Jump to content

Tresnekke på 26 fot, hvor mye ballast trenger jeg?


Ole Olsen

Recommended Posts

Hei godt folk.

Har en tresnekke på 26 fot som trenger ballast.

Noen her inne som vet hvordan man regner ut hvor mye man trenger?

Har vurdert å lage små forskalinger med kryssfiner i bunn så jeg ikke tetter bordgangene, for så å fylle betong i disse. men vet ikke om betongen utgir så mye vekt at det er lønsomt?

Siste sesong jeg hadde den på vannet, var den veldig ustødig sideveis. Om man gikk fra den ene siden til den andre , krenget båten så mye at den forandret kurs dramatisk.

Regner med at det er noen kloke sjeler her inne som vet noe om dette , da alle som har båt også har ballast :confused:

Link to post
Share on other sites

Etter min erfaring finnes det ikke noe standardsvar: folk lesser inn i båtene sine de de føler seg behagelig med. Etter min smak fører det ofte til for mye ballast: Du skal jo trkke med deg all vekta hele tiden mens du er på sjøen.

 

Den fineste løsning jeg har sett var på en Tresfjord 26 som hadde variabel ballast. Dvs det var lagt 4 toms plastrør under tiljene på begge sider, og så ble kjølevannet fra motoren leda inn inn i tankene når været ble rufsete, når sjøen var blikk igjen, så ble samme anlegg brukt som pumpe, og ballastaneken ble tømt.

 

Hvis du vil ha fast ballast må du se på skrogfasongen din: De fleste har noe bæreplan bygga inn, og så må du legge deg på det.

Hvis du skal ha i så mye at båten ikke endrer kurs når fok går fra borde tiol borde, så risikerer du å legge i for mye etter min smak.

 

Et tredje forhold er hva du skal fylle i med. Der jeg bor kan en få tak i jernpellets, som en kan blande i sement. Det øker egenvekta.

 

Legger du ballasten i kjølen, tynger du ikke bare båten ned, men risikerer å forsterke den pendelvirkningen som er naturlig for et vinglassformet skrog, slik snekker har. Jeg ville begynt med å legge ballast ut i borde, under tiljene. Jeg vil også vært forsiktig med å laste ned baug/hekk, for da kan den bli for treig til å løft seg i sjø.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg også lurt på ofte, skal en legge ballasten lavt eller høyt for å unngå slingringen? Har tenkt det logiske vil være lavt, men har sett argumenter mot... :confused:

Link to post
Share on other sites

Slingring får du uansett. Ballast lengst ned i kjølen gir krappe bevegelser/hurtig oppretting, mens ballast ut i sidene gir noe roligere bevegelser. Men at en snekke slingrer i sidesjø er helt naturlig. Det eneste som kan dempe dette er slingrekjøler. At båten krenger mye når man beveger seg ombord derimot kan dempes med ballast. Og da vil jeg tro at mest mulig vekt lavt nede er det som hjelper best. Jeg ville begynt med et par hundre kilo, og sett hvordan det påvirket båtens egenskaper.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ballasten ut i siden gir lengre (og roligere) bevegelser. Ballast i kjølen gir en stiv båt med korte, raske bevegelser. Ref. en seilbåt uten mast. Dersom du er ute etter en båt som krenger mindre med en mann på rekka, så skal ballasten altså ned i kjølen. Dersom du heller vil ha litt lange duvende rullinger, så legger du ballasten ut til siden. Som regel vil du finne at det ikke er enten eller her. Litt jevnt fordelt ballast er som regel en gylden middelvei. For stiv båt blir like ubehagelig som en for veik båt. Siden de fleste trebåter er forskellige så bør du nok prøve deg frem til du finner det ideelle for akkurat din båt.

 

Red.: Ser index var før meg med samme tanker.

 

mvh tuffff

Edited by tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar, å skal prøve meg fram så snart jeg bare får båten på vannet.

Heller også til at lavt tyngdepunkt vil hindre båten i å krenge så mye som den gjør nå.

Noen som har erfaring fra å støpe direkte i båten ???-.......tenker da på i små seksioner som kan løftes opp om behov...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde bildekk slange med våt sand som ballast i båten, de veide horribelt mye. Ser for meg at det må være lettere å håndtere en støp? Fjerne / legge til mer ganske så enkelt..

Link to post
Share on other sites

hei

høres jo ut som en grei løsning med bilslanger, men vil ikke ha så mye fukt i båte. Minst mulig er best mulig.. :giggle:

å dessuten så er det vel ikke bare bare i dagens samfunn å finne bildekk med slanger ??

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...