Jump to content

Kabletykkelse fra dynamo til batteribank...


olpi

Recommended Posts

Hvilken kabletykkelse/mm2 bør det være fra dynamo?

 

Vil gjerne høre meninger om dette?

 

Så i en båt forleden at forbruksbanken ble ladet med separat kabel direkte fra dynamo på 6 mm2. Dynamoen var 60A og vedkommende hadde 2 x 70Ah i parallell på fobruket.

 

Startbatteri (70Ah) ble ladet via startkabler (35 mm2).

 

Dynamo hadde 2 uttak for lading og hadde en slags regulator som holdt forbruk og start separert.

 

Kanskje ikke så godt forklart....?

 

Uansett, jeg reagerte på at det var brukt 6 mm2 kabler til lading hvor ladetstrøm kunne være opp til 60A. Særlig på forbuksbatterier der man ofte har tappet de mye før man starter.

 

Hva mener ekspertisen her om riktig størrelse på kabler fra dynamo?

 

Volvo Penta bruker visstnok alltid 10 mm2 iflg en som hevdet å vite det.

 

Hvilken kabltykkelse er det hos deg??

 

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dersom du bruker "kabelkalulatoren" på medlemssidene så viser det seg at 6mm2 kabel holder i massevis.

 

Alt er avhengig av dine krav til spenningsfall og lengden på kabelen.

 

Tok å satt inn de tall du opplyser,  samt 1 volt i spenningsfall og 1 meters lengde kabel og fikk tilsvar 1,2 mm2.

 

Så 6mm2 kabel er ikke så galt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dersom du bruker "kabelkalulatoren" på medlemssidene så viser det seg at 6mm2 kabel holder i massevis.

 

Alt er avhengig av dine krav til spenningsfall og lengden på kabelen.

 

Tok å satt inn de tall du opplyser,  samt 1 volt i spenningsfall og 1 meters lengde kabel og fikk tilsvar 1,2 mm2.

 

Så 6mm2 kabel er ikke så galt.

 

Plusskabel var ca 3 meter. Minuskabel var ca 0.5 meter (6mm2) + en  2 meter 35 mm2 (felles med start).

 

Regner med at de fleste nå vet at ideell ladespenning er 14.4V ved 20 grader C og 14,3V ved 25 grader C.

 

Når man bestreber seg på å legge opp legge opp riktig kabeldim på forbruk er det vel minst like viktig å ha ideell kabeldim på lading??

Ikke minst for å få riktig ladespenning på til batteri.

 

(er klar over senseledning som bør kobles direkte mot vender/hovedbryter/batteri.)

 

Mange har vel også mer enn 1 meter kabel??

Link to post
Share on other sites

Hei OLPI

Jeg brukte bare 1 meter som et eksempel.

 

Har du funnet kabelkalkulatoren på medlemssidene?

 

Her kan du selv eksperimentere litt med spenningsfall, strømstyrke og lengder på kablene. Er du usikker på om denne kabelen som kalulatoren regner ut stemmer så kan du jo gå opp en dimmensjon på kabelen, eneste du taper her er penger.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei OLPI

Jeg brukte bare 1 meter som et eksempel.

 

Har du funnet kabelkalkulatoren på medlemssidene?

 

Her kan du selv eksperimentere litt med spenningsfall, strømstyrke og lengder på kablene. Er du usikker på om denne kabelen som kalulatoren regner ut stemmer så kan du jo gå opp en dimmensjon på kabelen, eneste du taper her er penger.

 

Hei!

 

Joda, jeg vet om kalkulatoren. Det jeg funderte på er hva som er vanlig kabeldim på forskjellige motorer/dynamoer.

 

Hvis det stemmer at VP bruker 10 mm2 så synes jeg det er litt merkelig med tanke på å få optimal lading. Hva med vi som kanskje lader totalt 300Ah batterier eller mer. Mye strøm over lang tid fra dynamo. Ikke så lurt å ha for tynne kabler da.

Det blir jo ofte mange korte turer på mindre enn en time gange hvor man ankrer opp i kanskje 2 - 3 dager. At man da har minst mulig tap i ladekabler er vel veldig viktig for optimal lading??

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vart inne på kalkulatorn, og har lykkets bli ennå mer forvirred :yesnod:

Jeg planerer att skifte ut og dra nytt kabel anlegg til hele båten i vinter, så jeg prøver og lese det som finnes att lese om dette.

Det som forbauser meg er att du har en ansluttning på dynamo (antingen kabelsko eller mutter) som er dimensionert på max 6mm2, hvis du ikke velger att fuske litt med att sette på noe som gjør att du kan sette på en grøvre kabel sko eller liknende. Når jeg instalerte ny dynamo i båten for ett par uker siden kobblet jeg dynamoen rett på pluss på startern, som det var innen. + på startern er meget krafteig kabel, så jeg regnet med siden det var gjort siden førr så burde det ikke va ett problem nå heller.

Til vintern så ska jeg dra nye kabler som sagt. Tenker meg da trekke en kabel fra dynamo, til skille relæ, og videre til forbruk og start batteri. Og der igjen er kobblingene på skille relæet dimensjonert for rundt 6mm2.

Total lengde fra dynamo til relæ kommer att va sirka 5 meter.

det som er litt forvirrende for meg på kalkulatorn, er spennings tapet. det blir ju ikke noen apparater som kobbles rett på dynamo. hva burde jeg da knappe in der?

Link to post
Share on other sites

Tenker meg da trekke en kabel fra dynamo, til skille relæ, og videre til forbruk og start batteri. Og der igjen er kobblingene på skille relæet dimensjonert for rundt 6mm2.

Bare så du ikke kommer skjevt ut her:

Når man bruker skillerele kobler man direkte fra B+ på dynamoen til pluss på forbruksbanken.

Dette er fordelen med rele, direkte kobling uten andre tap enn i selve kabelen.

Releet sitter så mellom pluss på forbruk og pluss på start.

 

Mhp hvilket spenningsfall man kan akseptere i kabelen så er dette til en viss grad avhengig av om regulatoren føler på batteriet eller ikke.

Føler den på batteriet, og man har f.eks. 1V spenningsfall i kabelen, vil den bare "skru opp" utspenningen fra dynamoen til 15.4V, slik at det blir 14.4 på batteriet.

 

Men uansett er det en fordel med lite tap i kablene, tap fører jo til at det brennes opp effekt fra dynamoen til ingen nytte.

Link to post
Share on other sites

:yesnod: en en gang er du der  :smiley:

Setter som sagt utroligt pris på alle di tips og råd man får her inne.

Det var bra att du tipset meg om direkte kobbling, det hadde jeg antagligen misset ellers.

Ett litet spørsmål mitt oppe i dette. Jeg hvilken dimensjon på kabel er akseptabel for denne typen av instalasjon. Da tenker jeg på sirka 5meter fra dynamo til forbruk, 70amp dynamo. 1,5 meter mellom relæ og batteri bankene.

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hvilken type regulator du har.

Føler den på batteripolene vil du ved å bruke f.eks. 25kv få et tap på 70x0.3V=21W, noe som bør være akseptabelt.

Dvs at max-ytelsen på dynamoen reduseres fra 861 til 840W.

 

Er det en integrert regulator som føler på D+ på dynamoen stiller det seg annerledes, da må du opp i 70kv for å få max 0.1V spenningsfall, 35kv gir 0.2V.

Ville nok brukt siste alternativ, men det er en vurderingssak.

 

Mellom forbruk og start bør 6kv være nok, her går det nesten ikke strøm.

 

Beregningene forutsetter at jordingen er solid nok, noe den normalt er siden den går via kablene til startmotoren.

Link to post
Share on other sites

Hei OLPI,

 

Jeg hadde 4,5 meter 6 kv mm ledning fra dynamo via amperemeter til batteribryter.  Derfra er det 35 kv mm til batteri og fra batteri til jord.

 

Jeg har forstått at Scand Boats bruker 16 kv mm fra dynamo.

 

Selv valgte jeg 25 kv mm, bl.a. etter å ha lest et innlegg fra en som hadde prøvd seg frem med stadig tykkere dimensjon til han fikk full lading ved 25 kv mm.

 

Etter skifte av ledning opplevde jeg plutselig at dynamoen leverte påstemplet ytelse (45A).  Jeg har tidligere gått rundt og trodd at man bare skulle kunne få ut en brøkdel av ytelsen.

 

Loddet deretter inn en diode før jordingen på regulatoren for å lure spenningen på batteriet opp 0,5-0,7 volt (til 14,4 V).

 

Her er en link til et fint diagram for nødvendig ledningstykkelse:

 

http://www.watski.no/www/renderPage2.asp?p...D=940&catId2=24

 

Du skriver også at dynamoen har to uttak...  Min Bosch (remanufactured) har to brede skyvekontakter, som jeg har koblet (begge) inn på den nye 25 kv mm kabelen.  Jeg har loddet alle koblinger.

 

Etter at jeg hadde ordnet dette har jeg også øket dimensjonen på tilførselen til sikrings/bryterpanelet (6+16=22 kv mm) og videre til kjøleskapet (6 kv mm).  Jeg ser at det går noen tynne ledninger til lanternene i mastetoppen, som sikkert har et grufullt spenningstap, men jeg har ikke tenkt å bygge hele båten på nytt...

 

Vennlig hilsen

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill til nå.

 

Båten jeg refererte til er ikke min båt. Jeg reagerte bare da jeg så opplegget i båten til vedkommende. Han hadde problemer med forbruksiden. Målte lading til ca 13.8V på forbruk og 14.45 på start.  

 

Et annet spørsmål til Ingar:  Som nevnt hadde vedkommende 35 mm2 til startbatteri (sikkert koblet via en kort 6mm2 kabel fra dynamo til starter) og 6 mm2 kabel direkte til forbruk. Hvordan ville du koblet senseledning for å få riktig ladning begge steder?

Spenningstapet er rimlig sikkert ganske forskjellig.... .

......

 

Skal endre opplegg i min båt til høsten. Jeg har idag 3 stk hovedbrytere. Fungerer OK, men jeg får aldri prioritert lading av kun forbruksbatterier med dette.

Sverger selv til hovedvender med senseledning til "Common".

På noen motorer ser jeg at begge ledninger fra starter er trukket direkte (langt) til batteri. Andre kobler en kort ledning rett til starter og jorder i blokk.

Ulemper/fordeler (tenker ikke på de med skillerele`) ?

Link to post
Share on other sites

Man får ikke "riktig" lading begge steder. Det vil under kjøring ikke gå noe særlig ladestrøm til startbatteriet, og det blir derfor ikke noe spenningsfall å snakke om. Startbatteriet får derfor ofte vel høy ladespenning, noe som medfører økt forbruk av batterivann. Et "triks" er å koble inn en diode ekstra i serie på ledningen som lader startbatteriet.

 

Generelt er for lite lading på forbruksbanken et mye større problem enn overladede startbatterier. Et startbatteri er relativt rimelig (og varer ganske lenge), mens forbruksbanken oftest består av flere større og dyrere batterier.

 

Har man ikke senseledning så må ledningsnettet mellom dynamo og batteri være topp, ellers mister man ladespenning og ladingen går vesentlig saktere, slik "Far out" beskriver.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hvordan ville du koblet senseledning for å få riktig ladning begge steder?

Som Geir sier, dette blir feil uansett. Han vil ikke får orden på det uten å legge om kablene.

 

Og da ser jeg kun en fornuftig løsning, en tykk kabel direkte fra B+ på dynamoen til pluss på forbruk. Senseledingen kobles også til forbruk.

 

Så forbinder man startbatteriet til pluss på forbruk.

Om man velger å skille dem med rele eller manuell bryter får hver enkelt avgjøre.

(selv om jeg ikke skjønner hvordan noen frivillig påtar seg å styre dette manuellt... :smiley:)

 

Uansett er det ingenting å tjene på å lade kun forbruk, ladestrømmen til startbatteriet er i praksis null.

Link to post
Share on other sites

Uansett er det ingenting å tjene på å lade kun forbruk, ladestrømmen til startbatteriet er i praksis null.

Ble faktisk overasket selv når jeg målte ladingen før ferien. Trodde at hvis jeg konsentrerte alt inn på forbruk ble det mer der, og ikke "tap" til lading på start batteri. Det viste seg at det var batteriene som begrenset ladingen, og ikke dynamoen.

 

Målte ladingen på 2 utladede forbruksbatterier og hadde da ca 40amp totat inn fra dynamo og 20amp ut til hvert batteri, men hvis jeg koblet ut det ene forbruksbatteri og lot dynamo jobbe kun mot det ene forbruksbatteriet ble ladingen fra dynamo redusert til 20amp, og det kom fortsatt "bare" 20 amp inn på det ene jeg ladet.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Ja, så lenge man har en regulator som klarer å ta max effekt ut av dynamoen, og summen av ladestrømmen for batteriene er under max, må det være slik.

Du har da en situasjon hvor spenningen ligger på "sett-punktet" for regulatoren, og den vil med en gang stenge av på ladestrømmen når du kobler ifra det ene batteriet, slik at spennigen forblir på settpunktet.

Hadde den ikke gjort det ville spenningen ha steget.

 

Men dette blir noe annet enn det jeg tenkte på ang start-batteriet, siden dette er fullt går det ikke noe strøm dit i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Ingar:

 

Startbatteriet trenger også en del lading etter bruk av ankervinsj og baugpropell.

 

Etter litt testing med mine 3 brytere har jeg funnet ut at det er best å "sette på" kun startbatteriet under oppstart, vinsjing og bruk at baugpropell etter lengre landligge.

Setter jeg på alle brytere er start og forbruksbank parallellkoblet. Dumt å belaste de fra før av "nedtappede" forbrukbatteriene med høyt forbruk til baugpropell og ankervinsj.

Dynamo har ikke mulighet til å ta unna for dette forbruket når det skjer.

 

Etter noen minutters kjøring setter jeg på bryter til forbrukbatterier slik at disse blir ladet sammen med startbatteri.

 

Gjorde tilsvarende på tidligere båter (da med vender), men kunne da switche slik at kun forbruksbank ble ladet etter å ha kjørt en stund. Dette fungerte meget bra.

 

Har som du forstår ikke skillerele`,  men har heller ingen motforestillinger mot det. Kan hende jeg får det på neste båt??

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Joda, vet det!

 

Har litt bakgrunn i elektronikk selv også (13 år i sjøforsvaret).

 

Liker imidlertid å ha minst mulig komponenter som kan "feile". Sikkert litt gammeldags, men så har jeg da også sjelden problemer (bank i bordet!)

 

Er imidlertid alltid åpen for hva andre mener. Blir som kjent aldri utlært. Bedre å gjøre seg litt "dum" og få frem meninger.

 

Tar kvelden nå. Takker igjen for alle svar.

 

Konklusjonen ble vel at man også bør ha stort kvadrat på kabel fra dynamo (uansett om man har senseledning koblet til batteri og dynamo kan kompensere med høyere spenning)?

Hvorfor brukes det da 6 - 10 mm2 på en del marine motorer? Må vel tyde på dårlig kunnskap fra produsent/montør??

 

Sov godt!

 

:sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...