Ole Olsen Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Hei godt folk. Har en tresnekke på 26 fot som trenger ballast. Noen her inne som vet hvordan man regner ut hvor mye man trenger? Har vurdert å lage små forskalinger med kryssfiner i bunn så jeg ikke tetter bordgangene, for så å fylle betong i disse. men vet ikke om betongen utgir så mye vekt at det er lønsomt? Siste sesong jeg hadde den på vannet, var den veldig ustødig sideveis. Om man gikk fra den ene siden til den andre , krenget båten så mye at den forandret kurs dramatisk. Regner med at det er noen kloke sjeler her inne som vet noe om dette , da alle som har båt også har ballast Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Etter min erfaring finnes det ikke noe standardsvar: folk lesser inn i båtene sine de de føler seg behagelig med. Etter min smak fører det ofte til for mye ballast: Du skal jo trkke med deg all vekta hele tiden mens du er på sjøen. Den fineste løsning jeg har sett var på en Tresfjord 26 som hadde variabel ballast. Dvs det var lagt 4 toms plastrør under tiljene på begge sider, og så ble kjølevannet fra motoren leda inn inn i tankene når været ble rufsete, når sjøen var blikk igjen, så ble samme anlegg brukt som pumpe, og ballastaneken ble tømt. Hvis du vil ha fast ballast må du se på skrogfasongen din: De fleste har noe bæreplan bygga inn, og så må du legge deg på det. Hvis du skal ha i så mye at båten ikke endrer kurs når fok går fra borde tiol borde, så risikerer du å legge i for mye etter min smak. Et tredje forhold er hva du skal fylle i med. Der jeg bor kan en få tak i jernpellets, som en kan blande i sement. Det øker egenvekta. Legger du ballasten i kjølen, tynger du ikke bare båten ned, men risikerer å forsterke den pendelvirkningen som er naturlig for et vinglassformet skrog, slik snekker har. Jeg ville begynt med å legge ballast ut i borde, under tiljene. Jeg vil også vært forsiktig med å laste ned baug/hekk, for da kan den bli for treig til å løft seg i sjø. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Det kan god hende det finnes en "regel" for dette, men de fleste må vel helst prøve seg fram. Husk bare på at båten slingrer mer hvis tyngdepunkt er lavt. Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Husk bare på at båten slingrer mer hvis tyngdepunkt er lavt. :confused: Stemmer det? Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
ksnes Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Det har jeg også lurt på ofte, skal en legge ballasten lavt eller høyt for å unngå slingringen? Har tenkt det logiske vil være lavt, men har sett argumenter mot... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Min teori er: Lavest mulig. Og ut til siden, hvis mulig. Ballast høyt plassert gir ustabil båt. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Slingring får du uansett. Ballast lengst ned i kjølen gir krappe bevegelser/hurtig oppretting, mens ballast ut i sidene gir noe roligere bevegelser. Men at en snekke slingrer i sidesjø er helt naturlig. Det eneste som kan dempe dette er slingrekjøler. At båten krenger mye når man beveger seg ombord derimot kan dempes med ballast. Og da vil jeg tro at mest mulig vekt lavt nede er det som hjelper best. Jeg ville begynt med et par hundre kilo, og sett hvordan det påvirket båtens egenskaper. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 (edited) Ballasten ut i siden gir lengre (og roligere) bevegelser. Ballast i kjølen gir en stiv båt med korte, raske bevegelser. Ref. en seilbåt uten mast. Dersom du er ute etter en båt som krenger mindre med en mann på rekka, så skal ballasten altså ned i kjølen. Dersom du heller vil ha litt lange duvende rullinger, så legger du ballasten ut til siden. Som regel vil du finne at det ikke er enten eller her. Litt jevnt fordelt ballast er som regel en gylden middelvei. For stiv båt blir like ubehagelig som en for veik båt. Siden de fleste trebåter er forskellige så bør du nok prøve deg frem til du finner det ideelle for akkurat din båt. Red.: Ser index var før meg med samme tanker. mvh tuffff Edited April 8, 2010 by tuffff (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Posted April 8, 2010 Author Share Posted April 8, 2010 Takker for mange svar, å skal prøve meg fram så snart jeg bare får båten på vannet. Heller også til at lavt tyngdepunkt vil hindre båten i å krenge så mye som den gjør nå. Noen som har erfaring fra å støpe direkte i båten ???-.......tenker da på i små seksioner som kan løftes opp om behov... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Jeg hadde bildekk slange med våt sand som ballast i båten, de veide horribelt mye. Ser for meg at det må være lettere å håndtere en støp? Fjerne / legge til mer ganske så enkelt.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Olsen Posted April 9, 2010 Author Share Posted April 9, 2010 hei høres jo ut som en grei løsning med bilslanger, men vil ikke ha så mye fukt i båte. Minst mulig er best mulig.. å dessuten så er det vel ikke bare bare i dagens samfunn å finne bildekk med slanger ?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.