Jump to content

110V versus 220V Hva anbefaler dere?


Jori

Recommended Posts

Hei igjen,

tenkte jeg skulle spørre de med mye større kompetanse rundt følgende tema:

 

Min nyinnkjøpte amerikanske bruktbåt er fullrigget med ett 110 volts anlegg. Den forsyner ting som batterilader, strøm generelt er trekt med amerikanske støpsler, full rundt med lamper, inntakssikring, switcher panel 12 V-110V etc.

 

Spørsmålet mitt er hva ville dere ha gjort:

- Kjøpt en transformator fra 220V ned til 110V

- Byttet ut hele anlegget med 220V

Begrunn gjerne med hvorfor også.

 

Jeg kommer til å ligge i gjestehavner til sommeren (ikke på Mjøsa nei, men båten skal 14 dager ned i sjøen på ferie), og har således behov for å ha strømtilførsel. Evt. byttejobb gjør jeg selv, så er kun innkjøp av komponenter som blir utgift. Komponenter som er i båt slik som kjøleskap, batterilader etc, vil bli tatt med til elektroekspertis for å skifte om innvendig til 220 V (for de komponentene det lar seg gjøre på) ved en evt ombygging til 220V

 

Takk for svar

Link to post
Share on other sites

Hva som er enklest må vurderes i hvert tilfelle. Noe utstyr kan virke med redusert effekt fordi frekvensen er lavere i Norge enn i USA. (Det må lages en oversikt først som sier noe om utstyret i båten takler 50 Hz).

Du må også sjekke merkingen på kabelen for å finne ut om disse må skiftes hvis spenningen dobles.

Er båten CE merket og i så fall av hvem?

Link to post
Share on other sites

En enkelt step-down/skilletrafo er å anbefale!

Begrunnelse:

1. Du sparer masse tid og penger - og det blir like godt.

2. Du får "gratis" en skilletrafo på alt el-utstyr i båten. Kjempefordel i forbindelse med korrosjonsstrømmer.

3. Du sparer masse tid og penger

4. Du sparer masse tid og penger

:yesnod::wink:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Har selv 110 v i amerikansk båt har en omformer beregnet på dette .Ingen problemer med å stappe 220v inn til boks å ut 110v hvorfor bygge om dette med masse arbeid når du kan kjøpe dette for rundt 2-3000 kr blir bare tull.Til han som sa at dette får du igjen når du selger er bare sprøyt jeg vektla ikke dette når jeg kjøpte båten tror heller ikke jeg hadde fått noe form for avslag om jeg hade nevnt det i det hele tatt.Batterilader sluttet å virke ifjor da var jeg inne på om jeg skulle kjøpe 220v lader slo det fra meg og bestilte en i fra statene på 110v det er likeverdig med europeisk standard,mitt råd er la det vøre som det er å spar deg mange bekymringer å ikke minst penger. :drink:

 

mvh

Mewa 2

Link to post
Share on other sites

Mewa 2 og Tranen2,

hvilke apparater anbefaler dere i tilfelle?

Noe som blir fastmontert i båt eller en bærbar type som man kan sette utenfor båten f. eks.

Inntaket mitt på siden av båten er også for amerikanske kontakter, men dette kan jo enkelt byttes om, sette trafon inn etter det. Kanskje oså lage ett eget inntak for 230V, med inntakskurs og ett par kontakter for fremtidige oppkoblinger?

 

Dette med HZ som Ole Petter nevner, er faktisk noe å tenke på, må jeg evt. drøfte videre med han elektroeksperten. Men begynner å helle til en trafo, og heller en alternativ 230V kurs

Link to post
Share on other sites

Ja takk, begge deler. Det er flere tråder her inne for hvilke trafoer som er rimelige etc. et søk er tingen :smiley:

Tenkte bare å nevne et punkt til på pluss kontoen, kjøper du trafo kan du fortsatt benytte utstyr produsert i USA, det er veldig ofte litt billigere å kjøpe båtutstyr i USA enn i Norge. :cheers: Jeg har trafo og lagt opp så jeg har 220v kontakter rundt om kring og jeg kan fortsatt benytte mye av utstyret som fulgte båten. Eneste som ikke funka noe særlig var AC, der ble pumpa veldig varm så det benytter jeg kun når jeg kjører generatoren som leverer 110v. Batteriladerene mine klarer både 110v og 220v 50/60hz :wink:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Du må også sjekke merkingen på kabelen for å finne ut om disse må skiftes hvis spenningen dobles.

Det er vel strengt talt hvor mange amper som skal trekkes gjennom en kabel som er hovedavgjørende, ikke spenning.

Om spenningen dobbles, halveres også Amper ved samme effektuttak, så holder kablene på 110 volt holder de også på 220 volt.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har installert omformer selv, å det fungerer utmerket. Skulle jeg bygget om, måtte jeg kjøpe ny:

Batterilader

Varmtvannstank

Kjøleskap

Mikrobølgeovn

Kokeapparat

Var mye billiger med en omformer.

Må ikke finne på å bygge om. :flag:

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Om spenningen dobbles, halveres også Amper ved samme effektuttak, så holder kablene på 110 volt holder de også på 220 volt.

Det er isolasjonen på kabelen som han bli underkjent når spenningen dobles, og ikke kvadratet.

Se på merkingen på kabelen og les om kravet i forskriften, så skjønner du hva jeg snakker om.

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt å beholde det originale elektriske anlegget. Dette fordi mye utstyr går på 115 V (komfyr, mikrobølgeovn, blender, varmeovner etc). Har installert to trafoer, en skilletrafo for landtilkobling, og en 115 / 230 V som forsyner et eget 230 V nett. Dette mater bl. annet stikkontaktene, som er skiftet til norsk standard (Moccamasteren går på 230 V!). 230 V-nettet kan mates fra hjelpemotor eller fra landtilkobling.

Link to post
Share on other sites

TB2855,

Jeg har akkurat det samme utstyret som deg, minus micro.

Hva slags omformer og hvor stor monterte du om jeg får spørre?

Her er den

http://seatronic.no/landstrom-omformere-c-...230v-til-p-1417

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den fra seatronic som linken over i min bayliner 275, funker helt perfekt. kjører kjøleskap, micro, lader kokeapp. osv. har i tillegg montert 230V uttak i pantry for annet utstyr som f.eks. kaffetrakter.

Dere har begge valgt den uten galvanisk beskyttelse noen grunn til det?

Eller er det ikke noe poeng i å ha den galvaniske beskyttelsen?

Den typen er en som dere setter mellom landstrøm og inntaket til båten, kan f.eks stå på bryggekanten hvis dere ønsker?

Jeg heller mer og mer mot å gjøre det samme, og heller legge opp ett 230V eget anlegg ved siden av som evt. kan utvides ved behov

Link to post
Share on other sites

Dere har begge valgt den uten galvanisk beskyttelse noen grunn til det?

Har samma installasjon som "Bayer"

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke valgt omformer som vist fra Seatronic.

Jeg har en tilsvarende selv og opplever dette som problematisk fra tid til annen.

 

Jeg har en Sea Ray 400 Sundancer fra 1998 med 110V om bord.

Det som er av 100V utstyr i båten er som følger:

Konfyr, Micro, lader, Aircondition x 2, kjøleskap, varmtvannsbreder, kaffetrakter, blender +++

 

Det som er problemet er at det er svært få gjestebrygger du faktisk får 230V ut av kontaktene.

Når det er fulle brygger får du skjelden over 210 - 215V inn i båten, i Strømstad i fellesferien 2009 målte jeg 186V i kabelen fra land.

Så til problemet, den aktuelle trafoen fordrer minimum 220V for å gi 110V, så med 200V inn får du kanskje ikke mer enn 100V til å spre rundt i båten.

Dette er for lite for en del utstyr, blant annet aircondition/varme + at det tar laaaang tid å lage mat...

 

Du må også påregne å bytte lader da denne neppe takler 50 Hertz. (USA = 60 Hz)

Det måtte i allefall jeg.

 

Kjøp en god trafo som gir minimum 115V ut.

Det er veldig enkelt å installere!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takker for flere tips så langt.

Jeg sjekker opp på mulighet for faste trafoer med. Liker Victron sin, men den er dyr. Det ideelle hadde vært en trafo som hadde både 115 + 230 ut på hver sin kobling. Hvis den så også da hadde hatt galvanisk beskyttelse ville det vært prikken over i en. Victron sin er jo stillbar om man ønsker 115 eller 230 ut, men den har kun en utgang. Jeg får fortsette å lete litt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Se innlegg #7. Dette er ikke beskrevet i manualen, og krever litt kompetanse.

 

Jeg har sett hvordan man kobler om uttaket til å være 115 eller 230. Samme kan gjøres med inntaket på ett par modeller. Veldig praktisk, som sagt skulle vært to utganger. 230 inn + en med 115 ut og en med 230 ut. Kanskje finnes disse modellene også? Bare jeg som har oversett det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...