Jump to content

100hk Johnson 2t 1991 "hoster/fusker" litt på tomgang. Råd ønskes.


MindViruz

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en 100hk Johnson V4 2-takter fra 1991 (mod. navn J100STLEIE).

 

Når den går på tomgang, så går den fint i ca 10 sek, så kommer den med ett lite "host", går fint i ca 10 sek igjen, så ett lite "host" og sånn går det. På høyere turtall går den helt fint.

Når motoren er kald, så kubber den når det kommer ett "host", men når den er varm, så klarer den å hente seg inn igjen.

 

Hva kan grunnen til dette være, og hva kan jeg gjøre med dette?

 

Har sett at den ene pluggledningen har fått seg en liten "knekk". Dvs. den er litt flatklemt ett sted.

Den kom i klem når jeg satt på dekselet en gang, men "hostingen" begynte før dette, så jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre.

 

Tar hjertelig godt i mot alle råd og tips :)

Redigert av MindViruz (see edit history)
Link to post

Jeg har en 91 yamaha 225 som jeg nettopp har renset forgasserene på.

Hvis det er noe likhet på forgasserene kan du ta en titt HER.

Kikk litt ned på den siden, så finner du tomgangsdysene.

 

Kanskje Bernt kan svippe innom og bekrefte/avkfrefte om det er likt system på din. Han har stålkontroll på Johnson.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Bruk trykkluft til å blåse rent/tørt etter vask.

Når du først er i gang kan du like godt skru ut det som kan skrues ut og rense hele forgasseren. Tar ikke lange tiden. Jeg hadde heller aldri gjort det før. Kikk en side eller to tilbake i tråden min, så finner du mange gode tips.

 

Det er ikke vanskelig. Bare så det er sagt. Må bare ta det metodisk og ha tolmodighet.

 

Jeg skrudde av alt utenom hoved dysene. De fikk jeg tips om å la være i fred forde de som regel sitter for hardt.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

En manual til min motor hadde hvert kjempekjekt å ha. For det har jeg ikke :)

 

Hvis du går inn på bjordal og madsen sin hjemmeside ->tips og tiks -> Evinrude -> delekatolog Johnson/evinrude, så finner du alle tegninger på min motor hvis du velger Johnson -> 1991 -> 100 -> J100STLEIE ;)

 

Så jeg er nok helt sikker på at det er den motoren ja :)

 

Så litt på den tråden din der. Ser ikke ut som noe jeg kan gjøre mens den ligger på sjøen. Jeg satt den ut for en uke siden, og hadde håpet jeg slapp å ta den opp igjen :(

Jeg bruker den veldig mye nemlig.

 

Trenger jeg å gå til innkjøp av noen pakninger/skiver før jeg velger å ta ut dysene og forgasser?

 

 

Og når det er sagt, er det sikkert at det er det som er grunnen til at min motor "hikker" litt på tomgang, eller kan det og være andre grunner?

Det kommer ikke noe røyk, eller noe sånt ut. Den bare stopper ett lite sekund, akkurat som den hopper over en takt. Ett lite "hikk", bare for å være sikker på at det ikke er noen misforståelser her ;)

 

Takk for alle råd hittil :)

Redigert av MindViruz (see edit history)
Link to post

Du trenger ikke ta den opp. Bare skru av forgasserene og ta dem med hjem.

Hvis du er forsiktig når du tar dem fra hverandre trenger du sansynligvis ikke skifte noen pakninger.

Jeg oppdaget på min at noen av de var ødelagt av slitasje over tid, så de skiftet jeg.

 

Og en manual er alltid kjempegreit å ha.

Jeg prøvde å finne "Seloc" manual til motoren, men det gikk et skille mellom 91 og 92. I 91 var det bare 90 og 115hk, mens i 92 fant jeg 100hk. Kanskje din er en overligger? Sån som biler ofte er?

Hvis du har noen bilder av motoren din, så legg de ut. Kanskje noen kan fortelle deg i hvilken serie den tilhører.

 

Jeg kan ikke garantere at det er årsaken til problemet ditt. Men en må begynne en plass, og det virker ikke så dumt å starte der.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Mulig den er en overligger ja.

I salgsannonsen stod det 1992 mod. Det var forrige eier, men på Bjordal og madsen havner den i 1991 kategori, siden modellnavnet er J100STLEIE.

 

Da kan jeg begynne der.

 

Så altså Sylinderene er bak på motoren, der tennpluggene går inn, og forgasserene sitter frampå (lengst mot baugen). (Forgasserene er der bensin og luft blir blandet, hvis jeg har skjønt det rett?)

Så tar jeg av de, og vasker de med rød eller whitespirit, og blåder de tørr med trykkluft.

 

Jeg tar å skifter pakninger i samme slengen jeg, når de først er av, siden det ikke er noe jeg gjør hver dag.

De er gamle, og det er sikkert ikke noe dyrt med nye.

 

Men hvilken pakninger skal jeg ned å bestille? Har de noen navn de evt pakninger og skiver som jeg tar ut? Eller kan jeg bare gå ned på Bjordal og Madsen og forklare hva jeg skal gjøre, og si at jeg vi ha de pakninger jeg trenger?

Link to post
(Forgasserene er der bensin og luft blir blandet, hvis jeg har skjønt det rett?)

Så tar jeg av de, og vasker de med rød eller whitespirit, og blåder de tørr med trykkluft.

 

Bruk white spirit. Jeg ble anbefalt det av "guruene" her på forumet.

 

Jeg tar å skifter pakninger i samme slengen jeg, når de først er av, siden det ikke er noe jeg gjør hver dag.

De er gamle, og det er sikkert ikke noe dyrt med nye.

 

Sikkert ikke dumt.

 

 

Men hvilken pakninger skal jeg ned å bestille? Har de noen navn de evt pakninger og skiver som jeg tar ut? Eller kan jeg bare gå ned på Bjordal og Madsen og forklare hva jeg skal gjøre, og si at jeg vi ha de pakninger jeg trenger?

 

De vet nok hva du trenger.

 

 

Hvis du trenger en manual fort, ville jeg først sjekket på biblioteket. Hvis ikke de har kan du kjøpe den online baserte på "seloc". Den får du kjapt, da det kun dreier seg om et brukernavn og passord. Jeg har den til yamahaen min og det fungerer veldig greit.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
så kommer den med ett lite "host", går fint i ca 10 sek igjen, så ett lite "host" og sånn går det. På høyere turtall går den helt fint.

 

Før du begynner med å demontere og rense ( en forgasser rens skader sikkert ikke ) kan du prøve å justere blande dysene "litt" ut, kan være motoren går litt for magert på tomgang og den får da de som kalles "lean sneeze" ..

 

Kan også lønne seg å sjekke tenningistidpunktet på tomgang, og om det stemmer med forgasserne ( sjekkes imot spec i manual ( jeg har den IKKE ))...

 

Hvis du tar av og renser forgasserne lønner det seg å sjekke reed ventilene også samtidig ( sitter like innen for forgasserne ), slike "lean sneeze" kan være tøffe spesielt hvis motoren har fiber reeds ( anbefales ofte å justere motoren litt feter ved montering av fiber reeds )..

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Før du begynner med å demontere og rense ( en forgasser rens skader sikkert ikke ) kan du prøve å justere blande dysene "litt" ut, kan være motoren går litt for magert på tomgang og den får da de som kalles "lean sneeze" ..

 

Hei, takk for det :)

 

Hvordan justerer man blandedysene, hvor sitter de, og hvordan ser de ut? :)

 

Er det bare prøve å skru ut en omdreining på alle 4, og se om det ble noe bedre?

 

Problemet gjelder forresten og i gir, på helt sakte tomgangsfart, og kanskje litt når jeg gasser så vidt littegrann (så lite som det går) da har den og litt tendenser til det samme. Med en gang jeg får høyere turtall enn dette, går den helt fint.

 

Men innimellom kan motoren gå ganske fint, selv på tomgang....?

 

Kan også lønne seg å sjekke tenningistidpunktet på tomgang, og om det stemmer med forgasserne ( sjekkes imot spec i manual ( jeg har den IKKE ))...

 

Hvordan sjekkes dette. Manual skal jeg skaffe, så jeg kan se om det stemmer :)

 

Hvis du tar av og renser forgasserne lønner det seg å sjekke reed ventilene også samtidig ( sitter like innen for forgasserne ), slike "lean sneeze" kan være tøffe spesielt hvis motoren har fiber reeds ( anbefales ofte å justere motoren litt feter ved montering av fiber reeds )..

 

Hva mener du med at jeg skal sjekke reed ventilene? Er det noe spesielt jeg skal se etter, og hvordan ser de ut? :)

 

 

 

Jeg har også en sånn spray fra johnson som skal brukes til å rense forbrenningskammerene. Kan det være lurt å bruke den?

Vet ikke om det er noe jalla greier, eller om det faktisk funker.

Man skal spraye inn i forgasserene, og la det stå i 3 til 16 timer, før man igjen starter opp, og la motoren gå på høyt turtall i minst ett kvarter, så skal det visstnok være rent i forbrenningskammeret.. :)

 

Tusen takk for gode råd ;)

Link to post
Hvordan justerer man blandedysene, hvor sitter de, og hvordan ser de ut? :)

 

Igjen, dette er fra min yamaha.

Der sitter de på toppen av forgasseren.

En på hver side.

De skruene med fjær tredd på.

 

p4161284.jpg

 

Prøv å still de ut en kvart runde av gangen og se om det hjelper.

I manualen står det hvor mye de skal stilles ut.

De skrues helt inn først for så å skru de ut så mye som manualen sier.

Ikke skru de hardt til hvis du skal skru de inn. Bare løst. For ikke å ødelegge dysen.

 

 

Hva mener du med at jeg skal sjekke reed ventilene? Er det noe spesielt jeg skal se etter, og hvordan ser de ut? :)

 

Her er mine. De sitter rett bak forgasserene på en egen "sats". Det du ser på bildet er den enden som stikker inn i motoren. Forgasserene er montert på andre siden.

Dette er de originale. De er av metall.

 

p3291101.jpg

 

 

Her er de nye nesten fedig montert. De er av et fiber materiell.

De er skjørere og kan brekke hvis motoren har for lean blanding og hoster og smeller.

 

p4071213.jpg

 

Gamle vs nye

 

p3291107.jpg

 

 

Det står sikker originale reed ventiler på din.

Hva du skal sjekke på de hvet jeg ikke.

I min manual står det noe om åpning på de, og at det kan kontrolleres.

Jeg leste aldri noe særlig om det da mine skulle byttes.

 

 

Men som Droll sier. Prøv først å stille på dysene.

Hvis du skal forsøke å justere de på nytt kan de sikkert fortelle deg på verkstedet hvor mange omdreininger de skal skrues ut.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Hvordan justerer man blandedysene, hvor sitter de, og hvordan ser de ut? :)

Er en justerings skrue på hver forgasser, sitter gjerne slik at de er tilgjengelig ifra front på forgasser .

 

Er det bare prøve å skru ut en omdreining på alle 4, og se om det ble noe bedre?

Ja sånn delvis.... men du trenger bare å justere 1/8 omdreining om gangen, og da helst på en og en forgasser omgangen...

Med motoren igang hører du eventuelle endringer i gangen nesten med en gang ( lettere, tyngre, hoster ++ )

 

carb_johnson_100.png

Ser ut til at denne modellen har en FAST tomgangs dyse ( #7 på tegning )... så for å gjøre endringer her må denne byttes til en med litt større hull....

Sjekke tenning FØR du begynner å gjøre noen endringer her...

 

 

Men innimellom kan motoren gå ganske fint, selv på tomgang....?

2-taktere kan være følsomme på været ( luft temp, luft trykk, fuktighet ), ligger du helt i grenseland er det ikke sikkert det skal så mye endring til .

 

 

 

Hvordan sjekkes dette. Manual skal jeg skaffe, så jeg kan se om det stemmer :)

Står greit beskrevet i manualen... men består av å sjekke selve tennings tidspunktet på tomgang ( med tennings lampe ( stroboskop lampe )) + om forgasser stagene er korrekt justert ( er visse merker og mål som skal stemme )

 

 

Hva mener du med at jeg skal sjekke reed ventilene? Er det noe spesielt jeg skal se etter, og hvordan ser de ut? :)

Reed ventilene består at noen tynne fiber eller metallplater som fungere som enveis ventiler i innsuget ( ALL luft skal INN i motoren og ikke ut )

 

p4071213.jpg

Lånte dette bilde av Double Weber, dine ligner...

 

Det du skal se etter er om de er hele og om de ligger flatt inntil "buret" ( reed cage ), + eventuelle problemer med pakningene...

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...