Jump to content

Tresnekke på 26 fot, hvor mye ballast trenger jeg?


Ole Olsen

Recommended Posts

Hei godt folk.

Har en tresnekke på 26 fot som trenger ballast.

Noen her inne som vet hvordan man regner ut hvor mye man trenger?

Har vurdert å lage små forskalinger med kryssfiner i bunn så jeg ikke tetter bordgangene, for så å fylle betong i disse. men vet ikke om betongen utgir så mye vekt at det er lønsomt?

Siste sesong jeg hadde den på vannet, var den veldig ustødig sideveis. Om man gikk fra den ene siden til den andre , krenget båten så mye at den forandret kurs dramatisk.

Regner med at det er noen kloke sjeler her inne som vet noe om dette , da alle som har båt også har ballast :confused:

Link to post

Etter min erfaring finnes det ikke noe standardsvar: folk lesser inn i båtene sine de de føler seg behagelig med. Etter min smak fører det ofte til for mye ballast: Du skal jo trkke med deg all vekta hele tiden mens du er på sjøen.

 

Den fineste løsning jeg har sett var på en Tresfjord 26 som hadde variabel ballast. Dvs det var lagt 4 toms plastrør under tiljene på begge sider, og så ble kjølevannet fra motoren leda inn inn i tankene når været ble rufsete, når sjøen var blikk igjen, så ble samme anlegg brukt som pumpe, og ballastaneken ble tømt.

 

Hvis du vil ha fast ballast må du se på skrogfasongen din: De fleste har noe bæreplan bygga inn, og så må du legge deg på det.

Hvis du skal ha i så mye at båten ikke endrer kurs når fok går fra borde tiol borde, så risikerer du å legge i for mye etter min smak.

 

Et tredje forhold er hva du skal fylle i med. Der jeg bor kan en få tak i jernpellets, som en kan blande i sement. Det øker egenvekta.

 

Legger du ballasten i kjølen, tynger du ikke bare båten ned, men risikerer å forsterke den pendelvirkningen som er naturlig for et vinglassformet skrog, slik snekker har. Jeg ville begynt med å legge ballast ut i borde, under tiljene. Jeg vil også vært forsiktig med å laste ned baug/hekk, for da kan den bli for treig til å løft seg i sjø.

Link to post

Slingring får du uansett. Ballast lengst ned i kjølen gir krappe bevegelser/hurtig oppretting, mens ballast ut i sidene gir noe roligere bevegelser. Men at en snekke slingrer i sidesjø er helt naturlig. Det eneste som kan dempe dette er slingrekjøler. At båten krenger mye når man beveger seg ombord derimot kan dempes med ballast. Og da vil jeg tro at mest mulig vekt lavt nede er det som hjelper best. Jeg ville begynt med et par hundre kilo, og sett hvordan det påvirket båtens egenskaper.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ballasten ut i siden gir lengre (og roligere) bevegelser. Ballast i kjølen gir en stiv båt med korte, raske bevegelser. Ref. en seilbåt uten mast. Dersom du er ute etter en båt som krenger mindre med en mann på rekka, så skal ballasten altså ned i kjølen. Dersom du heller vil ha litt lange duvende rullinger, så legger du ballasten ut til siden. Som regel vil du finne at det ikke er enten eller her. Litt jevnt fordelt ballast er som regel en gylden middelvei. For stiv båt blir like ubehagelig som en for veik båt. Siden de fleste trebåter er forskellige så bør du nok prøve deg frem til du finner det ideelle for akkurat din båt.

 

Red.: Ser index var før meg med samme tanker.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...