Jump to content

Varmtvann via inverter, erfaringer?


bladfyken

Recommended Posts

Hei

 

Vurderer varmtvann i båten etterhvert. Er det noen som har erfaring med å koble en varmtvannstankt via inverter til 12 volts anlegget i båten?

 

Har saltvannskjølt motor og ikke mulighet til å koble til der. Så vurderer annen løsning. Har to 140 amp batterier og 85 watts solcellepanel. Ikke landstrøm.

 

Tar i mot innspill:-)

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert mulig. Varmtvannsberedere er jo en ohmsk last, og er derfor ikke kresen på ren sinus ac etc. Det som er 'problemet' er jo belastningen. Det finnes små 230v varmtvannsberedere for camping/hytte/båt etc, slik som denne: Neptus . Den er oppgitt til å trekke 850W. For å klare dette må du ha en inverter som klarer å gi minimum 850W kontinuerlig, og du må ha en batteribank som igjen klarer å levere til inverteren.

Jeg vil anta at minste inverter som kan klare dette er en på 1000W, altså 1kW. Med en virkningsgrad på 90%, så vil batteribanken måtte klare å levere ca 93A kontinuerlig (ved 12V). Problemet et at du nok må ha en veldig stor batteribank for å klare å levere så mye strøm over tid.

Eks, et batteri på 140Ah vil nok klare å levere 1A i nesten 140timer, men den klarer neppe å levere 140A i 1time.

Link to post
Share on other sites

Sett at du f. eks har en 75A dynamo. Ved ca 14Volt får vi 75*14 = ca 1000W. Dette er ca en drøy HK. Så vidt jeg husker fra fysikktimene så koster det 1 Wattsekund å varme opp 1 gram vann 1 grad. Rask hoderegning samt magefølelsen sier da at f.eks 10 liter vann som skal varmes opp fra 20 til 80 grader (altså 60grader oppvarming) gir: 10 * 60 = 600KwattSekunder = 10KWatttimer med 1KW varmeelement. Du må kjøre motor i 10 timer, og belaster i dette tilfelle dynamo og viftereimer helt til yttergrensen i 10 sammenehengende timer.

 

Jeg har vært inne på tanken selv, tar ikke sjansen.

 

(Stemmer teorien min, eller er jeg helt på jordet ?)

Link to post
Share on other sites

Hajono har helt rett, dette vil kun funke rent teoretisk, i praksis så lager du deg et stooooort strømproblem (les tomme batterier) meget raskt. Hva med heller å kople en liten håndholdt vannvarmer til anlegget, beste løsning er da å bruke en som er beregnet på 12V, så slipper du å sløse bort effekt gjennom å bruke en inverter.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Skjønner at det var en ønsketenkning ja, hehe......Takk for linken også bjolsen. Har bensinbåt og har ikke spesielt lyst til å dra inn så veldig mye mer eksplosivt. Har montert en diesel luftvarmer, får være fornøyd med det og andre oppjusteringer av min Fjord 27 for i år. Varmer, nytt kjøleskap og solcellepanel.

 

En mulighet er jo selvfølgelig å montere en dieseldrevet vannvarmer etterhvert, men foreløpig ser det ut som vi får klare oss uten dusj og varmtvann....

Redigert av bladfyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har montert en diesel luftvarmer, får være fornøyd med det og andre oppjusteringer av min Fjord 27 for i år. Varmer, nytt kjøleskap og solcellepanel.

 

Du kan jo alltids forsøke å montere en radiator med vannsirkulering på et av varmluftuttak fra diesel-luftvarmeren. Blir litt "motsatt" men vil med tid og stunder varme opp vannet i en isolert varmvannstank!

 

Bedre med litt enn ingenting !

 

Bare en tanke !!! :smiley:

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

(Stemmer teorien min, eller er jeg helt på jordet ?)

Du har rett at det er et håpløst prosjekt å bruke en inverter til dette

Men resten av ligningen din tror jeg ikke stemmer. Ta en kjele med 10 liter vann. Sett kokeplata på 1000W og du vil nok se at du har nådd 80 grader lenge før det har gått 10 timer. Jeg vil tippe 30 min-40 min. På Hytta smelter vi snø til oppvaskvann om vinteren. Ca 10 liter på en hybelkomfyr tar som regel ca 45 min til det koker. Sikkert en kommafeil i regneeksemplet ditt

 

Nå det er sagt tror jeg nok et lite gassbluss og en kjele på 5 liter utblandet med litt kaldt vann burde være nok til å rense skrotten.

Link to post
Share on other sites

Eller hva med en annen "light versjon"; Hadde for noen båter siden en sjømann 22 med kun kaldvann. Mest som "lek/forsøk" så la jeg opp en ny vannkurs fra eksisterende som jeg lot gå inn i motorrommet hvor vannet gikk i gjennom 2 enkle "ekspansjonstanker" (festet disse på skottet rett forran motoren) før det gikk ut igjen og til blandebatteriet ved pantryet. Etter 1 times motorbruk fikk vi da faktisk nok godt og varmt vann (4-5 liter) til f.eks. en standard enkel oppvask.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser jo at det stadig er mulig å få kjøpt brukte diesel vannvarmere på finn. Tipper det blir løsning etterhvert. En brukt varmer og ny vvtank så burde det vel være mulig å få inn vvann for ti lapper. Er jo ikke så mye mer enn et hull i skroget til eksos som skal til pluss tilkobling på vannslangene og en liten dieseltank.

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel en del vvtanker(varmvannstank) beregnet for båtbruk som er varmet av kjølevann fra motoren.

 

Du skriver at du har sjøvannskjøling og det vil ikke fungere. Hvorfor fungerer det ikke? Har ikke sjøvannskjøling nok temperatur til at det blir varmt nok? VVtanker for båt er nok beregnet for varme fra sjøvann som sirkulerer i egen krets i tanken. Ingen direkte kontakt mellom ferskvann og sjøvann altså.

 

Når det gjelder energimengde i vann som det er skrevet litt om lenger opp så har jeg litt info...:

Vann har en varmekapasitet på 1.16Wh/Liter/K Skrevet med ord: Det kreves 1.16Wh for å varme 1 liter vann 1grad.

 

La oss si at dine 2 batterier på 140Ah kan levere 200Ah ved et passende effekt-uttak for vannvarming.

200Ah * 12v = 2400Wh Energimengde tilgjengelig i batteri

2400Wh / 1.16Wh/Liter/K = ca 2000 Liter/K Dette betyr at man kan koke opp ca 20liter vann med energimengden i batteriene.

 

20liter * 100grader = 2000Liter/K

 

Det er ikke helt borte i hampen med dette prosjektet, men jeg tror ikke du kan regne inn 85 watt solcelle som energikilden her. Du må nok hente energien fra motoren. Det mest nærliggende er nok et system som bruker kjølevannet til å varme en VVtank. For dusjing tror jeg ikke veien via generator og batterier er løsningen, da må du innstallere enn unødvendig stor VVtank.

 

Jeg kjenner folk som har panelovn på hytta via inverter, batteribank og solcelle, men batteribanken er dimensjonert deretter... tror det var 10kWh batteribank(tilsvarer vel 830Ah ved 12 volt)

 

Per Magne

Link to post
Share on other sites

i mitt opplegg har jeg laget en mulighet for å varme varmtvann via inverteren hvis jeg ser jeg har overflod på min 600Ah forrbruksbank.

Jeg ser på battmeteret at det forbruker ca 75Ah når elementet på 750W slår inn, så det er jo litt tak i inverteren også...

Men jeg har det slik at fyren varmer vannet i egen sløyfe også på sommeren. Det er kun hvis jeg ikke gidder å fyre opp og skal bare ha litt VV på kvelden til en dusj jeg kan kjøre inverter under motorgange.

 

Så å basere seg på dette med en generator og en liten batt.bank er nok litt optimistisk..

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Å bruke inverteren for å varmee varmtvannstanken er en kamp du er dømt til å tape, uansett størrelse på batteribanken! Den må jo fylles på igjen!

 

Skal du absolutt bruke 12V DC til å varme vann, så må det jo være bedre å bruke 12 V varmeelementer. Det finnes i dag kaffetraktere med slike!

 

Prøv heller å benytte spillvarmen der den finnes! Motor eller dieselvarmer!!

 

Det må da være et varmt område på motoren du evt. kan "bake inn" med en kobber-rør sløyfe hvor vannet kan sirkuleres!

 

Evt. konverter hele motoren til ferskvannskjøling og utnytte spillvarmenvia en varmeveksler!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Vi har et 3 kw agregat, og når vannvarmeren går på fullt så er det ikke rom for så mye annet av 220V ombord. Drar utrolig mye strøm

 

Løsningen er enten en vannvarmer, få ferskvannskjølt motor eller å skaffe seg en sånn dusj man henger opp i sola for å varme vannet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tenk hvor genialt det hadde vært med et billig dieselaggregat med ferskvannkjøling!

 

Hmm!!

Det var å finne det da!!

 

Selv har jeg et Onan 5kW ferksvannskjølt marine aggregat. Og det koster flesk!!

 

Løsning på varmtvann må da kunne ordnes fra motor (plenty spillvarme) , på en eller annen måte??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Takk for masse innspill:-)

 

Det er jo mulig å bygge om motoren til ferskvannskjøling og så koble dette til vvtank. Men da kommer jeg nok rimeligere unna med en dieselvarmer. Også skeptisk til å bygge om motoren, ikke sikkert den nødvendigvis vil tåle det, selv om den ikke har fått mange hundre timene. Men motoren er uansett gammel.

Link to post
Share on other sites

Uansett: el.inverter er noe som passer for mindre energimengder og ikke for vannoppvarming ombord. Selv direkte 12V oppvarming av vann i tank er en krevende øvelse for dynamo og batteribank. En kaffeklunk i 3,5 dl størrelse er greit, men ikke 6 lt 39 grd, selv på den tynneste sparedusjstråle - og i hvertfall ikke en tank på 30 lt.

Som nevnt tidligere i denne tråd: Batteriene skal lades opp igjen.

70% av drivstoffets energi går rett til varme/friksjon, og du kan derfor spinne en kobberslynge rundt eksosmanifoilden og stjele litt energi fra den. Da er din nye varmtvannstank (?) ladet på mindre enn 5 min.

Men som også nevnt her tidligere; solfanger av pose lagt på dekk...enkelt, og det funker for en dusj. Kjøp to - og dama får vasket seg hun også! Morgenvasken får vente til kl 14.00.

Link to post
Share on other sites

Tenker som Kjøl Halaleren: Eneste rimelige løsningen som vil virke er å stjele noe varme fra en eller annen plass i eksossystemet. En bitteliten sirkulasjonspumpe (trenger ikke sirkulere fort..) og en tank så burde det kunne bli lunk.

 

Spesifikk varmekapasitet for vann er såvidt jeg kan huske 4190 J/K/kg, dvs. at det går enda mer energi til oppvarming av vann enn beregningene tidligere i tråden indikerer.

Link to post
Share on other sites

Mateco er inne på den mest fornuftige løsningen på problemet.Jeg irriterte meg over den elendige kapasiteten på varmvannstanken på bavariaen,16 liters tank. Gikk til anskaffelse av den minste radiatoren jeg fant,oppgitt til å være på 2000W,og den minste sirkulasjonspumpa som trekker 0,5A. Bygget så denne inn i en kasse som webastoen blåser gjennom.Når jeg nå tørner ut om morran og varmvannet holder typiske 20 grader, starter jeg webastoen, og i løpet av en time er det varmt i båten og vannet er 70 grader.Det er ingen målbar forskjell på temperaturen på utblåsningsluften i salongen,webastoen er på 5000W.

Link to post
Share on other sites

...webastoen er på 5000W.

Har du fått målt CO i avgassen fra varmer etter den installasjonene? På eldre årgang av den varmer bør viftehastighet økes på grunn av mer motstand men i EVO kjører man mengde diesel ned. Dette anbefaler jeg deg å gjøre til å sikre deg fra senere driftproblemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...