tidligere en  quick Detailer som heter CarPro ReLoad.  Silicabasert med god holdbarhet og preller vann som bare f*** ? Det gjør vaskejobber vesentlig lettere når møkkete nedbør og sørgerenner melder sin ankomst.

 

 

Bestilte 2 flasker hos Bilpleiekongen(kan hente ved Liertoppen) i dag. Takker for påminnelsen :thumbsup: brukte opp siste flaska for noen uker siden...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Byttet ut den gamle Sony spilleren med en Grundig GX-31AB. Morsomt når ting går lettere en forventet. Her var det vist DIN-koblinger i Baltic-en fra før, så det var bare å koble seg på gamle kontakter. DAB+ antenna ble plassert på baksiden av konsollet, og gir mer en bra nok dekning.  

 

Goodbye FM og minijack, hello DAB+ og Bluetooth A2DP ?

Link to post
Share on other sites

Lagd "drømmesete" til å klipse fast på pulpit. Sitter trygt mellom forstagene her. Har allerede blitt testet ut er elsket av flere ombord :-). 

2A782E84-A0A4-4D10-9008-A77CE9082282.jpeg.5aef561ed9e12b922bbb4dd39d5d5995.jpeg

 

Teakplank fra biltema - limt to 95x12mm bord sammen til 25mm tykkelse. Festet med plastklips 

http://www.biltema.no/no/Bat/Teak/List-og-Spiler/Teakplanke-2000040710/

http://www.biltema.no/no/Bat/Arer-padlearer-og-batshaker/Tilbehor/Holder-2000037510/

limt sammen med Casco vannfast trelim

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøss - det har du rett i:smiley: Takk uansett.

 

(leste innlegget ditt på Google mail (siden jeg følger denne tråden), og der kom bare teksten over bildet)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

jeb skrev 10 minutter siden:

Har hatt båten oppe til stoffing og sink sjekk på Engelsviken slipp 3 dagers jobb.

 

mye arbeid og slitsomt 

 

?_task=mail&_uid=6193&_mbox=INBOX&_action=get&_part=2&_embed=1&_mimeclass=image

 

Så du var der ute! Flott båt! Så på at du ble sjøsatt! Vinden og sjøen må ha gjort turen humpete vil jeg tro!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en billig nedslitt 20" Skjærgårdsjeep ifjor... Oppe for vårpuss nå. 

Brukt noen dager på og vaske,og rubbe/våtslipe innvendig/utvendig. 

Idag fikk eg vokset nesten hele båten. (polish angel Master sealant)   ((utrolig fin og jobbe med)) 

Montert hekksvinger (Garmin GT 40)

Pga motor har en del skraper og dårlig lakk, ble det en runde plastidip i matt grå på denne. (mariner) 

 

Så kom regnet og satte en stopper for dagens mål; ferdig vokset og bunnstoff:(

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...