Jump to content

Noen "dumme" spørsmål fra en nybegynner


Avsluttet2

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her i forumet og har brukt de siste kveldene på å lese gjennom utrolig mange interessante tråder og innlegg. Håper jeg også med tiden kan bli en god biddragsyter. Grunnen til at jeg har sittet her og lest og ikke vært på sjøen er at drømmebåten ennå ikke er innkjøpt.

 

Jeg har brukt våren og sommeren på å kartlegge markedet for nye daycruisere og sugd til meg den informasjonen om båtliv som jeg er kommet over.

Jeg er ikke fra noen båtfamilie, har aldri hatt båt og kjenner ingen som har båt så det er ikke så lett å sette seg inn i alt, men forumet her har hjelpt mye.

Jeg har funnet "båten min" ( en 20 fots daycruiser med 90 hk påhengs), satt meg på venteliste for båtplass og skal ta båtførerprøven i vinter - så neste vår er jeg nok på sjøen.

 

Når en ikke har noen erfaring så er det tusen spørsmål som virrer rundt i hodet. Det ville gledet meg mye om noen gidder å hakke ned noen svar.

 

Oki. Her kommer spørsmålene:

 

1) Hvordan gjør en det rent praktisk når en skal ha service/reperasjon og vinterkonservering av motor? skrur en av motoren, legger den i bilen og kjører den til verksted eller ligger slike verksted ved sjøen slik at en leverer fra seg hele båten?

 

2) ER det noen som vet om noen steder i eller rundt bergen der en kan levere fra seg båten på sjøen og få den ferdig bunnsmurt og motoren klargjort for sesongen?

 

3) Er det noen som vet om noen steder i eller rundt bergen der en kan levere fra seg båten om høsten og hente den igjen om våren ferdig klargjort for sesongen?

 

4) Er det greit å la båten ligge ute om vinteren så lenge havnen er isfri?

 

5) Om båten ligger ute og en ikke planlegger å bruke den om vinteren, vinterkonserverer en motoren eller starter en den bare en gang i mellom?

 

6) Om en tar båten opp i en marina (ikke båtforening) må man da ordne med krybbe selv og hvor får en i så fall tak i slike?

 

Greit, gjelder å ikke bli for grådig med spørsmålene så jeg gir meg her.

 

Bare en ting til... båten blir levert med en 50 liters bensintank - synes det virker veldig lite med det bensinforbruket en slik motor har. Er det lite eller????

 

Takker på forhånd for svar

Terje

Link to post
Share on other sites

Hei tj

 

Jeg kan ikke hjelpe deg med alle spørsmålene dine i og med at du befinner deg på en annen kant av landet men ...

 

Er det greit å la båten ligge ute om vinteren så lenge havnen er isfri?

 

Ja, jeg mener det. Min båt ligger alltid ute om vinteren i isfri havn. Noen mener at båten da er mer utsatt for glassfiber-pest men  her er det delte meninger, og vil man være sikker går det an å behandle bunnen med epoxyprimer hvis det å ligge ute blir en fast rutine. Båten bør alikvel dekkes til med presenning for ikke å unngå frostskader fra snø og is.

 

Om båten ligger ute og en ikke planlegger å bruke den om vinteren, vinterkonserverer en motoren eller starter en den bare en gang i mellom?

 

Hvis det blir en lengre periode med flere minusgrader, bør motoren være vinterkonservert.

 

Om en tar båten opp i en marina (ikke båtforening) må man da ordne med krybbe selv og hvor får en i så fall tak i slike?

 

Det varierer men mange marinaer krever å holde krybbe selv, for å ha full kontroll i og med at de påtar seg et ansvar. Krybber i aluminum fåes kjøpt i båtutstyrs forretninger. Det går også an å lage en krybbe selv i tre.

Link to post
Share on other sites

Hei Terje  :headbang:

 

Først og fremst vil jeg si velkommen til forumet, ingen spørsmål er for dumme her!

 

1. Ved reperasjon/vinterkonservasjon av motor leverer du båten. For eksempel Båt Berge i Sandviken.

 

2/3. Vet ikke noen steder sikkert, men vet at det finnes. Du kan høre med Båt Berge (TLF: 55320300), Bjordal & Madsen (TLF: 55901030) eller andre kjente forhandlere/verksteder om vinteropplag.

 

4. Ja du kan ha båten ute så lenge det ikke er mye is.

 

5. Motoren kan stå over vinteren, men hvis du ikke skal bruke båten er det lureste er å ta den opp.

 

6. Krybbe kan du som nevnt lage, men mener du kan leie de og. Du kan høre med Åsane Marine (TLF: 55390310) om de leier ut. Mener jeg har sett i båthavnen min at det har stått noen utleiekrybber fra Åsane Marine der, men er ikke sikker.

 

Flere kjente båtforhandlere og verksteder finner du på http://www.gulesider.no under bransjer.

 

50 liter bensintank synes jeg høres greit ut for en 90 hk. En 90 hk bruker ikke så mye bensin på marsjfart.

 

Vil bare nevne det at vinteropplag og servicer hos forhandlere er veldig dyrt. Vinterkonservasjon av motor klarer du fint selv, det er ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ingen spørsmål er for dumme! Har selv en Uttern 5500 DC med 90 hk Mariner 4 takt.

 

1. Du kan gjerne bestille en lastebil med kran, og lagre båt/motor i hagen hvis dette er mulig. Da må du kjøpe krybbe + stativ til presenning samt presenning.

 

De fleste her nede på østlandet har nok båten på en opplagsplass, og ofte følger det med opplagsplass når du får båtplass. Det varierer fra sted til sted om du må kjøpe krybbe selv, eller om dette er noe marinaen stiller med.

 

Her i Oslo ligger de fleste båtforhandlere ved sjøen, og de har egne verksteder og opplagsplasser som tar seg av alt. De fleste dekker til båten selv omhøsten, og vasker og polerer samt stoffer om våren. Imidlertid har jeg fått tilbud om at dette kan gjøres av marinaen for en relativt høy pris hvert år.

 

Min 90 hk veier 175 kg. Jeg lar derfor merkeverkstedet demontere den når båten er tatt opp, og de transporterer den til verkstedet med en liten bil med kran på. Dette har alle verksteder rutiner på, de har jo som oftest flere hundre motorer inne til service og vinterlagring.

 

Kjøper du ny båt og motor kan du jo bare høre med dem hvordan du enklest løser disse tingene. Det er ikke noe problem å ta service på motoren selv, problemet med en 90 hk er altså vekten.

 

4. Det er ikke vanlig å la en 20 fots daycruiser ligge ut om vinteren. Både båt og motor vil holde seg lenger om den blir tatt opp, særlig gjelder dette motoren. At større båter og seilbåter ligger i boblehavn om vinteren er en ganske annen sak. Men herom strides de lærde. Husk imidlertid å la motoren stå nede (ikke tilt den opp) hvis det er fare for minusgrader. Gjennværende vann i girhuset (les: rundt propellen) kan fryse. Det unngår du hvis propellen er under vann.

 

Ang. bensintank: jeg har en 70 l bensintank, og synes den er i minste laget. Dette kommer imidlertid an på hvor lenge du bruker båten per tur. Uansett bør du med så liten tank alltid ha en 20 liters reservekanne i båten.

 

Lykke til! Og gled deg til våren!

Link to post
Share on other sites

Her på Vestlandet (er selv i Stavanger) er det vanligere å ligge ute hele året, enn å gå på land om vinteren, ihvertfall i den havna jeg ligger.

 

Motor/kjølesystem (og vann tank/septik etc) bør beskyttes mot frost, men jeg har opplevd (for noen år siden) at det ble nærmere 10 minus (uvanlig kaldt), før jeg fikk vinterkonservert, og uten mulighet for å gjøre noe (var på reise).  Var engstelig, men det viste seg at det aldri hadde vært minus grader ombord. Frost er mao ikke SÅ skummelt når man ligger ute, men det er greit å være på den sikkre siden.

 

Snø er heller ikke ett stort problem, tror jeg måtte børste båten 1-2 ganger forrige sesong.

 

Men det er klart, des nyere/dyrere båt, des reddere er man kanskje for den, så det er ikke flaut å gå på land heller, men du går jo glipp av halve sesongen da :headbang:

 

Bunnsmøring og ordinært vedlikehold/vårpuss er greit å gjøre selv også. Det er for det første litt av kosen (og man blir godt kjent med sine båtkoleger i havna), samt at man har bedre oversikt over egen farkost. Den dagen noe feiler, er det greit å ha plukket på det før.

 

Uansett lykke til.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

50 liter bensintank synes jeg høres greit ut for en 90 hk. En 90 hk bruker ikke så mye bensin på marsjfart.

Må si jeg ikke er helt enig her. Min forrige båt (16.5' Nordkapp) hadde en 85hk Johnson motor og løse tanker. Da hadde jeg normalt med meg 2 stk. 30-liters og 2 stk. 22-liters tanker samt en 5l reservekanne. Dette var omtrent passelig mye, med kun halvparten hadde det blitt _mye_ stopp for fylling av bensin.

 

Om det er en moderne 4T eller direkteinnsprøytet 2T motor så bruker den selvsagt endel mindre, men båten er jo stor da. 90hk er ikke mye på en 20-foter, båter i den klassen har ofte 150-225hk. Dermed må sannsynligvis motoren jobbe relativt tungt om man vil ha en grei fart (30 knop ?) på den.

Link to post
Share on other sites

Det er noe i det du sier, jkirkebo... Det er en liten motor for en stor båt. Jeg ville anbefalt å hatt 135hk +. Da kan du kjøre mer økonomisk enn det du kan med en 90hk.

 

Jeg tror heller ikke at 50l er nok, hvis du har planlagt å dra ut på en langtur. Jeg har hytte på Hvaler, der jeg har min Askeladden Freestyle 505 med 90hk Mariner. Og hvis jeg skal ta en tur til strømstad (noe som tar ca 10-15 min med en fart på 25knop), bruker jeg ca 40 liter bensin, og da kjører jeg relativt økonomisk...

 

Men hvis du har planer om å bare kose deg i den lokale skjærgården, er motor+tank en grei kombinasjon,  men hvis du skal opp i 30 knop må du nok belage deg på å kjøpe en 25liters tank til...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis du bruker 40 liter bensin i løpet av 15 min på en 90 hk motor, bør du få den på verksted. Noe er rav, rive, ruskende galt. En gammel bensinmotor med forgasser bruker omkring 0,4 liter per hkh. Det skulle bli langt under 40 liter per time på en 90 hk. Din motor ligger på 400% av dette.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle svarene

 

båten jeg har sett meg ut er en aquamar bahia cabin og veier 600 kg. På nettsteder ser jeg at den kan utstyres med motor fra 40 til 140 hk. Selger sier at den er lettkjørt og at 90 hk er en fin motor til båten. Og så er det jo snakk om hvor langt en kan strekke seg.. det koster å kjøpe og eie båt. Det har jeg forsåvidt regnet med, har satt opp følgende regnestykke:

 

båt klargjort og sjøsatt  140 000

motor    100 000

kalesje ferdig montert 14 000

båtplass sjø 7000 pr. år

båtplass land 3000 pr. år (eventuelt båthenger 20 000)

forsikring 6000

service og konservering av motor 5000 pr. år

vårklagjøring og bunnsmøring av båt ????

 

Tror jeg har fått med meg det meste, noen som ser noe annet enn bensin som mangler?

Ut i fra oversikten over vil jeg uten å regne med lånekostnader og nedskriving betale godt over 20 000 før jeg har fylt en skvett bensin. Selv om det svir når en fyller blir vel ikke bensinkostnadene det som avgjør om jeg går konk...

 

Et spørsmål til dere som har båten liggende på sjøen om vinteren, ligger den ute med kun kalesje eller har dere presenning over også

 

Vinterlagring av båt i hage kan være et alternativ, er det da greit å la den stå på båthenger vinteren gjennom??

 

Igjen takk for responsen jeg har fått - det får en til å føle seg velkommen i forumet.

 

Terje

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til dere som har båten liggende på sjøen om vinteren, ligger den ute med kun kalesje eller har dere presenning over også

 

Ja komma nei.  Noen har presenning, de fleste ikke, her i nærheten ihvertfall. Noen setter kanskje på en eldre kalesje for å spare på sommerkalesjen, men de fleste har båten liggende klar til bruk, og kan dra ut og fiske etc hele vinteren.

 

Forstår jeg det rett, handler du båt først til våren. Ta en tur ned i din lokale havn i løpet av vinteren, og sjekk hva som er naturlig hos deg.  Det kan jo være lokale ferskvannsig/frost hull etc som gjør at det danner seg is akurat der.  Se hva som er normen i lokalmiljøet ditt, de fleste som ligger der har sikkert erfaring for hva som er fornuftig.

 

Min første vintersesong fulgte jeg oppskrift på vinterkonservering fra en kollega i Oslo, med frost veske i kjøl, og andre steder jeg kunne fått frost spreng etc etc.  Lokale båtnaboer kunne da fortelle at det var helt unødvendig her hos oss. :lol:  

 

Greit å være forsiktig, men lytt til kjent folk er også en grei regel.  :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hvis du bruker 40 liter bensin i løpet av 15 min på en 90 hk motor, bør du få den på verksted. Noe er rav, rive, ruskende galt. En gammel bensinmotor med forgasser bruker omkring 0,4 liter per hkh. Det skulle bli langt under 40 liter per time på en 90 hk. Din motor ligger på 400% av dette.

Den bruker ca40 liter på ca 40 minutter...  (tur/retur)... teit motor, teit motor! :P  :wink:

Link to post
Share on other sites

interesant.

 

Har en yamaha f225 har målt den over ganske store distanser, og kommet frem til at jeg kan si følgende:

 

Kan kjøre Trondheim - Kvenvær (64nm) på et forbruk på 60liter en retning, i en fart av 35 knop.

Etter det jeg leser her så kan ikke det være så ille.

 

Distansetallet har jeg målt med gps, antall liter var det jeg greide å fylle på kvenvær etter at jeg kom frem.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

To-taktere bruker mye bensin, spesielt da de eldre. Man må regne 400 -500 g/hkh. Årsaken til dette er at veldig mye bensin går rett gjennom motoren uforbrent.

 

Dette fordi eksosporten er mer eller mindre åpen når friskgassen blåses opp fra veivhuset. Da er det ikke til å unngå at mye av blandingen går til spille ut gjennom eksosen.

 

Moderne to-taktere er bedre i så måte da de har bensininnsprøytning. Her er det kun ren luft som kommer opp fra veivhuset og bensinen sprøytes inn først når eksosporten er lukket.

 

Må tilføye at jeg er noe på tynn is når det gjelder siste avsnitt da min kompetanse om nyere to-taktere er noe mager.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Det kan være praktisk å ha båten vinterlagret på tilhengeren. Du bør imidlertid jekke opp hengeren og plassere f eks noen lecablokker under den, slik at den ikke hviler på hjulene gjennom hele vinteren. Det kan også være lurt å skru av det ene hjulet for å sikre seg mot tyveri.

 

90 hk vil være helt ok til denne båten hvis vekten kun er 600 kg. Du vil få en toppfart på ca 30 kn, og ligger fint i en økonomifart på ca 25 kn.

Link to post
Share on other sites

To-taktere bruker mye bensin, spesielt da de eldre. Man må regne 400 -500 g/hkh. Årsaken til dette er at veldig mye bensin går rett gjennom motoren uforbrent.

 

Dette fordi eksosporten er mer eller mindre åpen når friskgassen blåses opp fra veivhuset. Da er det ikke til å unngå at mye av blandingen går til spille ut gjennom eksosen.

 

Moderne to-taktere er bedre i så måte da de har bensininnsprøytning. Her er det kun ren luft som kommer opp fra veivhuset og bensinen sprøytes inn først når eksosporten er lukket.

 

Må tilføye at jeg er noe på tynn is når det gjelder siste avsnitt da min kompetanse om nyere to-taktere er noe mager.

Hei Folkens

Jeg kjøpte meg ny Yamaha 150Hk Vmax HPDI (2-takter) motor i år, jeg har kjørt totalt hele 790 nm i år. Dette er langt. Avstandene er målt med GPS og det har for det meste vært turkjøring i økonomi hastighet 28-30knop.

 

Forbruket ble - 0,95 l/nm eller ca 18 liter/timen.

 

2-takterne er ikke dø.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...