Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Ikke bare i dag, men de siste 2 dagene:

 

Innstallert ny radar og AIS og samtidig ryddet i div kabler, dvs kveilet og fjernet kryssende kable-spagetti.

 

Beklager rotet på bildet, det er bedre nå men rakk ikke å ta bilde etter. 

20240608_170512.jpg.1d9fc5ccdf094047822c6a403b061205.jpg20240608_170416.jpg.943e8072fda13de6a9a47a86864ab905.jpg

Link to post
Share on other sites

Var bortom Fuglevik Båtservice as nå i kveld. Båten sto forrige gang jeg var og snoka utenfor garasjedørene til verkstedet, nå var den flyttet ut på plassen igjen, men det ser ut som om de har jobbet på båten. Dette tar nok tid, de har nok hendene fulle med oppdrag nå. Men jeg har hatt båten på land for restaurering i ca. 3 år, - så om jeg venter noen dager (uker???) til, så får jeg bare smøre meg med tålmodighet 😊 MEN...........................det er vel ikke galt av meg å si at jeg gleder meg som en unge til julaften med å få henne på vannet..............??? 😍

001.jpg.566bb9f1863398586604174a36a7444a.jpg

 

- det er gjort noe her - men jeg vet ikke hva :rolleyes: men det ser reinere ut da :yesnod:

 

002.jpg.22ea2ba926948657eac4e310c934fc46.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg tatt flere telefoner og sendt flere sms'er enn jeg noen gang har gjort :smiley:

På morgenen i dag fikk jeg en telefon fra Fuglevik Båtservice as hvor de ønsket en liten prat med meg. Jeg satt meg i bilen, litt småkvalm - gruet meg til møtet (ville jeg få en dødsdom over båt/motor - begge? Mototren er en Mercury 2-t 90 hk).På Fuglevik Båtservice as snakket jeg med mekanikeren og daglig leder. De kunne fortelle meg at problemet var motoren. Båten har stått på land i ca 3 år med ca 70 liter bensin på tanken. Tanken var drenert, motoren "renset" (vet ikke helt hva han mente med det) og båten sjøsatt for en prøvetur. Utenfor moloen hadde mekanikeren gitt gass og da "døde" motoren bare ut. Og den var vanskelig å starte igjen. Han ble slept tilbake til brygga. Nå mener både daglig leder og mekanikeren at det vil bli veldig vanskelig å reparere motoren. Mye som må demonteres, forgasser dreneres/renses og pakninger byttes. Motoren er fra 1993 og mekanikeren mente at det er reelle sjanser for at bolter kan knekke under demontering. Videre mener han også at det kan være vanskelig å få tak i deler til en såpass gammel motor. Det skal sies at Fuglevik Båtservice går for å vøre dyktige, spesielt på Mercury motorer. Daglig leder ønsket å selge meg en nesten ny Mercury motor, en 4-t 80 hk, til kr. 119.000,00. Men det er dessverre penger jeg ikke har. Derfor har jeg nå "saumfart" Finn.no og funnet denne finn-kode 356916736 til en mye hyggeligere pris. Må bare finne ut hva slags stamme jeg må ha på båten min (Flipper 640 HT 1986 modell).

Er det noen der ute i den store BP-veden som har noen formeninger/tanker om dette??

001.jpg.5a7a15aafbb6e51af2a67ae12dd76b3f.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 3 timer siden:

Derfor har jeg nå "saumfart" Finn.no og funnet denne finn-kode 356916736 til en mye hyggeligere pris. Må bare finne ut hva slags stamme jeg må ha på båten min (Flipper 640 HT 1986 modell).

Er det noen der ute i den store BP-veden som har noen formeninger/tanker om dette??

 

For ca 50.000 får du en hel Flipper 640 HT båt med "relativt ny" Mercury 90 hk (antagelig 2-takt såvidt jeg kan se, og iallefall vesentlig nyere enn den du har) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310810438

 

Ellers så er det lang stamme du skal ha såvidt jeg kan se.

Men rundt 20 år gamle motorer bør man som kjent være litt forsiktig med. Alt kommer an på hvordan de er tatt vare på i årenes løp.

Men får du en slags garanti for tilstanden så kan det vel være en grei deal. Hva med timetall?

 

Ideellt sett burde du vel se etter en 100-115 hk motor.

Max. motor på denne båten er 150 hk så 90 er kanskje litt i minste laget. Men greit nok hvis man ikke kjører med fullastet båt eller jager de siste knopene.

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 27 minutter siden:

For ca 50.000 får du en hel Flipper 640 HT båt med "relativt ny" Mercury 90 hk (antagelig 2-takt såvidt jeg kan se, og iallefall vesentlig nyere enn den du har) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310810438

 

Ellers så er det lang stamme du skal ha såvidt jeg kan se.

Men rundt 20 år gamle motorer bør man som kjent være litt forsiktig med. Alt kommer an på hvordan de er tatt vare på i årenes løp.

Men får du en slags garanti for tilstanden så kan det vel være en grei deal. Hva med timetall?

 

Ideellt sett burde du vel se etter en 100-115 hk motor.

Max. motor på denne båten er 150 hk så 90 er kanskje litt i minste laget. Men greit nok hvis man ikke kjører med fullastet båt eller jager de siste knopene.

 

Takker for innspill.

Jeg kjøpte båten i 2019 (august) og brukte den ut den sesongen. Jeg ga kr. 53.000,00 for den med den motoren som nå har slått seg vrang. Seinhøsten oppdaget jeg at jeg hadde en kraftig lekkasje fra taket i HT'en. Det resulterte i at båten ble liggende på land fram til nå for så godt som total restaurering. Båten er bl.a sparklet, og slipt/mattslipt utvendig over og under fenderlist for så å bli lakkert 3 strøk med 2k lakk. innunder HT'en ble alt revet ut, vinduer tatt ut (før lakkering), taket ble bygget opp med ny 10mm divinylcell og minst 3 lag med 400gr glassfiber/polyester. Så kledd med skrogkledning. Skrog under HT'en har også blitt restaurert på samme måte. Ny fenderlist er montert, ny pulpit, ny (egenkonstruert) delbar og avtagbar mast er montert, nye kalesjestenger og kalesje er montert og nye puter til HT'en kommer. Teaklaminat (Maritimprodukt - Isi-teak) blir montert til høsten. Alt av teak/teakimitasjon har blitt pusset og skal lakkeres 3 strøk. 

For meg og kona passer det veldig bra med en motor på rundt 90 hk. Vi kjører normalt i "kosetempo" som er 10 -20 kn. Vi jager absolutt ikke de siste knopene :smiley:

 

Jeg har fått en mengde innspill til hva jeg skal gjøre mht motoren, jeg tenker meg litt om i noen dager - så ser vi hva resultatet blir. 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

En praktisk talt fabrikkny Honda BF100 til under 100 båtpenger burde jo være drømmemotoren for deg.

Og gi en helt ny båtopplevelse når det kommer til f.eks. forbruk og motorstøy.

Kun 15 timer og ikke saltvannskjørt, og det er vel 4-5 år igjen av fabrikkgarantien på 6 år.

 

Nevner det bare siden jeg hadde forgjengeren, Honda BF90 fra 2008.

En helt fantastisk motor (men jeg jaget jo de siste 5-6 knopene, så den ble solgt i 2014 til fordel for en Mercury F115).

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=353119955

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det høres veldig rart ut at de ikke kan rengjøre forgasserne og prøve igjen. Det tar ikke lange tiden, og sjansen for at skruer knekker der er minimal. Men det er vel blitt slik at verksteder ikke ønsker å skru på motorer over ti år, de ser dem heller som en anledning til å få solgt noe helt nytt. Jeg ville ha fått noen andre til å se på den, som ikke er like redde for eldre motorer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har vært en del i tenkeboksen i dag. Har sendt e-mail til Ravns Garasje - forklart problemet og håper at de tar seg tid til å gi meg et svar. Og at svaret innebærer noe ganske enkelt som ikke koster skjorta. Men vi får se............................er som sagt i tenkeboksen. 

Når det gjelder båten - jeg har holdt på med henne (restaurert) i flere år, hatt flere nedturer enn oppturer. Jeg vet ikke hvor mange flere nedturer jeg orker (psykisk og fysisk) Hvis det ikke lar seg gjøre å reparere forgasseren (eller hva det nå kan være) selger jeg hele båten/motoren. Det blir trist, men jeg har ikke krefter til særlig mye mer.

 

Jeg hadde henne på vannet noen måneder (fra august til begynnelsen av november) det året jeg kjøpte båten - 2019 :thumbsup:pbrygga.jpg.1c79efcb10a577ca8838745f70b1377c.jpg

 

Det ble mange flotte båtturer, med venner og kona :thumbsup: :yesnod: :sailing:

14_32.34_1-jpeg.jpg.149d80c476ca9a8a3e80e5aed8f12270.jpg

 

Så ble hun restaurert :yesnod: mye jobb og mye ny kunnskap :smiley: Jeg synes hun ble flott :thumbsup:

alteramulierutenforgarasje-mekka.jpg.15b6a115c55f55c8e8c2c8b7f5aaf212.jpg

 

- og nå står hun og venter utenfor lokalene til Fuglevik Båtservice as i håp om å få en motor som funker :crazy:

hvaharjeggjortidag..jpg.a091c9807cc7e624fd3712dae6391faa.jpg

 

 

 

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 13 timer siden:

Jeg har vært en del i tenkeboksen i dag. Har sendt e-mail til Ravns Garasje - forklart problemet og håper at de tar seg tid til å gi meg et svar. Og at svaret innebærer noe ganske enkelt som ikke koster skjorta. Men vi får se............................er som sagt i tenkeboksen. 

Når det gjelder båten - jeg har holdt på med henne (restaurert) i flere år, hatt flere nedturer enn oppturer. Jeg vet ikke hvor mange flere nedturer jeg orker (psykisk og fysisk) Hvis det ikke lar seg gjøre å reparere forgasseren (eller hva det nå kan være) selger jeg hele båten/motoren. Det blir trist, men jeg har ikke krefter til særlig mye mer.

 

Jeg hadde henne på vannet noen måneder (fra august til begynnelsen av november) det året jeg kjøpte båten - 2019 :thumbsup:pbrygga.jpg.1c79efcb10a577ca8838745f70b1377c.jpg

 

Det ble mange flotte båtturer, med venner og kona :thumbsup: :yesnod: :sailing:

14_32.34_1-jpeg.jpg.149d80c476ca9a8a3e80e5aed8f12270.jpg

 

Så ble hun restaurert :yesnod: mye jobb og mye ny kunnskap :smiley: Jeg synes hun ble flott :thumbsup:

alteramulierutenforgarasje-mekka.jpg.15b6a115c55f55c8e8c2c8b7f5aaf212.jpg

 

- og nå står hun og venter utenfor lokalene til Fuglevik Båtservice as i håp om å få en motor som funker :crazy:

hvaharjeggjortidag..jpg.a091c9807cc7e624fd3712dae6391faa.jpg

 

 

 

 

Veldig trist å lese, ikke gi opp! Med alt det du har gjort med båten ville det være en tragedie om du ikke får den på sjøen!  Håper du får et positivt svar eller får tak i en motor som fungerer til en mer overkommelig pris!


Har du sjekket Facebook-gruppa Båtmotorhjelpen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...