Jump to content

Bruke nafta for å trekke fuktighet ?ut av treverk

Håp

Recommended Posts

Treolje som fks rå linolje har lavere overflatespenning(dette ble veldig,jeg vet det) enn vann.

Kjenner til dette, men i dette tilfellet er det ikke aktuelt.

Det er snakk om felter på dollbordet i mahogny som har fått vannskader i løpet av vinteren. Dette har 'alltid' blitt behandlet med Le Tonkinois, og jeg tviler på at det vil gå bra å blande disse to produktene.

Dessuten er hele vitsen at uttørkingen skal gå fort med tanke på at været kan slå om før feltene har tørket godt nok med den naturlige metoden.

Jeg har brukt rødsprit for å trekke ut fuktighet av treverk når jeg skulle støpe med epoksy.

Har mer tro på dette ja.. Rødsprit blander seg jo med vann og drar da kanskje det med seg når det fordamper?? Hjelper man til med en varmluftpistol går det vel enda fortere...

Men.. hadde jeg hatt noe nafta for hånden hadde jeg helt sikkert prøvd :blush: , er nysgjerrig nok til det.

Tja... det må bli Biltemas rødsprit (metanoltype) :flag_sw: .

Nafta har jeg ikke fått tak i, så det får prøves en annen gang. Nå skal det sies at det har tørket godt siden i går, så jeg gir det et par dager til med naturlig tørk (stoler på meteorologene :sweat: ) før jeg oljer.

De tre fremste alkoholene brukes til å tørke treskaller :drink::crazy: . Smerte kan delvis unngås ved å bløte opp igjen skallen med noe alkoholfritt før man slokner. Rå linolje bør unngås, man blir aldri tørr bak ørene igjen. :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...