Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Fikset noe som har irritert meg noe jævlig, helt siden jeg kjøpte båten.

Vann inn under kalesjen fremme ved litt mot sjø, så det trypper/renner ned på instrumenter og byssa.

 

Agder Boat hadde løsningen, siden flere Scand båter har samme problem.

 

Så idag ble alulister montert.

Kun et par skruer som knakk, og en sv de, som må stå natta over med litt guffe, for å satse på resten av skruen går å få ut i mårå. 

 

IMG20240415170540.jpg

IMG20240415170543.jpg

IMG20240415183134.jpg

IMG20240415183438.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vært ute på en liten test tur for å prøve nye elektroniske gir/gas. For en fornøyelse dette var i forhold til gamle wire systemet. En må bare venne seg responsen i dette, siden den kommer umiddelbart å sparka går med svært lite motstand.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

I går; vasket, i dag; polert. 

 

Gammel driter blir som ny :giggle:

20240416_184921.jpg.5954207bfa751afb4f16b511d783fa60.jpg

 

@Chilli Solbris stilte på eget initiativ opp på dugnad for å polere! Hatten av for de flotte medlemmene på baatplassen :flag_bp: 

I morgen blir det stoffing, og kanskje litt mer polering også (så sant ikke armene har ramlet av innen jeg kommer så langt :sweat:)

 

Link to post
Share on other sites

Gjort og gjort… Har kjøpt, men ikke montert, ny varmtvannsbereder. Skal bli kjekt å oppgradere fra en 20 liters tank fra 2006 til en moderne en på 60

liter! Litt andre ting ble det også på båtbutikken. Kan ikke risikere å gå tom for arbeidsoppgaver!

Link to post
Share on other sites

I dag ble det stoffing og litt mer polering. Dessverre ble poleringen avbrutt av regnvær, så jeg får gjøre ferdig resten en annen dag :worry: Desto mer gledelig å få en håndsrekning med båtpussen i dag også, i dag var det @Skate som stilte opp i kjeledress med kaffekanne og arbeidslyst :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Ikke glem og høytrykkspyl båten etter polering da, så du får tømt porer i gelcoat for rubbing/polish, sånn at voksen du bruker får skikkeligt feste (det beste er og vaske med silikonfjerner/isopropanol så blåse den med trykkluft) men høytrykkspyler er godt nok :) 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 5 timer siden:

Ikke glem og høytrykkspyl båten etter polering da, så du får tømt porer i gelcoat for rubbing/polish, sånn at voksen du bruker får skikkeligt feste (det beste er og vaske med silikonfjerner/isopropanol så blåse den med trykkluft) men høytrykkspyler er godt nok :) 

Bra tips fra en som vet hva han driver med!

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 10 timer siden:

Ikke glem og høytrykkspyl båten etter polering da, så du får tømt porer i gelcoat for rubbing/polish, sånn at voksen du bruker får skikkeligt feste (det beste er og vaske med silikonfjerner/isopropanol så blåse den med trykkluft) men høytrykkspyler er godt nok :) 

 

Oi, dette skulle jeg ha lest før jeg la på voksen. Tar denne opplysningen  med meg til vårpuss 2025. Var mest bekymret for å unngå direkte sollys....litt blankere ble det ihvertfall

båtpuss 2024.jpg

Link to post
Share on other sites

Sønningdalsund skrev 27 minutter siden:

 

Oi, dette skulle jeg ha lest før jeg la på voksen. Tar denne opplysningen  med meg til vårpuss 2025. Var mest bekymret for å unngå direkte sollys....litt blankere ble det ihvertfall

båtpuss 2024.jpg

Så blank båten din er, så syns jeg ikke syns på deg engang :p men hvordan voks har du brukt ? Sonax såpene er milde og fine, "wash & wax" og "wash & seal" er godt til vedlikeholdsvask 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 23 minutter siden:

Så blank båten din er, så syns jeg ikke syns på deg engang :p men hvordan voks har du brukt ? Sonax såpene er milde og fine, "wash & wax" og "wash & seal" er godt til vedlikeholdsvask 

 

Detta er etter Selaclean Gelcoatforsegler ble påført

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg ikke gjort noe med båten, men igår ble det å renovere utskiftet underdel for dassen i båten. Det er jo greit å ha en reserve enhet.

 

dasspumpe.jpg.ff538aafe3c1c80e8a2fe98b5f021ccd.jpg

 

Ellers er båten klar til å fylles opp med mat og klær. For en ukes tid siden ble den vasket innvendig og puter og sengetøy kom på plass.

 

Og så er båten tømt med alt som har hatt noe med skipshunden Max å gjøre.

 

I det siste har han vært svært tufs. Dermed ble det en ordentlig undersøkelse med alle mulige prøver, røntgen og ultralyd osv. Resultat? Svært lav blodprosent, himmelhøy PSA-verdi, syste på milten, dårlig fungerende nyrer osv.

 

Nå er han på de evige jaktmarker. Han manglet 4 måneder på å bli 14 år.

 

Skulle noen være interessert i landgangen, ta kontakt på IM.

 

samlet.jpg.2259ccd48f2cb77f6f8af801253254ca.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 57 minutter siden:

Hvorfor kan du ikke fortelle oss det selv?

Det har ofte vært klaging på at spørsmål stilles om og om igjen, at ingen gidder å søke. 

 

Når jeg står og jobber, så er det ofte stress tider, når ting er blandet, så har jeg ikke lange tiden på meg til å forklare og med dagens teknologi så er det bare og ta å markere ordet man lurer på, så ctrl +c og ctrl + p i nettleseren sin, så får man svar på det man lurer på

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 1 time siden:

lingehest

image.jpeg.fde1b819d6fafe01dbfe3b2b016eaf30.jpeg

 

En venn av meg fra -60-årene monterte en teakplange fra midttofta til aktertofta på en 10 " with-jolle med rattstyring, han poppet gass/gir til båtsiden og hadde en italiensk Carniti på 22 hk. Med speed/stålpropell gikk den på planet på få meter. Så da vet jeg hva Lingehest er :wink: takker for info :thumbsup:

Ser at sp.målet mitt skapte reaksjoner! Det hadde kanskje vært hyggelig om du hadde svart med en gang, gitt en definisjon så hadde jeg (og andre) sluppet å bruke kvelden på google (det er ikke alle som har google på telefonen eller sitter med nettbrett i fanget hele tiden) Men takker for svar :wink::thumbsup:

 

Motore Carniti 700cc. | 1970 | GABRIELE CANALI | Flickr

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 25 minutter siden:

Når jeg står og jobber, så er det ofte stress tider,

 

I de dagene jeg var i fast arbeid (er pensjonist nå) hadde jeg også svært stressende dager (yrkesaktiv fotograf), data og internett hadde blitt oppfunnet før jeg pensjonerte meg, men jeg hadde aldri tid til å sende mail, poste bilder, sende/svare på innlegg mens jeg var på jobb. Men det har tydeligvis du...........................   :rolleyes: :lol: 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 17 minutter siden:

Når jeg står og jobber, så er det ofte stress tider, når ting er blandet, så har jeg ikke lange tiden på meg til å forklare

 

Vel, når man først tar seg tid til å legge ut et bilde midt i arbeidstiden, er man vel interessert i at leseren skal forstå hva denne mystiske tingen en legger ut bilde av er?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 16 minutter siden:

 

I de dagene jeg var i fast arbeid (er pensjonist nå) hadde jeg også svært stressende dager (yrkesaktiv fotograf), data og internett hadde blitt oppfunnet før jeg pensjonerte meg, men jeg hadde aldri tid til å sende mail, poste bilder, sende/svare på innlegg mens jeg var på jobb. Men det har tydeligvis du...........................   :rolleyes: :lol: 

 

Noen minutter innimellom har man, jeg kom hjem nå kl22 på kvelden, lange stressfulle dager i båtbransjen på denne tiden av året. 

 

Lars H. skrev 15 minutter siden:

 

Vel, når man først tar seg tid til å legge ut et bilde midt i arbeidstiden, er man vel interessert i at leseren skal forstå hva denne mystiske tingen en legger ut bilde av er?

 

Jeg skreiv jo at det skulle bli carbon lingehest og måtte lages fra bunn av, dvs først pusse opp en lingehest, så lage en form, så skal det støpes en i carbon, etter det så må desverre forma knuses pga copyright. Men sånn er det når leverandøren ikke vil levere den i carbon 

 

Men syns det er ganske tydeligt og se at det er en styrekonsoll med sete, på det bilde jeg la ut 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...