Jump to content

Klassing av båt - hva betyr det?


Bitteliten

Recommended Posts

En klassing går ut på at skipet tilfredstiller "klassens" krav til bl.a. sjødyktighet, sikerhetsutstyr. Dette går på skrog, maskineri, brannslukking, redningsutstyr, radio utstyr etc.

Kostnader avhenger nok av hvilken klasse du velger, være seg DNV, LLoyds, ABS etc.

 

For større skip er det klassing når de bygges, deretter hvert 5 år, med 10 , 20 som noe større enn 5 og 15. Jeg vil tro at om en går med passasjerer er det noe mer omfattene, kanskje også oftere, uten at jeg vet dette helt sikkert.

 

Hva dette koster vet jeg ikke.

Link to post

Når det gjelder trådtittelen!

 

Klassifisering av båten betyr at et klassifiseringsselskap "går god for" at båten følger selskapets krav med hensyn til sertifisert utstyr, krav til besetning, og båtens generelle tilstand!

 

Et slikt klassesertifikat utstedes over en tidsramme avhengig av båttype, alder av fartøy, fartsområdet, og bruksområdet!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

I dette tilfellet betyr nok det at båten er "klasset" at den tilfredsstiller kravene i Forskrift 15. juni 1987 nr. 506 om besiktelse for utstedelse av sertifikater til passasjer-, lasteskip og lektere, og om andre besiktelser m.m., og at det mest sannsynlig er Sjøfartsdirektoratet og ikke klassifiseringsselskaper som besiktiger og utsteder relevante sertifikater. Passasjerfartøyer med sertifikat for inntil 12 passasjerer har vært gjenstand for årlig kontroll fra Sjøfartsdirektoratet. Slike kontroller kan være meget omfattende. Fra 1. januar 2011 oppheves §§ 9 annet og tredje ledd, 43, 44 og 45 i Forskrift 15. juni 1987 nr. 506 om besiktelse for utstedelse av sertifikater til passasjer-, lasteskip og lektere, og om andre besiktelser m.m. slik at "klassingen" og tilhørende sertifikater ikke har noen verdi lenger.

 

Fra 1. januar 2011 er det nærmest fritt frem å drive passasjerbefordring med inntil 12 passasjerer såfremt fartøyet er godkjent for å kunne føre så mange og tilfredsstiller de meget lite strenge kravene i den nye Forskrift om drift av passasjerfartøy som fører 12 passasjerer eller færre. I 2009 kom det en del sterke protester mot denne nye forskriften da den var på høring, særlig fra Hurtigbåtenes Rederiforbund, da både det og flere andre mente og fortsatt mener sikkerheten nå blir kraftig redusert, spesielt for skyssbåter, taxibåter og ambulansebåter ettersom det nå er slutt på årlige konroller og utstedelse og fornyelse av sertifikater for fartøyet, og at fartøyene ikke lenger må tilredsstille de gamle og langt strengere kravene til passasjersertifikat.

Link to post

Hjemmelsverk for klassing er godt forklart i tråden. Der har jeg ikke noe å bidra med. Da jeg var 17 år, hadde jeg sommerjobb ombord på gamle Laholm, en frakteskøyte eid av mors onkel, som hadde sertifikat fra Egersund til Måløy. Vi gikk i løsfart, fraktet det som fraktes skulle. Alt fra kalk i løs vekt via brent murstein til ferdigstøpte betongplater fra Eidfjord som skulle settes sammen til siloer. En utrolig skole for en gutt med "akademisk legning" som fra sløydlærerens side hadde fått klar attest om at det var utrolig hvor mange tommelfingre det kunne være plass til på en liten guttehånd.

 

Vi tøffet opp og ned kysten i 7 knops fart, jeg fikk pekt ut farlige grunner og trange sund, og fikk tildelt oppgaver som krevde sin mann og vel så det. Der var også plass for rikelig med anekdoter, som jeg fortsatt koser meg med når jeg nå går i samme farvann med en nyere og for samfunnet mindre anvendelig utgave av Laholm.

 

Men så kom den store prøven; båten skulle "klasses". Vi la til ved verksted under Puddefjordsbroen, jeg fikk beskjed om at dette kunne ta tid, og her var det om å gjøre å vise sin beste side. Instruksen var klar på at her gjaldt bestemmelsene fra øvrigheten, hadde vi andre synspunkter skulle de holdes for oss selv.

 

Prosessen tok lang tid, mange dager. Jeg opplevde at skipperen hadde en ærbødighet jeg i mitt ungdomelige overmot ikke så noe grunnlag for, men til slutt var prosessen over. Jeg har ofte tenkt på hans reaksjon som beskrevet i Jakob Sandes glittrende dikt "Eg kryp", egentlig var han inspektørene overlegen, men visste når det var best å innordne seg.

 

Siden har jeg arbeidet i tilsynsfunksjoner, som til en viss grad har grenset inn mot det maritime. Det jeg har tatt med meg fra prosessen jeg så som 17-åring, kan sammenfattes i det gamle visordet om at "et er et søkart at forstaa, et annet et skib at føre" Det er å håpe at dagens tilsynsmyndigheter besitter den nødvendige visdom til å gjennomføre klassing på en fornuftig måte.

Laholm

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...