Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Lars H. skrev On 8.5.2022 at 16.56:

Om en uke starter vi på noen måneders båtferie. Idag ble det en tur til båten for å skifte bryter for septiktømming, fylle opp med litt klær, sengetøy og mer, pluss en kort tur ut og rundt moloen for å toppe opp tankene med diesel til kr. 17,49 pr. liter. Med fulle tanker, 360 liter skal det holde Son-Göteborg og tilbake.

@Lars H.blir det ferietråd i år? Håper det, har alltid vært en inspirasjon før våre ferieturer nedover:thumbsup: Nå har vi flyttet til Trøndelag og da er det ekstra moro å få rapporter og minner fra Vestkusten:)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Min gode venn John, elektrikeren, hjalp meg i dag med å montere nytt bryterpanel og ny trykkbryter til hornet.

bryterpanel.jpg.a376dbcf0bad7e68889186e58aeb23c5.jpg

- og koblet et sammensurium av ledninger fra Flipper's barndom. Nå funker alt og jeg er kjempe fornøyd. 

styrbord.jpg.3da03fba7e028ae577c0e97ba16512dd.jpg

styrbord lanterne + nav.lanterne og topplanterne 

babord.jpg.b6fec379352ca131badc63e2d2364f5d.jpg

- og på babord lyser det rødt 

akterlanterne.jpg.611df7502daac4ae21b9ed348354a487.jpg

- og ny mast og ny plassering av akterlanterna.

Hornet virket også :thumbsup::smiley:

- og i morgen drar jeg til Horten og låner en krabbekoker av en venn, fredag kommer svoger og hjelper meg med å legge på ny fenderlist.

Det går forover med Flipper'n :thumbsup:

Redigert av 0000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke i dag, men i går fikk jeg hjelp av Jostein til å legge på fenderlista på nytt. Vi fikk også montert endebeslagene denne gangen (ett på hver side av motorbrønnen) og det ble veldig bra :thumbsup: :smiley: (selvskryt er velskryt har jeg hørt :smiley:, det skader ingen :smiley:)

Ny fenderlist montert..jpg

 

- da svoger hjalp meg med fenderlista fikk vi ikke satt på endebeslagene. Derfor måtte lista av på nytt, kokes på nytt og legges på på nytt :smiley:

Redigert av tom Cognac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Pga prolaps i nakke og rygg får jeg ikke brukt båten, men litt klarer jeg å gjøre før jeg må i vater… Sånn ca timinuttersøkter. Burde nok latt være, men etter en måned uten å gjøre noe som helst bare må jeg!

 

Veslebåten får få en runde eller to med fikkel og fommel. I dag har jeg lakkert motordekselet for å gjøre det stygt, i tilfelle noen sliter med å se forskjell på mitt og ditt… Kan jo hende det hjelper litt. Brukt gummilakk fra Biltema, og forhåpentligvis går det an å dra det av om jeg får lyst senere. Skal ha på fiskeklistremerker på den og.

 

Til slutt fikk motor ny olje og filter, og girhuset fikk også ny olje.
 

Har også satt på billig tur- og timeteller. Håper den virker. 

 

Ellers har jeg satt på nytt stolfeste pluss fått på en stangholder foran på konsollen. Da slipper en å ha stenger overalt i veien. 
 

Så får en håpe det blir en tur i år. Møkkastart på sommeren! 


Kanskje jeg etter hvert ender med å selge hele skiten og. Båten er et par fot for liten, egentlig! 

3C551358-9E68-46D2-91C4-F56E27B5F992.jpeg

3772F414-0586-44B4-B061-84834A61DADF.jpeg

4244E809-D782-4227-8843-1325852E6004.jpeg

D098A07F-4136-404E-9342-BBF0D7135521.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har sminket ferdig grisen min... 

 

Det startet med en helt enkel Viking 370 for noen år siden, som jeg satte en ny Tohatsu MFS6 hk på. Siden ble det en brukt Mercury F9,9 4-takt. Så kjøpte jeg en ny Tohatsu MFS9,9EFI i fjor, som har fått fjernet gassperra slik at den i teorien skal yte 15. Ny propell er også kjøpt på den. Kanskje den blir litt mer "langbeint".

 

Utenom motorer, har jeg satt på fem stangholdere, men har aldri blitt helt fornøyd med hvordan festene til skroget ble. I tillegg monterte jeg etter hvert et avtagbart svingfeste til båtstol. Det har for øvrig blitt to forskjellige båtstoler. Nå har jeg byttet ut setefestet med et annet svingbart et. Basen sitter festet på tofta. 

 

En stund etter at jeg satte på Mercuryen, fant jeg ut at jeg ville prøve å få til styrekonsoll, så tegnet en slik en etter mal på en glassfiberbåt. Dro til en blikkenslager som sveiset ihop en. Monterte denne på en plate jeg laget til mellom bakre og midtre tofte, kjøpte ratt og kabel og laget meg en brakett til motoren, så da ble det litt morsommere for en elendig nakke og rygg. Den nye Tohatsuen fikk for øvrig ikke bare fjernet gassperra. Jeg fant gass-/girkontroll og ombyggingskit for fjernkontroll på Ebay. Vips, nå har jeg bygget om motoren også. 

 

I dag har jeg skrevet siste kapittel... Har montert griperekker. Da kan jeg ta av de gamle stangholderne og sette på noen som kan monteres på rekkene. Bestilte fire stk i 22 mm hos West System for et par uker siden. Fikk selvsagt 19 mm, men det la jeg ikke merke til før de var i gang med å bli montert. Verre å få tak i passende stangholder, men ikke umulig. Monterte rekkene relativt midt på bakre og midtre tofte. Det ble ikke så ille som jeg trodde. Laget braketter av galvaniserte vinkeljern fra Biltema, med 3 mm tykkelse. Vinkesliperen var flittig i bruk, men hullene passet jo bra. Boret hull i den runde rekka og skrudde fast rekkene til disse. Laget hull oppå rekka, slik at mutteren kom nedi den runde rekka, laget gjennomgående hull og låste dem sideveis. Dette virker solid. Den ene griperekka var selvsagt litt skjev, så det ble ikke så pent akkurat der, men det får være som det er (ble mye "rekker" her...)

 

Er ellers klar over at en ikke bør mikse stål og aluminium, men etter flere år med andre skruer i stål mot aluminium, er det ikke tegn til korrosjon. Denne båten har aldri sett saltvann og kommer neppe til å gjøre det heller. Ser jeg tegn til korrosjon, demonterer jeg og prøver med aluminiumsbraketter, evt legger mellom gummiduk eller noe slik. 

 

Så får en snart få tatt en prøvetur. Har faktisk ikke vært på vannet med den i år, grunnet tre nakkeprolapser nå på vårparten. Noe særlig mer enn litt fikling innimellom har jeg ikke orket. Men får håpe jeg rekker utpå en tur eller tre på sensommeren! Mulig jeg prøver å selge sulamitten til våren. Båten er to fot for kort...

 

 

båtrekke1.jpg

Båtrekke2.jpg

Link to post
Share on other sites

Benyttet formiddagen til å sjekke hvorfor motoren kjøler dårlig. Byttet impeller og sjekket alle filtre for to dager siden, men det hjalp ikke. Sjekket kjølevæsken i dag, og oppdaget at det var lavt nivå. Jeg skulle toppe opp litt. Det gikk med nesten to liter… :sweat: :confused:

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 41 minutter siden:

Au, du får satse på seilene.


Vi seiler eller motorseiler når vi kan for å hjelpe motoren litt. Det blir spennende å se hvordan motortemperaturen holder seg gjennom Havstenssund og videre over Gula Humpen på vei mot Fjällbacka om en dag eller to.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

3D printing i plast er genialt for et kjøretøy som er så plastbasert som en båt :smiley:

 

Ett av en rekke båtbaserte printprosjekter denne sommeren: To knekte vindus-støttefester designet og printet i ABS. Antakeligvis sterkere enn originalt.

 

IMG_5372.jpg.5af17cc8a9cd9fab2e4711c30d72e86e.jpg

 

IMG_5327.jpg.8c6ed2e42394512af625466df352ea26.jpg

 

Designet er delt på Thingiverse. 

Link to post
Share on other sites

Har tatt nest siste tur for sesongen, neste blir til opplag i neste uke. Har Mercruiser 4.2L motorer i båten og en motor fikk en ulyd etter at jeg hadde kjørt opp i plan i noen minutter på vei hjem. Det er en klakke lyd, virker som metall mot metall. Tar alltid forsiktig av "gassen" (dieselmotorer) og ulyden kom litt etter at båten gikk i 5 knop.

Kan turbo fortsatt gi trykk så topp pakning kan ha blåst, er en teori.

Hadde et havari på samme motor for fem år siden etter å ha kjørt i plan lenge, da skar en sylinder seg (nr 1) og fikk byttet foring og stempel og har fungert bra siden. Det kan være det er det samme denne gange også.

Så om noen vet om et lokale i Tønsberg området jeg kan leie i vinter der jeg kan overhale motoren, så hadde det vært supert.

Det er vel ikke noen dugnads interesse når det gjelder motor overhaling.

 

Bildet er fra montering av motoren forrige gang det skar seg på en sylinder.

 

4.2L motor 004.JPG

Redigert av Chris284 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...