Jump to content

Innenbords vs. utenbordsmotor på seilbåt - hva velger en?


Atrox

Recommended Posts

Om jeg forstår dette rett så vil påhenger i brønn siden den alltid står nede i vannet gi motstand.

 

Neida, bare å tilte motoren opp og ut av vannet så har du mindre motstand enn du vil få med en innenbordsmotor.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du finner noen karlskrona viggen med påhengsmotor i brønn eller i luka bak i båten. Men da må du se på Karlskrona viggen og ikke albin viggen. Albin viggen har ikke luka bak hvor noen påhengsmotorer. Skal sies at jeg er noe partisk siden jeg har en viggen selv, men også noe av grunnen til at jeg vet litt om den.

Slipper å ha påhengsmotoren hengende bak og du kan slippe en gammel innenbordsmotor. Noen påhengsmotorer kan lade batteriet i båten. Ikke like bra som vanlig motor, men lader hvertfall.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Du finner noen karlskrona viggen med påhengsmotor i brønn eller i luka bak i båten.

 

Jeg så på en slik når jeg kikket etter båt, men såvidt jeg forsto var det 2 utfordringer med denne løsningen. Den ene var at man ikke kunne tilte eller heise motoren, og at den dermed alltid sto i vann (med mindre man skrudde den av og løftet den ut, og det gidder man antakelig ikke på hver tur). Motoren på denne båten var bare 1 år gammel, men var skikkelig grodd. Den andre utfordringen var at motoren ikke fikk nok luft med luka nede, og at man derfor måtte ha luka litt på gløtt, og dermed fikk støyen "midt i fanget".

 

Når det er sagt, var det ikke derfor jeg valgte bort Viggen. Fin liten båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Junker 22 med utenbordsmotor i tre år.

Motoren leverte strøm nok til å drive alt elektrisk i båten samtidlig. (Stero, VHF, lanterner, GPS, elektrisk vannpumpe, autopilot OSV) Det er mulig å bygge om noen av utenbordsmotorene, slik at de leverer ganske mye strøm.

 

Jeg hadde motor med lang stamme, og opplevde aldri at propellen spant. Når du gir gass graver båten seg god ned i hekken. Jeg har gått for motor i 2 meter høye bølger rett i baugen uten at den spant. Var aldri noe problem.. Ligger også et klipp på youtube hvis du søker på Junker 22. Men det var ikke å så høye bølger.. Med 2m i baugen på 22 fot har du nok med å styre og holde deg fast.. :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig sikkert best med innenbords, samtidig som jeg ser noen helt klare fordeler (spesielt økonomisk) med utenbordsmotor.

 

Det skal også sies at mange av inleggene her har vært litt ekstreme, og "i verste fall".. Om du kjøper en god motor som er forholdsvis ny og passet godt på, og selv passer på den, kan det godt hende du sitter igjen uten å betale noen verdens ting i reparasjoner, vil tro at en god prosent har bare gode erfaringer, men de er ofte ikke like raske til å skrike ut om det. Er veldig lett å bli skremt av andres dårlige erfaringer, og det skal man jo ta til seg, men lær av andres feil, gjør grundig forarbeid før du kjøper, så du vet mest mulig om motoren, så bør du slippe de verste overraskelsene.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt erfaring med begge løsninger. Det problemet med påhengsmotor som suger luft, tror jeg er mer av akademisk enn praktisk art. Man må selvfølgelig ha ett motorfeste med hev-/senkefunksjon. Båter i denne størrelsen blir i praksis godværs/dagsturbåter. Dessuten er det vel liten vits i å stampe lange strekk for motor hvis man har mast og seil?

 

Kjøper man en firetakter har man eliminert støyproblemet. Spanderer man lading og fjernkontroll har man nesten samme komfortfaktor som innenbords. Oppsumeringen for min egen del blir at en god innenbordsmotor oftest er å foretrekke, men jeg ville ikke velge vekk en båt pga en løsning med utenbords.

Link to post
Share on other sites

Det skal også sies at mange av inleggene her har vært litt ekstreme, og "i verste fall".. Om du kjøper en god motor som er forholdsvis ny og passet godt på, .....

 

Mulig jeg har misforstått litt, men tråden dreier seg om kjøp av båt hvor bl.a. prisnivå er nevnt og selv tenker jeg da fort på at det er snakk om båter som er bygget på 70/80-tallet og hvis original innenbords saltvannskjølt motor fortsatt sitter i så er det vel noe begrenset hva man kan forvente av videre holdbarhet, driftssikkerhet og uteblivelse av rep.utgifter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Drar opp denne tråden igjen!

 

Fersking på jakt etter båt og ser ut som Maxi77 passer meg ypperlig. Budsjett på 50k, så forventer ikke å få allverdens. Men nå "ser" jeg på to Maxier, den ene med innenbordsmotor som "Går som en klokke" (Volvo Penta MD5B 7, 5 hk) og den andre med utenbordsmotor (10HK Mercury Viking som yter ca 15HK etter siste service i 2016).

 

Hva velger man?

Link to post
Share on other sites

Utenbordsmotor i motorbrønn/"resonanskasse" bråker noe jævlig. Det gjør forsåvidt enhver 1-sylindret diesel også. Men du skal IKKE kjøpe båt med en gammel (saltvannskjølt) dieselmotor heller.

Med budsjett opp til 110.000,- (forstod jeg deg rett?), så går du godt klar av Vega, Coloumbi 66, Maxi 77, Mikkel 26 osv. Finn heller en båt med nyere dieselmotor. Da er det verste gjort, og selger kan bare glemme å få tilbakebetalt investeringen sin. Den er din gevinst, helt og holdent.

Når det er sagt, prioriter gjerne båt med gode seilegenskaper. Det gir seilglede og mere tid utpå.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev 34 minutes ago:

Utenbordsmotor i motorbrønn/"resonanskasse" bråker noe jævlig. Det gjør forsåvidt enhver 1-sylindret diesel også. Men du skal IKKE kjøpe båt med en gammel (saltvannskjølt) dieselmotor heller.

Med budsjett opp til 110.000,- (forstod jeg deg rett?), så går du godt klar av Vega, Coloumbi 66, Maxi 77, Mikkel 26 osv. Finn heller en båt med nyere dieselmotor. Da er det verste gjort, og selger kan bare glemme å få tilbakebetalt investeringen sin. Den er din gevinst, helt og holdent.

Når det er sagt, prioriter gjerne båt med gode seilegenskaper. Det gir seilglede og mere tid utpå.

 

Nå er denne tråden gammel, jeg bare dro opp samme problemstilling-ish:

 

Fersking på jakt etter båt og ser ut som Maxi77 passer meg ypperlig. Budsjett på 50k, så forventer ikke å få allverdens. Men nå "ser" jeg på to Maxier, den ene med innenbordsmotor som "Går som en klokke" (Volvo Penta MD5B 7, 5 hk) og den andre med utenbordsmotor (10HK Mercury Viking som yter ca 15HK etter siste service i 2016).

 

Hva velger man?

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev 52 minutes ago:

 Finn heller en båt med nyere dieselmotor. Da er det verste gjort, og selger kan bare glemme å få tilbakebetalt investeringen sin. Den er din gevinst, helt og holdent.

Når det er sagt, prioriter gjerne båt med gode seilegenskaper. Det gir seilglede og mere tid utpå.

 

Er jo i utgangspunktet enig, men at grønnpåalt skal kunne finne en båt med nyere innenbordsmotor innenfor 50k høres urealistisk ut? Jeg ville heller valgt nyere utenbords enn eldre innenbords hvis det er det som ender som valg

Link to post
Share on other sites

Siden jeg fyra tråden i sin tid kan jeg jo fortelle hva fasiten ble. Kjøpte en Columbie 66 med innenbords MD5 diesel. Denne ble revet og og erstattet med 6HK Yamaha med "Trust"-propell (mer egnet for skyv enn fart). For min del fungerte påhenger overraskende bra, ekstra bonus ble plassen som ble frigjort etter dieseldyret samt mindre lukt i kabinen.

 

Link to post
Share on other sites

grønnpåalt skrev 1 time siden:

 

Nå er denne tråden gammel, jeg bare dro opp samme problemstilling-ish:

 

Fersking på jakt etter båt og ser ut som Maxi77 passer meg ypperlig. Budsjett på 50k, så forventer ikke å få allverdens. Men nå "ser" jeg på to Maxier, den ene med innenbordsmotor som "Går som en klokke" (Volvo Penta MD5B 7, 5 hk) og den andre med utenbordsmotor (10HK Mercury Viking som yter ca 15HK etter siste service i 2016).

 

Hva velger man?

 

 

MD5B 7,5 hk er ganske klart på overtid og kan ryke når som helst. Men den KAN også gå som en klokke i noen år til. Så hvis du ikke må betale all verden for båten kan den være grei å bruke en stund.

 

2-takter på hekken bråker det også. 15 hk får du ikke nyttiggjort deg på en så liten båt. Hadde passet bedre med minste mulige 2-sylindrede 4-takter. Feks 8 hk? 

 

Tipper Maxi 77 ikke skal behøve å koste mer enn 35.000,- i dag, uansett motor.

Redigert av Artekno (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev 6 minutes ago:

 

 

MD5B 7,5 hk er ganske klart på overtid og kan ryke når som helst. Men den KAN også gå som en klokke i noen år til. Så hvis du ikke må betale all verden for båten kan den være grei å bruke en stund.

 

2-takter på hekken bråker det også. 15 hk får du ikke nyttiggjort deg på en så liten båt. Hadde passet bedre med minste mulige 2-sylindrede 4-takter. Feks 8 hk? 

 

Tipper Maxi 77 ikke skal behøve å koste mer enn 35.000,- i dag, uansett motor.

 

Disse to ligger på 45-50k, så er jo litt penger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Maxi 77 med påhenger (var det en 5 eller 8hk, mon tro?). Det var en fin kombinasjon.

 

En fordel med påhenger er at du kan sette motoren på tvers og snu båten på femøringen. En annen fordel med påhenger er at du får bedre lagringsplass nede i båten, under "gulvet" i cockpit. Jeg satte stor pris på det.

 

Ulempen med påhenger er at i stampesjø så glipper propellen i de verste bølgedalene, og den spinner. Da mister du litt fart.

 

Jeg tror jeg ville foretrukket en relativt ny påhenger fremfor en 30 år gammel saltvannskjølt innenbordsmotor. Skulle noe gå galt så er det billigere/enklere å fikse/bytte en påhenger enn en innenbordsmotor...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En annen ulempe med utenbordsmotor er at det tar en evighet å få bakket båten. Hadde selv en 15hk fire-takter på en 27 fots seilbåt som fungerte meget bra. Det spesielle på den båten var at den hadde en motorbrønn som på en vanlig jolle og derfor ikke problem med rusing i sjø og alltid ute av vei.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche: det er avhengig av hvilken type påhengsmotor du har. Feks Yamaha high thrust har motor der eksosen snus når du bakker, slik at du bakker inn i rent vann ikke eksossreøm og vann. Sammenligner man med en litt treg foldepropell er det slett ikke dårlig. 

 

Jeg tror de fleste har summert fordeler og ulemper her. Det er også litt avhengig om du først og fremst skal ha en seilbåt, eller en motorseiler. I vindstilla har du grei fremdrift med påhenger uansett. Enig med Artekno om at en 8 hk 4-t er løsningen på sikt. Angående lading får du grei lading av en moderne 4-takter også.  

 

Link to post
Share on other sites

En liten påhengspropell kan aldri, uansett "high thrust" eller ikke få samme effekt som en større propell man finner på seildrev eller fast aksling. Havner du i dårlig vær eller skal legge til kai i litt vind er det ikke gøy å ha undermotorisert seilbåt med pitteliten påhengs på hekken.

 

Link to post
Share on other sites

 

Artekno skrev 54 minutes ago:

Albin Cumulus

 

Legg på litt på pris, så gjør du ganske sikkert et svært godt kjøp på denne. Nyere motor, og båt i svært god stand. (Ja, jeg kjenner eieren...)

 

Med mindre han med Cumulusen har lyst å selge båten til 50 000,- så ser det dårlig ut :P

Takk for svar alle!

Link to post
Share on other sites

Kyrholmen skrev for 6 timer siden:

En liten påhengspropell kan aldri, uansett "high thrust" eller ikke få samme effekt som en større propell man finner på seildrev eller fast aksling. Havner du i dårlig vær eller skal legge til kai i litt vind er det ikke gøy å ha undermotorisert seilbåt med pitteliten påhengs på hekken.

 

Dette er tull, hvem snakker om undermotorisert og pitteliten her? Dårlig vær takler du ved å seile. Har du påhenger med stor propell og High thrust får du samme effek av en 15 HK påhenger som 15 Hk innenbords, legg til en 2-blads foldepropell så tipper jeg også bakkegenskaper blir minst like gode. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hm

#¤%&??**!

Har spørsmål til PlanB, om Plan A går til åt skogen.

 

Plan B:

Maxi Magic 26, med kaputt Vire15 (Valmet..).

1. Utrustes med bedre utenbordsbrakett til ca 9,9 hk og til ca 40 kg motorvekt. Noen som har sett/ link til noen motorbraketter som svarer til kravspec?

2. Innkjøp av en ca 8 hk, nokså stillegående firetakt, lang stamme, , passende propell/ undervannshus, el uttak for lading, mulighet for gass/ gear på hendel i cockit.

(https://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/batmotorer/portables/ft8.aspx ?)

Noen som har sett/ link til noen motorer som svarer til kravspec?

Og ja; jeg er klar over at motor _kan_ dra luft, men oftest, når det er såpass med bølger, så er det ofte tilhørende vind, og da er igjen ofte seil foretrukket. Andre fordeler; Vedlikehold/ pris, redusert drag, mere plass inne i kabin, bedre dobbeltseng, og mere stueplass. 

 

For info: 

Plan A: 

Få start på motor!

Skulle ha båten ut av havn, og til opptak, mye vær/ vind (var selvfølgelig for halvannen uke side, da det begynte å bli flom/ vær her i Kristiansandsområdet)og mye plunder, startet ikke (sikkert dårlige batterier), sleping med 15 fots Urwith, med klengenavnet Little Somali som taubåt. Skulle så preservere motor for høst/ vinter, og den står (dvs, batterier ble "friskmeldt"). Nå kan den tørnes, men bør nok sjekke kompressjon nå til helgen. Om den starter og går, så går antakelig Plan B ut, men jeg har allikevel ikke likt den "reversen" som finnes på denne båten. Nå er gearkasse fikset på (av undertegnede), men ærlig talt så er bakk/ stopp ved hjelp av motor/propell/ revers fremdeles nokså lite aggressiv, kan en vel si... Så et sted på nettet at en påstod at: "DEN motoren har kun en eneste feil: Den er bygd for lett til å kunne brukes som moring".

 

Åpen for Innspill :-) 
(Helst til plan B...).

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...