Jump to content

Lage båtslipp av autovern. Noen som har erfaringer?


ocvmelbye

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal til å lage meg en tralle og slipp. Jeg har tenkt å plukke sammen deler til tralla på biltema etc, mens til slippen skal jeg bruke autovern.

 

Da har jeg litt spm ang dette:

 

1. Jeg har steinete fjære og lurer da på hvordan jeg fester autovernet nedover. Noen som har gjort dette før? På høsten kan det være ganske kraftig sjø, så nederste parti bør sitte godt, men også ha mulighet til å ta det av.

2. Kan man sveise autovern? Mitt ene forslag var da å sveise på armeringsjern og trykke disse ned i bakken med litt sement rund, holder det?

3. Et annet alternativ jeg har var å legge trykkimpringnerte 2"4 på langs og legge sement over og bolte fast autovernet.

 

 

Kom med forslag! Takk!

 

 

Om noen gidder:

 

Off topic: Har en vinsj ( http://www.kaixun.com/liftingtool/product/...PA250-PA300.htm ) som jeg ønsker trådløs fjernkontroll på. Noen som har erfaringer innenfor dette?

 

Takk alle sammen!

Link to post
Share on other sites

Hei. og velkommen til forumet. :flag_bp:

 

Dette har jeg tenkt på før også (før det ble trekkramper rundt her) og ved ett evt naust (som grunneier er så treg å få ut fingern)

nyh_autovern.jpg

Skrue dem samme på vanlig måte til ønsket lengde, slik som på bildet.

Bruk hengerhjul nedi U-profilen på den tralla du tenker.

Grav hull i strandbunn, støp klosse med evt en gjengsats (mutter) i rustfri evt, og bruk senter hullet i autoværnet og skrue bolt nedi.

Eller rett og slett støp nedi en bolt og tre nedpå autovænet og sett på skive/r mutter.

 

Risikoen ved å sveies på det er jo at du må fjærne all galvanisering/rustbeskyttelse først, og vil jo nok bli en svakhet i rustbeskyttelsen du har på etter svising etterpå, som nok trolig kommer til å ruste fortere enn selve autoværnet opprinnelig.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det :cheers:

 

Bør vel egentlig har så store hjul som mulig med tanke på at de skal rulle over den bolten som er på bildet ditt? Men felgen på de "hobbyhjulene" med luft fra biltema vil ruste etterhvert?

Tror det blir at jeg tar ditt alternativ nr 2. Grav hull i strandbunn...........

 

Men kan det være lurt å legge armeringsjern som ligner på en "U" oppned over klossen og banker dette ned i strandbunnen for å så støpe? Hittil har jeg hatt en tre renne nedover som jeg har skudd båten i, men høststormen sliter mer og mer på denne hvert år. Så jeg må til med noe kraftigere.

Link to post
Share on other sites

Om du kjøper navene og tilhenger hjulene på BT, så ruller dem fint over hode på de skruene de bruker på disse autovernene.

Klart at du kan jo lakke disse ekstra for holdbarhet, men er jo smart å skylle de i ferskvann etter bruk da.

Armere klosse kan jo vøre greit det, men en solid støpt klosse flytter seg ikke den når den er støpt nedi ett gravhull i fjærsteinene, si 50cm dyp eller så.. Med autovernet skrudd nedi støpeklossen

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Planen var å ta me seg skiftenøkkelen langs veien, men så gjør mesta jobben for meg:p de skal skifte ut mye autovern i området så de selger til en ok pris. 150 kr for 4m.. I tr heim selger de for 40 kr for 4 meter, men med transport blir det dyrere. Bring skulle ha 1462 + moms for turen...

Link to post
Share on other sites

Jepp, jeg vet :) men har allerede begynt å skaffe autovern :p

Hvis dette svar var myntet på meg så må jeg fo opplyse at jernbanesviller er disse trebjelkene sim man legger skinnene oppå.Så det jeg mente var at autovernet legges på disse og skrues fast.

Har selv 50-60 m med autovern jeg skal bruke som du når jeg får ånden over meg.

Link to post
Share on other sites

Da jeg laget båtoppsett for noen år siden brukte jeg gamle telefonstolper i stede for sviller...mye enklere å få tak i her oppe i nord hvor vi ikke har jernbane.

Stolpene må bearbeides litt med motorsag der hvor skinna skal ligge an mot stolpen, og de gamle stolpene er kraftig impregnert og varer utrolig lenge i havet...

Link to post
Share on other sites

Ja det var myntet på deg, så der missforsto jeg deg voldsomt! Trodde du mente jernbaneskinner nedover, for jeg har sett mange som bruker det også.

Hvor er det jeg får tak i jernbanesviller? Har du dimensjonene og pris?

 

Takk

 

Prøv en telefon til Jernbaneverket. De skifter ut mye gamle tresviller. Så 5-6 flatvogner fulle av gamle sviller på Arna stasjon (Bergensbanen) i påsken. De er sikkert bare glad for å kunne gi vekk noen, siden de ellers må betale dyrt for å bli kvitt dem som spesialavfall.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Hvor tung båt kan jeg ha på en vogn som går på autovern? Har vurdert autovern for å erstatte gamle ihjelrusta jernbaneskinner i naustet. Underlaget er sand og autovern vil jo i prinsippet "flyte" godt på sanden, bedre enn togskinnene io hvert fall. Drømmen er selvfølgelig å trille sciroccoen min inn i naustet....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...