Jump to content

Tiltmotor lager skrapelyd. Hva skyldes dette?


Merlis

Recommended Posts

Hei!

 

Satt ut båten min på fredag, fikk da ikke kjørt den noe sted da det var mer jobb enn jeg trodde å bytte oljefilter, tennplugger og olje. Dette grunnet sjeldne plugger som nesten var umulige å få tak i.

På lørdagen da jeg hadde tenkt til å kjøre den fra Sarpsborg og ut til Hvaler fikk jeg ikke tiltet motoren helt ned. Den ville ikke uansett hva jeg gjorde. Jeg satt båten i gir fremover mens jeg prøvde å tilte den ned fordi jeg trodde at den kanskje var litt "tråkk" etter vinteren. Brått sluttet tilten å virke. Jeg presset aldri tiltmotoren, så skjønner egentlig ikke hva dette skyldes?

 

Hadde jeg stått å presset tilten nedover over lengre tid hadde jeg skjønt at den kunne gått varm eller liknende, men dette gjorde jeg aldri.

Men så kom jeg til å tenke på en ting en mann på båtvekstedet sa til meg før jeg la den ut. Han sa at den ene trimsylinderen var gåen. Han mente på at den ytterste pakningen kunne ryke når som helst eller vare en god stund til. Da begynte jeg å tenke, kan det være at tiltmotoren har gått tom for olje? At oljen har rent ut fra trimsylinderen?

 

Når jeg nå prøver å tilte, så kommer det bare en fæl skrapelyd fra tiltmotoren. Den er jo hydraulisk slik at det skal være olje inni den, derfor lurte jeg på om det er oljen som rett og slett har rent ut?

Kan dette da bli fikset ved å kjøpe pakningsett til trimsylinderne og fylle på mer hydraulisk olje?

 

Håper på hjelp da jeg ikke kan noe om dette bortsett fra logisk tankegang. Dessuten er pumpen svært vanskelig å komme til og verkstedet har masse å gjøre slik at det kan ta lang tid før jeg får gjort noe med det =(

 

Dersom noen vil tjene litt penger og hjelpe meg å fikse det kan dere sende meg en IM =)

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Har nå hvertfall villet tatt opp båten og sjekket, for om den er lekk og oljetomt og det er sjøvann inni.. hm dårlig kombo.

Ei heller ville jeg kjørt tilten så lenge den "skraper", vet ikke hvor mye pumpen tåler om der ikke er olje/lite olje der i riks for å ødelegge pumpa.

Så få den opp og sjekk innhold og få fjerna innholdet om der er vann inni.

 

Så videre da heller ta bilder og spørr her inne så får du nok plenty svar til å få det fikset så du kommer på havet fort igjen.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar KenBjork!

Men det som er så rart er at den fungerer helt fint en gang i blandt =S Får kanskje bare ta den opp å bli ferdig med det. Båten er helt prikkfri bortsett fra tilten, og den irriterer meg. Det er så deilig å kunne tilte båten slik at den går lettest mulig i plan osv, men nå står drevet helt nede slik at den bare går gjennom bølgene og ikke oppå.

Hva kan noe slik koste? Er det dyrt å bytte hele greia? Det er så trangt der inne, så jeg klarer ikke å komme til selv, veit egentlig ikke hvordan folk skal klare å få ordnet den i og med at det er så trangt =/ Men de som har peiling greier det sikkert!

Får løfte den på land en dag og finne ut av litt ting. Er bare så irriterende at slikt skal skje! :headbang:

Men, men =P Sesongen har så vidt begynt, så det er ingen krise om båten må opp på land igjen en liten tur, men det er pengene jeg er mest bekymret for. Hadde ikke akkurat tatt med at tilten skulle gå føyken i regnskapet =/ Selvom man bør regne med litt slikt når man har gamle båter...

 

Men det ordner seg! Får titte på det når jeg får den opp og se om noen kan hjelpe meg med det! =)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...