Håp Startet 10.April.2010 Del på Facebook Startet 10.April.2010 Noen som har hørt om eller prøvd dette? Var en i havna i dag som påsto at dette er mulig. Jo fuktigere treverk jo fortere fordamper naftaen og trekker med seg fuktigheten. Høres jo ut som det er for godt til å være sant, men hvor får man i så tilfelle kjøpt nafta? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Kårstø er de mye nafta Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
TwinCab Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 og trekker med seg fuktigheten. Høres jo ut som det er for godt til å være sant Det tror jeg nok også det er Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Hvorfor skal du trekke fuktigheten ut av treverket? Hvis det dreier seg om en trebåt er det jo ingen fordel at treverket blir tørt. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Håp Svart 10.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2010 Tørt nok til å olje... Ikke trebåt, bare båt med tre Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Treolje som fks rå linolje har lavere overflatespenning(dette ble veldig,jeg vet det) enn vann. Derfor kan linolje strykes på fuktig treverk og det presser fuktighet ut. men selvsagt ikke så det spruter vann ut. Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Jeg har brukt rødsprit for å trekke ut fuktighet av treverk når jeg skulle støpe med epoksy. Gikk og sprøytet det på over to dager. Brukte en liter med rødsprit og treverket gikk fra fuktig til tørt. Ingen problem med å få epoksyen til å sitte. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Treolje som fks rå linolje har lavere overflatespenning(dette ble veldig,jeg vet det) enn vann. Kjenner til dette, men i dette tilfellet er det ikke aktuelt. Det er snakk om felter på dollbordet i mahogny som har fått vannskader i løpet av vinteren. Dette har 'alltid' blitt behandlet med Le Tonkinois, og jeg tviler på at det vil gå bra å blande disse to produktene. Dessuten er hele vitsen at uttørkingen skal gå fort med tanke på at været kan slå om før feltene har tørket godt nok med den naturlige metoden. Jeg har brukt rødsprit for å trekke ut fuktighet av treverk når jeg skulle støpe med epoksy. Har mer tro på dette ja.. Rødsprit blander seg jo med vann og drar da kanskje det med seg når det fordamper?? Hjelper man til med en varmluftpistol går det vel enda fortere... Men.. hadde jeg hatt noe nafta for hånden hadde jeg helt sikkert prøvd , er nysgjerrig nok til det. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 (redigert) Zippobensin er nafta....... .......du får Zippobensin på alle bensinstasjoner. Hmmmmm...... Får kjøpe litt og prøve da Redigert 11.April.2010 av Håp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 ...... litt og prøve da Håp.. hva virket best til å trekke ut fuktighet??? Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Håp Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Tja... det må bli Biltemas rødsprit (metanoltype) . Nafta har jeg ikke fått tak i, så det får prøves en annen gang. Nå skal det sies at det har tørket godt siden i går, så jeg gir det et par dager til med naturlig tørk (stoler på meteorologene ) før jeg oljer. De tre fremste alkoholene brukes til å tørke treskaller . Smerte kan delvis unngås ved å bløte opp igjen skallen med noe alkoholfritt før man slokner. Rå linolje bør unngås, man blir aldri tørr bak ørene igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.