Jump to content

Mercury optimax drivstofflekkasje/uforbrent bensin


optimax 150

Recommended Posts

Har en optimax 99 mod 150 hk. Tok opp båten i høst og tilsatte Mercurys eget "lurium"stoff på tanken for å konservere motor og stabilisere bensinen. Når jeg starter den på land før utsetting så er den tungstartet og det lukter bensin når den først startet. Finner ingen bensinlekkasje under motordeksel, det er av eksosen det lukter og kommer ut bensin. Tenkte det var pga konserveringsstoffet det kommer ut men har nå byttet plugger og satte ut og hele havna blir dekket av bensin/film når jeg ligger der på tomgang. Når motoren først starter går den som normalt både på tomgang og under fart. Hadde det vært lekkasje under motordeksel hadde vel også motoren tatt inn bensindamp og således gått på høyere turtall. Oppsummert så er problemet tungstartet og uforbrent bensin gjennom eksos. Når motor først startet går den som normalt. Har noen et forslag til hva dette kan være ?? På forhånd takk.

Link to post

Er det forgasser eller innsprøytning?

Dersom det er forgassere på det så er det ofte enkel forklaring, ofte så har flottørnåler ein tendens til å tette dårlig av slik konserverings-stoff. Normalt så vil litt bruk "vaske" rein nålespissen igjenn slik at fogasser-og da motor, ikkje overfylles.

Som regel når dette skjer så får mortor så masse bensin at den har problem å gå fint, og kanskje drukner pluggene. Det er da uforbrens bensin som kommer ut eksosen.

Det er også mulig at det ikkje går på alle sylindre? At bare ein plugg var gåen? Sjekka du om alle pluggene var like våte når du skifta?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei og takk for svar. Det er direkte innsprøytning og det som ikke går inn til "forbrenning" skal således gå i retur til viperkammeret. Sjekket ikke pluggene men som sagt går motoren jevnt og fint og med "riktig" turtall på alle nivåer, derfor regner jeg med at alle 6 sylindrene er med.

Link to post

Hva med drivstoffkammeret.. hvor filteret sitter, der er vel også på din vil jeg tro..

Stor boks med 2 stk dreneringer for kondens og vann, du har ikke drenert dette i høst da og ikke satt til drenskruene skikkelig.. ?

 

Eller kan det være ett injektor problem.. (uten at jeg har erfaring med det...)

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Hei har byttet filteret som sitter i motoren og det var første jeg sjekket om det var lekkasje der men fant ikke noe. Da hadde jeg stoppet motoren, kanskje den burde gå mens jeg leter etter lekkasje. Men igjen, hadde ikke motoren gått unormalt, fusket etc hvis ikke den fikk riktige forhold med bensin/luft og under riktig verdier av disse? Hvordan hadde den oppført seg hvis det var injectorproblemer. Den er som sagt veldig tungstartet men går rent når den først starter.

Link to post
  • 2 uker senere...

Etter mye feilsøking og noen telefoner fikk jeg napp hos teknisk avdeling på Brunswick marine (Mercury importør). En av gutta der tipset meg om at feilen kunne ligge i bensinkjøleren som kunne ha tæret opp. Enkelt forklart er det et kobberør som det går kjølevann i som er "smeltet" sammen med et tilsvarende returrør på bensinen. Pga trykket på bensinrøret er større enn vannrøret gikk all bensin ut i kjølevannet. Ny beninkjøler er nå på plass og det er ikke antydning til noe film i tønna. Går nok mot ny sjøsetting nå. Men takk for de tipsene jeg fikk. God sommer (bare den kommer snart) :cheers:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...