Jump to content

Hva syntes dere om de som driver fiskebåtjuks?


Chipsrederx85

Recommended Posts

De idiote som registrer båtene sine i fiskebåtregistere og aldri fisker! Blir så forbanna på de!. De slipper MOMSEN og AVgiftene of vips har de en båt til 3 millioner som du har betalt 2 millioner for. Denne svindelen frambringer store tap for Den norske stat (ca 500 mill per år). Det er Viksund båtene som er røverkjøpet blandt svindlerne, disse overbemanner de opptrekte registrene hos fylkesmennene.

 

Ka mener dere båtpatrioter om dette?

 

Eller er dere alle "en av dem"?

Edited by Flytebrygge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker muligheten som ligger i systemet??

 

Dette er å jukse (og da mener jeg ikke i fiskeribetydning :-)). Regelverket er klart og disse lurer myndigheten til å tro at båtene skal brukes til annet bruk en det som er tilfelle. En båt brukt til fritidsformål ligger under andre avgiftsregler en fiskerifartøy.

 

Men nå ser det ut som Skatt Sør skal igang med en storaksjon, så da kan det se ut som mva og skatter som er undratt felleskapets kasse, kan måtte betales tilbake.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har gått glipp av noe, men synes ikke slikt er for mye å henge seg opp i. Hvis det finnes "smutthull" og noen utnytter disse grovt, blir hullet tettet å saken glemt.

Jeg savner ikke de pengene staten går glipp av fra andre som ikke gidd å være ærlige(jeg ser dem uansett ikke?). Det kastes vekk så mye penger blandt de som rår over de store pengesekkene i dette landet at om de går glipp av noe så får det være så. Blir sikkert lynsjet ofentlig nå, for å ha en slik holdning.

 

Personlig synes jeg det burde vært avgiftslette på ting som: Hytte, båt & mc da slike ting som regel sørger for at folk kan komme seg ut av daglie rutinger, og nyte livet. Slike ting byr i det lange løp på mindre sykdom og sykefravær som igjen sparer penger for staten.

 

Nei, for ordens skyld så må vi vell la "Jante" leve i beste vellgående å si: Steng alle smutthull og fy til alle dere som har klart noe jeg og mange andre ikke har klart. Jeg er desverre ikke lur nok til å snyte på skatten og lure vekk noe moms, så da skal ikke du heller ha muligheten!

:flag:

Link to post
Share on other sites

Tror de som har "benyttet" seg av dette og fått seg momsfri båt, kan slappe helt av. De har ikke gjort noe som strider mot lov og rett, annet enn benyttet en mulighet som vitterlig finnes. Dette gjøres daglig på de fleste arenaer innenfor øvrig næringsliv. De som får problemer er muligens de som ikke har fisket tilstrekkelig til å inneha tilhørighet i fiskerimantallet. Det samme gjelder også de som har ordinære fiskebåter. Konsekvensen for disse er vel at de blir strøket av fiskerimantallet hvis ikke en god grunn til manglende fiske kan godtgjøres.

En annen ting er at det fleste av disse båtene er direkte uegnet til yrkesbruk og derfor burde være ulovlig å benytte av sikkerhetsgrunner.

Denne diskusjonen har pågått i minst 30 år kanskje mer, bla. Sandvik 945 og Tresford 29 var tidligere båter som sto sentralt i en tilsvarende sak på 80 tallet.

Link to post
Share on other sites

jeg synes seriøst at fiskere som har klart å fangste slik at de har råd til en Viksund/nes litt på siden av

har ærlig fortjent litt bonus på båttur med familien.

 

mens vi sitter på revo i sofaen med konjakk og kanskje tar en egenmelding dagen etterpå , ligger de

utpå havet i ruskevær i ærlig slit.

 

er det bedre at skattefuten skal ha kloa i alt og dele ut til slusker og slabbedasker i tide og utide.

 

det er moro at noen ,på vegne av oss alle , kan få beholde litt til seg selv. - nemlig.

Link to post
Share on other sites

Det er Viksund båtene som er røverkjøpet blandt svindlerne, disse overbemanner de opptrekte registrene hos fylkesmennene.

 

Den der skjønte jeg ikke helt... :confused::confused:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Juks eller ikke....

Dette må uansett være "EKTE BÅTFOLK".

Ligger og fisker hele uken i sjarken eller tråleren, så drar de på tur med familien i "juksesjarken" i helger og ferie :flag:

Så, dere som bare er på sjøen i stille vær og solskinn med "fjordterna" i fellesferien. Bøy dere i støvet for ekte båtfolk.

 

Så, litt til "jukset":

Joda, det er juks. Men, rekk opp handa de som aldri har "jukset", mer eller mindre.

Spiser bakeren sitt eget brød?

Fyller lastebileieren diesel på brygga? Eller kommer han med kanner?

Eller kommer han med "grønne" skilt med bensinkanner?

Leverer verkstedeieren båten til service? Eller gjør han jobben selv? På eget verksted? Betaler han for olje og deler?

Betaler taxieieren for turen når han kjører privat?

Når en tankbil plutselig dukker opp på gjestebryggen i Bergen og tanker noen tusen liter på en "60 foter"?

Der er det ikke mulig å "dra kortet".

 

Nei, alle "jukser litt" når de kan :wflag:

Link to post
Share on other sites

:blush:

"Hva syntes dere om de som driver fiskebåtjuks?"

Synes ikke om i det hele tatt. Og de som unnskylder slikt ved å si at vi er alle juksere bør også skjemmes.

Er vi blitt et folk uten ære, kun egoister ?

Link to post
Share on other sites

Juks eller ikke....

Dette må uansett være "EKTE BÅTFOLK".

Ligger og fisker hele uken i sjarken eller tråleren, så drar de på tur med familien i "juksesjarken" i helger og ferie :flag:

ja det er klart, jeg tar med meg familien på kontoret i ferien for jeg liker så forbannet godt å blande arbeid og fritid. :lol:

Link to post
Share on other sites

For det første ber jeg trådstarter lese mitt tilsvar i den andre tråden som omhandler dette. Når du har gjort dette kan du jo svare på følgende: Hvordan kan man bare "registrere" et fartøy i fiskeridirektoratets fartøysregister uten videre.? Meg bekjent må fartøyet først gjennomgå inspeksjon som verifiserer at det er egnet/kan nyttes som fiskefartøy (av Fiskeridir.!!) SAMT at reder må være oppført og fylle kravene som fisker i fiskerimanntallet. Dette har forøvrig ingenting med mva/hk avg. refusjon å gjøre og overnevnte berettiger IKKE til å få refundert disse avgiftene da dette er Skattedirektoratets bord.

 

Når overnevnte er på plass må man fylle kravene til aktivitet/omsetning i foretaket hvor inntekten kommer fra fiskeri. Så kan man søke om å få refundert disse avgiftene fra skattemyndighetene. Evt. søke om forhåndsgodkjenning/mva-fri attest før kjøp av ny båt, men altså må uansett alle overnevnte krav være på plass.

 

Disse som får dette innvilget har vært gjennom en offentlig søknadsprosess og har ingen mulighet til å "svindle" noen da kravene evt. er oppfylt FØR de får avgiftene refundert. I motsatt fall er det noen i Fiskeridirektoratet som ikke har gjort jobben sin under fartøysinspeksjonen og dermed er det uansett Fiskeridirektoratet som har sluppet enkelte fartøyer som IKKE skulle vært godkjent som fiskefartøyer gjennom nåløyet for å bli registrert i Fiskeridirektoratets fartøysregister. Men som nevnt får man ikke refundert noe som helst av den grunn uten i tillegg å oppfylle aktivitetskravene som fisker/omsetning fra fiskeri og så søke videre til skattedirektoratet. SOm vurderer saken og deretter tar stilling til en evt. refusjon.

 

Om dette er feil får direktoratene isåfall ordne opp i internt og ikke ved å henge ut fiskere. For Viknes 1030's vedkommende er denne saken ikke aktuell lengre da de for flere år siden startet byggingen av en spesiell yrkesbåt - DNV godkjent utgave (1030 KS) med en haug med andre løsninger for å oppfylle kravene slik at fiskere som ønsker det kan ha litt bedre bekvemmeligheter (og sikrere arbeidsforhold) under utøvingen av yrket enn i den gamle tresjarken sin. Årsaken til dette var bl.a. overnevnte problemstilling. De som kjøpte denne spesielle utgaven måtte betale så mye ekstra for dette at de tjente ingenting på det (levert mva/hk. avg. fritt) i forhold til å kjøpe en fritidsbåtutgave av samme fartøy inkl. avgiftene. Den utgaven hadde sitt utspring i at Selfa mente den ordinære utgaven ikke fylte kravene til fiskefartøyer og lagde mye ståhei om saken for noen få år siden. Da ble det bygget en ny utgave (1030 KS) i samråd med DNV som har godkjent denne spesielle utgaven som fiskefartøy.

 

Ren agurknyhet blåst fullstendig ut av proporsjonene for bransjekjennere som driver med fiskeri og kjenner regelverket. Fyren på tv som representerte Fiskeridirektoratet skiter i eget reir om han mener at de selv som instans har bedrevet godkjenning av andre båter som ikke har noe å gjøre i Fiskeridirektoratets fartøysregister og det er da duket for en opprydding internt i direktoratet istedet for å henge ut de som har forholdt seg til regelverket slik det er i dag.

Edited by Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes ikke om i det hele tatt. Og de som unnskylder slikt ved å si at vi er alle juksere bør også skjemmes.

Er vi blitt et folk uten ære, kun egoister ?

 

Kan du fra din høye prekestol gjøre et forsøk på å beskrive hva dette jukset består av og hvilke lover og regler som er blitt brutt?

Kunne være greitt for oss andre syndige egoister å motta ditt "ærefulle" råd og innblikk i hvor forbedringspotensialet befinner seg! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

............... råd og innblikk i hvor forbedringspotensialet befinner seg! :yesnod:

 

Mangt å kunne si om det. Men hvis den enkelte ikke selv innser sitt eget forbedringspotensiale, vil neppe hva andre måtte mene endre noe på det.

Link to post
Share on other sites

Er badeplattformen på en Windy 32 Scirocco stor nok til å få den registrert som fiskebåt?

 

Båten har stort rom i bb side som kan bygges om til fiskekum og akter er det sofa i umiddelbar nærhet av akterdekk. Man kan da nyte kaffi i salongen samtidig som man opperer juksa. Båten er også utstyrt med targabøyle hvor radar kan monters og denne targabøylen kan også brukes som garnbøtestativ. Fordekket er temmelig stort og gir lagringsplass for bruk, her er det også solide rekker rundt med tanke på sikkerheten.

 

Vel, litt bensin på bålet tåler dere. Ville bare poengtere at det er fullt mulig å dra opp noen tonn med fisk i en båt som overhode ikke er tiltenkt fiskeri.

Link to post
Share on other sites

Sakens kjerne fra TV2`s side er Viknes 1030. En ypperlig fiskebåt til sitt bruk, om man ikke skal sammenligne med de større som driver med garn, eller snurrevad.

Link to post
Share on other sites

Mangt å kunne si om det. Men hvis den enkelte ikke selv innser sitt eget forbedringspotensiale, vil neppe hva andre måtte mene endre noe på det.

 

God dag mann, økseskaft!

Håper glorien fortsatt vil lyse over ditt hode! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hva består egentlig jukset i her? At noen har kjøpt en fiskebåt som likner på en fritidsbåt, eller at Sjøfartsdirektoratet godkjenner en båt som fiskebåt som egentlig ikke er egnet til formålet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva består egentlig jukset i her?

Juks og juks...... Er vel like mye "juks" å kjøpe ei diger luksus campingvogn på "tømmerhoggerfirmaet" og benytte denne som vilebrakke i skogen på vinterstid og tar med familien på ferie tur om sommeren.

Har en kompis som kjøpte en Dodge Ram SRT-10 på rørlegger firmaet sitt.(sparte noen kr i Mva der :cool: )Blir på en måte "juks" å benytte denne på Rudskogen............

 

Staten taper vel også enorme summer på kontantstøtte,ensligforsørgere osv,pga at folk har barnepass,bor sammen i "smug" osv

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Da er konkluksjonen at fiskedriektoratets inspektører er STEIN,STOKK, DUM I HODET!

 

 

Takk for delte meninger om dette kontroversielle temaet. Dette resulterer at ingen bryr seg og etter noen år blir alle båter gratis! (man slipper skatt og mos i alle fall)

Link to post
Share on other sites

Hva består egentlig jukset i her? At noen har kjøpt en fiskebåt som likner på en fritidsbåt, eller at Sjøfartsdirektoratet godkjenner en båt som fiskebåt som egentlig ikke er egnet til formålet?

 

"Jukset" er ikke juks i den forstand. En fisker som er oppført i fiskerimanntallet kjøper en båt, eksempelvis en nybygd sjark eller i dette tilfeller en ordinær Viknes 1030 som vist i reportasjen. Søker om erhvervstillatelse for å føre båten opp i Fiskeridirektoratets fartøysregister. Etter inspeksjon/vurdering av direktoratet avgjør de om båten er egnet til bruk i fiske. (Disse båtene fins i eksemplarer rigget for både line og juksa men de fleste fiskere benytter de som juksabåter med gruppe 2 kvote.) Om fiskeren får dette innvilget kan han bestille/kjøpe båten og få HK-avgiften refundert. Etter at han har fått båten, startet fisket og etter en tid oppfylt aktivitetskriteriet (omsetningsgrensen for levert fisk) kan han søke om å få refundert merverdiavgiften for kjøpesummen fra Skattedirektoratet som etter vurdering evt. innvilger dette. Har han fiskeriaktivitet på foretaket fra før kan kan forhåndssøke båten levert med mva-fri attest slik at han slipper å forskuttere mva.

 

I Nord-Norge innskjerpet Skattedirektoratet denne praksisen for flere år siden slik at bl.a. den vanlige Viknes 1030 utgaven ikke ble godkjent lengre som fiske/yrkesbåt i mva-refusjonssammenheng på grunn av bl.a. mye ståhei fra Selfa som mente den ikke tilfredsstilte sikkerhetskravene til fiskefartøyer. Viknes utviklet derfor en helt ny båttype, 1030 KS som er DNV-godkjent yrkesfiskefartøy. Dette er i praksis en helt annen båt, tykkere skrog, høyt plassert luftinntak, tersdører, romluketerser, annen signalmast, ankervinsj, høyere rekker, svalker for avrenning fra dekk, mesanmast osv. for å tilfredsstille gjeldende krav til fiskefartøyer. Denne båttypen er så mye dyrere at de fiskerne som velger den og får mva refundert iht. gjeldende regelverk har uansett ikke tjent penger på å kjøpe den kontra en vanlig 1030 inkl. avgifter. Men de har fått den båttypen DE ØNSKER til formålet som i de fleste tilfeller er juksafiske.

 

Så får heller Fiskeridirektoratet på Vestlandet som det her var snakk om fortsette å skyte i eget reir om de driver å godkjenner vanlige utgaver av fiskereide 1030, Princesser, Fairliner etc., som fiskefartøyer og innfører de i fartøysregistrene uhemmet. Det er vel dette som inspektøren på tv har bedrevet selv og irritert seg såpass over at istedet for å gå tjenestevei med saken gikk han ut å blåste det opp i media. Det er uansett et internt problem i Fiskeridirektoratet. At Skattedirektoratet i neste instans også godkjenner dette mva-refusjonsmessig betviler jeg dessuten sterkt da de har en uhyre streng praksis! Hvordan kunne forresten inspektøren ane om rederen har fått refundert mva. på fartøyet? Det er overhodet ikke Fiskeridirektoratets bord, og en inspektør i nevnte direktorat har ingen innsyn i regnskapene til en fiskebåtreder!!

 

Det er altså ingen automatikk i å få igjen mva fordi om du som fisker får båten inn i Fiskeridirektoratets fartøysregister da det er to helt forskjellige saker. Men det ene må være på plass før det andre kan komme på plass. Forøvrig kan fiskefartøyene i merkeregisteret lett gjenkjennes med det karakteristiske identitetsmerket "fiskerinummeret" som skal være plassert på siden av båten til enhver tid.

 

Det er ingen som har jukset til seg noe her. Man søker refusjon etter først å ha oppfylt alle kriteriene. Er alle kriterier på plass (inkl. rett båttype) får man avgiftene refundert. Er alt IKKE ok får man det ikke refundert. Det er INGENTING du selv kan gjøre for å "bringe" inn en Fairline i disse registrene og få avgiftsrefusjon. Det er helt umulig. Alt er etter vurdering fra både Fiskeri- og Skattedirektoratet. Altså må nok dette gjelde et uhyre lavt antall fiskereide rene fritidsfartøyer (uegnet for fiske) som ved en glipp har sluppet gjennom alle kontrollorganene. Kanskje mest Viksund da de bygger både cruisere og tidligere tradisjonelle fiskesjarker. Men da er det noen i nevnte direktorater som ikke har gjort jobben sin.

 

Gråsonen er nok LANGT STØRRE når det gjelder ymse "utleiebåter", "firmabåter" etc., som er kjøpt med mva-friattest på grunnlag av fiktive fakturaer mellom selskaper for å overstige omsetningsgrensen. For disse er det nemlig ingen andre krav som gjelder. Man kan fritt opprette et selskap med formål båttransport, bringe dette over omsetningsgrensen, kjøpe en Princess 67 mva-fritt til "formålet" og benytte denne som ren privat luksusbåt. På denne siden er nok grumset MYE STØRRE enn de fiskerne som har gått gjennom flere nåløyer i flere forskjellige direktorater. Vet ikke hvor denne inspektøren ville hen med sin sak men dette var fullstendig skivebom.

Edited by Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min storebror har køddet seg innpå her i det siste på min bruker!!!

 

ADVARSEL: Hvis man deler pc med noen, når dere logger inn her på baatplassen, ikke velg "forbli pålogget".

 

 

Han sier at han bare har holdt på på min bruker denne uken, noen som kan si at det stemmer?

Så no nettop at han hadde laget et nytt emne som het ett eller annet om fiskebåter registrert i nokke.

 

 

Unskylder til alle dere som har fått stygge tilbakemeldinger eller kommentarer fra denne brukeren i det siste.

 

Min storebror skal få høre det under middagsbordet! Tro meg!

 

 

Unskyld til alle båtfrelste, jeg er en av dere!

 

Han skal få svi!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...